"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Tupo

LainaaJa tämä perässäajo pimeällä. Kun sieltä kaukaa perään vihdoin päässyt saa pitkät valonsa sammutettua ja liimautuu takapuskuriin, niin yleensä päästän sen ohi.
LainaaYritin tuossa kertoa, että pimeällä ja/tai yöaikaan on turvallisempaa ajaa toisen perässä kuin itse keulilla.
Takana on helppoa pitää samaa nopeutta, vaikkapa 100 metrin päässä. Edessä ajava yrittää epätoivoisesti jatkaa vauhdikasta menoaan ohituksen jälkeen. Mutta, kun omilla pitkilläkään valoillaan ei näekkään enää yhtä hyvin kuin sieltä takana. Ohittajan vauhti hiipuu vääjäämättä, kun pelko alkaa hallita ajoa.

Eikä tässä ole kyse mistää jonoajosta pimeään aikaan moottoritiellä, vaan kahdestaan siinä mennään eikä muita teillä näy.

Erityisesti tuollaisessa tilanteessa minä kyllä siirryn sinne keulille ja jatkan matkaani "omalla vauhdilla" (=rajoitusten mukaan), juuri siksi, että omilla kaukovaloilla tien näkee parhaiten. Ja Caddyssa on siis 100% lailliset valot - itse asiassa nykyisten määräysten mukaan "alimitoitetut" ref 75 halogeenituikut.

En haasta riita tai väitä, että kt on väärässä. Oman kokemukseni mukaan "keula-autona" on helpompaa ajaa. Olen vain toisinaan ihmetellyt, kun joku tulee ensin vauhdilla (ylinopeudella) perään, mutta ei sitten kuitenkaan ohita, vaikka tilaa olisi tai näytän vilkulla, että sopii mennä ohi...

HAL9000

Seudulla jossa asun on pari kadunpätkää jotka liikennevaloristeyksen jälkeen muuttuvat yksikaistaisista kaksikaistaisiksi. Ruuhkaa ei tällä seudulla juurikaan ole, joskus vähän enemmän tosin. Olen joskus epähuomiossa tai muusta syystä huomannut olevani "väärällä" kaistalla noin niin kuin suoraan jatkamista ajatellen. Toimintatapoja on ollut useita. 1. Rauhallisesti liikkeelle ja vilkku päälle oikealla. Kolo aukeaa yleensä saman tien. 2. Vähän ripeämmin liikkeelle ja jonon keulille (ei aiheuta ruuhkaa koska seuraava pysähdys on varsin kaukana). 3. Tai sitten se kaikkein varmin. Ripeästi liikkeelle. Niin lähtee vieressä olijakin. Himmaa vähän ja oikealle kaistalle koska hänen takanaan on muut kaukana.

Kerran oli kyllä aivan uskomaton puupää tuossa oikean puolen jonossa toisena. Lähdin pikkasen ripeämmin liikkeelle ja vedin jonon ekaks. Tää sankari vilkutti seuraavat muutama sata metriä pitkillä molemmin puolin edessään ajavaa autoa. joko protestiksi minulle siitä etten aiheuttanut kenellekään mitään harmia, tai edessään ajavalle siitä että laski minut tuolla lailla eteen... :o :o
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

kt

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 21.11.13 - klo:14:17

. Oman kokemukseni mukaan "keula-autona" on helpompaa ajaa. Olen vain toisinaan ihmetellyt, kun joku tulee ensin vauhdilla (ylinopeudella) perään, mutta ei sitten kuitenkaan ohita, vaikka tilaa olisi tai näytän vilkulla, että sopii mennä ohi...

....Viestintä on vaikeaa... Itsekin olen juuri tässä ihmettelemässä tuota samaa. Miksi tullaan vauhdilla perään ja ajetaan jopa ohi, mutta sitten ei enää pystytäkkään (=ohittaja ei uskalla) ajaa sitä samaa nopeutta, jota minä juuri ajoin, vaan hidastaa.

Siis minä ajoin 100kmh. Hän tuli pimeällä perään ja ohi, mutta joutui pudottamaan nopeutensa 90 kmh:ksi. Miksi hän meni ohi, kun ei keula-autona pysty entiseen vauhtiin. Minä olisin pystynyt siihen 100 kmh vauhtiin, mutta hän ei. Siis miksi hän ohitti....   Kysyn vaan....
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Tupo

LainaaSiis miksi hän ohitti....   
Tähän kysymykseen en osaa vastata. Ohittaja en ollut minä.  ;)
Jos joku tulee (lähes tyhjällä) maantiellä perä edellä vastaan, minä ohitan tilanteen salliessa ja jatkan ohituksen jälkeen samaa vauhtia = napautan vakkarin uudelleen päälle.

Tässähän oli kai alunperin kuitenkin kyse siitä, näkeekö pimeällä paremmin toisen perässä vai "etuautona". Minä näen paremmin kaukovaloilla etummaisena, enkä jää ohituksen jälkeen toisen eteen tulpaksi. kt tykkää ajaa toisen perässä, koska pitää sitä helpompana / turvallisempana - tai ainakin edellä kirjoitti niin.
Lainaapimeällä ja/tai yöaikaan on turvallisempaa ajaa toisen perässä kuin itse keulilla ... omilla pitkilläkään valoillaan ei näekkään enää yhtä hyvin kuin sieltä takana

Kukin tyylillään. Ei tästä kannata enempää "vääntää".  :-X

icemii

Tuossa tilanteessa jos joku junnaa perässä ikuisesti niin pudottaa hiljalleen vauhti vaikka 60 km/h niin kyllä hölmömmätkin tajuu mennä ohitse

kt

Joo edelleen ajan ihan tyytyväisenä siellä perässä 100 metrin päässä lähivaloillani, jos se ohittaja pystyy sen alkuperäisen vauhdin pitämään. Usein vain niin ei käy.
Kahden tai kolmen auton letkassa näillä pienemmillä asfalttiteillä, joilta puuttuu aurausmerkit ja valkoiset viivat on todella mukava ajaa takana. Antaa keula-auton vaan arvuutella minne tie kääntyy.
Moottoritie on asia erikseen ja houkuttaa tietysti ajamaan keulilla, kun on ne paremmat pitkät valotkin.

Jussiboy

Mikä siinä "yksin" pitkillä ajamisessa on niin kauheata? Tuo 100m päässä lyhyillävaloilla ajaminen on typerää, rasittavaa ja vaarallista.

kt

Ei yksin ajamisessa ole mitään "vikaa".  Silloin voi käyttää pitkiä valoja.
Mutta puhehan on ollut siitä, että "joku" hinkuu sinne keulille ja ei sinne päästyään pysty käyttämään alkuperäistä letkan marssivauhtia.

Ja jos 3 autoa on letkassa, niin yksi niistä on ensimmäinen ja yksi viimeinen.
Kumpikin takana tuleva näkee tienkulun paremmin kuin se ekana ajava. Ne "näkevät" tienkulun noin kilometrin eteenpäin.

Jussiboy

Mulla nyt sattuu kiinnostammaan enemmän jalankulkijat ja hirvet. Jos et pitkillä valoilla näe minne tie kääntyy mene hyvä mies optikolle.
Se että näet edellä ajavan perävalot 100 metrin päässä ei auta siihen, että siinä välissä on 50m valaisematonta tietä ja sulla vauhtia 100-80km/h. Kesäkelilä autosi pysähtyy 40 metrissä(talvella matka voi olla yli 100m), mutta reakoitko yllättävään tilanteeseen riittävällä nopeudella joka tarkoittaa tässä tapauksessa 0.3 sekunttia? Aikaisemmin kerroit ajavasi perässä, koska se on rentouttavaa..., joten olisiko 2 sekunttia riittävä reakointi aika? Sori vaan me ollaan jo perillä tai siis KYMMENEN METRIÃ,, sitten olit perillä nyt se mummo ja potkukelkka on jo lättynä takanasi. Enää ei ole mitään syytä alkaa katkomaan nastoja rauhallinen pysähtyminen riittää.

Tuli vähän avauduttua, mutta mielestäni tapasi markkinoida näppärää pimeänajon keksintöäsi on edesvastuutonta, koska joku voi oikeasti ajatella, että perässä roikkuminen on sallittua ja turvallista. Ainoa hyvä asia siinä on se, ettei ikinä tiedä kuinka lähellä onnettomuutta tulikaan oltua

repomies

Tien päällä tapahtuu aina, ja eilen tapahtui jossain välillä JKL-Kuopio.

80km/h tie, ei satasen pätkiä. Keli aivan rahtusen plussan puolella, tihutti vettä ja suolapaska lensi. Sysipimeää.

Juutuin karavaanarin perään joka ajaeli hieman nopeuden humpaten 80-83 km/h gps-nopeutta. En viitsinyt ohittaa, kun ei tuolla tiellä sen lujempaa saisi ajaakaan.

Minut ja karavaanarin ohitti ensin joku Audi. Valehtelematta hän sai vauhdin vähintään 120:n asti ennen kuin oli rinnallani. Kunnioitettavat tehot autossa. Audi ehti juuri ohittaa molemmat ennen kuin alkoi tien molemmin puolin liikennemerkeillä sekä kaistojen välisellä keltaisella viivalla merkitty ohituskieltoalue.

Meni ehkä viisi sekuntia, ja takaa lähtee joku mitäänsanomaton sedan-paska ohittamaan myös. Aloitti siis ohituksensa ohituskieltoalueella. Pilkkopimeässä, vesisateessa. Ohitettavien vauhdin ollessa vähintään suurin sallittu. Ja ohitti toki molemmat samalla kertaa. Ehti sentään palata omalle kaistalle ennen kuin ohituskielto päättyi. ;D

Audikuskin olisi sietänyt saada pienen soo-soo puhuttelun miliisiltä. Sedaninpaskan kuljettajalta olisi pitänyt ottaa kortti pois.

Santtu123

Lainaus käyttäjältä: Tupo - 21.11.13 - klo:14:17
Erityisesti tuollaisessa tilanteessa minä kyllä siirryn sinne keulille ja jatkan matkaani "omalla vauhdilla" (=rajoitusten mukaan), juuri siksi, että omilla kaukovaloilla tien näkee parhaiten. Ja Caddyssa on siis 100% lailliset valot - itse asiassa nykyisten määräysten mukaan "alimitoitetut" ref 75 halogeenituikut.

En haasta riita tai väitä, että kt on väärässä. Oman kokemukseni mukaan "keula-autona" on helpompaa ajaa. Olen vain toisinaan ihmetellyt, kun joku tulee ensin vauhdilla (ylinopeudella) perään, mutta ei sitten kuitenkaan ohita, vaikka tilaa olisi tai näytän vilkulla, että sopii mennä ohi...

Kovassa vesi/lumi sateessa minä ainakin mielelläni ajan jonkun perässä.
Kun näkyvyys nolla niin takavalojen tuijottelu paljon mukavempaa kuin edessä yrittää tihrustaa.
Tietenkin turvaväli reilu.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

Rauska

Lainaus käyttäjältä: Jussiboy - 21.11.13 - klo:19:10
Mulla nyt sattuu kiinnostammaan enemmän jalankulkijat ja hirvet. Jos et pitkillä valoilla näe minne tie kääntyy mene hyvä mies optikolle.
Se että näet edellä ajavan perävalot 100 metrin päässä ei auta siihen, että siinä välissä on 50m valaisematonta tietä ja sulla vauhtia 100-80km/h. Kesäkelilä autosi pysähtyy 40 metrissä(talvella matka voi olla yli 100m), mutta reakoitko yllättävään tilanteeseen riittävällä nopeudella joka tarkoittaa tässä tapauksessa 0.3 sekunttia? Aikaisemmin kerroit ajavasi perässä, koska se on rentouttavaa..., joten olisiko 2 sekunttia riittävä reakointi aika? Sori vaan me ollaan jo perillä tai siis KYMMENEN METRIÃ,, sitten olit perillä nyt se mummo ja potkukelkka on jo lättynä takanasi. Enää ei ole mitään syytä alkaa katkomaan nastoja rauhallinen pysähtyminen riittää.

Tuli vähän avauduttua, mutta mielestäni tapasi markkinoida näppärää pimeänajon keksintöäsi on edesvastuutonta, koska joku voi oikeasti ajatella, että perässä roikkuminen on sallittua ja turvallista. Ainoa hyvä asia siinä on se, ettei ikinä tiedä kuinka lähellä onnettomuutta tulikaan oltua
Tuossa tilanteessahan minä näen omien lähivalojen kantaman + edelläajavan kaukovalojen alueen (ainakin tien reunat, joka riittää jos siellä vaikka hirvi odottelis)
se väli takavalojen ja minun lähivalojen on tosi lyhyt (n. 3s kuten sanoit ja siihen väliinkin tulevan näkee/havaitsee, jos takavalot peittyy, mutta ei kyllä paljon ehdi jarruttaa). Mutta edellämenijän valot ovat jo sen ehkä auttaneet huomaamaan.
nimim. 10 vuotta jokakelillä Turku - Kokkola väliä kelannut ja kerran ohittanut hirven n. 15 m:n etäisyydeltä.
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Jussiboy

En ole nettiliikennepoliisi, enkä halua pahoittaa kenenkään mieltä, mutta oletteko ajatelleet asiaa tältä kantilta: Hirvi ei välitä pienistä teistä ( eli saattaa tulla tien yli mistä kulmasta tahansa), eikä henkilöautoista ja hirven huippunopeus on 56km/h. Mielestäni on aivan hullua jättää 1,5-2 sekunttia tiestä valaisematta. Sillä mitä sinä näet edellä ajan valoista on tosiasiassa historiaa sinun saavuttuasi ko. paikalle.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Jussiboy - 23.11.13 - klo:17:37
En ole nettiliikennepoliisi, enkä halua pahoittaa kenenkään mieltä, mutta oletteko ajatelleet asiaa tältä kantilta: Hirvi ei välitä pienistä teistä ( eli saattaa tulla tien yli mistä kulmasta tahansa), eikä henkilöautoista ja hirven huippunopeus on 56km/h. Mielestäni on aivan hullua jättää 1,5-2 sekunttia tiestä valaisematta. Sillä mitä sinä näet edellä ajan valoista on tosiasiassa historiaa sinun saavuttuasi ko. paikalle.

Olet oikeassa tuossa että hirvi tulee lujaa. Mutta se lujaa tuleminen tarkoittaa myös sitä, että osuakseen autoon hirven on mentävä reilusti lähempää kuin lähivalokantama auton edestä. Valitettavasti olen törmännyt sivulta juoksevaan hirveen ja siinä ei oikeastaan tien valaisu suoraan eteen auttanut. Hirvi tuli sivusta suoraan vastapalloon. Parempi olisi jos olisi valonheitin joka sojottaa sivuviistoon.

1-2 s pimeetä edellä menevän takana ja ajovalokantaman edessä ei merkkaa juuri mitään.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Rauska

Kaikki argumentit on hyviä ja sopivat varmaan kommentoijan tilanteeseen. Siis esim hyvissä olosuhteissa kirkas kesä/taalviyö on aivan sama, onko jonon eka vai vika.
Mutta esim.rankka räntäsade ja sumarit on viisainta ajella siinä omassa tilanteessa turvaväliä pitäen
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

Jussiboy

Eikös kaukovaloilla ole leveämpi valokeila? Eli sinun tapauksessasi mikäli ymmärsin oikein olisit ehkä nähnyt hirven perseen jo 50-70m ennen kuin se juoksi eteesi, tai mistä minä tiedän pääasia ettet joutunut onnettomuuteen.
Mielestäni perässä ajaminen on itsepetosta, koska 4: sekunnin reakointiaikaa ei kannata vaihtaa kahteen.
Vaikenen tästä aiheesta, ennenkuin saan fanaatikon leiman :)

Rauska

Joo, sama täällä. Seuraava aihe  :D
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

kt

Olen ollut lähikontaktissa hirveen kolme kertaa.
Kerran hirvi tuli sivusta pusikosta hiekkatiellä keskellä päivää täysin yllättäen eteeni, Ehdin hätäjarruttaa vauhdin noin 60 kmh:sta noin 30kmh:iin. Hirvi meni puolessa sekunnissa ajokaistan yli ja  takajalat olivat jo konepellin päällä, mutta eivät osuneet. Jos olisin pitänyt vauhtini, niin ehkä se olisi mennyt takaa ohi.
Toisella kertaa hirvi tuli taaskin avaralla tieuralla päiväsaikaan sivusta tien yli. Näin sen ehkä jo 100 metrin päästä tulevana ja jarrutin 90 kmh:n vauhdista ehkä 50 kmh:iin, jolloin se juoksi noin 10 metriä auton edestä onnistuneesti.
Ainoa kerta kun pimeällä ja lähivaloilla olen kohdannut hirven oli se, että hirvi istui keskiviivalla ja hämmästeli ohi ajavia autoja. Ilmeisesti se oli törmännyt jo johonkin ja takajalat oli poikki. No siinä oli toki paikalla muitakin.

Kannattaa kokeilla tuota jonossa ajoa eri jonopaikoissa ja erilaisissa sääoloissa ja vuorokaudenaikoina. Tietenkään kukaan ei "roiku" kenenkään perässä, vaan ajaa toisen takana sopivalla etäisyydellä lähivaloja käyttäen, joko 3.-, 4.- tai 5.-paikalla.
Ja pitää riittävän turvavälin, kuten asiaan kuuluu. Tietenkin riippuu paljolti myös tien laadusta, siis mutkaisuudesta, mäkisyydestä, kapeudesta, yms, se, miten jonossa ajetaan ylipäänsä. Aina ei kannata pyrkiä jonossa keulille, vaan ajaa turvallisesti omalla paikallaan.

JiiJii71

Raskas kalusto liikenteessä - taas. Kävin päivän päälle Kotkassa pyörähtämässä. Lähdin takaisin etelä-Karjalaa kohti. Väliaikaisilla liikennejärjestelyjen kohdalla saavutin kaksi puoliperävaunun vetäjää - pitkäkilpinen ja keltainen yksityisomisteinen suomalainen nuppi, Lappeenrannasta.

Veli venäläinen oli hiukan kadoksissa väliaikaisessa tiestöllä (vamistuva moottorite vaikuttaa tiestöön Lappeenrannan suuntaan). Koska eteneminen oli ailahtelevaista pitemmän suoran aikana viiden kympin alueella ohitin kummankin nupin ja kärryn. Keltaisen nupin kuljettajaa tämä ei miellyttänyt koska ohitti perässäni venäläisen ohjastaman rekan ja siirtyi roikkumaan perässäni.  Pääsääntöisesti tuolla tietyöalueella on rajoitus 50 km/h ja ajoin liikenneympyröiden välissä noin kuudenkympin vauhtia kunnes saavutin edellämenneen pajero+peräkärriyhdistelmä, liikkui varovaisesti. Viisikymmentä metriä ennen viimeisintä liikenneympyrää Kuljetusliike Juu******** rekka ohitti miut sekä pajeron taittaen aika vauhdilla ympyrän läpi, kärrin oikaistessa kivetyksen yli.

Seuraavaksi tietyöllä oli 30 km/h rajoitus ja keltaisen rekan kuljettajan kiusaksi sininen bora joka ajoi aina tarkkaan rajoitusta. Rajoituksen vaihtuessa kasikymppiin kiihdytin ohi rekasta ja borasta, rekka ohitti boran.

Laitoin vakkarin gps nopeuteen 89 ja sain takapuskuriini kiinni keltaisen rekan. Eroa oli alle metri pahimmillaan. Hautausmaan kohdalla tiputin vakkarin pois ja rekka lähti ohittamaan. Huolimatta keltaisesta viivasta ja ylämäestä Juut******** ohitti miut ja ilman jarruttamistani olisi kiilannut kärrillään kaistalleen palatessaan ojaan. Suivaannuin tästä sen verran että ohitin ensimmäisen turvallisen kohdan tullessa keltaisen rekan ja laitoin vakkariin äskeisen nopeuden. Keltainen rekka seurasi metrin kahden päässä Pyhällön kuudenkympin rajoitukseen asti jossa välimatkaksi muodostui alle metri. Kasikympillä kiihdytin rivakasti eroon kiusaajasta.

Jonkin ajan kuluttua ohitin kahdeksaakymppiä etenevän Skodan ja tämä keltaisen rekan kuljettaja näytti alkavan kiusaavan Skoda kuskia roikkumisella. Voihan vee millasia ammattikuljettajia täältä löytyykään.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Rookie

Poni

En lähde tuosta määrittelemään kuka teki väärin, miten ja kuinka paljon,
mutta turha sitä on alkaa isoille autoille mieltään osoittamaan.

Jos joku tulee minun perääni tuollaiselle metrin etäisyydelle, niin minua "alkaa pelottamaan"
mahdollisen ja uhkaavan kolarin seuraukset, joten on pakko hiljentää nopeuksiin,
joissa liike-energia tekee vähemmän tuhoa.
Kyllä ne roikkujat jossain vaiheessa ymmärtää joko ohittaa, tai pitää etäisyyttä.

Ja niin, sitä hidastamista ei tehdä talla pohjaan-menetelmällä.

Rookie

Toi on ehdottomasti paras ja fiksuin tapa toimia ko. tilanteessa. :)

V-O

Jep, samaa mieltä - täysin idiootti rekkakuski.

Kortti pois ja kortistoon tommoiset jonninjoutavat joutaa.

exari

Lainaus käyttäjältä: V-O - 26.11.13 - klo:20:38

Minä määrittelisin tuollaisen (rekkakuskin) ajotavan tapon yritykseksi...

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: V-O - 26.11.13 - klo:20:38

Tuollaisia ajatellen olisi hyvä olla jonkinlainen takakamera lasin sisäpuolella olemassa; voisi sitten kuljetusliikkeelle lähetellä videota. Aika kovapäinen firma pitää olla jos ei kuskille järjestä pientä puhuttelua.

kt

Minä soittaisin vastaavassa tilanteessa kyseiseen kuljetusliikkeeseen. Etsisin siellä käsiini jonkun esimiehen, kertoisi tapahtuneen, mikä tienpätkä ja kelloaika oli kyseessä.
Mainitsisin lopuksi, että seuraavan kerran ko. kuljetusliikkeen auton töppäillessä, soitan suoraan numeroon 112. Ja löisin luurin kiinni.

JiiJii71

Lainaus käyttäjältä: kt - 27.11.13 - klo:10:14
Minä soittaisin vastaavassa tilanteessa kyseiseen kuljetusliikkeeseen. Etsisin siellä käsiini jonkun esimiehen, kertoisi tapahtuneen, mikä tienpätkä ja kelloaika oli kyseessä.
Mainitsisin lopuksi, että seuraavan kerran ko. kuljetusliikkeen auton töppäillessä, soitan suoraan numeroon 112. Ja löisin luurin kiinni.

Etsin googlen kautta kyseisen firman ja kyseessä tuntuisi olevan parin miehen (isä ja poika, vellokse tai sateenkaaripari?) kuljetusfirma. Eli kuskin esimiestä tai ajojärjestelijää on turha kaivata tuolta. Tuskin on hyötyä soittaa mutta osaanpa kuitenkin jatkossa välttää tuon firman palveluiden käyttöä - yksityis- tai työelämässä.
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

V-O

Lainaus käyttäjältä: JiiJii71 - 27.11.13 - klo:21:33
osaanpa kuitenkin jatkossa välttää tuon firman palveluiden käyttöä - yksityis- tai työelämässä.
Juuri näin.

Eihän noilla rassukoilla riitä äo käsittämään sitä, että  että se tyyppi joka ajaa rajoitusten mukaan 1 m oman rakkineen puskurin edellä voi ola vaikka asiakas.

Mutta kerrankos se käy ja kohdalle osuu. Itse muistan hyvin, kun olen päässy 2 kertaa kuittaamaan pienelle perheyritykselle aivan täysillä - asiallisesti mutta täysillä. Vastaus tuli jotenkin siten että" änk-änk".

Nipademu

Suomalainen ohituskaistakäyttäytyminen ylipäänsä. Tänään taas useampi ohituskaista reitin varrella ja aina se jonon tai yksittäisen auton nopeus nousee siinä kaistan kohdalla esim. 70km/h sataseen... prkl!

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

makkis

Ko. tapausta tuntematta en toki voi syyllistää ketään.

Taivahan tosiasia on kuitenkin se, että pikkuauton kuljettaa on autuaan tietämätön mitä asioita siellä ammattilaisen ajaman raskaan ajoneuvon kabiinissa tapahtuu. Yksi ihan lähtökohtainen ymmärrysongelma mihin törmää aina tien päällä, on suorituskyky. Vapari 1.6 Gorolla jää kuin tikku paskaan peruspuolikkaalle tai täysperävaunulle mitä tuolla tiellä kulkee. Kun lisäksi nämä 1.6 Gorollat etenee reilusti alle rajoitusten uskoen liioittelevaan mittariin ja ajaen tasanopeutta olkono rajoitus mitä vaan, niin kuvattuja tilanteita syntyy vääjäämättä. Kun se ainoa turvallinen ohituspaikka sitten aukenee (ohituskaista) niin jostain ihmeen loukosta nämä 1.6 Gorolla kuskit löytää ne kaikki 23 hevosvoimaa kehiin ja saavat vauhtia sen verran, että rajoitin estää ohittamisen. Kun ohituskaista loppuu, palataan tasanopeuteen 68 km/h, olkoon rajoitus mitä vittua hyvänsä.

Se on henkilöautolla hemmetin helppo kipaista ohi suomalaisesta perusurposta, mutta jos on 76 tonnia taakkaa, se ei enää ole ihan kipaisu. Sitä niin helvetisti toivoisi pelisilmää ja toisten huomioonottamista myös gorollakuskeille.

En kiistä, etteikö sinne ammattilaisiinkin daijuja mahdu, mutta väitän että prosentuaalinen enemmistö daijuista löytyy henkilöautoista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy