Kannattaako teettää ruostesuojaus uuteen autoon?

Aloittaja salkkari, 11.12.11 - klo:16:21

« edellinen - seuraava »

Dirti

Itse näen myös tuon ruostesuojauksen myös siltä kantilta että tiedän mitä olen myymässä ja missä kunnossa. Menköön auto sitten vaihdossa tai suoraan myytynä eteen päin niin eipähän tarvitse miettiä kun tietää missä kunnossa auto on ja ostaja saa sen mitä olen luvannut. Ja ei meikäläisen tarvitse saada rahoja (550â,¬) suojauksesta takaisin kokonaan, jos ollenkaan. Nykyisen kulkineen kohdalta kun tuon hinnan olen valmis maksamaan siitä että tiedän suojauksen tason sekä sen hyödyt.

Kuten jo aikasemmin oli puhetta että moni pitää suojausta hölmöläisen puuhana mutta lastuttamiseen yms kuluvat rahat taas ei tunnu missään. Faktahan on että moni laittaa omaa autoaan niin kuin haluaa ja jokainen kokee saavansa tällä tavalla rahalle vastinetta, joten eikö se ole tärkeintä jos itse saa haluamansa hyödyn? Tämä on sama kuin moni on myös valmis laittaamaan joka kuukausi monta saa euroa baariin pelkästään kännäämisen takia, niin se on valtaosin yleisesti hyväksytty. Mutta jos kyseinen ihmistyyppi pistää rahat vaikka panostaakseen auton kuntoon ruostesuojaamalla, panostamalla alustasarjaan tms. niin jo ollaan ihmettelemässä että kun pistetään rahaa hukkaan.
Polttomoottorilla liikkuvat:

Skoda Superb 1.4 TSI ACT DSG Style 2016
MAN TGM 18.290 2017

"Lihaksilla" liikkuvat:

GT Zaskar Expert 2009
Felt Bandit

OBDeleven@Espoo

Sande

Mulla oli mielessä kun Datsuniin ruostesuojauksen teetin uutuuttaan, että ko. kulkine jäisi perheeseen pidemmäksikin aikaa. Olisi sitten vaikka vaimon ajokkina ja perheen kakkoskulkimena.

Mutta ymmärrän hyvin näkökannat ettei rahallista hyötyä ruostesuojauksesta ole odotettavissa jos auto vaihdetaan parin-kolmen vuoden välein liikkeessä uuteen. Ja näinhän se monen auton kohdalla tuntuu nykyään olevan että pakko on vaihtaa, kun pelätään tekniikan porsivan käsiin. Takuuajaksi saa sitten mielenrauhan.
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 26.01.13 - klo:13:08
Faktahan on että moni laittaa omaa autoaan niin kuin haluaa ja jokainen kokee saavansa tällä tavalla rahalle vastinetta, joten eikö se ole tärkeintä jos itse saa haluamansa hyödyn?

Nyt aletaan olemaan asian ytimessä. Jokainen luonnollisesti ostaa omaan autoonsa juuri niitä lisukkeita, mistä kokee saavansa hyötyä.

Koko kinaamisen pointtihan on tällä hetkellä se, että osa kirjoittajista on sitä mieltä, että ruostesuojaus olisi ensimmäiselle omistajalle joku moraalinen velvollisuus, jotta toinen omistaja voi sitten ajella autolla tyytyväisempänä. Tai, että voihan se uuden auton omistaja ostaa suojauksen, kun ei se maksa kuin viissataa tai tonnin. Taas ollaan siinä ihme harhaluulossa, että uusien autojen ostajilla olisi tonneja heitettäväksi sinne ja tänne ilman mitään konkreettista vastinetta. Kyllä 500 euroa on mulle iso raha, vaikka uusia autojakin on ostettu.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 26.01.13 - klo:14:50
Taas ollaan siinä ihme harhaluulossa, että uusien autojen ostajilla olisi tonneja heitettäväksi sinne ja tänne ilman mitään konkreettista vastinetta.
Meillä ainakin ne ylimääräiset tonnit on laitettu autokaupassa siihen uuteen autoon, jotta sen saisi mahdollisimman pienellä lainalla. Tosin on aina jätettävä riittävästi pelivaraa yllättävien menojen varalle.
Joutilas 76v

-TimoS-

Onhan se maailma muuttunut, vielä 80-luvulla tuo oli ainakin omassa lähipiirissä vakio: uusi auto > seuraavalla viikolla suojattavaksi.
Kyllä itsekin tein kerran hyvän teon - Datsun Cherry Turbo - 84 on suojattu puolestani, liekö missä kuosissa nykyään...

Nykyisen auton ohjekirja kehoittaa menemään suojaukseen 12 v. iässä, sitä siis odotellen.

tn62634

Lainaus käyttäjältä: -TimoS- - 26.01.13 - klo:15:47
Kyllä itsekin tein kerran hyvän teon - Datsun Cherry Turbo - 84 on suojattu puolestani, liekö missä kuosissa nykyään...

Vahva veikkaus: Sulatettu Kuusakoskella jo aikoja sitten hernekeittopurkeiksi...

(Tekstiviesti tyyliin AF ABC-123 numeroon 16400 kertoisi ehkä veikkaustani enemmän)

-TimoS-

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 26.01.13 - klo:15:51
Vahva veikkaus: Sulatettu Kuusakoskella jo aikoja sitten hernekeittopurkeiksi...

(Tekstiviesti tyyliin AF ABC-123 numeroon 16400 kertoisi ehkä veikkaustani enemmän)

Pitäiskö uhrata 2 egee, todennäköisesti turhaan. Jos jollakulla pääsy maksuttomasti: AUJ-636

qwe

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 25.01.13 - klo:20:21
minkä taakseen jättää sen eestään löytää ;)

???
Koskaan en ole nähnyt liikenteessä entisiä autojani.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

repe59

heh, jossai ne kuiteki joitakuita kuljettaa, ihmisiä hekin; kyllä kannattaa suojaus.
Skoda Kodiaq 4x4 2.0 TDI -18
ex-Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
ex-Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

-TimoS-

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 26.01.13 - klo:15:51

Meni suojausrahat hukkaan, ei ole Cherry rekisterissä 28v. iässä :(

Sande

Lainaus käyttäjältä: -TimoS- - 26.01.13 - klo:16:59
Meni suojausrahat hukkaan, ei ole Cherry rekisterissä 28v. iässä :(

Sehän voi palvella uutta omistajaa jossain Afrikan maassa....  8)
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

VAG!

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 26.01.13 - klo:16:37
heh, jossai ne kuiteki joitakuita kuljettaa, ihmisiä hekin; kyllä kannattaa suojaus.

Mä tulen luultavasti kesällä autolla Suomeen, joten sovitaanko jonnekin treffit, niin mennään yhdessä meidän autolla suojaamolla. Mä jätän auton sinne ja sä maksat laskun. On sitten auto suojattu jälkipolville.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 26.01.13 - klo:17:40
Mä tulen luultavasti kesällä autolla Suomeen, joten sovitaanko jonnekin treffit, niin mennään yhdessä meidän autolla suojaamolla. Mä jätän auton sinne ja sä maksat laskun. On sitten auto suojattu jälkipolville.
Jos vielä jää rahaa, niin voin antaa omani myös jonoon...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Quality

Kyllähän suojauksen tarve on niiin oleellisesti kiinni autonmerkistä. VAGgilaista tai Volvoa en näe välttämättömäksi suojata moneen vuoteen, jos uutena ostan, mutta japanilaisen ja jopa ranskiksen suojauttaisin kyllä. Voisinpa ainakin mainita asiasta silloin, kun autoa myyn tai vaihtoon tarjoan.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Quality - 26.01.13 - klo:22:44
Kyllähän suojauksen tarve on niiin oleellisesti kiinni autonmerkistä. VAGgilaista tai Volvoa en näe välttämättömäksi suojata moneen vuoteen, jos uutena ostan, mutta japanilaisen ja jopa ranskiksen suojauttaisin kyllä. Voisinpa ainakin mainita asiasta silloin, kun autoa myyn tai vaihtoon tarjoan.

Edellinen japski oli 6 v ja 5 kk ja meidän 206 ranskis on kohta 7 v. Pohjat viime katsastuksissa kuulemma huippukunnossa.

Quality

En voi kokemuksillani kehua, sillä ainut japanilainen, josta olen kauppoja ollut hieromassa, oli poikani ensiauto Mazda 323F, olikohan -93 mallia. Siinä pohja oli kyllä jo aika pahasti ruosteessa kahdeksanvuotiaana. Se tosin suojattiin silloin - liekö ollut vikatikki, mutta ei ainakaan läpiruosteessa ollut vielä, kun kolmen vuoden päästä seuraavalle siirtyi.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Raimo Miettinen jr.

Eikös juuri ranskalaiset ole kunnostuneet hyvässä ruostesuojauksessa?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Raimo Miettinen jr. - 26.01.13 - klo:23:02
Eikös juuri ranskalaiset ole kunnostuneet hyvässä ruostesuojauksessa?

On ja ei, on niissäkin mätöjä ollut, esim. 406:n helmat ja 405:n peräkontin pohja.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Peke

PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

dosetti

juse_

Mitä nyt itse kattelin oman uuden auton pohjaa niin olihan siellä kaarissa+helmoissa ihan kunnon kerros tuota ruostesuojamassaa. Jos pidän autoa alle 10 vuotta niin en nää järkeä ruostesuojata pohjaa. Tosin jokainen tyylillään ja jos se jollekkin tuo mielenrauhan niin eikun vaan suojaamaan.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Dirti - 26.01.13 - klo:13:08
Itse näen myös tuon ruostesuojauksen myös siltä kantilta että tiedän mitä olen myymässä ja missä kunnossa. Menköön auto sitten vaihdossa tai suoraan myytynä eteen päin niin eipähän tarvitse miettiä kun tietää missä kunnossa auto on ja ostaja saa sen mitä olen luvannut. Ja ei meikäläisen tarvitse saada rahoja (550â,¬) suojauksesta takaisin kokonaan, jos ollenkaan. Nykyisen kulkineen kohdalta kun tuon hinnan olen valmis maksamaan siitä että tiedän suojauksen tason sekä sen hyödyt.

VW Groupin autojen lisäsuojaajilla ei näköjään usko riitä tuotteen omaan suojaustasoon. Laitetaan varmuuden vuoksi kerros mömmöä jotta olisi ihan varmasti hyvässä suojassa. Itselläni on kokemuksen perusteella niin vahva usko konsernin tuotteiden ruostesuojauksen tasoon, ettei tulisi mieleenikään suojata uutta eikä edes 5 vuotiasta autoa. Ainoa poikkeus on kolarikorjattu auto, jonka suojauttaisin välittömästi korjauksen jälkeen vähintään korjauskohdista.
Esimerkkinä vaikka 90-luvun lopun/2000-luvun alun Seat Toledot. Autoilla alkaa olla ikää 10-15v mutta ruosteisia yksilöitä ei näy, ruosteettomia kylläkin. Samoin esimerkkinä käyvät yli 10 vuotiaat Octaviat.

Sande

Lainaus käyttäjältä: Epes - 28.01.13 - klo:08:46
Ainoa poikkeus on kolarikorjattu auto, jonka suojauttaisin välittömästi korjauksen jälkeen vähintään korjauskohdista.

Eikös tuo toimenpide kuulu tehdä kolarikorjauksen yhteydessä eikä asiakkaan omaan laskuun?

Arnie

Marraskuussa sain tämän Golf VII ja kysäisin äsken automyyjältäni, että kannattaako nyt suojata alusta, kun on vielä puhdas. Ã,,lä hyvä mies pistä rahojasi turhaan, se ei tarvi mitään lisäsuojausta.
Minulla oli Opel Kadett vm 1991 ja suojautin sen (en uutena), eikä mennyt pitkää aikaa kun takalokasuojien reuna rupesi kuplimaan. Ei auttanut valitus suojaamoon, mutta kyllä se suojaus oli huolimmattomasti tehty enkä ainakaan sen suojaamon ovia aukaise koskaan. Tunnettu suojaamo paikkakunnalla.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Arnie - 28.01.13 - klo:09:10
Marraskuussa sain tämän Golf VII ja kysäisin äsken automyyjältäni, että kannattaako nyt suojata alusta, kun on vielä puhdas. Ã,,lä hyvä mies pistä rahojasi turhaan, se ei tarvi mitään lisäsuojausta.
Minulla oli Opel Kadett vm 1991 ja suojautin sen (en uutena), eikä mennyt pitkää aikaa kun takalokasuojien reuna rupesi kuplimaan. Ei auttanut valitus suojaamoon, mutta kyllä se suojaus oli huolimmattomasti tehty enkä ainakaan sen suojaamon ovia aukaise koskaan. Tunnettu suojaamo paikkakunnalla.

Auton suojaus ensimmäistä kertaa vanhana ei välttämättä suojaa jo ruostumaan alkaneita rakenteita, mutta hidastaa kyllä ruostumisen etenemistä. Jo ruostumaan alkaneen näkyvissä olevan ruosteen poistaminen hiekkapuhalluksella ja pohjamaalilla on mahdollista (ja tuo lisähintaa), mutta jo ruostumaan alkaneille koteloiden sisäpinnoille ei voi mitään.

Auto pitää lisäsuojata ensimmäisen kerran suhteellisen uutena - muuten suoja on heikko. Tästä on paljon kokemusta ennen EU aikaa, jolloin autoja suojattiin uutena huomattavasti enemmän.

Tärkeää on auton pesu päältä ja ajoittain altakin.

repe59

Kannattaako suojaus kysymystä voi lähestyä monesta näkökulmasta; ensinnäkin kannattaako se itse auton kannalta niin vastaisin ehdottomasti kyllä, kyllä ae käyttöikää lisää jos on huolella tehty, kannattaako sitten suhteessa pyydettyyn hintaan on sitten toinen juttu ja vähän vaikeammin määriteltävissä, samalla voi kysyä onko jostain samanhintaisesta lisävarusteesta kannaattavaa maksaa? Monella meistä on varaa, tai ainakin olemme hankkineet 30 tontun arvoisen kulkineen liikkumista varten, miksi ei siitä siis huolta pidettäisi, maalaammehan me talojakin vaikkemme välttämättä koko ikää samassa torpassa asuisikaan. No valinta kysymyksiä, ja jokainen elää tavallaan, vapaassa maassa ja yhteisessä yhteiskunnassa. Vai kesksuteltaisiinko kestävästä kehityksestä tai jostain muusta "tärkeämmästä"? Hyvää viikon alkkua, pidetään toisistamme huolta, jookos ;)
Skoda Kodiaq 4x4 2.0 TDI -18
ex-Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
ex-Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

Raimo Miettinen jr.

Uskoisin, että talon maalaaminen vaikuttaa myyntiin enemmän mitä ruostesuojaus alle viisi vuotiaassa autossa. Tietysti jos joku alkaa maalaamaan taloa jo viisi vuotiaana tilanne on toinen.

Skula

Menee OT:ksi..

Nykypäivän talomaalit on niin perseestä ettei ne kestä enää sitä 10 vuotta.. Taitaa olla se 5 vuotta se ikä kun pitää maalata uudestaan..

Mitä aiheeseen tulee.. Teettäisin alustasuojauksen, jos pitäisin autoa +4 vuotta.. Ehkä joskus löydän auton joka liimaa minut itseensä näin kovin..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

skodamig

Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: repe59 - 28.01.13 - klo:09:24
kannattaako sitten suhteessa pyydettyyn hintaan on sitten toinen juttu ja vähän vaikeammin määriteltävissä, samalla voi kysyä onko jostain samanhintaisesta lisävarusteesta kannaattavaa maksaa?

Tähän lisävarusteiden hintaan törmätään tässä keskustelussa jatkuvasti. Mikä siinä on niin vaikeata ymmärttää, että lisukkeita ruksitaan, koska ostaja saa niistä jotain itselleen. Ei kukaan ruksi parin tonnin adaptiivista vakkaria, jos hän ei ajattele sitä käyttävänsä. Tai ei kukaan ruksi isompia vanteita ilman syytä. Kun lisukkeista maksaa, niin vastineeksi saa jotain konkreettista, mistä on iloa auton ensimmäiselle omistajalle.

LainaaMonella meistä on varaa, tai ainakin olemme hankkineet 30 tontun arvoisen kulkineen liikkumista varten, miksi ei siitä siis huolta pidettäisi, maalaammehan me talojakin vaikkemme välttämättä koko ikää samassa torpassa asuisikaan.

Jos talon maalipinta on huonossa kunnossa, niin toki se maalautetaan. Ikäväähän se on murjussa asua. Uudesta maalipinnasta on talon omistajille iloa ja se myös konkreettisesti nostaa talon arvoa. Minäkin olen viemässä suolakelien loputtua autoamm kevyeen myllytykseen ja kovavahaukseen. Miksikö? No kun auto näyttää sen jälkeen paremmalta. Tähän käsittelyyn käytetyt rahat tuovat minulle konkreettista etua, etua mistä minä pääsen nauttimaan. Toki siitä on aikanaan etua myös seuraavalle omistajalle, kun maalipinnat pidetään hyvässä kunnossa.

LainaaVai kesksuteltaisiinko kestävästä kehityksestä tai jostain muusta "tärkeämmästä"?

Kun olet niin huolissasi autojen kestävyydestä jälkipolville ja kestävästä kehityksestä, niin miksi et tule oikeasti maksamaan automme kurakerrosta? Yhtä paljon siitä kurakerroksesta on minulle hyötyä kuin sinulle, joten voit sinäkin sen maksaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy