Skoda Superb II: Boleron vaihto Columbus naviin

Aloittaja mla, 16.12.09 - klo:11:27

« edellinen - seuraava »

Jyri

Ei sattunut tuolla silmiin ainakaan kuvien mukaan naaras - naaras 6m Fakra kaapelia?

mla

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 12.02.10 - klo:14:36
Ei sattunut tuolla silmiin ainakaan kuvien mukaan naaras - naaras 6m Fakra kaapelia?

Tuo vaikka?

Se kulmapää on ihan näppärä soittimen takana.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

q_janne

Mulla pitäisi myös olla tuo uusin softa laitteessa, mutten ole vielä keksinyt miten nuo nopeusrajoitukset saa näkyviin. Tarviiko siinäkin jotain levy-kikkailua?

Jyri

kiitos mla, naputtelin vain next-next ja taisi tilaus mennä läpi tuosta, pitää odotella ja katsoa mitä tuli tilattua  ::)

Male80

Lainaus käyttäjältä: q_janne - 12.02.10 - klo:15:14
Mulla pitäisi myös olla tuo uusin softa laitteessa, mutten ole vielä keksinyt miten nuo nopeusrajoitukset saa näkyviin. Tarviiko siinäkin jotain levy-kikkailua?

Mulla ne tuli päivityksen jälkeen automaattisesti näkyviin. Tosin näytti rajoitukset ihan miten sattuu, eikä huomioi talvirajoituksia  >:(
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Male80

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.01.10 - klo:10:30
Saako tuota navin GPS pohjaista nopeutta mittaristoon?

Jossain noissa youtuben esittelyvideoissa superbin mittaristoa kuvataan ajon aikana ja siinä näkyy nopeusnäyttö maxidotilla  ???
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

mla

GPS nopeutta ei saa näkyviin kuin 'piilovalikkoon'. Normaalin mittarivirheellisen nopeuden saa mittaristoon ilman naviakin, kunhan autossa on uusi mittaristo tai vanhempi suuri kokoinen (MFA+/Maxidot jne).

Nopeusrajoitukset näytetään vain jos kartalla on ne tiedot ja lisäksi pitää asettaa se asetus päälle asetuksista. Suurimmalla osalla Suomen teistä ei ole nopeusrajoituksia tiedossa tuossa karttadatassa.

Kannattaa lukea nuo muutkin RNS-510:n (Skodassa ko. laitteen nimi on Columbus) topiikit mitä täällä on eri alueilla. Niistä selviää moni tässä uudelleen kysytty asia :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

q_janne

Mites tuon softaversion saa selville? Mulla ei näy nuo nopeusrajoitukset eikä 16GB muistikortti toimi vaikka on fat32.

Myyjän mukaan speksit on:

Partnumber: 3T0 035 680
Productions date: 11/06/2009
Software Version: SW 2664
Hardware Version: HW 11

Ja ainakin partnumber ja production date näkyi ihan laitteen päälläkin.

mla

Setup - Map - Show Speed Limit (jotain) kohta pitää ruksata asetuksista. Muistin sen nyt tarkistaa - tuo näyttää nopeusrajoituksen teillä joihin tieto löytyy karttadatasta.

Minulla toisessa oli hw04 ja softan kun päivitin 2684 versioon niin alkoi toimia 16GB SDHC kortti - aiempi softa oli alle 1000 versioinen. Firmware version näkee piilovalikosta joka pitäisi laittaa päälle joko modatulla firmware päivityksellä tai testerillä "Using Vagcom/VCDS open Channel 37 â€" Navigation, go into adaption and change channel 50 to 1 (will be 0)." sanoo my.gti.com sivusto ohjeet.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

q_janne

#39
Mulla ei menusta tuollaista löydy eli alkaa haista homma siltä että mun pitää päivittää softa ja mulle on annettu väärää tietoa softaversiosta. Onnistuuko tuo softan päivitys cd-levyllä vai meneekö testerihommiksi?

Update: briskodasta luin että uusi softa tuo myös lane guidancen ja miesäänen navigointiin ja nuo minulta kuitenkin löytyy eli ne puoltaa sitä että minulla olisi 2664 softa. Ota tästä nyt sitten selvää...

Tos®

Piilovalikkoon pääsee, jos se on aktivoitu: pidä (radio päällä) setup nappia pohjassa. Näyttö vaihtuu ensin radion testimoodiin.
Pidä nappia yhä pohjassa. 20-30sekuntia ja service menu pitäis avautua.

Sieltä löytyy versiotiedot ja muutakin.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jyri

Lainaus käyttäjältä: mla - 16.12.09 - klo:11:27
WSC koodi oli laitteessa myös 00000-000-000000 joka aiheutti tuommoista herjaa



Tuosta pääsi eroon kun laittoin WSC koodiksi 12345-123-123456. Tuo sama ongelma tulee kun ajaa 'nollaavan' softapäivityksen laitteeseen. Eli nollaava päivitys tyhjentää laitteen asetuksia ja mm. kiintolevyn jolloin WSC koodikin muuttuu tuoksi 00000-000-00000:ksi.

GPS signaalit tosiaan vedin auton omasta antennista kun moinen oli siellä tarjolla.

Lopullinen koodaus minun autossa ainakin toimi siis muodossa 040600000100008000  - tuossa 06 on se Volkswagen SoundSystem BAP DSP ja 80 määrittää että käytetään BAPia myös mittariston kanssa. Valkoiset mittaristot käyttävät tuota BAP protokollaa, joten jos laite ei toimi mittariston kanssa niin kyse voi olla tuon puuttumisesta.

Mistäs noita koodaillaan, en keksinyt paikkaa esim tuolle WSC koodille, laitoin vain tuon yllä mainitsemasi 040600000100008000 koodin, mutta silti ei tainnut kaikki lähteä pelittämään, antaa mm. herjan että GPS antennin looppi on auki tms. Antennia en vielä vetänyt katolta, kun verhoilujen irrottaminen näytti pienoiselta urakalta ja muistelen joidenkin maininneen että pitäisi toimia myös ulkoisella antennilla kojetaulun sisältä, minun laite ei kyllä löytänyt itseään suomesta???

mla

VCDS:llä WSC koodi muutetaan siitä samasta missä se lopullinen koodi tallennetaan. Kun muutat koodausta niin muista < > + i  eli reset laitteelle sen jälkeen. WSC koodia ei voi muuttaa ennen kuin muuttaa sitä koodausta muutoin eli on disabled tilassa ne kentät siihen asti.

Laite voi hakea itseään tovin ensimmäistä kertaa ja itsellä kun on peltikatto autokatoksessa niin ei se kojelaudan sisällä oleva antenni toiminut siinä lainkaan.

Antennista kannattaa tarkistaa kytkentä ja jollei silti toimi niin koittaa toista antennia. Katon irroitus on aika työlästä kuten jo aiemmin mainitsin, mutta combissa voinee raottaa sitä kattoa kuten Touranissakin pystyi. Eli kun ottaa takaluukun pilarien verhoilut irti ja takaluukun mahdolliset katon kiinnikkeet (tavara/koiraverkon) niin ainakin Touranissa kattoverhoilu putosi alas sen verran että sinne pääsi käsineen väliin. Twd mallissa tämä ei onnistunut noin vaan piti purkaa enemmän verhoilua.
Pujottamalla (käyttää jotain jäykempää pujottamisen apuna) luulisi combissa antennin menevän eteen asti kattovaloille ja siitä sen saa pujoteltua taas tuulilasia myöten a-pilarin kautta kojelaudan sisään. Katon kautta pujottaminen onnistunee myös kikkailemalla johto niistä kattovalojen koloista aina eteenpäin. Sitten kojelaudan sisälle pujottelu helpottuu jos ottaa ilmansuuttimet irti - irtoavat ihan vetämällä/vääntämällä jollain ne irti. Valojen johdot toki pitää irrottaa ennen niiden poistamista kojelaudasta :)

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Jyri

Kiitos, eli WSC = Work Shop Code ;)

Mulla tuli oheinen herja, nyt en vaan muista että hävisikö vikakoodit nollaamalla vai ei, pitää koittaa huomenna uudestaan.

Ps. Näkyy tuo näyttävän jotain päivityksien aikanakin.

PPS. En onnistunut pääsemään tuonne "huoltovalikkoon"??

[ylläpito on poistanut liitteen]

mla

WSC = Work Shop Code. Niin tuo katon kautta GPS antennikaapelin pujottaminen on tietenkin vaikeampaa jos autossa on panoraamakatto.

Puuttuisiko Can Gateway:ltä Navigation laitteen 'ruksi'?

Eli Columbus näkyy autolle Radio ja Navigation laitteena ja molemmissa pitää olla ruksi kun katsoo Installation tai Codingin alta laitteita mitä autossa on. Bolero näkyy pelkkänä Radio laitteena.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 05.03.10 - klo:01:50

PPS. En onnistunut pääsemään tuonne "huoltovalikkoon"??
Se pitänee joissain tapauksissa kytkee uudelleen päälle vag-comilla päivityksen jälkeen.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 05.03.10 - klo:10:42
Se pitänee joissain tapauksissa kytkee uudelleen päälle vag-comilla päivityksen jälkeen.

Auts, on tainnut mulla jäädä kiireessä jotain huomaamatta, yritin vain pelkällä Setup painikkeella päästä sinne, pitää siis aktivoida moinen toiminto eka jotenkin...pitää visiin lukea topikki uudestaan ajatuksella läpi.

Nyt muuten vaikuttaa siltä että sain laitteen toimimaan, siellä oli tosiaan jäänyt tuo Navigation ruksi aktivoimatta.

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 19.01.10 - klo:09:20
Piilovalikosta pääsee tutkaileen erinäisiä tietoja mitä navi näyttää.
Piilovalikon saa aktivoitua vag-comilla adaptation kanavalla 50.

Sitten navin restart, kun rakkine on käynnistynyt, setup nappia pidetään pohjassa melkeen 30s.
Ensin aukeaa radion testi menu, sitten vielä hetki nappi pohjassa...
Service menun pitäisi avautua.
Siellähän sinä sen olit maininnut jo aiemmin, olin vain nin tohkeissani Combista etten ehtinyt jatuksella lukemaan   :-[

Jyri

Mitekäs tuo kattoantenni, sain raotettua kattoverhoilua sen verran että antenniin pääsee käsiksi, mutta mulla Elegancessa ainakin antennista lähtee 3 kaapelia jotka jokainen tuntuu olevan kiinni jossakin, onko joku noista GPS, mitä nuo kaksi muuta ovat, GSM ja Webastoko, mahtaako radio olla pelkästään sivuikkunoissa?

Jyri

Olihan se yksi niistä kolmesta ilman toista päätä, ja nyt löytyy satelliitteja.

Irrotin takaa pystypaneelit ylälaidastaan ja myöskin avasin turvaverkon kiinnikkeet, vaikkei olisi ollut välttämätöntä.

Kaapeli kiinni ja pujottamaan kattoa pitkin rautalangan avulla.

Ensimmäinen etappi oli takakattovalon aukko.

Seuraava etappi olikin sitten hanttimiehen puolelta meikkivalon aukko ja sieltä sitten A-pilaria pitkin alas, hanskalokeron takaa sitten radion taakse.

Nyt löytyy jopa 11 tracked satellites ;)

[ylläpito on poistanut liitteen]

mla

Tänään purin toisen Superbin katon - meni enää 30min kun on tiedossa mitä tehdään :)
Mutta se mikä tuli nyt huomattua oli ettei Elegancessa ole vakiona GPS plugia antennissa, on ilmeisesti vain silloin kun autossa on tehtaan Webasto sillä tästä toisesta yksilöstä kun se puuttuu niin ei GPS:iäkään löytynyt.

No vaihdoin tilalle piiskattoman antennin josta löytyy moinen.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Tuossa vielä kuva antennista jos jota kuta kiinnostaa. Oli hieman naarmuinen niin maalautin sen auton väriin :)




Tuntui toimivan ongelmitta tuonkin antenni piiskan tilalla.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Male80

Lähteekö tuo Boleron kehys ihan nykäisemällä irti vai pitääkö osata jostain kohti avittaa, ettei katko klipsuja?
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

mla

Lainaus käyttäjältä: Male80 - 15.07.10 - klo:16:14
Lähteekö tuo Boleron kehys ihan nykäisemällä irti vai pitääkö osata jostain kohti avittaa, ettei katko klipsuja?

Klipsut ovat aika vahvoja joten ei niitä kovin helposti rikki saa - panelia vetää varovasti niin huomaa mistä kohtaa sitä kannattaa lisää kingetä.

Muista olla irroittamatta Airbagin merkkivalon johtoa jos se on panelissa tai joudut nollaamaan vikakoodit.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

mla

Lisätään tännekin tietoa jos joku sitä hakee.

My-Gti keskustelu 276X softasta

Eli ovat tehneet custom softan tuosta jossa on 1200 version CAN kilkkeet. Niiden avulla pitäisi päästä eroon vanhempien yksilöiden akun tyhjenemisestä. Testasin tuon tuolla linkitetyn softaversion (kommenttien seassa on 2760_ogw pakettiin linkki) ja se näyttäisi toimivan uudemmassakin Superbissä, vaikkei siihen tarvitsisikaan tuota vanhempaa can-softaa.

Tuo ei 2660 softasta päivitettynä tyhjentänyt laitteen asetuksia tai kovalevyä. Mitään eroa en ole vielä huomannut toimivuudessa.

Koitan tuota versiota sen vuoksi, että BT-sarja reistaa tässä autossa. Huolto väitti että vika on Columbuksessa ja oli jo tilaamassa uutta tuon tilalle - no eihän siinä takuuta ole :).
Vika tosin esiintyy alkuperäisellä Bolerolla ja toisellakin Columbuksella, joten ongelma on muualla kuin itse Columbuksessa.
Toisessa Superbissä olevalla uudemmalla BT-sarjalla (osanumeron perusteella) ei kumpikaan Columbus 'reistaa' joten vika tuskin on itse Columbuksessa.

Mutta katsotaan mitä tuo 1200 gw-softa tuo mukanaan. Jos toimii niin pitää koittaa tuota Passatissa jossa tuo akun tyhjeneminen olisi ongelma sen iän vuoksi.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Heikki J.

Mulle tuli kanssa eilen AVK:lta V6 Superbbi ja tietysti Bolerolla. Columbus houkuttelee ja niitä näyttää eBaystä löytyvän. Mitäs kaikkia eri versioita tästä nyt sitten on, ettei tule ostettua väärää tai muuten puutteellisilla ominaisuuksilla varustettua?

Oisko esim. tämä hyvä?

mla

Columbuksessa A versiokin on ihan ok ja tuo muutoinkin näyttäisi ihan hyvältä. Myyjä on varsin uusi, mutta aina jostain on aloitettava.
Tuosta puuttuu sitten GPS antenni ja jos Superb on uudempaa vuosikertaa niin pitää vaihtaa myös se soittimen ympärillä oleva paneli joka uudemmissa on samaa osaa Boleron kanssa. Vanhemmissa se on irto-osa joka käy myös Columbuksen ympärille.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Heikki J.

LainaaTuosta puuttuu sitten GPS antenni
Minkäs takia siinä katolla on sit sellainen kauhean iso klunssi, paljon isompi ku normaali radiopiiska? Kyllä siinä se piiskakin on, mutta sen edessä on sellainen "hainevä". Samanlainen kuin tässä kuvassa.

Tuo on vuosimallia 2009. Muistelen, että olis ollu erillinen kehys. Täytyy huomenna tarkastaa.

Mitä eri versioita noita nyt siis on? A-versio, mitä muita? Hardisversioitakin on vissiin erilaisia? MItä eroja niissä on? Tämän topicin perusteella vanhempiinkin hardiksiin on saatu pelaamaan kaikki oleellinen?

mla

Katolla voi olla pelkkä GSM antenni tuo 'klunssi' siis sen radion lisäksi. Tehdas-Webasto jos autossa on niin silloin saattaa olla GPS siinä 'klunssissa'. Näin oli itsellä kahdessa eri -09 Superbissä.

Skodan eri versioiden eroista ei ole tarkkaa tietoa. Volkkarin versioiden eroista on muualla juttua. Columbuksen kanssa ei ole toistaiseksi tullut mitään vastaan mikä ei toimisi vanhemmissakin. Uudemmissa on eroa mm. tuo LED taustavalaistus.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Heikki J.

OK. Ei oo lisälämmitintä tuossa. Ihmettelin vaan isoa antennia. Mitä sillä GSM-antennilla voi tehdä?

Tuossa olis toinen kohtuuhintainen eBayssä.  Mainitaan, että GPS-antennikin kuuluisi mukaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy