"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: panu - 30.07.15 - klo:01:07
Pitkällä ja raskaalla yhdistelmällä voi mennä jopa minuutti pelkästään siihen, että saa veivattua vehkeen tien suuntaiseksi ja siihen vielä kiihdytys matkanopeuteen päälle. Sinä aikana henkilöauto etenee matkavauhtia pitkälti toista kilometriä! Sillä hetkellä kun rekkakuski toteaa tilan riittävän, voi täyttää laukkaa kiitävät pikkuautot olla vielä kaukana ja näkymättömissä.

Raskasliikenne tarvitsee enemmän aika ja tilaa. Muilla pitää olla pelisilmää ymmärtää tämä. Ne jotka ei ole ISOlla autolla ajaneet, ei tätä välttämättä helposti ymmärrä. Sama toimii myös toisinpäin: Ne jotka ajavavat pelkästään autolla, eivät huomioi kevyttäliikennettä. Ne jotka katsovat tilannetta myös toiselta kantilta, kiroavat toisten sokeuttaa/ajattelemattomuutta ja oppivat korjaamaan omia tapojaan.

Oli ehkä tyhjä? Tuli pikkutieltä, pysähtyi tai ainakin melkein koska siltä näytti (pitää tarkistaa autokameran kuva), lähti liikkelle vaikka olin alle sadan metrin päässä satasen alueella eli ei fiksua koska jos olisin vilkaissut maisemia niin tuo 100m ei välttämättä olisi riittänyt pysähtymiseen?  ???
Tänä kesänä märkä tie on "joskus" haitannut äkkijarrutusta?  8)

Repost

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 31.07.15 - klo:06:21
Seuraavan kerran valitat kun ajavat rajoitinta vasten? Ainahan sitä pitää haittiksen jtn valittaa  ;D

En nyt ymmärtänyt miks mun pitäs valittaa rajoitinta vastaan ajamisesta. Se ei käsittääkseni mitenkään vaikeuta mun etenemistä eikä ole kiusantekoa muita kohtaan.
Eli sun mielestäs on oikein että kuorma-auto tulee suoraan eteesi pikkutieltä niin että joudut tosissasi jarruttamaan vaikka tie takanasi olisi ollut tyhjä niin pitkälle kun silmä kantaa ? Mun mielestä se on kyllä ihan pelkkää rekkakuskin ylimielisyyttä muuta liikennettä kohtaa. Ymmärrän kyllä että toisinaan täytyy antaa tietä rekkakuskeille ihan liikenteen sujuvuuden vuoksi, mutta sitä en ymmärrä että väärän värinen neste päässä antaa etuajo-oikeuden joka pitäisi valittamatta niellä.
Jos kerran on täysin ymmärrettävää tulla eteen niin silloin on myös varmaan ihan hyväksyttävää ohittaa ja sen jälkeen tiputtaa nopeus reilusti alle sallitun ?

kt

Eikös liikenne ole yhteispeliä! Pitää osata joustaa aika ajoin, eikä vain lukea lakikirjasta, mikä olisi ollut minun oikeus tässä tilanteessa. Ei se ole keneltäkään pois, jos joskus antaa sen rekan "kiilata eteen" ja ohittaa sitten kun on sopiva paikka. Eikä siinä tarvitse osoittaa mieltään,

No sitä en kyllä ymmärrä, että ensin ajetaan ohi, kun pidän sopivaa turvaväliä ja sitten käännytään sadan metrin päästä jo sivutielle. Se vissiin tulikin se liittymä jotenkin yllättäen.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: kt - 01.08.15 - klo:10:41
Eikös liikenne ole yhteispeliä! Pitää osata joustaa aika ajoin, eikä vain lukea lakikirjasta, mikä olisi ollut minun oikeus tässä tilanteessa. Ei se ole keneltäkään pois, jos joskus antaa sen rekan "kiilata eteen" ja ohittaa sitten kun on sopiva paikka. Eikä siinä tarvitse osoittaa mieltään,

No sitä en kyllä ymmärrä, että ensin ajetaan ohi, kun pidän sopivaa turvaväliä ja sitten käännytään sadan metrin päästä jo sivutielle. Se vissiin tulikin se liittymä jotenkin yllättäen.

Juuri näin! Täysin samaa mieltä molemmista pointeista.
Ajossa: ID.7 Tourer GTX 4MOTION Grenadilla Black
Ex: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic -21, Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Repost

Lainaus käyttäjältä: kt - 01.08.15 - klo:10:41

Okei, anteeksi tyhmyyteni. Nyt ymmärrän että rekan kiilatessa eteen tyhjällä suoralla tiellä, niin että joudun seisomaan jarrupolkimella on vain joustavaa sujuvaa liikennettä.

kt

Jep. Voit vaikka ajatella, että tämän päivän "hyvä työsi" on tullut tehtyä. 8)

Repost

Parempi siis itsekin jatkaa vain välittämättä kolmioista ja liikennevaloista niin pysyy liikenne jouhevana ja muut saa mielihyvää kun voivat ajatella tekevänsä päivän hyviä töitä.

kt

Jalankulkijat suojatien ylitystä odottaessaan tekevät tätä "hyvää työtä" kiireisille autoilijoille jatkuvasti.

Morpheus3

Eikä se oma matka siitä kovin merkittävästi hidastu, vaikka päästäisikin rekan eteensä, ja tarvittaessa sitten ohittaa sopivassa paikassa. Jos me henkilöautokuskit kirotaan joskus rekkoja, niin yhdistelmäkuskit vasta kiroavatkin sitä kun joutuu täyspysähdyksestä uudelleen lähtemään liikkeelle. On nimittäin melkoinen ero kulutuksessa täysin pysähdyksist lähtiessä, vs. kun pääsee pienestäkin rullauksesta matkaa jatkamaan.

Niin, ja itsehän en rekkaa aja, mutta olen muutamat kerrat ollut lanssireissulla appiukkoni kyydissä puutavara-autossa, ja siinä ajankuluksi keskusteltu mm. tuosta asiasta. Kuskien isännät kun nykyisillä polttoainehinnoilla seuraavat kulutusta todella tarkalla silmällä.
Ex: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic -21, Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Repost

Voi siis vetää johtopäätöksen että toisen eteen voi koukata ihan hyvällä omalla tunnolla. Ei se paljon kenenkään matkantekoa hidasta ja siinä vielä säästää polttoainettakin. Luonto ja kanssakulkijat kiittää. Korostan sitä että ymmärrän hyvin jo on ruuhkaa tai muuta vastaavaa niin joskus raskaan liikenteen on vain pakko tunkea pieniin väleihin. Mutta jos ihan vaan vittuillessaan koska ei viitsi pysähtyä tullaan tieten tahtoen eteen niin siinä ei kyllä pitäs olla mitään puolusteltavaa.

Morpheus3

En usko että raskaan liikenteen kuskit v****ollessaan kenenkään eteen koukkaa. Esim. talvikelissä ne ei kovin lyhyellä matkalla pysähdy,  ja johan sitä joustavuutta autokoulusta lähtien korostetaan. Ei tuosta asiasta nyt hermojaan kannata menettää, panostetaan itse kukin liikenteen sujuvuuteen ja ajatellaan välillä myös muita tienkäyttäjiä eikä vain omaa napaa, niin kaikilla uskoisin olevan parempi mieli.

Repost

Lainaus käyttäjältä: kt - 01.08.15 - klo:12:42
Jalankulkijat suojatien ylitystä odottaessaan tekevät tätä "hyvää työtä" kiireisille autoilijoille jatkuvasti.

Sehän on jalankulkijoiden ihan oma tietoinen valinta jos haluavat suojatien edessä seisoskella. Silloin he itse päättävät olla joustavia eivätkä ole joustavia vain sen takia että heidät siihen pakotetaan. Itse ainakin huomioin aina suojatielle astujat ja annan heille tietä. Jos siinä vain seisoskellaan eikä ole aikomustakaan astua tielle niin silloin en kyllä pysähdy mutta hiljennän ja annan mahdollisuuden niinkuin kuuluukin.
Mielestäni ihan sama kuinka palkon muut autoilijat ajavat ylinoputta, alinopeutta tai päin punasia yms. kunhan tekevät sen niin ettei normaali liikenne siitä kärsi.

Repost

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 01.08.15 - klo:14:24
En usko että raskaan liikenteen kuskit v****ollessaan kenenkään eteen koukkaa. Esim. talvikelissä ne ei kovin lyhyellä matkalla pysähdy,  ja johan sitä joustavuutta autokoulusta lähtien korostetaan. Ei tuosta asiasta nyt hermojaan kannata menettää, panostetaan itse kukin liikenteen sujuvuuteen ja ajatellaan välillä myös muita tienkäyttäjiä eikä vain omaa napaa, niin kaikilla uskoisin olevan parempi mieli.

Kesäkeli, hyvä näkyvyys ja tyhjä tie lukuunottamatta sora-autoa ja minua. Ainut hyvä syy ajaa suoraan eteen on se ettei rekassa toimi jarrut. Tai sitten se neste siellä yläkerrassa. Jos keksit jonkun hyvän syyn mikä oikeuttaa ajamaan vaarallisesti toisen eteen niin olen innolla kuulolla.
Enkä ole asiaa yleistämässä kaikkiin rekkakuskeihin. Mielipiteeni perustuu ainostaan omiin kokemuksiin paikalla jossa on lähiaikana alettu ajaa soraa maanrakennuksen takia. Taitaa urakka aikataulu olla niin kireä että ei ole aikaa edes liikennesääntöjä noudattaa vaan ajetaan isomman oikeudella.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Repost - 01.08.15 - klo:05:58
En nyt ymmärtänyt miks mun pitäs valittaa rajoitinta vastaan ajamisesta. Se ei käsittääkseni mitenkään vaikeuta mun etenemistä eikä ole kiusantekoa muita kohtaan.
Eli sun mielestäs on oikein että kuorma-auto tulee suoraan eteesi pikkutieltä niin että joudut tosissasi jarruttamaan vaikka tie takanasi olisi ollut tyhjä niin pitkälle kun silmä kantaa ? Mun mielestä se on kyllä ihan pelkkää rekkakuskin ylimielisyyttä muuta liikennettä kohtaa. Ymmärrän kyllä että toisinaan täytyy antaa tietä rekkakuskeille ihan liikenteen sujuvuuden vuoksi, mutta sitä en ymmärrä että väärän värinen neste päässä antaa etuajo-oikeuden joka pitäisi valittamatta niellä.
Jos kerran on täysin ymmärrettävää tulla eteen niin silloin on myös varmaan ihan hyväksyttävää ohittaa ja sen jälkeen tiputtaa nopeus reilusti alle sallitun ?

Itse ajelen keikkaluintoisesti täysperää ja ei minua haittaa jos eteeni joku tulee, minä kun pääsen paremmin kiihdyttämään ja ohitse. Ehkä se ei haittaa minua siksi kun ymmärrän katsoa tilannetta toisen näkökulmasta toisin kuin sinä? En ainakaan siitä jaksaisi forumeilla valitella  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 01.08.15 - klo:14:47
Itse ajelen keikkaluintoisesti täysperää ja ei minua haittaa jos eteeni joku tulee, minä kun pääsen paremmin kiihdyttämään ja ohitse. Ehkä se ei haittaa minua siksi kun ymmärrän katsoa tilannetta toisen näkökulmasta toisin kuin sinä? En ainakaan siitä jaksaisi forumeilla valitella  ;D
+1

SuperB II

Eipä tuossa nyt pitäisi olla ongelmaa ymmärtää Repostin pointtia. En oikein ymmärrä miksi tähän vedetään talvikelit, jalankulkijat, polttoaineen kulutukset ym mukaan. Yhdistelmän kuljettaja ajoi tilanteessa tavalla joka jättää toivomisen varaa. Ps. Näitä "sivutiensankareita" on pirusti myös henkilöautoilijoissa...
Octavia III RS TSI Combi -13
ex.VAG:t Superb 1.8TSI Combi -12, Octavia 1.4TSI Combi -10

repomies

Nyt kun keskustelu on vaihteeksi päätynyt tähän perinteiseen rekat-vastaan-kääpiöautot asetelmaan, voisin kommentoida että tuossa samaisessa liikenneympyrässä josta postasin videon, tulee toisinaan rekkoja samasta suunnasta kolmion takaa. Ero on kuitenkin siinä, että yksikään rekkakuski ei ole ikinä tullut sieltä eteeni ihan yllättäen ja viime hetkellä, vaan sieltä kolmion takaa on tultu täysperän kanssa tietäen että 1) kyllä ne henkilöautot ehtivät nähdä että lähdin liikkeelle ja 2) kyllä ne henkilöautot ehtivät jarruttaa. Aina olen ehtinyt jarruttaa enkä ole torvea soittanut.

En tosin ehtinyt nytkään soittaa torvea, sen verran yllättäen mese ympyrään tuli. Oli riittävästi tekemistä ratin ja jarrupolkimen kanssa muutenkin.. Puhekyky ei sentäs mennyt. :P

Mielestäni olisi hienoa jos ympyröiden sisäänmenoihin saisi vaihtuvan liikennemerkin jossa seisoo ruuhka-aikaan STOP ja muuna aikana kolmio. Tällöin sinne ympyrään pääsisi muistakin kuin siitä suosituimmasta suunnasta.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: repomies - 01.08.15 - klo:16:11
Nyt kun keskustelu on vaihteeksi päätynyt tähän perinteiseen rekat-vastaan-kääpiöautot asetelmaan, voisin kommentoida että tuossa samaisessa liikenneympyrässä josta postasin videon, tulee toisinaan rekkoja samasta suunnasta kolmion takaa. Ero on kuitenkin siinä, että yksikään rekkakuski ei ole ikinä tullut sieltä eteeni ihan yllättäen ja viime hetkellä, vaan sieltä kolmion takaa on tultu täysperän kanssa tietäen että 1) kyllä ne henkilöautot ehtivät nähdä että lähdin liikkeelle ja 2) kyllä ne henkilöautot ehtivät jarruttaa. Aina olen ehtinyt jarruttaa enkä ole torvea soittanut.

En tosin ehtinyt nytkään soittaa torvea, sen verran yllättäen mese ympyrään tuli. Oli riittävästi tekemistä ratin ja jarrupolkimen kanssa muutenkin.. Puhekyky ei sentäs mennyt. :P

Mielestäni olisi hienoa jos ympyröiden sisäänmenoihin saisi vaihtuvan liikennemerkin jossa seisoo ruuhka-aikaan STOP ja muuna aikana kolmio. Tällöin sinne ympyrään pääsisi muistakin kuin siitä suosituimmasta suunnasta.

Tikkurilan lähistöllä tehdään ympyrää ja väliaikaisesti siinä oli todella iso ympyrä mikä toimi mielestäni loistavasti. Eli jos ei käännykkään ekasta pois niin sitten ajaa sen 10-20 m kunnes tulee toinen poistumistie, siinä ehtii odottavat näkemään kääntyykö se auto pois ympyrästä vai ei. Ei tarvitse edes vilkuttaa ja silti sellainen ympyrä toimii loistavasti.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

kt

Varmaan kukin puhui tuossa edellä vain omaa näkökulmaansa valottaen ja siksi "erimielisyyttä" ilmeni.
Minun havaintojeni perusteella hankaluutta aiheuttavat kiertoliittymät, joissa osa onkin 2-kaistaista ja osa ympyrästä on vain yhtä kaistaa. Riippuen tulosuunnasta eteen tulee siis ryhmittyminen "itselleen sopivalle" kaistalle jo valmiiksi. Toisesta suunnasta voit vain ajaan ympyrään "ryhmittymättä". Kun ryhmittyminen sitten epäonnistui, niin sitä paikataan milloin mitenkin poukkoillen, kun huomataan, että oma kaista loppuukin ja vie väärään suuntaan.

repomies

Hondamies näytti tänään vähän esimerkkiä siitä miten leveäkaistatiellä ajetaan:

http://youtu.be/eYGAq9Nj-lc

sakal83

Itse ainakaan nähnyt videossa mitää sen arvoista suoritusta, että siitä jaksaisi tälläisen videon tänne "väsäillä"? ???
Kenties joku vanhus, joka hieman vaelsi kaistallaan. Eikö noita nyt ole joka nurkalla?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

repomies

^Joo, ihan normisettiä. Lukutaidottomuutta, ei minkäänlaista hajua liikennesäännöistä, jostain ihme viivoista tai liikennemerkeistä. Tosiaan noita heppuja näkee käytännössä joka reissulla. Yleensä tuo porukka joka ei kirveelläkään käy siellä leveäkaistatien oikeassa reunassa, kantaa rekisterikilpeä "RUS". Tällä kertaa kuskina oli joku normijantteri soomikilvillä.

Juuri siksi näitä spedejä pitäisikin nostaa vähän esiin, että kattoisivat nyt vähän miten soheltavat tuolla.

M1kke

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 02.08.15 - klo:23:47
Kenties joku vanhus, joka hieman vaelsi kaistallaan. Eikö noita nyt ole joka nurkalla?

Samaa mieltä, menee jo ihan normaalin liikenteen raportoimiseksi osa videoista. Tunnin - pari kun pyörit Helsingin keskustassa niin takaan, että videolla on vähintään useammat törkeät punaiset, sieltä täältä tien yli loikkivia jalankulkijoita,  kiilailijoita, bussikaistan ajajia, ylinopeuksia ja väärin ajettuja risteyksiä. Jos noista vetäisi aina herneen nenään ei olisi mitään asiaa liikenteeseen..

repomies

^Totta sinänsä, että kaupungeissa näkee omanlaistaan törttöilyä. Kai siihen on sitten puolestaan jo niin turtunut, ettei joku punaisia päin ajamisen todistaminen aiheuta itsessäni enää kuin lievää paheksuntaa ja harasoo-fiiliksen.

Leveäkaistateillä ajamisen sietämätön vaikeus on kuitenkin ihan oma lajinsa, josta henkilökohtaisesti pääsen nauttimaan paljon harvemmin. Kimmokkeen tuohon videoon sain tästä jutusta: http://m.iltalehti.fi/autot/2015080220121373_ae.shtml

Video oli kutostieltä, jossa vasemman reunan jumittajat tosiaan yleensä ovat RUS-kilpisiä.

tet

Lainaus käyttäjältä: kt - 01.08.15 - klo:18:37
Minun havaintojeni perusteella hankaluutta aiheuttavat kiertoliittymät, joissa osa onkin 2-kaistaista ja osa ympyrästä on vain yhtä kaistaa. Riippuen tulosuunnasta eteen tulee siis ryhmittyminen "itselleen sopivalle" kaistalle jo valmiiksi. Toisesta suunnasta voit vain ajaan ympyrään "ryhmittymättä". Kun ryhmittyminen sitten epäonnistui, niin sitä paikataan milloin mitenkin poukkoillen, kun huomataan, että oma kaista loppuukin ja vie väärään suuntaan.

Samaa mieltä olen näistä ns. "turboympyröistä". Niitä on meilläpäin pari kappaletta ollut nyt muutaman vuoden ja täytyy sanoa että joka kerta saa keskittyä tosissaan kun sinne työntää. Tosin aika harvoin niistä tulee ajeltua joten tottuminen näyttää ottavan melkoisesti aikaa.

Varsinkin tilanne jossa käännytään vasemmalle, eli kierretään ympyrää kolme neljäsosakierrosta. Minua hämää joka kerta se seikka, että ympyrään tullessa ryhmityn sisäkaistalle, mutta ympyrästä ulos tullessa minun pitäisi olla ulkokaistalla. Varsinkin jos tulen ns. sivusakarasta ja käännyn pääväylälle, siinä yksi kaista muuttuukin yht'äkkiä kahdeksi ja milläs kaistalla minä siis olinkaan...? Tunnustan: ihme vatuloinniksi on mennyt monta kertaa. :-[

Olen aivan varma, että jos joku joka ei moista rinkulaa ole koskaan nähnyt, ajaa sen kerralla oikein, niin säkällä menee eikä taidolla.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Eka Golf

Kerran kävi nuin. laitoin silmät kiinni ja polkasin kaasua, siis kun olin oikean suunnan valinnut, pääsin ehjänä ulos tuosta paholaisen keksinnöstä!  ;D

panu

Laki höpisee jotain ympyrässä kaistan vaihtamisesta, mutta vielä en ole niin isoa ympyrää Suomessa nähnyt, missä ehtisi kaistaa vaihtamaan.  ::)

2-kaistaisissa ympyröissä joko poistutaan molemmilta kaistoilta omille kaistoilleen tai ulompi on merkattu pikkuhiljaa leveneväksi sulkualueen jälkeen. Jälkimmäisessä pitäisi varmaan pikkuhiljaa hivuttautua ulkokehälle, mutta yleensä ympyrään sisälle pyrkivät torpaavat oikean ajolinjan. Oikeaoppinen ajolinjahan sekä suoralla että ympyrässä on ajoradan oikeassa reunassa, mutta yleensä mutkat pyritään oikomaan tai kaartosädettä pienentämään...

Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

vwp

Jos tuo linkki toimii, niin tuossahan näkee aika kivasti miten kaksikaistaisessa ympyrässä nuo kaistat menee :)
https://goo.gl/maps/3fMXa
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

tet

Lainaus käyttäjältä: vwp - 06.08.15 - klo:07:29
Jos tuo linkki toimii, niin tuossahan näkee aika kivasti miten kaksikaistaisessa ympyrässä nuo kaistat menee :)
https://goo.gl/maps/3fMXa

Tuollaisena täysikokoisena tuo näyttää ainakin ylävinkkelistä katsoen vähän selvemmälle kuin ne meikäläiset rinkulat. Ne meidän ovat pieniä kiertoliittymiä. Eroakin on, tuossahan ei ole ulostuloissa kahta kaistaa rinnan kuten meikäläisissä on pääsuunnassa. Niissä vasenta kaistaa pääsee aina suoraan tai vasemmalle. Pääsuunnasta tullessa oikeaa kaistaa pääsee joko suoraan tai oikealle, sivusuunnasta tullessa vain oikealle. Ja rinkulassa EI ole tarkoitus vaihtaa kaistaa, mutta vahingossa on tullut soukkailtua kaistojen välillä. :-\
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M1kke

Lainaus käyttäjältä: panu - 06.08.15 - klo:00:37
Laki höpisee jotain ympyrässä kaistan vaihtamisesta, mutta vielä en ole niin isoa ympyrää Suomessa nähnyt, missä ehtisi kaistaa vaihtamaan.  ::)

Tässäpä sellainen jossa näkee välillä melkoisia suorituksia kun singahdellaan parinkin kaistan yli.  ;D

https://www.google.com/maps/@60.213539,24.8846309,186m/data=!3m1!1e3?hl=fi-FI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy