"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Quality

Lainaus käyttäjältä: repomies - 23.10.13 - klo:20:52
50 metriä on kohtelias turvaväli satasen vauhdissa ohitettavalle, 120 vauhdissa saisi olla 60+ metriä. Mutta toodella harvassa on motarilla ne jotka tuollaisen turvavälin jättävät ennen kuin palaavat oikealle kaistalle. On niitä, ja silloin kyllä tulee ohitettavallekin hyvä mieli, kun tajuaa että nyt joku oli tarkoituksella kohtelias ja katsoi ettei tule ihan miten sattuu siihen eteen. Sen verta harvinaista se valitettavasti on. :(

Eikös vanha nyrkkisääntö ole, että kun koko ohitettava ajoneuvo näkyy taustapeilistä, voi palata oikealle kaistalle? Myönnän, että joskus näkyy vain puoli autoa, jos takapuskurissa roikkuu joku sankari ::).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 23.10.13 - klo:18:04
Täytyy varmaan jatkossa kiinnittää enemmän huomiota muiden ajamiseen kuin omaan ajamiseen kun se tuntuu olevan tärkeämpää.

Maalla kun asuu, on aikaa laskea/analysoida kylänraitin vastaantulevat (1-2 autoa/h) autot ja samaan syssyyn laskea lampaatkin pelloilta :) Pääkaupunkiseudulla tämä toisten ajotyylin kyttääminen onkin sitten vähän haasteellisempaa.

sambolo

Oma "kunnioitettava" suoritus liikenteessä eilen kun seurasin sokeasti autoletkaa ja huomasin keskellä risteystä ajavani punaisia päin.. Hämmentävä kokemus, eipä ole ennen noin käynyt.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Poni

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 23.10.13 - klo:18:04
Täytyy varmaan jatkossa kiinnittää enemmän huomiota muiden ajamiseen kuin omaan ajamiseen kun se tuntuu olevan tärkeämpää.
No eipä ole vielä kukaan kyydissäni pelännyt ja kyydissäni uskalletaan nukkuakin, hui :)

Yritetäänpä sitä taas provosoida. Ihan turha tökkiä.
Miten yleensäkään selviät liikenteestä, jos et kiinnitä huomiota muitten tekemisiin?

Liikenteessä kuuluu huomioida muukin liikenne, eikö?
Huomiointi ja havainnointi on siis perusasioita, eikö?
Siinä samalla, jos on kyky kinnittää huomiota moneen asiaan yhtä aikaa, kykenee kyllä näkemään niitä virheitäkin.

Virheitä on monen tasoisia, alkaen, no tuon nyt olisi voinut hoitaa nätimminkin, päättyen sinne kortti pois ja heti-luokkaan.
Tai vaikka, ryhmitysalueella kaistanvaihto vs. sulkualueen käyttö joko liittymästä tai liittymään siirryttäessä.

Toinen hyvä syy huomioida muuta liikennettä on, että myös muiden virheistä voi ottaa opikseen.

Ykkösasia on, että ei kolahda, eikä suinkaan muitten virheiden kyylääminen.
Minkäs sille sitten voi, jos ne näkee ja huomioi.
Onko se pahasta?

Kasis

Scirocco & VI Golf Variant

Poni

Lainaus käyttäjältä: Kasis - 24.10.13 - klo:09:16
Tai sitten niitä ei haluta nähdä, vaan yritetään vierittää kaikin konstein toisen syyksi. :)

Tästä nyt ei oikein selvinnyt, mitä tarkoitat.

Tuossa artikkelissa viitattiin siihen, että kokenut kuljettaja saattaa jättää ajamisen "vaistojen varaan",
eikä keskity siihen itse liikennesuoritteeseen, vaan oheistoimintaan.
Näin ollen se ei ainakaan minuun kolahtanut.

Omat virheeni huomaan ja sellainen jää aina harmittamaan pitkäksi aikaa.
Suhtaudun vakavasti ajamiseen, varmaan ehkä siksi, että mielestäni minun törttöilykiintiöni on jo täysi.
Ei ole tarve etuilla, eikä olla se liikenteen nopein kuljettaja.
Mutta se ei silti tarkoita liikenteen tukkona olemista.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 23.10.13 - klo:22:25
Oma "kunnioitettava" suoritus liikenteessä eilen kun seurasin sokeasti autoletkaa ja huomasin keskellä risteystä ajavani punaisia päin.. Hämmentävä kokemus, eipä ole ennen noin käynyt.
Et ole varmasti ainoa joka tuota tekee. Mitä tässä itse on paljon kaupungissa ajaessa seurannut ihmisten ajokäyttäytymistä niin vaikuttaa siltä että ainakin täällä Turussa moni vetää vielä surutta punaisia päin. Yleisin tilanne on ollut se että olen itse päässyt juuri ja juuri oranssien vilkkuessa risteyksen läpi, niin perässäni tappituntumalla tulee vielä 3-4 autoa ihan kunnolla myöhässä. Syitä tähän en osaa kuin veikkailla, ehkä väsymys/huolimattomuus, liian pieni turvaväli ja keskittyminen edessä ajavan takapuskurissa ja sitten ihan vain välinpitämättömyys. Vahinkoja toki sattuu itse kullekkin ja jotenkin tuon yhden auton tulemisen perässäni 1-2 sekuntia valojen vaihtumisesta vielä ymmän, mutta en niitä kolmatta ja neljättä jotka tulevat vielä risteyksen yli kun toisesta suunnasta tulevilla palaa jo vihreät.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Poni - 24.10.13 - klo:08:41
Yritetäänpä sitä taas provosoida. Ihan turha tökkiä.
Miten yleensäkään selviät liikenteestä, jos et kiinnitä huomiota muitten tekemisiin?

Liikenteessä kuuluu huomioida muukin liikenne, eikö?
Huomiointi ja havainnointi on siis perusasioita, eikö?
Siinä samalla, jos on kyky kinnittää huomiota moneen asiaan yhtä aikaa, kykenee kyllä näkemään niitä virheitäkin.

Virheitä on monen tasoisia, alkaen, no tuon nyt olisi voinut hoitaa nätimminkin, päättyen sinne kortti pois ja heti-luokkaan.
Tai vaikka, ryhmitysalueella kaistanvaihto vs. sulkualueen käyttö joko liittymästä tai liittymään siirryttäessä.

Toinen hyvä syy huomioida muuta liikennettä on, että myös muiden virheistä voi ottaa opikseen.

Ykkösasia on, että ei kolahda, eikä suinkaan muitten virheiden kyylääminen.
Minkäs sille sitten voi, jos ne näkee ja huomioi.
Onko se pahasta?

No kommentoidaan provoon vielä kerran. Meinasin jo aiemminkin kommentoida tähän kun näyttää että asiat vähän on vääristyneet. Herrajestas sentään, tottakai minä nyt muuta liikennettä  seuraan, ei kai nyt varsinkaan pääkaupunkiseudulla muuta mahdollisuutta ole, kenelläkään. Virheiden etsiminen muiden ajamisesta ja muun liikenteen seuraaminen ei ole ihan synonyymejä minun mittapuullani. Toki liikennettä seuraamalla niitä muiden virheitäkin huomaa, mutta jos siellä joku vaihtaa kaistaa ryhmitysalueella niin en minä siitä kovin suuria paiseita ota enkä jaksa siitä panikoida enkä suuremmin edes rekisteröidä sitä, kun täällä PK-seudulla varmaankin mm. noita sattuu koko ajan useimmille, paitsi ei tietenkään täydellisille kuskeille, jotka ei tee virheitä autoilussa eikä elämässä yleensä.
Kyseessähän voi olla esim. joku ulkopaikkakuntalainen, joka on menossa jonnekin mutta huomaa liian myöhään että onkin väärällä kaistalla jne jne.
No, oli miten oli, tätä lienee turha spekuloida tämän enempää. Eiköhän tästäkin kaikki oleellinen jo väännetty.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 24.10.13 - klo:09:38
Yleisin tilanne on ollut se että olen itse päässyt juuri ja juuri oranssien vilkkuessa risteyksen läpi, niin perässäni tappituntumalla tulee vielä 3-4 autoa ihan kunnolla myöhässä. Syitä tähän en osaa kuin veikkailla, ehkä väsymys/huolimattomuus, liian pieni turvaväli ja keskittyminen edessä ajavan takapuskurissa ja sitten ihan vain välinpitämättömyys.

Itse menen lähikauppaan kävellen erään varsin liikennöidyn tien yli, aika järkkyä katsoa kun pääväylän valon vaihtuessa punaiseen tosiaan 2-3-4 autoa valuu vielä risteyksen läpi, itse veikkaisin syyn olevan enempi välinpitämättömyys muista liikenteessä olijoista ........ kunhan itse pääsee taas yhden risteyksen pidemmälle.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Foxit

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 24.10.13 - klo:11:15
Itse menen lähikauppaan kävellen erään varsin liikennöidyn tien yli, aika järkkyä katsoa kun pääväylän valon vaihtuessa punaiseen tosiaan 2-3-4 autoa valuu vielä risteyksen läpi, itse veikkaisin syyn olevan enempi välinpitämättömyys muista liikenteessä olijoista ........ kunhan itse pääsee taas yhden risteyksen pidemmälle.
....kunhan itse pääsee taas yhden risteyksen pidemmälle seuraaviin valoihin odottaamaan. Ihan tulee inttiajat mieleen....
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

Taskukeke

Minua hieman ihmetytti viime viikolla erään maasturikuskin ajatuksenjuoksu.

Olimme valoissa molemmat kääntymässä vasemmalle (Mäkelänkadulle Helsingissä) vierekkäisillä kaistoilla, itse olin oikeanpuoleisella kaistalla. Minun käsitykseni mukaan oikealta kaistalta käännytään keskimmäiselle kaistalle ja vasemmalta tietenkin vasemman puoleiselle, koska kyseisellä tiellä on kolme kaistaa, joista oikeanpuoleisin bussikaista. Tämä maasturi kääntyi sitten suoraan ilman vilkkua keskimmäiselle kaistalle, onneksi en lähtenyt yhtään reippaammin liikkeelle koska muuten tuo möhkäle olisi tullut kylkeen. Vilkautin valoja hänelle, jotta olisi hieman huolellisempi niin eiköhän tämä sankari sitten päätä vetää liinat kiinni keskellä tyhjää tietä.  :o

Kyseinen episodi sattui siinä Mäkelänrinteen kohdalla, olimme kääntymässä Elimäenkadulta vasemmalle. Tuo ei ollut ensimmäinen kerta kun noin käy, onneksi tiesin varoa ja vältyttiin kolarilta. Olenko mahdollisesti väärässä tässä asiassa vai ajavatko ihmiset vain ihan miten huvittaa?

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 23.10.13 - klo:20:40
Mä en painosta Suomessa enää nykyään ketään valoja vilkauttamalla. Mä olen oppinut tässä vaiheessa elämää, että Suomessa siitä ei ole mitään hyötyä.
Itse en ymmärrä sitä, että kenenkään pitäisi missään tilanteessa painostaa ketään millään tavalla. Hyöty lienee laihanlainen ja painostaminen saattaa aiheuttaa ei-toivottavia ilmiöitä. Kummastelin taannoin kovasti kun n. 45-vuotias kollega kehuskeli kahvipöydässä sillä, että oli reissullaan "vähän kiusannut Audikuskia". En pysty millään käsittämään millaista perverssiä mielihyvää tuollaisesta saa. No, minähän olenkin tosikko.

Tomi R

Lainaus käyttäjältä: Taskukeke - 24.10.13 - klo:12:13
Olenko mahdollisesti väärässä tässä asiassa vai ajavatko ihmiset vain ihan miten huvittaa?
Olet asiassa aivan oikeassa.
Ryhmittyminen on jo joillekin ihmisille vaikea asia, mutta risteyksen jättäminen on vielä vieraampi suurelle osalle tielläliikkujia. Tai sitten eivät vain välitä.

T5ID

LainaaItse en ymmärrä sitä, että kenenkään pitäisi missään tilanteessa painostaa ketään millään tavalla. Hyöty lienee laihanlainen ja painostaminen saattaa aiheuttaa ei-toivottavia ilmiöitä. Kummastelin taannoin kovasti kun n. 45-vuotias kollega kehuskeli kahvipöydässä sillä, että oli reissullaan "vähän kiusannut Audikuskia". En pysty millään käsittämään millaista perverssiä mielihyvää tuollaisesta saa. No, minähän olenkin tosikko.

Juuri näin. Monella tuntuu olevan käsitys, että kun sulkee auton oven, siirtyy johonkin toiseen ulottuvuuteen, missä on eri käytöstavat ja säännöt. Jos haluaa kokeilla, miten oikeassa elämässä ihmiset reagoivat "urheilulliseen" ajotapaan, ei muuta kuin perjantai-iltana nakkikioskijonoon ja kokeilee seuraavat jutut:

1) kiilaa pari siilipäätä tullessa jonoon
2) menee edelläolevaan kiinni ja huohottaa hänen korvaansa
3) näyttää takanaoleville keskisormea, kun he huomauttavat ohituksesta.

Kannattaa tehdä muistiinpanot paperille, koska oman muistin varaan ei kannata laskea, sanoivat Töölön tapaturma-asemalla, että tajuttomalta häviää yleensä lähimuisti.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Vesihiisi - 24.10.13 - klo:13:10
Itse en ymmärrä sitä, että kenenkään pitäisi missään tilanteessa painostaa ketään millään tavalla.

Jos joku ajaa motarin vasemmalla kaistalla alle rajoituksen tai täsmälleen rajoituksen mukaan ja oikea on tyhjä, niin osalle meistä kuljettajista se on liikaa. Ennen vilkautin kerran kaukovaloja turvallisen etäisyyden päästä, jotta edelläajavakin huomaisi tilanteen päättömyyden.

Muissa maissa kuin Suomessa tämä toimii pääsääntöisesti hyvin. Hyvin usein kaveri on vain jäänyt ajatuksissaan kaistalle ohituksen jälkeen ja vetää takaisin oikealle, kun kerran vilauttaa pitkiä. Suomessa tämä tekniikka ei toimi, vaan kuskit ajavat tarkoituksella vasemmalla kaistalle, vaikka oikealla olisi hyvin tilaa. En tiedä johtuuko se kotipoliisitoiminnasta, kiusanteosta vai onko se vain yleistä vit**ilua muita autoilijoita kohtaan.

Olen nyt oppinut tämän ja en enää vilkauttele pitkiäni näissä tilanteissa, vaan ohitan Suomessa reippaasti oikealta. Vaikka se onkin liikennesääntöjen vastainen toimenpide.

Lainaus käyttäjältä: T5ID - 24.10.13 - klo:13:20
Jos haluaa kokeilla, miten oikeassa elämässä ihmiset reagoivat "urheilulliseen" ajotapaan, ei muuta kuin perjantai-iltana nakkikioskijonoon ja kokeilee seuraavat jutut:

Kun tulee sinun vuorosi tilata, niin sinä luonnollisesti käytät tilaamiseen runsaasti aikaa ja alat vasta kassalla miettimään, että mitähän tänään tilaisit. Muutenkin siinä kassalla on kiva notkua, miettiä, jaaritella ja laukoa piiitkiä vitsejä myyjälle. Mitä pidempi jono on takanasi, niin sitä pidemmät vitsit. Sinähän voit näin tehdä koska olet maksava asiakas ja mikään laki ei kiellä sinua siinä jaarittelemasta. Tarpeeksi kun jaarittelee aamuyön tunteina, niin taatusti tulee joku jonosta "oikealta ohi".

tdi_tdo

Lainaus käyttäjältä: T5ID - 24.10.13 - klo:13:20
Juuri näin. Monella tuntuu olevan käsitys, että kun sulkee auton oven, siirtyy johonkin toiseen ulottuvuuteen, missä on eri käytöstavat ja säännöt. Jos haluaa kokeilla, miten oikeassa elämässä ihmiset reagoivat "urheilulliseen" ajotapaan, ei muuta kuin perjantai-iltana nakkikioskijonoon ja kokeilee seuraavat jutut:

1) kiilaa pari siilipäätä tullessa jonoon
2) menee edelläolevaan kiinni ja huohottaa hänen korvaansa
3) näyttää takanaoleville keskisormea, kun he huomauttavat ohituksesta.

Kannattaa tehdä muistiinpanot paperille, koska oman muistin varaan ei kannata laskea, sanoivat Töölön tapaturma-asemalla, että tajuttomalta häviää yleensä lähimuisti.

4) kassajonossa vedät jonon ohi, kiilaat kassahihnalle ja huudat perään että "vetoketjuperiaate!!!"

Vaikka ekologinen kuskikin voi kokeilla tätä testiä. Kävelee vain kadulla hitaasti kädet levällään, ei päästä ketään ohi ja kuittailee vain että nopeusrajoitus on vain MAKSIMI ja kyllä sen alle saa liikkua. Sitäpaitti nopeammin kävelemällä ei kuitenkaan olisi perillä sen aikaisemmin.
-09 V70 2.4DA

Mikko

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tdi_tdo - 24.10.13 - klo:16:48
Sitäpaitti nopeammin kävelemällä ei kuitenkaan olisi perillä sen aikaisemmin.

Ja samalla voi tokaista, että olisit lähteny aikasemmi nii ei olis noi kova kiire!

pappa

Tarkoituksenani oli ylittää katu suojatietä pitkin. Henkilöauto pysähtyi suojatien eteen päästääkseen minut yli kadun. Olin jo astunut suojatielle kun huomasin kahden kamikaze-pyöräilijän tulevan kovaa vauhtia minua kohti em. henkilöauton vierestä.
Pelästyin ja pysähdyin. Etummainen pyöräilijä teki hätäjarrutuksen ja sai väistön aikaiseksi. Toinen oli sen verran kauempana, että mitään vaaratilannetta ei syntynyt. Ensimmäinen pyöräilijä haukkui minut siitä miksi pysähdyin. Hän olisi muuten päässyt hyvin ohi. En ehtinyt vasta-argumentoida, koska hän häipyi saman tien.
Olisin kysynyt häneltä. Tiesitkö, että suojatiellle aikovan tai siinä olevan on annettava esteetön kulku? Tiesitkö, että polkupyöräkin on ajoneuvo, joka ei saa ohittaa pysähtymättä suojatien eteen pysähtynyttä toista ajoneuvoa ja miksi et käyttänyt pari metriä sivussa olevaa pyörätietä?
Ex. Golf VII 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline
Exex. Golf VI 1.4 TSI 90 kW DSG Comfortline

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: pappa - 24.10.13 - klo:17:59
Tarkoituksenani oli ylittää katu suojatietä pitkin. Henkilöauto pysähtyi suojatien eteen päästääkseen minut yli kadun. Olin jo astunut suojatielle kun huomasin kahden kamikaze-pyöräilijän tulevan kovaa vauhtia minua kohti em. henkilöauton vierestä.
Pelästyin ja pysähdyin. Etummainen pyöräilijä teki hätäjarrutuksen ja sai väistön aikaiseksi. Toinen oli sen verran kauempana, että mitään vaaratilannetta ei syntynyt. Ensimmäinen pyöräilijä haukkui minut siitä miksi pysähdyin. Hän olisi muuten päässyt hyvin ohi. En ehtinyt vasta-argumentoida, koska hän häipyi saman tien.
Olisin kysynyt häneltä. Tiesitkö, että suojatiellle aikovan tai siinä olevan on annettava esteetön kulku? Tiesitkö, että polkupyöräkin on ajoneuvo, joka ei saa ohittaa pysähtymättä suojatien eteen pysähtynyttä toista ajoneuvoa ja miksi et käyttänyt pari metriä sivussa olevaa pyörätietä?
Olisit vaan potkaissut munamankelin katuun. Ei ne muuten ikinä opi.

exari

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 24.10.13 - klo:18:12
Hmm,melkein samaa mieltä---mikähän siinä on että liian moni pyöräilijä luulee että heillä on vain oikeuksia mutta ei velvollisuuksia?

makkis

VAG! on tavallaan asian ytimessä. Suomi on täynnä jaarittelijoita joilla ei ole muuta kuin aikaa. Off-topic, koska ei osaltaan liity liikenteeseen, mutta olen kummastellut jo vuosia tuota "aikavarkaiden" kasvavaa määrää.

Kohtaan työssäni päivittäin "aikavarkaita" eli ihmisiä, keille joku maksaa palkkaa siitä että varastavat omalta työnantajaltaan aikaa ja lisäksi varastavat toisen yrityksen omistajan aikaa. Näitä aikavarkaita mahtuu kaikkiin ammattikuntiin. Viittasin jossain aiemmassa topicissa puhelimeen, se on joutavinta ajan varastamista monessa tapauksessa. Ihmisillä tuntuu olevan aikaa pärpättää puhelimeen kun töitäkin olisi tehtävänä. Itse vastaan töissä vain puheluihin, minkä tiedän olevan aiheellisia. Puhelimeni soi taukoamatta, prosentuaalisesti noista on 1% aiheellisia ja niihin toki vastaan. Itse en soita koskaan kenellekään jos ei ole oikeasti asiaa. En halua varastaa muiden aikaa.

Liikenteeseen tämä liittyy siten, että liikenteessäkin on aikavarkaita näköjään, jos ilman mitään syytä kinnataan motarin vasenta kaistaa alinopeutta.

Ylipäätään, Suomen tuottavuus häviää jos puolet työväestöstä alkaa olemaan aikavarkaita. Aika on itselleni yksi arvokkaimmista, jos ei arvokkain asia, voitte kuvitella kuinka paljon kyrpii kun joku varastaa sitä.

Raimo Miettinen jr.

http://otsokivekas.fi/2010/08/kuvitettu-pikaopas-risteyspyorailyyn/

Jos vaikka iltalukemiseksi pohdintoja pyöräilijöiden väistämisvelvollisuuksista. Monimutkaista varsinkin jos lasten pitäisi nuo kaikki ymmärtää.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Raimo Miettinen jr. - 24.10.13 - klo:18:48
Monimutkaista varsinkin jos lasten pitäisi nuo kaikki ymmärtää.

Polkupyöräilijää koskevat liikennesäännöt ovat kyllä aivan liian monimutkaisia. Se johtaa usein vaaratilanteisiin, kun pyöräilijät jotenkin luulevat, että jos suojatien viivoituksessa on se "aukko", niin heillä olisi aina jonkin sortin etuajo-oikeus autoihin nähden.

Tässä yksi sellainen paikka, missä minä olisin teilannut monta fillaristia, jos en olisi antanut omista oikeuksista periksi:

http://goo.gl/maps/DnZxv

Tuolla suojatiellä pyöräilijällä joka polkee pyöräänsä on väistämisvelvollisuus autoihin nähden. Tätä ei moni tajua ja todella moni vielä näyttelli keskisormea, kun vetää liinat kiinni jarrutuksia, jotta ei aja heidän päälle. Fillaroijat tulivat varsinkin tuolta sillan päältä joskus todella haipakkaa tien yli.

Raimo Miettinen jr.

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 24.10.13 - klo:19:00
Tuolla suojatiellä pyöräilijällä joka polkee pyöräänsä on väistämisvelvollisuus autoihin nähden. Tätä ei moni tajua ja todella moni vielä näyttelli keskisormea, kun vetää liinat kiinni jarrutuksia, jotta ei aja heidän päälle. Fillaroijat tulivat varsinkin tuolta sillan päältä joskus todella haipakkaa tien yli.

Tämä on periaatteessa aika selkeä asia, mutta silti toimitaan (veikkaan) tietämättömyyttään väärin. Sitten heristellään sormea, vaikka itse ollaan toimittu väärin. Ehkä on vain parempi silti joustaa kuin teilata pyöräilijä (tietysti tahallaan päälle ajaminen olisi myös rikos).

Sanokaas te, joilla on lapsia miten olette kasvattaneet lapset ajamaan pyörällä liikenteessä ja tietävätkö he liikennesäännöt pyörällä polkiessa?

makkis

Kuva on hyvinkin vastaava kun omalla päivittäisellä työmatkalla sillä erolla, että töyräs on omassa tapauksessa korkeampi ja kasvoi ennen ruusupensaita, heti tuosta käännyn joka päivä useita kertoja kotia kohti. Henkilöautosta ei vaan näe, veivaako ruusupuskien takana fillari mutta toisaalta fillaristi kyllä näkee oikealle kääntyvän auton. Ongelma on siinä, että koska olen itsekin aktiivifillaroija, tiedän ongelman joten laitoin mailia kaupungin puutarhapuolelle ja pyysin nuo ruusupuskat himpattiin. Ne lähtikin, josta kiitos eteläiselle naapurikaupungille.

Silti, paikka on edelleen massaväestölle ongelma. Fillari on ko. tapauksessa aina väistämisvelvollinen ja viikoittain keseä saan, koska tuossa kohdassa toinen iso ongelma on sawolaiset umpiurpoautoilijat. Kun itse koetan varoa fillaristeja, niin on huima riski että umpiurpo sawolainen pamauttaa minun persauksiin. Tämän vuoksi sitten saa fillareilta keseä, kun taustapeilistä näen taas Urpon nollaturvavälillä, tie on peilijäässä ja ei vaan voi olla nöyrä vaan on noudatettava oikeuksiaan. Tästä sitten ajokortiton (tai Urpo) fillaristi nostaa keseä.

Mitä taas tulee fillarointiin, niin kyllähän se semmoinen homma on, että fillaristilta pitäisi vaatia ajokortti ja kokemusta autoilusta kun mennään yleisillä teillä.  Se tuppaa olemaan niin päin, että kyllä minun kuntoillessa (fillaroidessa) pitää lukea liikennettä oman hengen hyväksi autoilijoita enemmän. Valitettavasti sama ei päde sawolaisurpofillaroijiin noin keskimäärin.

Routa

Entä sitten nämä kolmion takaa eteen puskevat autot, joihin törmää joka kerta kun pyörällä liikkuu tai ne jotka ei päästä jalankulkijaa suojatielle? Kova potku vaan kylkeen? Oppivatkohan siitäkään.
Entinen VAG-kuljettaja.

vorkki

Miellyttävä asenne... tällaisia valitettavasti on liikenteessäkin. Kannattaa kuitenkin muistaa että se mankeli saattaa olla kalliimpi kuin se uusi Skoda tai Audi jota on häpäisty, joten on syytä varmistaa että lompakkoon on jäänyt katetta.
Välttelee viimeiseen hengenvetoon asti tulemasta henkisesti niin vanhaksi että auton... äh, tulin jo.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: makkis - 24.10.13 - klo:19:18
Valitettavasti sama ei päde sawolaisurpofillaroijiin noin keskimäärin.
[/quota]

En tiennytkään, että landellakin pyöräillään ;D

Mielestäni pk-seudulla pyöräilijät tuntevat melko hyvin säännöt. Eri asia on se, että läheskään kaikki eivät viitsi niitä noudattaa. Sitä ei voi puolustella. Sanoisin myös, että autoilijoiden kanssa yhteispeli menee pääosin hyvin. Eniten pyöräilijänä kyrsii keskustassa kävelijät, joista monet hortoilevat kuin zombit eivätkä tunnu lainkaan ymmärtävän että liikkeellä on muitakin. Kun kerran asfaltikin on pyöräkaistalla punaista, niin luulisi sen jotain mielijohteita herättävän, mutta ei. Ja kokemusta on pyöräilystä, useita tuhansia km tänäkin vuonna.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy