"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Hibah

kt 51 Espoosta Kirkkonummelle näin tänään yhtä idioottimaisen hiillostajan, joka roikkui 5 - 7 metrin päässä edessä ajavasta tilataksista. Tuo hiillostaja ajoi rekan pelkkää vetonuppia, joten massaakin taisi olla enemmän kuin tilataksilla. Moottoritiellä kun oltiin, niin ohikin ois voinut mennä, mutta siinä se roikkui tilataksin perseessä sen ajan mitä tuon parivaljakon näin +15 km/h nopeuserollani. Toivottavasti ei ollut tilataksi täynnä koululaisia.

Jotenkin vielä ymmärrän, että hlöautot roikkuu perskärpäsinä, mutta ammattikuskilla odottaisin olevan vähän paremmat hermot ja vastuuntuntoisuutta, kun ajelee muita isommalla kulkupelillä.

Seatisti84

Lainaus käyttäjältä: Nickname - 16.08.20 - klo:20:22
Liityin rampilta 80km/h alueelle, takaa tuli uudehko valkea farmari Seat joka lasketteli melkein puskuriin kiinni, malttoi ajaa alta kilometrin perässä ja suoralla ohi, nykykulttuurin tykkäys periaatteiden mukaan näytin peukkua ikkunasta hienon ohituksen merkiksi.
Tämä Seat sitten katosi horisonttiin, mutta n. 5km jälkeen rupesi tulemaan perä edellä vastaan kun oli juminut pakun perään joka ajoi 10km/h alinopeutta, Seat kuljettaja ei päässyt pakusta ohi ennen moottoritietä n.25km ajoi siis tämän pakun perässä n. 5m turvavälillä ja keskiviivan tuntumassa, ei nyt mitenkään harviaista mutta typerää, mietin siinä jos paku joutuisi tekemään tiukan jarrutuksen niin olisi hienon Seatin keula solmussa.

Jos tunnistat itsesi tästä kuvasta niin haluaisin kysyä syytä tälle toiminnalle, olit moottoritiellä minua edellä n. 500m eli näköetäisyydellä kokoajan, ajan säästö merkityksetöntä, tuo nolla turvavälillä ajaminen eniten ihmetyttää, onko siinä kiva roikkua toisen puskurissa kiiinni ja yrittää provosoida toinen ajamaan kovempaa?

Tänään siis n. klo. 16.20-16.40, ysi-tiellä, ohitit suomen komeimman mustan Skoda Citigon, joka lähti eteesi rampilta.

Toihan on nyt melkeen ihan jokapäiväistä täälläpäin ainakin 🤔 Taitaa olla näitä nykyliikenteen sankareita jota näkee jokapäivä liikenteessä. Itekki ajelen jonkun verran tota ysitietä ku muija asuu orivedellä.
2019 Seat Leon ST 1.0 115 Ecomotive Style Business DSG
Ex: 2016 Seat Leon 1.4 tsi style 6-v manuaali
      2019 Seat Ibiza fr 1.0l tsi dsg

Hibah

Mä en kyllä katsois perskärpästä peileistäni 25 km. Jo 500 m jälkeen vilauttaisin takasumaria ja jos ei tajua vinkkiä, niin 1 km jälkeen ryhtyisin laskemaan nopeuttani pikkuhiljaa, kunnes perskärpänen ymmärtää jättää turvaväliä tai mennä ohi. Yleensä tilanne ratkeaa viimeistään 2 km ajon jälkeen, kun köröttelen ehkä puolet rajoitusnopeudesta.

HAL9000

Tämä nyt menee vähän enemmän huumoriosastolle, mutta liikennettä se tämäkin... https://youtu.be/bDaQZUzJCNM
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Hese57

Eilen olin ruuhka-aikaan Tampereella rantatiellä tulossa kaupungin suunnasta. Jonoa edessä ja takana, ajattelin että vetoketju periaate toimisi. Vilkutin vasemmalle että tulisin jonoon mukaan, puolen auton mitan takana vieressä punainen V40, kuljettajalla puhelin korvalla. Ei mitään reagointia puhui vaan puhelimeen, sitten sillä kävi lipsus ja tuli sen verran rakoa että mahduin väkisin mukaan jonoon. Mitä luulet että volvo kuski teki?  Tietysti valot vilkkui ja torvet soi. Entä minä ? Luulet tietysti että näytin kansainvälistä käsimerkkiä. En toki, heilutin kiitokseksi kun päästi väliin.   ;D
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

sakal83

Oikeastaan helsinki on ainoa kaupunki suomessa, missä tuo vetoketju, tai ylipäätään ”ruuhkassa” tilaa antaminen jotenkin toimii.
Mitä pienempään kaupunkiin mennään, niin sitä vähemmän.
Täällä Tampereella on melkovarmasti ihan top3 kusipäisimmät kuskit tuon tilan antamisen suhteen ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 23.06.21 - klo:15:45
Oikeastaan helsinki on ainoa kaupunki suomessa, missä tuo vetoketju, tai ylipäätään ”ruuhkassa” tilaa antaminen jotenkin toimii.
Mitä pienempään kaupunkiin mennään, niin sitä vähemmän.
Täällä Tampereella on melkovarmasti ihan top3 kusipäisimmät kuskit tuon tilan antamisen suhteen ;D

Olisin kyllä taipuvainen uskomaan tähän. Oman 40v autoilu-urani aikana liikennekulttuuri on muuttunut kanssa-autoilijoita suvaitsevammaksi. Muista kaupungeista tosin kokemukset merkittävästi vähäisempiä, enkä pysty arvioimaan niiden kehitystä.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

sakal83

Harvoin keittää varsinkaan työautolla liikenteessä ollessa, mutta tänään kyllä tuli ajeltua jonkun oman elämänsä poliisin kanssa, joka ansaitsee maininnan.

Linnatuulen jälkeen Tampereelle matkatessa eteen sattui pakettiautoilija, joka jo hyvin kaukaa vaihtoi jo ohittavan kaistalle, koska ensimmäisen rekan ohi oli mentävä.
Matkavauhti tällä pakulla jostain syystä ohitusta tehdessä oli about tasan 100 mittarinnopeudella.
No, se ohitus sitten kestikin ehkä jotain 2km ennenkuin rekka oli ohitettu, mutta tämä kuskihan ei tietenkään mennyt takaisin oikealle kaistalle, koska siellä oli toinen täysyhdistelmä edessä muutaman sadan metrin päässä.
Pysyin edelleen tämän mestarin takana, mutta minun takaa jollain meni hermo ja hän päätti vetää molempien ohi oikeaa kaistaa käyttäen.
Itse vilautin valoja, että voisitkos nyt millään siirtyä, mutta ei!
Vaihdoin sitten itsekin kaistaa oikealle, mutta sitten se kaasu löytyikin ja mentiin ripeästi rekan perän rinnalle.
Vaihdoin takaisin vasemmalle kaistalle ajatuksena, että ehkä tämä matka tästä alkaakin taittua normaalivauhdilla, mutta mitä tekee tämä teiden ritari?
Ajaa rekan rinnalla n.10-15km, kunnes oikealle kaistalle tulee vielä hitaampi papparainen henkilöautollaan ja rekka joutui jarruttamaan, jonka jälkeen tämä mestari pääsi kuin pääsikin ohi ja samalla hetkellä se paku alkoikin kulkea 110-115kmh.
Tässä vaiheessa ohittavien kaistalle olikin kertynyt sellainen 20-30 auton jono.

Tuossa vaiheessa itsellä flippasi totaalisesti ja vain koska olin logoilla varustetulla autolla liikenteessä, sain hillittyä itseni pelkästään antamaan kansainvälistä käsimerkkiä rinnalla ollessa, johon tämä oman elämänsä tiepoliisi ei katsettaan kääntänyt, vaikka varmasti huomasi kun olin siinä rinnalla ehkä sen 10sec.
Taisi siellä joku muukin viettää hetken hänen rinnallaan, tokkopa uskalsi näitäkään katsoa silmiin.

Hetken hän sitten viettikin siellä perässä, mutta kohta olikin kiire ohittaa minut ja muutama muu ennen poistumistaan Hämeenlinnaan.
Täytyy sanoa, että harvoin on noin paljon joku saanut kiehumaan tienpäällä. Uskomaton perseilijä!

Aluksi luulin, että siellä on jokin varovainen kuski, tai kallis lasti, mutta sen kiihdyttelyn jälkeen paljastuikin, että elämäntapapoliisihan se siellä opettaa meitä muita ajamaan.
Jos sinä KHL pelaajan täysnimikaima luet tätä, niin suosittelen lopettamaan tuon liikenteessä pelleilyn tähän. Se sun valkoinen Transportteris on jopa näkyvissä sun FB sivuilla, niin ihan hirveän vaikea ei ole selvittää kuka tuolla liikenteessä perseilee.

Hibah

Paljonkos matkavauhtia olis pitänyt olla, jos 100 mittarinopeus ei ollut riittävä?

Paljonkos sinulla oli turvaväliä? Itsekin tulee joskus toimittua vähän samaan tapaan, että jos joku roikkuu epämiellyttävän lähellä perskärpäsenä, niin rekan rinnalle päästyäni pudotan nopeuden rekan nopeuteen. Ihan mitään 10 - 15 km en ole ikinä ajanut rekan rinnalla, mutta muutamia kilsoja olen joskus jaksanut "kouluttaa".

Enkä minäkään pistäydy oikealla kaistalla heittämässä kiviä hitaampani silmille, jos mun hetikohta pitäis taas palata vasemmalle jo ohittamaan seuraavaa rekkaa. Mulla on sellainen 10 sek sääntö tähän hommaan... Jos näyttää siltä, että ehtisin oikealla kaistalla viettää yli 10 sek, niin silloin menen sinne. Jos näyttää siltä, etten ehdi 10 sekuntiakaan siellä olla, niin silloin en sinne mene, vaikka perskärpänen kuinka koittais hiillostaa. Mitä aggressiivisempaa hiillostus on, sitä lähemmäs tuo mun "sääntö" lipsuu 20 sekuntia.

Laskin äkkiseltään, että jos paku saavutti rekkaa 5 km/h nopeuserolla ja se "muutama sata metriä" olis ollut tasan 200 m, niin se saavuttaminen kestäisi 144 sek. Onhan tuo aika paljon enemmän kuin 10 sek, joten JOKU sillä pakukuskilla varmaan oli mennyt sieraimeen, jos/kun tahallaan blokkasi vasemman kaistan. Ja näin kotipoliisina voin todeta, että se JOKU taitaa hyvin usein olla se turvaväli mikä takana on kutistunut olemattomaksi. Ohi saa mennä, mutta kukin ajallaan ja annetaan edessä ajavillekin työrauha, eikä ahdistella perskärpäsenä, kiitos!

Minullakin meinasi tänään viimeksi keittää ja jos olisin keltaisen ambulanssipakun firman logot nähnyt, olisin saattanut palautetta lähettää. Ajoin moottoritien vasemmalla kaistalla 104@100 km/h (GPS) ja ohitin toista autoa mielestäni ihan riittävällä n. 5 km/h nopeuserolla. Ambulanssi lähestyi minua ensin hyvän matkan päästä, mutta liimautui sitten alle 10 metrin päähän tappituntumalle. Kun sinivilkkuja ei näkynyt, niin vilautin takasumaria pari kertaa, mutta vakionopeudensäätimeen en koskenut. Kun ohittamani auto alkoi jo melkein kokonaan näkyä keskipeilistä, laitoin vilkun oikealle. Samalla huomasin, että ambulanssi oli jo melkein menossa oikealta ohi, mutta kun hän näki vilkkuni, niin veti terävästi takaisin vasemmalle kaistalle ja minä pääsin oikealle kaistalle. Rinnatusten ollessamme tervehdimme toisiamme keskisormin. Ambulanssin kyljestä ja perästä oli kaikki teipit revitty pois, mutta keula näytti ihan oikealta lanssilta ja hälytysvalotkin taisi olla katolla ihan toimintakuntoisina. Lanssissa istui kaksi miestä keltaisissa haalareissa. Jäi vähän epäselväksi, että olivatko ensihoitajia vai raksaduunareita. Ajotyylistä ja ambulanssin resuisesta olemuksesta päätellen viimeksimainittuja.

sakal83

Itse ainakin tiedän jokaisen autoni mittarinopeuden ja todellisen nopeuden.
Tuo mittarinopeus 100kmh on todellista tällä autolla 95kmh.
Sillä vauhdilla kun ohitat 91-93kmh todellista nopeutta ajavaa täysperävaunua 100kmh alueella kaksikaistaisella kuivalla tiellä kevätkelissä, niin alinopeuttahan tuo on.
Varsinkin kun tämän elämäntapakouluttaja vielä siirtyi aivan liian aikaisin sille vasemmalle kaistalle.
Ja sen ekan ja toisen rekan välissä olisi ollut tosiaan pitkälti toista minuuttia aikaa siirtyä sinne hitaammalle kaistalle.
Toisen rekan kohdalla se vauhti oli tosiaan sama kuin rekalla.
Ilman sitä hitaampaa pappaa tuskin oltaisiin ohitettu ollenkaan tätä yhdistelmää.
Varmasti yhdistelmän kuljettajakin kiitteli tätä kouluttajaa.

Turvaväli oli ainakin sen ekan rekan kohdalla ihan normaali mitä aina pidän. Toisen kohdalla varmasti hieman hiillostavampi.

Ei minulta ainakaan ole pois, jos joku haluaa ajaa nopeampaa.
Minusta kaikki ajokouluttajat voisivat keskittyä mitä siellä edessä tapahtuu, eikä takana.

ram1

Jostain syystä nämä kunnioitettavat sattuu aina samoille kuskeille. Joko ne ajaa paljon, tai..
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Hibah

Kaikki eivät tiedä, tai heitä ei kiinnosta todellinen nopeus. Luottavat oman tai laina-autonsa mittariin ja suotakoon se heille. Yksikään suomalainen rekka ei kulje 93 km/h todellista, vaan hyvinkin tarkkaan sen 89 km/h, mihin rajoittimet on laitettu. Eli, jos 95 km/h ajava paku ohittaa 89 km/h rekan, jättäen nätit turvavälit, puhutaan ehkä 100 metrin kurottavasta matkasta (30+30+40 m). Se kestää 6 km/h nopeuserolla 60 sekuntia, joka ei mielestäni ole mitenkään liian pitkä aika, vaan ihan normaali ohitus. Jos sinä takanatulijana joudut tinkimään omasta tavoitenopeudestasi 10% tuon 60 sek ajan, olet perillä n. 6 sek myöhemmin, mikä sekään ei pitäisi olla tunteita nostattava viivästys.

Mikä sitten on aivan liian aikaisin siirtyminen ohituskaistalle? Oikealla kaistalla körötellessäni minua vituttaa (joskus jopa pelottaa) aivan suunnattomasti ne jotka lähestyvät +20 km/h nopeuserolla ja vasta aivan viime tingassa vaihtavat vasemmalle kaistalle. Mieluusti näkisin väliimme jäävää keskiviivaa vähän keskipeilistäkin, kun se kiireisempi siirtyy sinne vasemmalle kaistalle. Itse jos talvisella 10 - 20 km/h nopeuserolla lähestyn rekkaa, niin ryhdyn katselemaan paikkaani vasemmalta kaistalta jo 50 - 100 metriä ennen rekan perää. Jos vasen kaista on nyt tyhjä, mutta takana jo lupaavasti lähestyy pitkä tiivis jono, niin saatanpa varata paikkani jo 150 metriä ennen rekan perää.

Jos vasemmalla ajavat jonot olisivat vähän harvempia/tilavampia ja siellä annettaisiin lisää tilaa, kun sitä vilkulla pyydän, niin voisin lähestyä rekan perää 50 metrin päähänkin luottaen, että pääsen vasemmalle heti kun haluan. Mutta kun kerran mentaliteetti on sellainen, että tilaa pyytäessäni välit kurotaan kiinni, eikä minua päästetä vasemmalle, niin silloin tosiaan minun täytyy hyvissä ajoin varata se paikkani sieltä vasemmalta kaistalta ja pitää paikastani kiinni, vaikka ehkä ehtisinkin pistäytymään oikealla kaistalla 10 - 20 sekuntia. Mutta enpä pistäydy, jos vasemmalle paluu näyttää mahdottomalta.

Turvavälejä on ihan hyvä noudattaa ohitustilanteissakin, kun moottoritiellä ei ole mitään erityistä syytä hätäillä, ryntäillä ja sinkoilla ohituksen vuoksi. Jätit vastaamatta, paljonko se sun "normaali mitä aina pidän" on metreinä, tai valopylväiden väleinä? Moottoritiellä valopylväät ovat yleensä n. 70 metrin päässä toisistaan, onko turvavälisi enemmän vai vähemmän kuin tuo?

Rajoitusten mukaan kun pyrin ajamaan, niin varsin usein siellä takana on paljon enemmän tapahtumia katseltavaksi kuin edessä. Varsinkin nyt keväällä kun tiet kuivuvat, niin takaa ryntäillään ohi vasemmalta ja oikealta kuin kevätlaitumille kirmaavat vasikat konsanaan.

En nyt ole mitään vuosisadan väittelyä tässä rakentelemassa, enkä halua sinua tuomita, kun en ole tilannetta omin silmin nähnyt. Mutta ihan vaan heittelen ajatuksia vähän toisestakin näkökulmasta.

sakal83

Jaa se olinkin minä kuka tämän episodin aiheutin.
Turvaväli on sellainen josta tiedän ehtiväni reagoida, sillä nopeudella millä edetään.
Ei kiinnosta katsella valotolppia, kun mieluusti katselen jo sen edessä oleva auton eteen, jos siellä tapahtuu jotain.

Takana olevat eivät juuri kiinnosta minua, toki niin, että en tarpeettomasti pidättele kenenkään ajamista. Poliisi kerätköön pois ne joilla on enemmän kiire.
Itsellä ei ollut kiire, mutta halusin ajaa sitä mittarinopeutta 110kmh.
Pahoittelut kaikille oman elämänsä poliiseille.

SNG

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 11.04.22 - klo:20:45
Jaa se olinkin minä kuka tämän episodin aiheutin.
Turvaväli on sellainen josta tiedän ehtiväni reagoida, sillä nopeudella millä edetään.
Ei kiinnosta katsella valotolppia, kun mieluusti katselen jo sen edessä oleva auton eteen, jos siellä tapahtuu jotain.

Takana olevat eivät juuri kiinnosta minua, toki niin, että en tarpeettomasti pidättele kenenkään ajamista. Poliisi kerätköön pois ne joilla on enemmän kiire.
Itsellä ei ollut kiire, mutta halusin ajaa sitä mittarinopeutta 110kmh.
Pahoittelut kaikille oman elämänsä poliiseille.

Välillä vois houkutella nilkan ojennus ja tuplanopeus hetkeksi. Laitonta kyllä, mutta pääsisi perseilijöistä nopsaan eroon!

On tämä kyllä melkoinen sarvikuonojen maa kun ei voida ajaa OMAA AJOA.

Rauska

Lainaus käyttäjältä: SNG - 11.04.22 - klo:23:07
Välillä vois houkutella nilkan ojennus ja tuplanopeus hetkeksi. Laitonta kyllä, mutta pääsisi perseilijöistä nopsaan eroon!
On tehty ja tuli kalliiksi ;-)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 11.04.22 - klo:23:13
On tehty ja tuli kalliiksi ;-)

"Voi olla" että tehty viimeksi pari päivää sitten...

Onneksi ei tullut kalliiksi ;D

tet

Lainaus käyttäjältä: SNG - 11.04.22 - klo:23:07

On tämä kyllä melkoinen sarvikuonojen maa kun ei voida ajaa OMAA AJOA.

Tahalliset blokkailut ja kiusanteot ovat tietysti kusipäistä hommaa, mutta hieman tuohon huutoosi tekee mieli kuitenkin tarttua. Omaa ajoa on kyllä valitettavan harvoin mahdollista harrastaa, kun ei ole OMAA TIET,,. Perhana kun pitää jakaa se tie muiden kanssa, jos ei sinne laskettaisi muita kuin minut niin saisi ajaa OMAA AJOA.

Ymmärrän kyllä ongelman sinänsä, ja itsekin välillä kiroan näitä samaisia pellejä. Mutta olen myös ollut huomaavinani, että kovin moni ajattelee, että juuri hänen olisi saatava määrätä esim. se, millä vauhdilla liikenne kulkee. Jos nopeusrajoitus on esim. 80 km/h, ja ajat vaikka 83 km/h todellista, niin perään iskee joku jonka mielestä 83 km/h on aivan liian vähän, pitäisi ajaa 85 km/h. Hän sitten jossain kohtaa tekee riskiohituksen, ja kiilaa eteesi ajamaan 2 km/h sinua kovempaa. Se, ja vain se, on sitä omaa ajoa. 83 on vierasta, koska sen määrittää joku toinen. 85 on omaa ajoa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

sakal83

Eikö jokainen voi ajaa ihan sitä vauhtia kuin haluaa, mutta jos et omaa yhtään pelisilmää ja päästä niitä muita ajamaan sitä vauhtia mitä he haluavat, niin siirtykää bussin kyytiin.

Millä perusteella sitten tämä 83kmh tunnissa saa määritellä sen vauhdin? Onko hän oikeammassa kuin se joka haluaa ajaa 85kmh?

Hibah

Kyllä hän on oikeammassa, eli 2 km/h lähempänä rajoitusta. Prosentteina kun katsotaan, niin 5 km/h ylinopeus on 150% vääremmässä kuin 2 km/h ylinopeus.  ;)

Vituttaa äärettömästi nämä "aja omaa ajoasi" ja "siirry bussin kyytiin" huutelut.

Toki, niin kauan jos yhtään hirveä ei laukkaisi tielle, voisinkin säätää peilit päin persettä ja ajaa laput silmillä pelkästään eteenpäin tuijottaen "omaa ajoani". Mutta, kun hirvien lisäksi liikenteessä voi sattua paljon muitakin odottamattomia tilanteita, niin kyllä minua siksi kiinnostaa aika paljon myös se mun takana oleva turvaväli ja sieltä saapuvien lähestymisnopeudet.

Jos turvaväli ei ole kohdallaan, niin teen kyllä kaikkeni sen korjaamiseksi. Ensin vilkuttelen takasumaria, sitten pudotan kympin pois omasta nopeudestani ja lopulta olen valmis köröttelemään vaikka 60@100 tai 50@80, kunnes se saatanan perskärpänen katoaa horisonttiin. Valitkoon itse katoaako etu- vai takahorisonttiin, mutta mun perseessä ei roikuta! Aamen.

PS. Ja kyllä, saat ajaa myös sitä 5 km/h ylinopeutta silloin kun vasen kaista on tyhjä. Tervemenoa vaan, se ei ole minulta pois. Mutta jos eteesi sattuu rajoitusta noudattava, niin sen pienen hetken pyytäisin keventämään kaasua ja jättämään riittävän turvavälin, joka liikenneturvan mielestä on 3 sek ja minunkin mielestä vähintään 1 - 2 sek.

SNG

Tarkoitan omalla ajolla sitä, että kanssa-autoilijoita "ei pidä mennä opettamaan". Kiilailut ja keskisormennäyttämiset ovat sellaisia tekoja, joista esim Saksassa lähtee kortti. Kaistan tahallaan blokkaukset ovat taas verrattavissa elokapinameininkiin. Joku kuumakalle saattaa oikeasti provosoitua, ja silloin on jopa opettajan henki herkässä. Kaikenlaisia piripäitä liikkuu yllättävän paljon liikenteessä.

Tahallaan väärin ymmärtämisestä ei liene kyse, vaan huonosta artikuloinnistani tuossa aiemmin.

Poliisi on se taho, joka liikennettä valvoo.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 12.04.22 - klo:09:28
Kyllä hän on oikeammassa, eli 2 km/h lähempänä rajoitusta. Prosentteina kun katsotaan, niin 5 km/h ylinopeus on 150% vääremmässä kuin 2 km/h ylinopeus.  ;)

Vituttaa äärettömästi nämä "aja omaa ajoasi" ja "siirry bussin kyytiin" huutelut.

Toki, niin kauan jos yhtään hirveä ei laukkaisi tielle, voisinkin säätää peilit päin persettä ja ajaa laput silmillä pelkästään eteenpäin tuijottaen "omaa ajoani". Mutta, kun hirvien lisäksi liikenteessä voi sattua paljon muitakin odottamattomia tilanteita, niin kyllä minua siksi kiinnostaa aika paljon myös se mun takana oleva turvaväli ja sieltä saapuvien lähestymisnopeudet.

Jos turvaväli ei ole kohdallaan, niin teen kyllä kaikkeni sen korjaamiseksi. Ensin vilkuttelen takasumaria, sitten pudotan kympin pois omasta nopeudestani ja lopulta olen valmis köröttelemään vaikka 60@100 tai 50@80, kunnes se saatanan perskärpänen katoaa horisonttiin. Valitkoon itse katoaako etu- vai takahorisonttiin, mutta mun perseessä ei roikuta! Aamen.

PS. Ja kyllä, saat ajaa myös sitä 5 km/h ylinopeutta silloin kun vasen kaista on tyhjä. Tervemenoa vaan, se ei ole minulta pois. Mutta jos eteesi sattuu rajoitusta noudattava, niin sen pienen hetken pyytäisin keventämään kaasua ja jättämään riittävän turvavälin, joka liikenneturvan mielestä on 3 sek ja minunkin mielestä vähintään 1 - 2 sek.
Ihanaa että olet opettamassa meitä tuolla tien päällä. Kiitos Hibah. Teet tärkeää työtä.

E:kirjoitit tuolla aiemmin, että jos tämä autoilija ei tiedä oikeaa nopeuttaan ja luottavat täten mittariinsa.
Mitäpä jos takanatulija ei tiedä, että oikea turväväli olisikin vaikka kuvitteellisesti siinä tilanteessa 100m ja ajaa 75m päässä. Häntä on sun sanojen mukaan oikeus silloin "kouluttaa".
Koska ei sun perässä perhana roikuta. Aamen
Voi vittu mä sanon...

Hese57

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 12.04.22 - klo:09:28

Toivottavasti silloin kun pudotat sitä nopeutta siirryt oikeaan reunaan etkä keskiviivan viereen. Ehkä voisit myös näyttää vilkkua oikealle niin se perskärpänen katoaisi nopeammin pois sieltä takaa. Ei minulla ainakaan ole mitään halua alkaa kiusata ketään, se joka haluaa ajaa kovempaa saa minun puolesta sen tehdä. Ne on aivan eri miehet ja naiset jotka niiden menoja hillitsee.
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 > Opel Grandland Exutive 225 PHEV -23 > ???

Daatta

Kai se on hyvä että tien päällä on "opettajia", kun poliisia siellä ei juuri enää näy.  ??? Itse olen pyrkinyt ottamaan tien päällä rauhallisesti, älä provosoi - älä provosoidu. Vaikka kyllä välillä silti keittää kun motarin liittymiskaistalta meinataan tulla kylkeen. Auton kaasu-jarrupolkimia käyttämällä nopeus on mahdollista sovittaa niin, että liittyminen motarille onnistuu ilman paniikkiliikkeitä.

Samoilla linjoilla kovaa ajajien suhteen, menköön menojaan jos tekevät sen vaaraa muille aiheuttamatta. Roikkuminen perseessä motarin vasemmalla kaistalla 3m turvavälillä ei sitä ole, varsinkin kun itse nostan siinä kohtaa nopeuden vähintään 10 yli. Ei paljon korkeat pumppuhinnat tien päällä näy kun painetaan kaasu pohjassa kaluston arvosta riippumatta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Hibah

Lainaus käyttäjältä: Hese57 - 12.04.22 - klo:10:30
Toivottavasti silloin kun pudotat sitä nopeutta siirryt oikeaan reunaan etkä keskiviivan viereen. Ehkä voisit myös näyttää vilkkua oikealle niin se perskärpänen katoaisi nopeammin pois sieltä takaa.

Toki, jos vastaantulijoiden kaista on tyhjä, näytän perskärpäselle ohitusmerkkiä kolmivilkulla ja siirryn kaistan oikeaan reunaan. Aina se ei riitä, joten pudotan kympin pois nopeudesta ja näytän kohta uudelleen ohitusmerkkiä. Jos sekään ei riitä, puolitan rajoitusnopeuden, niin kyllä se perskärpänen kohta jo ryhtyy tuumailemaan ohitusta.

Silloin kun vastaantulijoiden kaista on täynnä, vilautan takasumaria pari kertaa, tarkoituksenani sanoa: "Huomasin kyllä, että saavutit minut, mutta en aio kaasua painaa yhtään lisää, joten turha hiillostaa siellä." Joillekin perskärpäsille tuo viesti meneekin perille tuollaisenaan ja ottavat nätisti enemmän etäisyyttä (nämä ovat yleensä naiskuskeja). Joillekin toisille tuo takasumari on taas punainen vaate, jonka jälkeen liimautuvat entistä lähemmäs, vilkuttelevat kaukovaloja ja viuhtovat molemmilla käsillään jotain Italiaista pantomiimiteatteria. Silloin minulta putoaa välittömästi se kymppi pois nopeudesta ja kohta ehkä toinenkin, niin riehukoon siellä takana niin kauan kunnes pääsee ohitseni.

SNG

Lainaus käyttäjältä: Hibah - 12.04.22 - klo:13:02
Toki, jos vastaantulijoiden kaista on tyhjä, näytän perskärpäselle ohitusmerkkiä kolmivilkulla ja siirryn kaistan oikeaan reunaan. Aina se ei riitä, joten pudotan kympin pois nopeudesta ja näytän kohta uudelleen ohitusmerkkiä. Jos sekään ei riitä, puolitan rajoitusnopeuden, niin kyllä se perskärpänen kohta jo ryhtyy tuumailemaan ohitusta.

Silloin kun vastaantulijoiden kaista on täynnä, vilautan takasumaria pari kertaa, tarkoituksenani sanoa: "Huomasin kyllä, että saavutit minut, mutta en aio kaasua painaa yhtään lisää, joten turha hiillostaa siellä." Joillekin perskärpäsille tuo viesti meneekin perille tuollaisenaan ja ottavat nätisti enemmän etäisyyttä (nämä ovat yleensä naiskuskeja). Joillekin toisille tuo takasumari on taas punainen vaate, jonka jälkeen liimautuvat entistä lähemmäs, vilkuttelevat kaukovaloja ja viuhtovat molemmilla käsillään jotain Italiaista pantomiimiteatteria. Silloin minulta putoaa välittömästi se kymppi pois nopeudesta ja kohta ehkä toinenkin, niin riehukoon siellä takana niin kauan kunnes pääsee ohitseni.

Nuo perskärpäset ovat kyllä vaarallisia ja ärsyttäviä! Hyviä keinoja. Pissapojan käyttäminen kanssa yksi viimesijainen keino.

taski63

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 12.04.22 - klo:10:08
Ihanaa että olet opettamassa meitä tuolla tien päällä. Kiitos Hibah. Teet tärkeää työtä. ---
Minä taas en tulkinnut tuota niinkään kouluttamiseksi, vaan omasta (ja sen takanatulijankin) turvallisuudesta huolehtimiseksi. Molempien etu, ettei olla tappituntumalla jos jotain yllättävää sattuu edessä.
A1 TFSI 1.0 S-Tronic 2019

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: SNG - 12.04.22 - klo:10:01
Tarkoitan omalla ajolla sitä, että kanssa-autoilijoita "ei pidä mennä opettamaan". Kiilailut ja keskisormennäyttämiset ovat sellaisia tekoja, joista esim Saksassa lähtee kortti. Kaistan tahallaan blokkaukset ovat taas verrattavissa elokapinameininkiin. Joku kuumakalle saattaa oikeasti provosoitua, ja silloin on jopa opettajan henki herkässä. Kaikenlaisia piripäitä liikkuu yllättävän paljon liikenteessä.

+1

Välillä tuolla moottoritiellä näkee näitä "taistelupareja" ja heidän keskinäistä kisailuaan/nokitteluaan. Itse kyllä päästän ohi itseäni kovempaa ajavat, se ei ole minulta mitenkään pois, heti kun se on järkevää liikennetilanne huomioiden. Ikä tuo rauhallisuutta tässäkin asiassa ainakin omalla kohdalla, mutisen vaan omassa autossani mutten tee muuta vaikka joku olisi "ajanut väärin".
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

jalauros

Näitä on hauska lukea oli sitten ”opettaja” tai ”oppilas”. Mä yleensä ajelen tuolla omassa kuplassani ja nyt vasta tätä lukiessa tajuan että osa noista mun mielestä oudosti ajavista kuskeista onkin ehkä vain koittanut ”opettaa” mua. Mä olen vaan niin hidas että en tajua itse tilanteessa  :).
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

-karppa-

"Perässä roikkujat ärsyttävät monia autoilijoita " asiantuntija kertoo, mikä on oikea toimintatapa, jos takana tuleva auto on aivan liian lähellä"
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-ja-autot/dc288ff6-ee1b-5e97-93b5-1451293cb203

"Liikenneopettajia edustava Liikenneopetus ry nostaa verkkosivuillaan esiin sen, että peräänajo on tieliikenteen yleisin kolarityyppi. Järjestö korostaa, että liian lähellä ajaminen tekee ajamisesta epämukavaa ja vaarallista. Liian lähellä ajaminen heikentää esimerkiksi näkyvyyttä ja liikenteen sujuvuutta."

"Kolme vinkkiä: Näin pääset irti roikkujasta"
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2015050119602315

"1. Päästä takana tuleva edelle

Varmista, että voit pysähtyä turvallisesti tien viereen, etkä vaaranna muuta liikennettä. Pysähdy esimerkiksi P-paikalle ja päästä takana ajava edelle.
2. Ilmoita hätäkeskukseen

Mikäli puskurissa roikkuminen jatkuu pitkään ja vaarantaa liikennettä, autosta voi ilmoittaa hätäkeskukseen, josta otetaan yhteyttä poliisiin. Hätäkeskukseen tulee ilmoittaa auton tunnistetiedot, kuten rekisteritunnus.
3. Tee tilanteesta ilmoitus jälkikäteen

Poliisille voi ilmoittaa turvavälin laiminlyömisestä myös jälkikäteen, jolloin poliisi voi aloittaa tutkinnan. Ilmoituksen yhteydessä pitää mainita muun muassa auton tunnistetiedot ja tapahtumapaikka. Mahdolliset todisteet tai todistajat auttavat asiaa. Jos ajat autoa, älä kuitenkaan kuvaa tilannetta älypuhelimella, jotta et itse vaaranna liikennettä."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jusu

:)
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 12.04.22 - klo:18:22
"Perässä roikkujat ärsyttävät monia autoilijoita " asiantuntija kertoo, mikä on oikea toimintatapa, jos takana tuleva auto on aivan liian lähellä"
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-ja-autot/dc288ff6-ee1b-5e97-93b5-1451293cb203

"Liikenneopettajia edustava Liikenneopetus ry nostaa verkkosivuillaan esiin sen, että peräänajo on tieliikenteen yleisin kolarityyppi. Järjestö korostaa, että liian lähellä ajaminen tekee ajamisesta epämukavaa ja vaarallista. Liian lähellä ajaminen heikentää esimerkiksi näkyvyyttä ja liikenteen sujuvuutta."

"Kolme vinkkiä: Näin pääset irti roikkujasta"
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2015050119602315

"1. Päästä takana tuleva edelle

Varmista, että voit pysähtyä turvallisesti tien viereen, etkä vaaranna muuta liikennettä. Pysähdy esimerkiksi P-paikalle ja päästä takana ajava edelle.
2. Ilmoita hätäkeskukseen

Mikäli puskurissa roikkuminen jatkuu pitkään ja vaarantaa liikennettä, autosta voi ilmoittaa hätäkeskukseen, josta otetaan yhteyttä poliisiin. Hätäkeskukseen tulee ilmoittaa auton tunnistetiedot, kuten rekisteritunnus.
3. Tee tilanteesta ilmoitus jälkikäteen

Poliisille voi ilmoittaa turvavälin laiminlyömisestä myös jälkikäteen, jolloin poliisi voi aloittaa tutkinnan. Ilmoituksen yhteydessä pitää mainita muun muassa auton tunnistetiedot ja tapahtumapaikka. Mahdolliset todisteet tai todistajat auttavat asiaa. Jos ajat autoa, älä kuitenkaan kuvaa tilannetta älypuhelimella, jotta et itse vaaranna liikennettä."

juurikin näin tulee toimia.
vuodesta 1997 ajanut ammatikseni ja kaikenlaista on tullut nähtyä yli 2miljoonan km aikana

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy