"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

brainsurgery

Lainaus käyttäjältä: tommyt - 18.12.14 - klo:08:09
Mutta täytyy kyllä sanoa että on enemmän sääntö kuin poikkeus että autoilija ajaa suoraan eteen keskelle suojatietä ja jää siihen tukkimaan koko kevyenliikenteenväylän.
Tää on kyllä niin totta.

-TS-

Kyllä täytyy myöntää että työmatkatempoilijat ovat aina oikeassa, omasta mielestään. Mutta täytyy kyllä sanoa että on enemmän sääntö kuin poikkeus että autoilija ajaa suoraan eteen keskelle suojatietä ja jää siihen tukkimaan koko kevyenliikenteenväylän.

Olen muutaman kerran syyllistynyt tuohon suojatien päälle pysähtymiseen, mutta siitä en voi syyttää kuin itseäni ja sitä, että en osannut lukea liikennettä tarpeeksi hyvin. Olen siis olettanut että edellämenevät autot menevät sen verran pitkälle että pääsen ajamaan vielä suojatien yli. Monesti sitä tilaa olisi, mutta edessäolijat katsovat tarpeelliseksi säilyttää reilun turvavälin paikallaankin ollessa.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

DyyD

Tässä lolvokuskin näyte siitä, miten punaisissa valoissa tulee toimia. Ja vielä volkkarikuskikin on asiasta niin otettu, että päättää seurata mallia.

https://www.youtube.com/watch?v=GJS8Nak6iOg

msr

Viitaten yleiseen keskusteluun kun puhutaan tienkäyttäjistä: Kun autoilija mokaa (tai provosoituessaan hölmöilee) liikenteessä, keskustellaan siitä kuinka tuo autoilija on mokannut (kuten vaikkapa edellä nähty volvokuski tai muutama kuukausi sitten somea kohahduttanut skodakuski). Kun pyöräilijä ryssii ja hölmöilee, ovat keskusteluissa pyöräilijät ryhmänä syyllisiä ja syyllistyksen kohteena. Eikö heidän toiminnassaan olekaan kyse yksilön toiminnasta ja arviointivirheistä?
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

gunman

Lainaus käyttäjältä: DyyD - 18.12.14 - klo:16:52
Tässä lolvokuskin näyte siitä, miten punaisissa valoissa tulee toimia. Ja vielä volkkarikuskikin on asiasta niin otettu, että päättää seurata mallia.

https://www.youtube.com/watch?v=GJS8Nak6iOg

Lolvokuskin katse on keskittynyt aika selvästi kaukaisempaan vihreään valoon, joka vaihtuu juuri ennen, kuin hän lähtee liikkeelle.
(Ilmeisesti suojatien valo)

Täytyy myöntää, että kerran olen samanlaisen virheen tehnyt, ja monesti ollut lähellä...
En enää muista paikkaa missä tämä tapahtui, mutta siinä oli pirun lähekkäin kahdet valot. (kaksi peräkkäistä valoristeystä)
Ja sen kauemman risteyksen valo vaihtui vihreäksi ennen tätä risteystä, missä itse nökötin keulilla.

Jotenkin vaan onnistuin kuvittelemaan, että vihreät vaihtui ja läksin liikkeelle, punaisia päin. Huomasin asian aivan liian myöhään peruuttaakseni päätökseni. Koomisimman tilanteesta teki se, että kaksi seuraavaa autoa jonossa takanani, seurasivat esimerkkiä ja tulivat perässäni risteyksen yli punaisilla.   ;D Kolmas oli selvästikin keskittynyt paremmin tilanteeseen ja jäi sinne risteykseen. :)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG -21
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

calculus

Kyllä täytyy myöntää että työmatkatempoilijat ovat aina oikeassa, omasta mielestään. Mutta täytyy kyllä sanoa että on enemmän sääntö kuin poikkeus että autoilija ajaa suoraan eteen keskelle suojatietä ja jää siihen tukkimaan koko kevyenliikenteenväylän.

Joskus tuon suojatien tukkimisen tekee olosuhteiden seurauksena. Esim. meidän kotikadulla on risteys, jossa näkemäesteiden takia joutuu ensin katsomaan pelkän kevyen liikenteen. Jos sellaista ei ole, niin voi jatkaa suojatien päälle, josta vasta näkee risteävän ajoradan liikenteen. Huonolla tuurilla kestää pitkään, ennen kuin risteävällä ajoradalla tulee sopiva väli, ja sillä aikaa vihainen pyöräilijä on jo koputtelemassa ikkunaan. Aina ei voi edes peruuttaa edestä pois (jonka mielelläni tekisin), jos takana odottelee toinen auto.  :-\

Arttu

Eilen jäin ihmettelemään yhtä bemarikuskia, joka Turunväylälle liittyessään ajoi kahden kaistan yli suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka lähelläkään ei ollut muita autoja. Itse katselin noin kahdensadan metrin päästä takaa päin kyseistä hemmoa. Paikassa on kolme samaan suuntaan menevää kaistaa. Sitä kaikkein vasemman puoleista hän sitten ajeli yksikseen ihan suurin piirtein rajoitusten mukaan. Eikä todellakaan ole mitenkään ainutkertaista. Tätä näkee silloin tällöin.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

hapelton1

Ã,,sken A5 teki käsijarru käännöksen. Itse käännös sujui hienosti, mutta A5 jäi tämä jälkeen lumisohjoon kiinni ja tukki samalla liiketeen.  Töötti soi ja hermot olivat kireällä porukalla. Seuraavalla kerralla sitten quattro. :)

europe

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 30.12.14 - klo:09:27
Ã,,sken A5 teki käsijarru käännöksen. Itse käännös sujui hienosti, mutta A5 jäi tämä jälkeen lumisohjoon kiinni ja tukki samalla liiketeen.  Töötti soi ja hermot olivat kireällä porukalla. Seuraavalla kerralla sitten quattro. :)

Sähköisellä käsijarrulla, aika mestari.

heifetz

Lainaus käyttäjältä: Arttu - 19.12.14 - klo:10:53
Eilen jäin ihmettelemään yhtä bemarikuskia, joka Turunväylälle liittyessään ajoi kahden kaistan yli suoraan vasemmalle kaistalle, vaikka lähelläkään ei ollut muita autoja. Itse katselin noin kahdensadan metrin päästä takaa päin kyseistä hemmoa. Paikassa on kolme samaan suuntaan menevää kaistaa. Sitä kaikkein vasemman puoleista hän sitten ajeli yksikseen ihan suurin piirtein rajoitusten mukaan. Eikä todellakaan ole mitenkään ainutkertaista. Tätä näkee silloin tällöin.

Vasen kaista on varattu vain BMW -autoille, etkö sitä tiennyt?  ;D
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

Eka Golf

Ja niistä katkaistaan vilkkuviiksi jo luovutushuollossa?  :)

ram1

Lainaus käyttäjältä: Arttu - 19.12.14 - klo:10:53
So what
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: europe - 30.12.14 - klo:09:57
Sähköisellä käsijarrulla, aika mestari.
Pieni heilautus ja täysi ratin kääntö ja kaasu pohjaan.

europe

Lainaus käyttäjältä: hapelton1 - 31.12.14 - klo:23:40
Pieni heilautus ja täysi ratin kääntö ja kaasu pohjaan.

Eli teki U-käännöksen. Shelvä.

Tourano

Kuulun siihen ehkä harvinaiseenkin autoilijaryhmään, joka ei kaupan parkkipaikalla pyri saamaan autoaan lähimmäs ovea vaan yleensä vien suosiolla auton sinne vähän syrjemmälle. Yleensä.

Perheen kanssa liikkuessa tulee kuitenkin käytännön syistä käytettyä perheparkkeja. Tässä taannoin olimme menossa paikalliseen isoon markettiin ja ilokseni huomasin kaksi vapaata perheparkkiruutua mutta autovirrassa ei kovin pikaisia käännöksiä ole mahdollista tehdä.

Siinä sitten kiersin 'parkkiruutukorttelin' Audi Q5:n perässä. Audin kääntyi perheparkkiruutuja kohti. Mitä tämä audikuski sitten teki... Laittoi Audinsa keskelle kahta perheparkkiruutua!

Ajattelin että okei, sieltä tulee lapsiperhe ja Audin raskailla ovilla voisi osua läheisiin autoihin nopeassa poistumisessa.

Ei. Audin ratin takaa hyppäsi noin 50+ nainen. Yksin...

Perheen kanssa kulkiessa ei viitsinyt käydä antamassa 'palautetta' asiasta. Eikä se kyllä muutenkaan kuulu tapoihini.

Tietysti olisin voinut laittaa auton sopivasti puoliksi parkkiruutuun ja puoliksi lumipenkan päälle. Olihan siinä se reunimmainen puolikas parkkiruutu vielä vapaana. Ja tietysti parkkitilaa säästääkseni 10cm etäisyydelle Audin kuskin puoleisesta kyljestä.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

vwp

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 12.01.15 - klo:08:34
Kuulun siihen ehkä harvinaiseenkin autoilijaryhmään, joka ei kaupan parkkipaikalla pyri saamaan autoaan lähimmäs ovea vaan yleensä vien suosiolla auton sinne vähän syrjemmälle. Yleensä.

Perheen kanssa liikkuessa tulee kuitenkin käytännön syistä käytettyä perheparkkeja. Tässä taannoin olimme menossa paikalliseen isoon markettiin ja ilokseni huomasin kaksi vapaata perheparkkiruutua mutta autovirrassa ei kovin pikaisia käännöksiä ole mahdollista tehdä.

Siinä sitten kiersin 'parkkiruutukorttelin' Audi Q5:n perässä. Audin kääntyi perheparkkiruutuja kohti. Mitä tämä audikuski sitten teki... Laittoi Audinsa keskelle kahta perheparkkiruutua!

Ajattelin että okei, sieltä tulee lapsiperhe ja Audin raskailla ovilla voisi osua läheisiin autoihin nopeassa poistumisessa.

Perheen kanssa kulkiessa ei viitsinyt käydä antamassa 'palautetta' asiasta. Eikä se kyllä muutenkaan kuulu tapoihini.

Tietysti olisin voinut laittaa auton sopivasti puoliksi parkkiruutuun ja puoliksi lumipenkan päälle. Olihan siinä se reunimmainen puolikas parkkiruutu vielä vapaana. Ja tietysti parkkitilaa säästääkseni 10cm etäisyydelle Audin kuskin puoleisesta kyljestä.

Itellä ois huonona päivänä saattanut töötti soida.. Mutta nykyään tulee kyllä itsekin haettua ruutu vähän kauempaa, jos sillä hieman pystyisi välttämään kolhuja.

Itse olin viime perjantaina Tampereella liikenteessä jalkaisin ja olin ylittämässä valotonta suojatietä tuossa poliisiaseman edessä. Itellan pakettiauto oli pysähtynyt tyhjentämään postilaatikkoa ja jättänyt auton metrin päähän suojatiestä. Ei tässä vielä mitään, mutta juuri kun olin jo toinen jalka suojatien viivalla, päättää tämä mulkku lähteä kiihdyttämään kohti seuraavaa laatikkoa. Mulkaisi vielä vittuuntuneena. Siinä olisi kyllä pääni ja auton peili kohdanneett ellen olisi pysähtynyt. (ZJS-717 taisi olla rekkari..)
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Tourano - 12.01.15 - klo:08:34

Tervetuloa keskustan Stockan parkkihalliin. Mainitsemasi pysäköintijärjestely on aivan arkipäivää. Onhan se totta että noille Kaunialaisrouville nuo Range Roverit X5:set on vähän vaikeita hahmotettavia...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

vwp

Pitäs ostaa itselle kakkosautoks joku läpimätä pikkukippo, jonka voi kiilan tavoin tuupata tuollaisiin koloihin kuskin puolelle  ;D
Vapaa-ajalla voisi ihan harrastuksena pyöriä noissa paikoissa etsimässä mul**ja uhreja
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

MOP

Röyhkeää:
Normaali kaksikaistainen tie taajamassa, 50km/h rajoitus. Auto pysähtynyt suojatien eteen päästämään jalankulkijaa. Kolme autoa lähestyy n.+50km/h pysähtyneen auton takaa. Jalankulkija ei lähde ylittämään, koska näkee lähestyvät autot. Kolme autoa ohittaa hidastamatta pysähtyneen auton suojatien kohdalla, vastaan tulevien kaistaa hyväksi käyttäen.

papparatsi

Joskus tätä on tullut nähtyä ja ihmeteltyä kauempaa, mutta nyt se sattui omalle kohdalle:

Moottoritien alku, 80 km/t -nopeusrajoitus vielä vähän matkaa, kohtalaisen paljon liikennettä. Siirryn vasemmalle kaistalle koska oikealla ehkä noin 70km/t ajavia. Oma mittarinopeuteni 90km/t.
Taustapeilistä näkyy kurakelistä huolimatta agressiivisesti rampilta kiihdyttävä ja nopeita kaistanvaihtoja tekeva korolla joka siis lähestyy kovaa takaa, iskeytyy kantaan ja vilkuttaa pitkiä. No, eihän siinä mitään saman tien hanaa koska alkaa 100km/t ja eroa on hetkessä +50m. Saavutettuani 110 km/t mittarinopeuden alkaa korolla tavoittaa ja iskee taas kantaan. Ohitan viimeisen oikean kaistan hidastelijan, jätän kohteliaasti hyvän välin ennen paluuta oikealle kaistalle, etten roiski ohitettavan päälle turhia.
No, tämä kiireinen korollamies olikin juuri samoilla hetkillä jo aikeissa lähteä ohittamaan minut oikealta, mutta joutui perumaan yrityksensä, ja ohitti minut kiihdyttäen reiluun yinopeuteen tietysti keskisormi pystyssä ...

Korollamies tavoittaa parin sadan metrin päässä molemmat kaistat "tukkivan" muun liiikenteen, joka ajoi ehkä vähän alle suurimman sallitun. Kuten arvaatte, hän liimautuu edellä ajavan kantaan.

Ei siinä mitään, mennään se puoli kilometriä, ja hän poistuu samalle rampille jolle minä olen menossa. Tavoitan hänet mutkassa ja teen sen pahimman virheen mitä autoilija voi tässä valtakunnassa tehdä: Vilautan pitkiä tälle herrasmiehelle.

No, seuraukset arvaatte. Vetää liinat kiinni, pysäyttää korollansa, tukkii liikenteen, ja kirmaa jalan vierelleni huutaen raivokkaasti (ei edes mikään iso mies). Lyö nyrkillä ikkunaan. Ei mene rikki. Avaan oven ja sieltähän tulvii kirosanoja ja "antaa olla viimeinen kerta" jne. Kysyn että mitäs minä tein väärin ... Minä kuulemma kiilasin hänet. Kahdesti.

Onneksi kaveri jättää asian siihen, marssii korollalle ja lähtee ajelemaan kaikessa rauhassa eteenpäin ilman sen kummempia agressiivisia oireita. Ilmeisesti sai ne purettua. Tai sitten oikeassa kädessäni etupenkillä ollut rengasrauta sai hänet miettimään maailman menoa. Kiire kaverilla ei siis tuntunut olevan, kun ehti jäädä noin "rupattelemaankin".

Kaveri ei vaikuttanut känniseltä eikä minkään muunkaan vaikutuksen alaiselta, ja tuumin jättäväni asian siihen. Tuskin poliisilla on ilman videoaineistoa juurikaan mitään vaikutusmahdollisuuksia tällaiseen oppikirja-liikenneraivo-tapaukseen. Joku toinen oli ilmeisesti aiemmin päivällä kussut kunnolla kaverin muroihin, tai sitten pipari oli jäänyt saamatta, tms.

Mutta että tällaista tänään. Muistakaa te muut edes pitää ne pitkät ja sumarit visusti pois päältä.

cipher

Täysin turha tarina, etenkin rengasrauta-osuus. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään vastaavia ongelmia/kokemuksia (pääkaupunkiseudun liikenteessä ainakin työviikot kohta kolme vuosikymmentä menty).

Ainut analyysin pätkä mitä tuosta tarttui tänne: en ikinä leiki kyläpoliisia ohituskaistalla, vaan ajan aina reippaasti liikenteen mukana.

Voithan tuosta toki pyytää sopivalta taholta satelliittipätkää ja todistaa miten tuo oikeasti meni.

repomies

^Jos se nyt jotain lohduttaa, niin kannattaa muistaa, että tuolla liikenteessä on mukana ihan se koko gaussin käyrä. Se ei välttämättä muistu mieleen, jos pyörii päivät pitkät porukassa, johon on seulottu sitä osaa sakista, jolle on jaettu vähän isommalla kauhalla.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: cipher - 20.02.15 - klo:18:23
Täysin turha tarina, etenkin rengasrauta-osuus. Itselläni ei ole koskaan ollut mitään vastaavia ongelmia/kokemuksia (pääkaupunkiseudun liikenteessä ainakin työviikot kohta kolme vuosikymmentä menty).

Ainut analyysin pätkä mitä tuosta tarttui tänne: en ikinä leiki kyläpoliisia ohituskaistalla, vaan ajan aina reippaasti liikenteen mukana.

Öö, eihän papparatsi tuossa mitään kyläpoliisia ohituskaistalla esitttänyt vaan normaali kohteliasta ja turvallista liikkumista.

Aika yleistä tuntuu olevan että kuumakallet saa vaan lisää kierroksia jos niille alkaa valoja vilkauttelemaan, eli kannattaa tosiaan varautua kunnon konfliktiin.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

papparatsi

Viestini ydin onkin siinä rivien välissä, että miten ällikällä lyöty sitä onkaan kun tuollainen sattuu omalle kohdalle ... sitä vaan jää kattomaan suu auki, eikä millään meinaa uskoa todeksi ... ei se ensimmäinen kerta ollut kun pitkiä vilautan törttöilijälle, mutta moinen agressiivisuus tuli kohdattua ensimmäistä kertaa. BTW miljoona kilometriä tässä alkaa olla itselläkin.

Itse asiassa tuo rengasrauta tuli vakiomatkustajaksi etupenkille jokunen vuosi sitten, kun aloin liikkumaan enemmälti tuolla pääkaupunkiseudun kehien vilskeessä - siellä nimittäin tulee nähtyä kaikenlaista matsia! Ei täällä mualla näe lähimainkaan samanlaista käyttäytymistä ... ennen kuin nyt.

Toki renkaat vaihdan itse ja tarkistan kireyden usein, joten ei se pelkkää nuoriso-ohjaajan virkaa siinä ole täyttämässä.

qwe

Lainaus käyttäjältä: papparatsi - 20.02.15 - klo:19:08
Viestini ydin onkin siinä rivien välissä, että miten ällikällä lyöty sitä onkaan kun tuollainen sattuu omalle kohdalle ... sitä vaan jää kattomaan suu auki, eikä millään meinaa uskoa todeksi ... ei se ensimmäinen kerta ollut kun pitkiä vilautan törttöilijälle, mutta moinen agressiivisuus tuli kohdattua ensimmäistä kertaa. BTW miljoona kilometriä tässä alkaa olla itselläkin.

Itse asiassa tuo rengasrauta tuli vakiomatkustajaksi etupenkille jokunen vuosi sitten, kun aloin liikkumaan enemmälti tuolla pääkaupunkiseudun kehien vilskeessä - siellä nimittäin tulee nähtyä kaikenlaista matsia! Ei täällä mualla näe lähimainkaan samanlaista käyttäytymistä ... ennen kuin nyt.

Toki renkaat vaihdan itse ja tarkistan kireyden usein, joten ei se pelkkää nuoriso-ohjaajan virkaa siinä ole täyttämässä.
??? Olen pärjännyt ilman rengasrautaa pk.seudun liikenteessä 28v. Kaikenlaista vilkuttelua ja muutakin perseilyä nähnyt varsinkin ruuhka-aikoihin, mutta kättä pitempää en ole kaivannut.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

sambolo

Mun luo pyrki kerran eräs herra pesäpallomailan kera, en jääny kuuntelemaan mitä asiaa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

jkvi

LainaaItse asiassa tuo rengasrauta tuli vakiomatkustajaksi etupenkille jokunen vuosi sitten, kun aloin liikkumaan enemmälti tuolla pääkaupunkiseudun kehien vilskeessä - siellä nimittäin tulee nähtyä kaikenlaista matsia! Ei täällä mualla näe lähimainkaan samanlaista käyttäytymistä ... ennen kuin nyt.

Tuskin kuitenkaan itse vaihdat kumeja vanteille kotioloissa?

Joten en kyllä ymmärrä minäkään rengasraudan mukana pitämistä - etupenkillä.
CRDi & Collection

papparatsi

Ã,,h my bad: Ei -rauta vaan -avain.

Eka Golf

Kun olen tuolla syrjäseudulla käynyt, siis Hesassa, niin aina on tilaa löytynyt vilkulla ja "röyhkeydellä" mutta muissa isoissa kaupungeissa joutuu väisteleen! Maalla ja pienissä kaupungeissa ollaan yleensä kohteliaampia!  8)

partasuti

Olen ajanut pitkään Helsingin ydinkeskustan liikenteessä ja perässäroikkujat siellä suurimmat ongelmat tuovat.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy