"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Ton-1

Viime su mopoilemassa ollessani ajelin samaansuuntaan 2 kaistesella väylällä sisempää kaistaa hieman sitä toista kaistaa ajavan Volvon takana, taisipa olla niin että olin ns. kuolleessa kulmassa sillä Volvo vaihtoi kaistaa ilman vilkkua ja ilman kummenpaa huomaamistani, onneksi minä olin 'hereillä' ja sen verran löysäsin vauhtia että ns. niisto jäi häneltä tekemättä.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Rookie

Lainaus käyttäjältä: MMV - 22.10.13 - klo:15:58
Oletteko törmänneet kanssa-autoilijoihin, jotka vilkuttelevat valoja jos itse ajat päiväajovaloilla (LED)? Tänään tuli Corolla vastaan ja vilkutteli pitkiä. Ihmettelin, että mitähän lie meinaa, mutta kun mitään ei näkynyt missään, niin käännyin ABC:n pihaan. Corolla oli heittänyt uukkarin ja tuli perässä parkkipaikalle. Ikkuna aukesi ja vanhempi herrasmies huusi, että eikö niitä saa***a ajovaloja osata käyttää, vaan pitää ajaa sumarit päällä että vastaantulevat häikäistyy! Olin niin äimän käkenä, että en osannut sedälle vastata mitään ennen kuin Korilla oli jo takaisin ajoväylällä.
Miten noita ajovalojen vieressä olevia ledejä voi luulla sumareiksi? :D Vai onko sulla jotain omia virityksiä hehkupolttimoiden tilalla tms..?

MMV

Ei mitään virityksiä, OEM-valot auto-asennossa. Piti itsekin käydä keulan edessä katsomassa mitä siellä oikein palaa ja vain päivävalo-LEDit siellä oli.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Skula - 22.10.13 - klo:15:49
Väittäisin kyllä että jos vastaantulijat vilkuttelee sinulle useinkin valoja, niin kyllä siellä päässä jo jännittää kovasti yhteentörmayksen mahdollisuus.. Ja silloin ohitus ei suurella todennäköisyydellä ole turvallinen, korkeintaan sinun mielestäsi  ;D

Kyllä tässä mun kohdalla on kyse jostain ihan muusta vilkuttelusta. Normaali ohitusvilkutteluhan johtuu siitä, että ohitus venyy liian pitkäksi ja vastaantulija joutuu jarruttamaan tai jopa ohjaamaan sivuun nokkakolarin välttämiseksi.

Minulle on vastaantulijat vilkutellut, kun olen ollut aloittamassa ohitusta. Vastaantulija on omassa päässään tehnyt kalkyylit siihen malliin, että hänen mielestään tässä välissä ei ehdi ohi ja protestoi sitä. Vilkuttelu on kyllä vastaantulijan puolelta loppunut aina lyhyeen, kun olen puikkannut ohi ja palannut hyvissä ajoin omalle kaistalleni ennen mitään vaaratilannetta tai edes sen läheisyyttä.

Ehkä näitä vilkutteluja ei tulisi, jos tekisin vastaavat liikkeet vaikka keltaisella possulla, jolloin vastaantulija saattaisi ajatella, että tuo auto taitaakin tässä välissä ehtiä ohi. Mutta kun sieltä auton takaa tuleekin esiin Skoodan keula, niin ehkä jotkut autoiljat ajattelevat, että toi ei voi ehtiä ohi.

repomies

Mää kauhiast ihmettelen miksi ammattiautoilijoiden pitää toisinaan tulla perseeseen roikkumaan raskaalla kalustolla, kun ajan esim 80-alueella gps-vauhtia 84, minkä noin niinkuin kuvittelisi riittävän.. mutta eihän se riitä.

Siinä vaiheessa kun scanian tai expressbussin logoa ei enää näy taustapeilistä, vaan koko takaikkunan peittää rekan/bussin keula, ollaan minun mielestäni vittumaisen lähellä. Osaan toki vastata vittuiluun vittuilulla, mutta tuolla tien päällä olisi kieltämättä mukavampaa puolin ja toisin, jos pidettäisiin niitä turvavälejä. Edes silloin, kun edelläajava ajaa jo ylinopeutta.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: repomies - 22.10.13 - klo:19:04
Mää kauhiast ihmettelen miksi ammattiautoilijoiden pitää toisinaan tulla perseeseen roikkumaan raskaalla kalustolla, kun ajan esim 80-alueella gps-vauhtia 84, minkä noin niinkuin kuvittelisi riittävän.. mutta eihän se riitä.

Siinä vaiheessa kun scanian tai expressbussin logoa ei enää näy taustapeilistä, vaan koko takaikkunan peittää rekan/bussin keula, ollaan minun mielestäni vittumaisen lähellä. Osaan toki vastata vittuiluun vittuilulla, mutta tuolla tien päällä olisi kieltämättä mukavampaa puolin ja toisin, jos pidettäisiin niitä turvavälejä. Edes silloin, kun edelläajava ajaa jo ylinopeutta.

Kai päästät kiireisemmät ohi ohituskaistojen kohdalla vai kiihdytätkö vittumaisesti siihen 100Km/h vauhtiin n. 1 km matkalla, jolloin säästät ajoajassa ehkä 10-20 sekunttia? Jos takanatuleva scania pääsisi ohitsesi ohituskaistalla, voi hän ajaa 89 ja säästää ajoajassa 10-30min riippuen ajomatkasta.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Skula

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 22.10.13 - klo:18:34
Kyllä tässä mun kohdalla on kyse jostain ihan muusta vilkuttelusta. Normaali ohitusvilkutteluhan johtuu siitä, että ohitus venyy liian pitkäksi ja vastaantulija joutuu jarruttamaan tai jopa ohjaamaan sivuun nokkakolarin välttämiseksi.

Minulle on vastaantulijat vilkutellut, kun olen ollut aloittamassa ohitusta. Vastaantulija on omassa päässään tehnyt kalkyylit siihen malliin, että hänen mielestään tässä välissä ei ehdi ohi ja protestoi sitä. Vilkuttelu on kyllä vastaantulijan puolelta loppunut aina lyhyeen, kun olen puikkannut ohi ja palannut hyvissä ajoin omalle kaistalleni ennen mitään vaaratilannetta tai edes sen läheisyyttä.

Ehkä näitä vilkutteluja ei tulisi, jos tekisin vastaavat liikkeet vaikka keltaisella possulla, jolloin vastaantulija saattaisi ajatella, että tuo auto taitaakin tässä välissä ehtiä ohi. Mutta kun sieltä auton takaa tuleekin esiin Skoodan keula, niin ehkä jotkut autoiljat ajattelevat, että toi ei voi ehtiä ohi.

Aika lähellä olet ohitusta tekemässä jos vastaantulija näkee että kyseessä on Superb, tai Skoda yleensä.. Nyt kyllä olen hämilläni kovasti , tai no, vahvistaa ajatustani siitä että olet tekemässä ohitusta vähän liian tiukkaan väliin..  ;D
Romurautaa ja paalivehkeitä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Skula - 22.10.13 - klo:19:19
Aika lähellä olet ohitusta tekemässä jos vastaantulija näkee että kyseessä on Superb, tai Skoda yleensä..

No ehkä se vastaantulija vilkuttelisi keltaiselle possullekin  :)

Jos mä ehdin omalle kaistalle takaisin hyvissä ajoin ilman puskurien hipomista tai kenenkään kanssa-autoilijan jarrutustarvetta, niin silloin kaikki on mun puolesta ok. Jos vastaantulija on sitä mieltä, että hajurakoa pitää jäädä vähintään varttimaili, niin sitten meillä on vain mielipide-ero.

MjK

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.10.13 - klo:19:07
Kai päästät kiireisemmät ohi ohituskaistojen kohdalla vai kiihdytätkö vittumaisesti siihen 100Km/h vauhtiin n. 1 km matkalla, jolloin säästät ajoajassa ehkä 10-20 sekunttia? Jos takanatuleva scania pääsisi ohitsesi ohituskaistalla, voi hän ajaa 89 ja säästää ajoajassa 10-30min riippuen ajomatkasta.
Niin mikä on se Scanian suurin sallittu nopeus. Ja mitä se 9km/h ylinopeutta vaikuttaa jarrutusmatkaan, varsinkin kun on sitä massaa millä mällätä. Eikös se pelivara nopeudenrajoittimeen alunperin pitänyt olla sitä varten että voi vähän ottaa vauhtia mäkiin, eikä sitä varten että voi huoletta maata sen kaasupolkimen päällä välittämättä muusta liikenteestä.
Ja lisäksi rekkojen käyttämiin lyhyisiin turvaväleihin täytyisi alkaa puuttumaan enemmän. En todellakaan halua yleistää raskastaliikennettä mutta yhtälailla siellä joukossa on valitettavasti kuljettajia jotka ei todellakaan sovi penkin ja ratin väliin.

Itsellä on verkkokalvoihin piirtyneenä ikuisesti tilanne jossa ajoin Smartilla 70 alueella ja vauhtia oli yli 80. Puskuriin eli takalasiin liimautui Scania valehtelematta noin 1m päähän. Nostin vähän vauhtia ja niin nosti myös kyseinen yhdistelmä. Vaihdoin kaistaa kun aloin lähestymään risteystä mistä olin kääntymässä vasemmalle ja katsoin liikennevaloissa tätä "ammattiautoilijaa" joka näytti minulle keskisormea!!! En vielä tänäkään päivänä tiedä mitä tein väärin että tämä mies näin käyttäytyi.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: MjK - 22.10.13 - klo:20:26
Niin mikä on se Scanian suurin sallittu nopeus. Ja mitä se 9km/h ylinopeutta vaikuttaa jarrutusmatkaan, varsinkin kun on sitä massaa millä mällätä. Eikös se pelivara nopeudenrajoittimeen alunperin pitänyt olla sitä varten että voi vähän ottaa vauhtia mäkiin, eikä sitä varten että voi huoletta maata sen kaasupolkimen päällä välittämättä muusta liikenteestä.
Ja lisäksi rekkojen käyttämiin lyhyisiin turvaväleihin täytyisi alkaa puuttumaan enemmän. En todellakaan halua yleistää raskastaliikennettä mutta yhtälailla siellä joukossa on valitettavasti kuljettajia jotka ei todellakaan sovi penkin ja ratin väliin.

Itsellä on verkkokalvoihin piirtyneenä ikuisesti tilanne jossa ajoin Smartilla 70 alueella ja vauhtia oli yli 80. Puskuriin eli takalasiin liimautui Scania valehtelematta noin 1m päähän. Nostin vähän vauhtia ja niin nosti myös kyseinen yhdistelmä. Vaihdoin kaistaa kun aloin lähestymään risteystä mistä olin kääntymässä vasemmalle ja katsoin liikennevaloissa tätä "ammattiautoilijaa" joka näytti minulle keskisormea!!! En vielä tänäkään päivänä tiedä mitä tein väärin että tämä mies näin käyttäytyi.

Milloin henkilöautoilla on oikee turvaväli, kenties joka talvi kun talvi yllättää ja on ketjukolareita? Mites noissa tilanteissa se jarrutusmatka ja kun auto pitäisi pystyä pysäyttämään? En ole koskaan kuullut 10-20 rekan ketjukolarista, oletko sinä? ;)

makkis

Meille kotiin käännytään viitostieltä risteyksessä, minne oikealle kääntyville ei ole omaa kaistaa. Paikassa on 80 km/h rajoitus ja risteys sellainen, että nopeus on pakko pudottaa 20-30 km/h tasoon kääntyäkseen. Risteys on alamäen päässä ja siitä kääntyy myös vasemmalle, niille on oma kaista. Olen kahdesti joutunut talviliukkaalla jatkamaan suoraan kun rekka on tullut metrin irti persiistä, en vaan uskalla hiljentää. Tuonne vasemmalle on myös paljon liikennettä, eli käytännössä usein risteys on 5-tietä ajaville "tukossa" etelästä pohjoiseen ja samaan saattaa pohjoisesta etelään suunnassa olla tismalleen sama tilanne samaan aikaan mutta peilikuvana. Risteyksessä rytisee kyllä tasaisen tappavasti ja koen kaksi rytinää pystyneeni estämään jatkamalla menoani.

Kyllä turvavälit on keskivertosuomalaiselle asia, jota eivät ymmärrä.

Mitä tulee raskaaseen liikenteeseen, niin ennakointi niilläkin laitteilla säästää polttoainetta yllättävänkin paljon. Suurin osa taitaa ajaa paukuttaa rajoitinta vasten 89 km/h (Neste Oil sopimusautoilijat 83 km/h) mutta jos ajaisi vakkarilla vaikka sen 83 km/h niin polttoaineen kulutus olisi paljon pienempi. Palkollista kuskiahan ei kulutus juuri kiinnosta, vaikka yrittäjää kiinnostaisikin. Tosiasia on kuitenkin se, että polttoaine on kustannuksena pieni verrattuna palkkakuluun, joten isäntäkäin usein joutuu kannustamaan maksiminopeuteen koska tuo ajoaikalaki on monessa kohtaa aivan nuija. Nyt on vaan ajettava, väsyneenäkin, rajoitinta vasten kilpaa kelloa vastaan jotta ei tarvitse 5 km ennen määränpäätä pysähtyä 9 tunnin huilille... tämä taas tekee sen, että ajettava on vaikka silmä täpäistäs. Maalaisjärjellä ennen pystyi ajamaan ajopelin tienvarteen ja ottamaan tirsat, nyt ajoaikalaki ei sitä salli ja henkilöstökulujen takia kakkoskuskiakaan ei voi olla, koska kukaan ei maksa kuljetuksista mitään.

Ei ole helppo noidankehä, ei. Teetpä niin tai näin, aina löytyy kiertäjät ja väärinkäyttäjät.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: makkis - 22.10.13 - klo:20:42
Meille kotiin käännytään viitostieltä risteyksessä, minne oikealle kääntyville ei ole omaa kaistaa. Paikassa on 80 km/h rajoitus ja risteys sellainen, että nopeus on pakko pudottaa 20-30 km/h tasoon kääntyäkseen. Risteys on alamäen päässä ja siitä kääntyy myös vasemmalle, niille on oma kaista. Olen kahdesti joutunut talviliukkaalla jatkamaan suoraan kun rekka on tullut metrin irti persiistä, en vaan uskalla hiljentää. Tuonne vasemmalle on myös paljon liikennettä, eli käytännössä usein risteys on 5-tietä ajaville "tukossa" etelästä pohjoiseen ja samaan saattaa pohjoisesta etelään suunnassa olla tismalleen sama tilanne samaan aikaan mutta peilikuvana. Risteyksessä rytisee kyllä tasaisen tappavasti ja koen kaksi rytinää pystyneeni estämään jatkamalla menoani.

Kyllä turvavälit on keskivertosuomalaiselle asia, jota eivät ymmärrä.

Mitä tulee raskaaseen liikenteeseen, niin ennakointi niilläkin laitteilla säästää polttoainetta yllättävänkin paljon. Suurin osa taitaa ajaa paukuttaa rajoitinta vasten 89 km/h (Neste Oil sopimusautoilijat 83 km/h) mutta jos ajaisi vakkarilla vaikka sen 83 km/h niin polttoaineen kulutus olisi paljon pienempi. Palkollista kuskiahan ei kulutus juuri kiinnosta, vaikka yrittäjää kiinnostaisikin. Tosiasia on kuitenkin se, että polttoaine on kustannuksena pieni verrattuna palkkakuluun, joten isäntäkäin usein joutuu kannustamaan maksiminopeuteen koska tuo ajoaikalaki on monessa kohtaa aivan nuija. Nyt on vaan ajettava, väsyneenäkin, rajoitinta vasten kilpaa kelloa vastaan jotta ei tarvitse 5 km ennen määränpäätä pysähtyä 9 tunnin huilille... tämä taas tekee sen, että ajettava on vaikka silmä täpäistäs. Maalaisjärjellä ennen pystyi ajamaan ajopelin tienvarteen ja ottamaan tirsat, nyt ajoaikalaki ei sitä salli ja henkilöstökulujen takia kakkoskuskiakaan ei voi olla, koska kukaan ei maksa kuljetuksista mitään.

Ei ole helppo noidankehä, ei. Teetpä niin tai näin, aina löytyy kiertäjät ja väärinkäyttäjät.

Polttoainekulut on jopa 1/3 kuljetusliikkeiden kustannuksista, riippuen forman koosta. Itse ajan tuntipalkalla joten kiirettä ei ole, ei myöskään omalla autolla ajaessa, toisin kuin 99% henkilöautoilijoista...

MjK

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.10.13 - klo:20:32
Milloin henkilöautoilla on oikee turvaväli, kenties joka talvi kun talvi yllättää ja on ketjukolareita? Mites noissa tilanteissa se jarrutusmatka ja kun auto pitäisi pystyä pysäyttämään? En ole koskaan kuullut 10-20 rekan ketjukolarista, oletko sinä? ;)
Naapurista kylläkin.

Patomursu

no useammin niitä kotilokuskeille tapahtuu, onnettomuuksia muutenkin kun kauhea kiire joka paikkaan....

MjK

makkis

LainaaItse ajan tuntipalkalla joten kiirettä ei ole,

Kuullostaa, että sinulla on vastuullinen työnantaja joka noudattaa lakeja, työehtosopimuksia jne. Voi kun aina olisikin näin. Olen törmännyt mm. lastaus- ja purkupaikoilla "sykylijöihin" jotta voisinko saada vuoron ennen sua.. miksi? Koska saan palkkaa vain kun auto liikkuu... eli kuormauksesta ja purkamisesta ei makseta mitään. En ole itse ammatiltani autoilija, mutta joskus tapan aikaa ammattiautoilijan mukana ja tätä kautta siis törmännyt.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.10.13 - klo:19:07

Tottakai ajan vähintään suurinta sallittua myös ohituskaistoilla. Samoin muilla satasen alueilla. Yksikään perässähiihtäjä ei saa sääliä silloin kun tiedän nopeuteni olevan ihan riittävästi yli rajoituksen.

Rekkojen nopeudenrajoittimet pitäisi pudottaa kahdeksaankymppiin. Pääsisi helpommin ohikin noilla satasen teillä. Ei niin, että olisi varsinaisesti ongelma nykyisellä kulkineella, mutta noin muita ajatellen.

Busseihin ei tosin auta mikään. Menisivät ohi, jos on niin helvetin kiire 80-alueella. Mutta ei, eihän ne uskalla.. puskuriin pitää liimautua.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: MjK - 22.10.13 - klo:20:26
Niin mikä on se Scanian suurin sallittu nopeus.

Eikös tämä ole vähän hassu kysymys, kun itsekin ajat ylinopeutta? Vai onko sinun valitsemasi ylinopeus juuri se oikea määrä ylinopeutta, mikä on vielä täysin hyväksyttävää?

Jos se kuorkki ahistaa persuuksissa ja edessä aukeaa ohituskaista, niin eikö sun kannattaisi ihan oikeasti vaan pitää se 84 nopeutena ja antaa Scanian mennä ohi. Kaikki olisivat tämän jälkeen tyytyväisiä. Ja poliisi voi sitten tarvittaessa hoitaa liikenteenvalvontaa.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 22.10.13 - klo:21:09
Eikös tämä ole vähän hassu kysymys, kun itsekin ajat ylinopeutta? Vai onko sinun valitsemasi ylinopeus juuri se oikea määrä ylinopeutta, mikä on vielä täysin hyväksyttävää?

Jos se kuorkki ahistaa persuuksissa ja edessä aukeaa ohituskaista, niin eikö sun kannattaisi ihan oikeasti vaan pitää se 84 nopeutena ja antaa Scanian mennä ohi. Kaikki olisivat tämän jälkeen tyytyväisiä. Ja poliisi voi sitten tarvittaessa hoitaa liikenteenvalvontaa.

Ei kai niin voi tehdä? :O eihän rekkaa saa päästää ohi ohituskaistalla vaan minä minä minä asenteella jarrutetaan liikennettä...

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.10.13 - klo:21:10
Ei kai niin voi tehdä? :O

Ei niin, kun kotipoliisi ei saa siitä st**dista.

repomies

Missä on teitä joissa vain ohituskaistoilla on satasen pätkiä? Mihin niitä ohituskaistoja moisella tiellä edes tarvitaan?

Scaniat pitäkööt turvaväliä kuten pitää, tai menkööt ohi niillä resursseilla mitä on. Muuten voi tulla kiirus sen jarrupolkimen kanssa.

Karvis

Rekoissa on vaan se ongelma, että jos ne saa jossain suoralla hinkattua itsensä ohitse niin sitten ne on seuraavassa vastasessa pyörimässä haitolla.
Ja itse ainakin nostan nopeuden sataseen jos ohituskaistan kohdalla on moinen rajoitus asetettuna, mutta harvoin toki kohdalleni sattuu joku puskurissa roikkuva yhdistelmä koska yleensä se ohittaja olen minä eikä toisin päin :P

Lainaus käyttäjältä: repomies - 22.10.13 - klo:21:15
Missä on teitä joissa vain ohituskaistoilla on satasen pätkiä? Mihin niitä ohituskaistoja moisella tiellä edes tarvitaan?

Ainakin nelostiellä Kemistä Oulun suuntaan, tämäkin taittaa tosin olla vain talvirajoituksilla noin.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: repomies - 22.10.13 - klo:21:15

Scaniat pitäkööt turvaväliä kuten pitää, tai menkööt ohi niillä resursseilla mitä on. Muuten voi tulla kiirus sen jarrupolkimen kanssa.

Ainakin heinola-jyväskylä välillä on tälläset 100:n alueet ohituskaistojen kohilla.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.10.13 - klo:21:19
Ainakin heinola-jyväskylä välillä on tälläset 100:n alueet ohituskaistojen kohilla.

Onneksi ei tule ajettua tuolla. Tuollaisella tiellä saattaisin kyllä päästääkin rekan ohi.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 22.10.13 - klo:21:18
Ja itse ainakin nostan nopeuden sataseen jos ohituskaistan kohdalla on moinen rajoitus asetettuna, mutta harvoin toki kohdalleni sattuu joku puskurissa roikkuva yhdistelmä koska yleensä se ohittaja olen minä eikä toisin päin :P

Jos mun taustapeilin täyttäisi kirjaimet Scania, niin toki mä tekisin tilanteelle jotain, enkä vain urputtaisi itsekseni.

Todella tylyä toimintaahan tuo on kuorkkikuskilta, mutta jos jotain oikeasti sattuu, niin ei se paljoa mua lohduta kirkaan valon kohdalla, että mä olin hei oikeassa!

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 22.10.13 - klo:21:22
Jos mun taustapeilin täyttäisi kirjaimet Scania, niin toki mä tekisin tilanteelle jotain, enkä vain urputtaisi itsekseni.

Todella tylyä toimintaahan tuo on kuorkkikuskilta, mutta jos jotain oikeasti sattuu, niin ei se paljoa mua lohduta kirkaan valon kohdalla, että mä olin hei oikeassa!

syyllinenhän on aina rekkakuski, tultiin sitä sitten vaikka kolmion takaa rekan eteen tai jos kaksi henkilöautoa kolaroi niin että kummatkin menehtyvät niin syyllinen on vähintään ohiajanut rekkakuski...

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.10.13 - klo:21:24
syyllinenhän on aina rekkakuski,

Oli syyllinen kuka tahansa, niin henkilöautossa olevat menehtyvät. Ei mua kiinnosta kuolla sen takia, että olin liikenteessä oikeassa.

Meidän nykyisillä kotinurkilla mä pääsisin hengestäni vähintään kerran viikossa, jos mä ajaisin täsmälleen liikennesääntöjen mukaan ja en antaisi yhtään periksi. Ja tässä ei ole tippaakaan liioittelua mukana.

MjK

Muotoilin tekstin väärin sillä olisi pitänyt siis kirjoittaa että mittarissa oli se "Yli" 80km/h eli todellista oli varmaan se rikolliset 75km/h josta nyt tunnen syyllisyyttä :) Rekka olisi voinut ajaa ohi jos olisi vaan mennyt sillä paikassa oli kaksi kaistaa samaan suuntaan. Mutta noin kahden kilometrin hiillostamisen jälkeen nostin nopeuttani koska aloin jo suorastaan pelätä että kohta se tulee päälle. Sitten ryhmittäydyin itse "ohituskaistalle" koska seuraavista liikennevaloista olin kääntymässä vasemmalle. Mitähän nyt vielä täytyisi tarkentaa?

VAG!

Lainaus käyttäjältä: MjK - 22.10.13 - klo:21:29
Muotoilin tekstin väärin sillä olisi pitänyt siis kirjoittaa että mittarissa oli se "Yli" 80km/h eli todellista oli varmaan se rikolliset 75km/h josta nyt tunnen syyllisyyttä :)

Sori, mun moka. Mä sekoitin sinut Repomieheen, joka kirjoitti näin:

Lainaus käyttäjältä: repomies - 22.10.13 - klo:19:04

Poni

Johan nyt taas höpötellään kummia.
Vaikka ajaisin 80 alueella 70 kmh, ei sillä rekalla ole mitään syytä roikkua metrin päässä.
Ymmärtäkää tämä ihan ensimmäiseksi.
Sihen ei velvoita työaikalaki tai oikeuta nopeusrajoitus.
Rekkojen perässä roikkumisesta tämä vääntö alkoi, mutta en sitä ymmärrä myöskään henkilöautoilijoissa.

Makkiksen kääntymisongelma onkin jo hankalampi, koska siinä kääntyäkseen turvallisesti
kokee todennäköisesti aina haittaavansa muuta liikennettä.
Oikeasti ainoa vaihtoehto kääntyä turvallisesti tuollaisessa tapauksessa on, että vilkku jopa yliajoissa ja
hiljentäminen aloitetaan ennen todellista tarvetta, että se rekka tajuaa sen kääntymisaikeen olevan totta.
Jos siinä vasemmalle kääntyvällä kaistalla ei ole ketään, vetää rekka n. 150 % todennäköisyydellä sitä kautta ohi.

VAG!ille. Jos joku ajaa 4 kmh ylinopeutta, niin oikeuttaako se sitten toisen rikkomaan lakia lisää?
Ajaa kovempaa, tai roikkua puskurissa?

Väittäisin, että kysymys ei ole kotipoliisitoiminnasta, mutta siitä ollaan aina ensimmäisenä syyttämässä,
kun ei haluta myöntää, että itse tehdään yhtään mitään väärin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy