"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Patomursu

Olisi bemari edes ajanut rajoituksen mukaan, rekan vierellä tietty. Näin olisin itse tehnyt ja vielä pientareelta nostanut vähän hiekkaa volvon romun keulalle  ;D ;D ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 08.03.17 - klo:12:03
Olisi bemari edes ajanut rajoituksen mukaan, rekan vierellä tietty. Näin olisin itse tehnyt ja vielä pientareelta nostanut vähän hiekkaa volvon romun keulalle  ;D ;D ;D
Niinhän se bemu tuossa näytti vähän tekevänkin.. vauhti hiljenee rekan kohdalla (jo ennen jarrun polkaisua) ja rekan jälkeen kiihdytys.. taisi olla kyseessä perinteinen ohituskaistan valtaaja? On saattanut hidastella vasemmalla kaistalla jo pidempään ja Volvo siinä sitten hiostanut naama punaisena perässä kinni?

Ohituskaista on ohittamista, eikä vakkarilla rajoitus + 2 kmh matelua varten.. jos jollain toisella autoilijoilla on enempi kiire kuin itsellä, niin piruako kukaan leikkii seriffiä ja estää toisen menoa? Ihan helppoa on käydä itse oikealla kaistalla ja päästää kohteliaasti kiireisemmät ohi? ..varsinkin kun videon tilanteessa liikennettä ei ollut kovinkaan paljon. Pikku joustavuudella hyvin riittäisi tilaa kiireisille ja maiseman katselijoille.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.03.17 - klo:20:46
Kamera toimii esimerkiksi kolaritilanteissa paljon luotettavampana todistajana, kuin ihminen. 
Eiköhän tähänkin saakka kaikki syyllisyydet ja syyttömyydet ole saatu selvitettyä, vaikka autokameroita ei ollut keksittykään. Pelkkä video ei sitäpaitsi taida olla sinällään todistuskelpoinen, vaan kuitenkin tarvitaan muita todisteita.

"Video ei välttämättä kerro koko totuutta

Suomessakin autokameroilla tallennetaan matkantekoa muun muassa siinä toivossa, että kolaritilanteessa syyllisyys voidaan todentaa kuvista.

â€" Onhan videolla todistusarvoa, mutta kannattaa muistaa, että videolla ei välttämättä näy koko tilanne, esimerkiksi törmäystä edeltävät hetket, Pasi Nieminen huomauttaa.

Ylikomisario Jari Strengell Kaakkois-Suomen poliisista huomauttaa, että myös videokuvien manipulointia esiintyy.

Hänen mukaansa liikennevideoita on käytetty tutkinnassa todistusaineistona vasta melko vähän. Esitutkinnassa arvioidaan aina erikseen jokaisen tallenteen todistusvoima.

Hölmöilyvideoita nettiin

Autokameroiden otoksia leviää runsaasti sosiaalisessa mediassa. Liikennekäyttäytymisestä viriää videoiden pohjalta toinen toistaan värikkäämpiä keskusteluja.

- Joillakin on tarve kuvata toisten hölmöilyjä ja ladata kuvat kaikkien nähtäville. Julkisella tiellä on tietysti oikeus kuvata, mutta itse en pidä tällaisesta ilmiantoyhteiskunnasta, jossa kansalaiset valvovat toistensa liikennekäyttäytymistä, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tuumaa.

â€" Annetaan poliisin tutkia mahdolliset rikokset. Liikenteessä kannattaa keskittyä omaan ajotapaan sen sijaan että valvoo muiden ajotapaa.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: SNG - 08.03.17 - klo:11:10
Tuo pätkä Instan ja Pirkkahallin kohdilta
Itse ajan tuolla myös usein, ja ärsyttävin ilmiö on etelään/itään ajettaessa tuo Hesan (Peltolammin) liittymä, jossa nuo vasemman kaistan ratsastajat viime tipassa kiilaavat oikeanpuoleista kaistaa ajavien eteen ja suhahtavat siitä rampista ulos. Sanoisin sitä jo liikenteen vaarantamiseksi.

Tuo risteyshän on jäänyt jotenkin vaiheeseen, rautatiesillan vuoksi siinä ei ole kunnon erkanemiskaistaa, vaan liittymä tulee ikään kuin yllättäen. Raskas liikenne kun usein väsyy siinä ylämäessä, niin perään muodostuu jonoa, ja kaaharit pyrkivät tämän jonon ohi, sen sijaan, että ennakoisivat tilanteen ja kiltisti valitsisivat tarkoituksen mukaisen kaistan jo hyvissä ajoin.

tet

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.03.17 - klo:13:02
Ohituskaista on ohittamista, eikä vakkarilla rajoitus + 2 kmh matelua varten..

Niin no, riippuu keneltä kysytään. Ylinopeushan ON lain mukaan kiellettyä myös ohittaessa, vaikka siitä (kohtuullisesta) ei välttämättä sakkoa saakaan vaikka sattuis poliisisetä kohdalle. Itselläni ei ole mitään periaatteellista linjaa asiassa, sen verran vähän tulee motarilla ajeltua ettei usein ole tarpeen miettiä moista. Silti en katso kieroon niitä jotka motarin ohituskaistalla ajavat rajoituksen mukaan, koska näinhän se on lainsäätäjä tarkoittanut. Oikealla ajavat ne joille riittää rajoitusta alhaisempi nopeus, niitä sitten ohitellaan rajoituksen mukaista nopeutta. Noin periaatteessa. Käytännössä itsekin painan kyllä yleensä ylinopeutta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

erttuli

Usein ei riitä edes reilu ylinopeus ohituskaistalla kun rekan ohi menee tai jonkun muuten vaan hitaasti ajavan, perässä joku juntti silti roikkuu kuitenkin. Jotkut eivät meinaa malttaa odottaa että pääsee Herra Tien Omistajan edestä oikealle kaistalle palaamaan ennenkun tulevat takakonttiin. Lähtekööt aikasemmin ajoon jos on niin hiton kova kiire? Säästäähän tolla kaahaamisella ehkä minuutin tai pari, tai sitten ei kun sattuukin ruuhka olemaan vastassa motarin loputtua. Monet kaahaajat saanut kiinni motarin lopussa vaikka ovat menneet ohi paljon aikaisemmin.. tuliko paljonkin säästettyä aikaa? Ai ei? No aja kovempaa sitten ens kerralla  ::) Ja tulee sitä itsekkin ajettua 130km/h vakkarissa kesällä ettei tässä mitään köröttelijöitä olla liikenteen tukkeena, joskus toki enemmän esim. jos viikonloppuna on töitä eikä liikennettä laisinkaan aamulla..

mattinen

Ohituskaista on ohittamista, eikä vakkarilla rajoitus + 2 kmh matelua varten.. jos jollain toisella autoilijoilla on enempi kiire kuin itsellä, niin piruako kukaan leikkii seriffiä ja estää toisen menoa? Ihan helppoa on käydä itse oikealla kaistalla ja päästää kohteliaasti kiireisemmät ohi?

Ottamatta kantaa nimenomaan videolla näkyvään tilanteeseen sanoisin, että ainakin nelostiellä välillä Helsinki-Lahti turhautumista tuntuu aiheuttavan myös muu kuin rajoitus +2 km/h "matelu". Itse asetan vakkarin ko. motarilla sinne 130 km/h paikkeille, mutta siitä huolimatta näitä "kiireisiä" aina silloin tällöin ilmaantuu puskurin taakse ruotsalaistuntumalle. Itselläni ei näissä tilanteissa ole mitään erityistä tarvetta leikkiä sheriffiä, eikä edes sheriffin apulaistakaan. Toisaalta en myöskään koe olevani velvoitettu keskeyttämään alkamassa olevaan ohitusta ja päästämään ohi autoilijoita, jotka haluavat käyttää esimerkiksi nopeutta 140 km/h. Sen verran kiireinen minäkin olen, etten näiden kuljettajien vuoksi viitsi tehdä mitään kohteliaisuuskäyntejä oikeanpuoleisella kaistalla.

vasara

Lainaus käyttäjältä: tet - 08.03.17 - klo:13:49
Niin no, riippuu keneltä kysytään. Ylinopeushan ON lain mukaan kiellettyä myös ohittaessa...
Näinhän se on.. mutta ainakin itse katson, että ylinopeuden valvontatehtävät ja toisten autoilijoiden koulutustehtävät ei kuulu omaan toimenkuvaan :)

Lainaaerttuli: Usein ei riitä edes reilu ylinopeus ohituskaistalla kun rekan ohi menee tai jonkun muuten vaan hitaasti ajavan, perässä joku juntti silti roikkuu kuitenkin. Jotkut eivät meinaa malttaa odottaa että pääsee Herra Tien Omistajan edestä oikealle kaistalle palaamaan ennenkun tulevat takakonttiin.
Onhan näitä ylihätäisiä.. jos oikealla kaistalla ei ole sopivasti tilaa, niin toimiva lääke on tehdä itse pikku kiihdytys paikkaan jossa tilaa nopeamman väistöön taas on?
Aika hyvin pystyy peilejä seurailemalla ja omaa ajonopeutta tilanteen mukaan sopeuttamalla jo ennakkoon välttämään useat potentiaaliset vasemman kaistan blokkitilanteet.

erttuli

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.03.17 - klo:14:36

Onhan näitä ylihätäisiä.. jos oikealla kaistalla ei ole sopivasti tilaa, niin toimiva lääke on tehdä itse pikku kiihdytys paikkaan jossa tilaa nopeamman väistöön taas on?

Joo usein tota tulee tehtyä kun näkyy peilistä että sieltä taas tullaan :D Useimmiten odotan että possujuna suosiolla menee ohi ennenkuin lähtee itse ohittamaan esim. rekkaa. Harvemmin on kuitenkaan mitään kilometrin pituisia autojonoja, säästyy omat hermot ja tuulilasi saa vähemmän kiviä ja paskaa..

-karppa-

Vai niin.  Kerro toki lisää miten tähän saakka on KAIKKI syyllisyydet ja syyttömyydet saatu selvitettyä ja ovatko ne menneet oikein? Puhuvapää eli sinun jutun poliisi, kun ei ole syyttäjä eikä tuomari! Samoin kenttäpoliisi tai tutkija voi olla hieman eri mieltä asioista.

Sitäkö varten sinä ostaisit kameran, että kyttäät vain toisten töppäyksiä?

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 08.03.17 - klo:13:13
Eiköhän tähänkin saakka kaikki syyllisyydet ja syyttömyydet ole saatu selvitettyä, vaikka autokameroita ei ollut keksittykään. Pelkkä video ei sitäpaitsi taida olla sinällään todistuskelpoinen, vaan kuitenkin tarvitaan muita todisteita.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.03.17 - klo:20:46
Sitäkö varten sinä ostaisit kameran, että kyttäät vain toisten töppäyksiä? Minä ostin ihan oman oikeusturvan vuoksi. Kamera toimii esimerkiksi kolaritilanteissa paljon luotettavampana todistajana, kuin ihminen. Jälkikäteen poliisi on kahdesta kolaritilanteesta pyytänyt tallenteet minulta ja kiittäneet niistä. Toisessa tapauksessa myös keulakolarin syytön osapuoli!

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 06.03.17 - klo:19:20
Jos kameroiden avulla on tarkoitus vain kytätä toisten töppäyksiä, niin erään sortin kouluttajan roolissa silloinkin ollaan, vai mitä?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.03.17 - klo:17:38
Sitäkö varten sinä ostaisit kameran, että kyttäät vain toisten töppäyksiä?

Ei, en osta kameraa mitään tarkoitusta varten. Tätäkö halusit oikein huutamalla tietää? Muutenkaan en käsitä, miksi pitää hermostua jos siteeraan jotain netin juttua jossa joku ylikomisaario ja autoliiton toimitusjohtaja kirjoittavat asiaa.

repomies

Ohituskaista on ohittamista, eikä vakkarilla rajoitus + 2 kmh matelua varten.. jos jollain toisella autoilijoilla on enempi kiire kuin itsellä, niin piruako kukaan leikkii seriffiä ja estää toisen menoa? Ihan helppoa on käydä itse oikealla kaistalla ja päästää kohteliaasti kiireisemmät ohi? ..varsinkin kun videon tilanteessa liikennettä ei ollut kovinkaan paljon. Pikku joustavuudella hyvin riittäisi tilaa kiireisille ja maiseman katselijoille.

Tuossa oli vasemmalla kaistalla vauhtia vähintään kympin yli rajoituksen. Kuten sanottua, rekka vaan ajoi rajoitinta vasten, tuossa alamäessä ehkä pienellä tuurilla sillä jopa vauhti kiihtyi. Se 80 km/h rajoitus vaan ei riitä niille joiden mielestä nuo muuttuvat rajoitukset ovat puhdasta vittuilua, aikanaan tuolla oli 100km/h koko tuo pätkä. Tuossa kohtaa mistä video alkoi 80 rajoitus oli ollut voimassa 1.1km. Ajoin koko tuon ajan rekan takana ACC:n kanssa ja hieman hämmästelin korkeahkoa marssivauhtia.

Bemarikuskit ovat aika usein joustamattomia. Tänään yksi BMW vetäisi minusta oikealta ohi 50 alueella, kun ajoin ehkä 55 gps-vauhtia (hyi minua), roiskautti loskat tuulilasille ja jatkoi päin punaisia niin että varmasti ehti ihailla niitä punaisia vielä ennen risteysalueelle ehtimistä. Perussettiä Tampereella.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: repomies - 08.03.17 - klo:18:57
Tuossa oli vasemmalla kaistalla vauhtia vähintään kympin yli rajoituksen. Kuten sanottua, rekka vaan ajoi rajoitinta vasten, tuossa alamäessä ehkä pienellä tuurilla sillä jopa vauhti kiihtyi. Se 80 km/h rajoitus vaan ei riitä niille joiden mielestä nuo muuttuvat rajoitukset ovat puhdasta vittuilua, aikanaan tuolla oli 100km/h koko tuo pätkä. Tuossa kohtaa mistä video alkoi 80 rajoitus oli ollut voimassa 1.1km. Ajoin koko tuon ajan rekan takana ACC:n kanssa ja hieman hämmästelin korkeahkoa marssivauhtia.

Bemarikuskit ovat aika usein joustamattomia. Tänään yksi BMW vetäisi minusta oikealta ohi 50 alueella, kun ajoin ehkä 55 gps-vauhtia (hyi minua), roiskautti loskat tuulilasille ja jatkoi päin punaisia niin että varmasti ehti ihailla niitä punaisia vielä ennen risteysalueelle ehtimistä. Perussettiä Tampereella.

Jatkossa sitten ajelet oikealla kaistalla niin pääsee nopeammin ajava baijerilainen ohi  ;)

repomies

^Oikean kaistan tukkii TKL. Niin nytkin, mutta baijerilaisessa oli sen verran ytyä ja neliveto että kerkesi oikealta ohi törmäämättä bussin persauksiin.

batman14

Taidan olla vähän eri mieltä suuremman osan kanssa tuosta videosta. Mikä estää BMW:tä menemään oikealle kaistalle ja Volvo olisi päässyt ohi ja kukaan ei olisi tarvinnut jarruttaa ja kaikkien matka olisi sujunut sujuvammin? Tuossa oli kuitenkin aika iso rako ja BMW:n ohitus kestää aika kauan. Ohituskaista on ohittamista varten, eikä sitä varten että siellä ajetaan pitkiä matkoja varsinkin jos sinulla on joku takana.

Tuota näkee nimenomaan 4-tiellä Helsinki-Lahti välillä. Sitä ajellaan kymmeniä kilometrejä ohituskaistalla vaikka ohitettavien autojen välissä olisi satoja metriä väliä. Sitten kun itse laittaa cruisen siihen omaan marssinopeuteen ja menee oikealta muutamasta ohi ihan rauhassa niin alkaa armoton pitkien valojen show ja estämisyritykset.

Itse jos joku tulee minun takapuskuriin kiinni niin haluan mahdollisimman pian päästää sen ohi ajamaan sen nopeutta. Ei ole mitään minulta pois, ja ajo on huomattavasti rennompaa kun ei ole joku hiillostamassa takana.

repomies

Veikkaan ettei bemari halunnut tunkea siihen 2s turvaväliin jonka olin ACC:hen laittanut. Tuo laajakulmalinssi valehtelee etäisyyden näyttämään isommalta kuin se oli.

-karppa-

Vai niin.  Kerro toki lisää miten tähän saakka on KAIKKI syyllisyydet ja syyttömyydet saatu selvitettyä ja ovatko ne menneet oikein? Puhuvapää eli sinun jutun poliisi, kun ei ole syyttäjä eikä tuomari! Samoin kenttäpoliisi tai tutkija voi olla hieman eri mieltä asioista.

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 08.03.17 - klo:13:13
Eiköhän tähänkin saakka kaikki syyllisyydet ja syyttömyydet ole saatu selvitettyä, vaikka autokameroita ei ollut keksittykään.

Minä päätin ostaa kameran, joka oli lähellä Mattisen esimerkkiä. Ajoin Mätsälä-Stadi välillä joku kevät aamupäivä todellista nopeutta n.130km/h (GPS) vakkari päällä. Tuolloin olin oikean puoleisella kaistalla ja edessä huomasin pari yhdistelmää. Noin 50 metriä ennen kohtaamista katsoin peiliin ja reilusti kauempana näkyi auto joten noin 30 metrin kohdalla laitoin vilkun päälle ja katsoin uudelleen, että autohan tuleekin melkoista ylinopeutta, mutta ajattelin kerkeäväni ohittaa tuon ensimmäisen yhdistelmän (Ensimmäisen ja toisen yhdistelmän väli oli noin 30-50 metriä). Takana tullut sininen vitoskoppainen golffi vaihtoi kaistaa oikealle ja yritti puita oikealta minun sekä yhdistelmän välistä kerkeämättä/onnistumatta siinä. Tämän jälkeen pomppasi suoraan vasemman puoleiselle kaistalle ihan minun takapuskuriin kiinni. Itse en tuohon reagoinut mitenkään, vaan jatkoin ajamista vakionopeudensäädin päällä.

Seuraavana tämä Mäntsäläläinen yrittäjä veti oikealle kaistalle polki niin paljon 2.0 tdi golffista, kuin irtosi ajoi molempien kaistojen väliin ja teki jarrutuksen noin 140km/h-90km/h. Jolloin jouduin myös itse oikeasti jarruttamaan. Tässä vaiheessa olimme näiden kahden yhdistelmän välissä. Laitoin pienempää vaihdetta silmään ja yritin ajaa vasemmalta tästä sankarista ohi, niin kaveri yritti kiilata minua keskikaiteeseen. Tuossa vaiheessa totesin, että kyseessä on kunnon sekopää ja jätin väliä sekä rupesin soittamaan 112:n. Kaveri jäi kaistojen väliin ajamaan joksikin aikaan kunnes kyllästyi ja sen jälkeen kiihdytti hieman. Rupesin itse ohittamaan yhdistelmää, niin golffi kuski jäi sen rinnalle blokkaamaan kunnes kyllästyi siihenkin ja hävisi horisonttiin.

Tuossa soitossa hätäkeskukseen todettiin ettei poliisipartio kerkeä paikalle, mutta kirjaavat tapahtuman. Rekisterinumero jäi muistiin joten soitin tälle yrittäjälle, koska fonectalla löytyi tiedot helposti. Kysyin puhelimessa, että ymmärsikö kaveri mitä teki johon sain seuraavan vastauksen: Minun eteen ei kukaan tule moottoritiellä köröttelemään ja hän ajaa seuraavalla kerrallakin samallalailla. Puhelun lopetin sanoihin: Poliisi ottaa sinuun yhteyttä, koska rekisterinumero ja tiedot ovat ylhäällä.

Tuo kyseinen tapahtuma noin neljä vuotta sitten sai minut tekemään ostopäätöksen kameran suhteen enkä ole katunut hetkeäkään, koska minä en kaipaa kyseisenlaisia sankareita liikenteeseen!

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 08.03.17 - klo:14:26
Ottamatta kantaa nimenomaan videolla näkyvään tilanteeseen sanoisin, että ainakin nelostiellä välillä Helsinki-Lahti turhautumista tuntuu aiheuttavan myös muu kuin rajoitus +2 km/h "matelu". Itse asetan vakkarin ko. motarilla sinne 130 km/h paikkeille, mutta siitä huolimatta näitä "kiireisiä" aina silloin tällöin ilmaantuu puskurin taakse ruotsalaistuntumalle. Itselläni ei näissä tilanteissa ole mitään erityistä tarvetta leikkiä sheriffiä, eikä edes sheriffin apulaistakaan. Toisaalta en myöskään koe olevani velvoitettu keskeyttämään alkamassa olevaan ohitusta ja päästämään ohi autoilijoita, jotka haluavat käyttää esimerkiksi nopeutta 140 km/h. Sen verran kiireinen minäkin olen, etten näiden kuljettajien vuoksi viitsi tehdä mitään kohteliaisuuskäyntejä oikeanpuoleisella kaistalla.

Rauska

Lainaus:
Tuolloin olin oikean puoleisella kaistalla ja edessä huomasin pari yhdistelmää. Noin 50 metriä ennen kohtaamista katsoin peiliin ja reilusti kauempana näkyi auto joten noin 30 metrin kohdalla laitoin vilkun päälle ja katsoin uudelleen, että autohan tuleekin melkoista ylinopeutta, mutta ajattelin kerkeäväni ohittaa tuon ensimmäisen yhdistelmän (Ensimmäisen ja toisen yhdistelmän väli oli noin 30-50 metriä)
Tämä EI sitten ole henkilökohtaista !!
Mutta pieni äänestys/kysely :
A. Kun huomaa , että toinen tulee takaa ylinopeutta, niin moniko löysää omaa vauhtiaan?
B. toimii kuten lainauksessa
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Rauska

NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 08.03.17 - klo:21:43
Lainaus:
Tuolloin olin oikean puoleisella kaistalla ja edessä huomasin pari yhdistelmää. Noin 50 metriä ennen kohtaamista katsoin peiliin ja reilusti kauempana näkyi auto joten noin 30 metrin kohdalla laitoin vilkun päälle ja katsoin uudelleen, että autohan tuleekin melkoista ylinopeutta, mutta ajattelin kerkeäväni ohittaa tuon ensimmäisen yhdistelmän (Ensimmäisen ja toisen yhdistelmän väli oli noin 30-50 metriä)
Tämä EI sitten ole henkilökohtaista !!
Mutta pieni äänestys/kysely :
A. Kun huomaa , että toinen tulee takaa ylinopeutta, niin moniko löysää omaa vauhtiaan?
B. toimii kuten lainauksessa

Kun lopputuloksen näki, niin kyseessä oli kaveri jolla ei pitäisi olla ajokorttia ollenkaan. Ja käsittääkseni Suomessa moottoriteillä on nopeusrajoitukset, joten en olettanut auton tulevan reilusti yli 150km/h. Minun ja yhdistelmän välinen nopeusero oli tuossa tilanteessa n.11 metriä sekunnissa joten ohitus olisi kestänyt noin 3-5 sekunttia.

Rauska

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.03.17 - klo:21:58
Kun lopputuloksen näki, niin kyseessä oli kaveri jolla ei pitäisi olla ajokorttia ollenkaan. Ja käsittääkseni Suomessa moottoriteillä on nopeusrajoitukset, joten en olettanut auton tulevan reilusti yli 150km/h. Minun ja yhdistelmän välinen nopeusero oli tuossa tilanteessa n.11 metriä sekunnissa joten ohitus olisi kestänyt noin 3-5 sekunttia.
Oletukset on vaarallisia. Mutta samaa mieltä vastapelurista kyllä. Mutta tuollainen jälkipeli olis jäänyt pois ihan pienellä hidastuksella ...
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 08.03.17 - klo:22:14
Oletukset on vaarallisia. Mutta samaa mieltä vastapelurista kyllä. Mutta tuollainen jälkipeli olis jäänyt pois ihan pienellä hidastuksella ...

Jälkiviisaus on paras viisaus, mutta vajaaseen miljoonaan kilometriin en edes Balkkanilla törmännyt tällaiseen kuskiin. Kaippa se pitää laittaa lottoa vetämään.

Rauska

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.03.17 - klo:22:24
Jälkiviisaus on paras viisaus, mutta vajaaseen miljoonaan kilometriin en edes Balkkanilla törmännyt tällaiseen kuskiin. Kaippa se pitää laittaa lottoa vetämään.
Boldattu on väärä vastaus  8) Ennakointi/havainnointi on parasta hengenpitimiksi, nimim. VFR lentäjä.
Ja on niitä maanpällisiäkin kilometrejä tullut  8)
Edelleen sanon sen toisen olleen mu**ku. Ã,,lä hajoa  8)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX Audi e Tron GT 2021

b1mpo

Kukaan ei osaa varmasti ennakoida reilua ylinopeutta ajavaa, varsinkin jos ajaa ilman hälytysvaloja. Ylinopeutta ajavien on minun mielestä ymmärrettävä, että rajoituksia noudattavat eivät voi heitä tarkasti ennakoida, vaan ennakointi on ylinopeutta ajavan velvollisuus ja väistäminenkin sitä kautta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.03.17 - klo:09:05
Kukaan ei osaa varmasti ennakoida reilua ylinopeutta ajavaa, varsinkin jos ajaa ilman hälytysvaloja. Ylinopeutta ajavien on minun mielestä ymmärrettävä, että rajoituksia noudattavat eivät voi heitä tarkasti ennakoida, vaan ennakointi on ylinopeutta ajavan velvollisuus ja väistäminenkin sitä kautta.

Samaa mieltä, siksi tuikkaankin kolmion takaa ylinopeutta ajavan edelle ja jos väläyttelee valoja tai tööttäilee niin hidastan vielä vauhtiani  8)

-karppa-

Kyllä tuon osaa ennakoida niissä maissa missä ajetaan kovaa. Esimerkiksi Saksassa tiedostaa jo lähtökohtaisesti, että pieni musta piste vasemmassa sivupeilissä voi kulkea yli 300km/h.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.03.17 - klo:11:12
Kyllä tuon osaa ennakoida niissä maissa missä ajetaan kovaa. Esimerkiksi Saksassa tiedostaa jo lähtökohtaisesti, että pieni musta piste vasemmassa sivupeilissä voi kulkea yli 300km/h.

Kyllä osaan ennakoida kovempaakin ajavia. ;) Oletuksena se on hankalampaa, joten ylinopeutta ajavan tulee hyväksyä se, että hänen on mahdollisesti hidastettava tilanteissa, joissa ennustettavuus toisen kannalta on hankalampaa. Tiet on kaikkien käytössä ja ennakoinnin tulee tapahtua yleisten rajoitusten mukaan.

Ps. Haluat ilmeisesti ymmärtää väärin?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

vasara

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 09.03.17 - klo:11:12
Suurin osa Saksan baanoilla vasemman kaistan 'vaarat' tiedostaa, mutta ei koskaan kaikki. Baana auki tilanteessa polkaistaan auto huippunopeuteen ja hetken päästä puolalainen rekka koukkaa rekkakaistalta eteen.. jo 200 nopeudessa joutuu perheautossa seisomaan jarrulla ihan tosissaan.. aikamoista haitaria ne nopeudet siellä on.. vakkarinkäytön ja kuvitelman 'itselle sopivan nopeuden' ylläpitämisestä voi unohtaa.

Trent

Mutta jos ajaa max. tasan nopeusrajoituksen mukaisesti niin ennakointi- ja väistämisvelvollisuus häviää?

Itse ajan pari kolme yksikköä todellista nopeutta nopeusrajoituksen yli, joten motarilla tulee monet muut ohitettua, ja valitettavaa on että todella moni hyökkää sieltä oikealta kaistalta eteen vain nopeasti vilkkua vilautaen. Aivan kuin se vilkun käyttö tekisi siitä oikeutettua. Autokoulusta on jo aikaa, mutta kuitenkin muistelisin säännön menevän että kaistaa vaihtavalla on väistämisvelvollisuus etuajo-oikeutetun nopeudesta huolimatta. Huolestuttavinta tästä tekee esim tuo -karpan- tarina. Nähdään että auto on lähellä/huomataan että lähestyy selvästi nopeampaa, ja silti vilkun "oikeuttamana" painellaan sinne vasemmalle kaistalle. Tuossa tarinassa Golf kuskin olisi saanut viedä saunan taakse, koska toiminnallaan vaaransi muun liikenteen tahallaan, mutta tarinankertoja olisi kuitenkin mielestäni kuulunut odottaa.

Samankaltaista käyttäytymistä näkee myös liittymissä motarille/maantielle tullessa. Vauhtia ei kerätä riittävästi kiihdytysrampeilta, jotta oma nopeus vastaisi muun liikenteen nopeutta, vaan ramppia tullaan selkeää "alinopeutta", vilkku päälle ja liikenteen sekaan katsomatta. Muutaman kerran nähnyt liiankin vaarallisia ja läheltä piti-tilanteita.
VW Tiguan II Highline 2.0 TDI 140kw -17

eurotrip

Toissa aamuna löytyi audi kuski joka halusi "kouluttaa" koko Turun motarin liikennettä.
Kaveri veti useamman kilometrin vasenta kaistaa n. 80km/h vauhtia toisen oikeaa kaistaa ajavan auton rinnalla vaikka perässä oli jo kymmenien metrien jono autoja jotka olisi halunnut ajaa rajoitusten mukaan.
Ruuhkassa tämän olisi voinut jopa ymmärtää mutta kun edessä ei ollut auton autoa edes näköetäisyydellä.  :D
Tilanne lopulta purkautui kun oikealla ajava auto ilmeisesti kyllästyi tähän ovi kaveriin ja nosti hieman omaa nopeuttaan jonka jälkeen koko "koulutettavana" ollut letka painoi audista oikean kautta ohi.
Ei ihan äkkiä tule mieleen mikä tarve tällä sankarilla oli ilmeisen tahallisesti tukkia vasen kaista kaikelta muulta liikenteeltä.
VW Passat Variant Highline 2,0 TDI DSG

Wild Aces

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy