Kelejä pitelee

Aloittaja hildebad, 16.12.09 - klo:11:22

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Björn - 18.02.11 - klo:17:33
Ymmärtääkseni ei ainakaan vaaraa virtapiikistä tuosta aiheutunut...

Eikös apukaapeleiden kytkeminen kiinni ja irti aiheuta jo sekin virtapiikin?

JMTK

Tänään oli sitten pakkasta -40,2 aamulla kotona, töihin mennessä auton mittari näytti parhaimillaan -42,5. ;D

tsiih

^Oho! Missäpäin?
Livejungle, vie autosi huoltoon, siinä on joku vika  ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

JMTK

Tsiih:Sotkamo, täällä päin on ihan normaalia hiihtolomien aikaa. Ennustavat täälläpäin pakkaskauden jatkuvan 2-3vk. ;D

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: JMTK - 18.02.11 - klo:17:39
Tänään oli sitten pakkasta -40,2 aamulla kotona, töihin mennessä auton mittari näytti parhaimillaan -42,5. ;D

Ohho  :o
Täällä oli parikymmentä, iltapäivällä auton mittari näytti -13.5 astetta.
Kylmin lukema mitä itse oon mittarissa nähnyt oli -40, vuosi taisi olla 1999?

Tos®

Vuosituhannen vaihtees oli liki -40 ja pihasaunasta oli hyvä kekkaloida pyyhepäällä tupaan...
Sillon ei ollu viel digikameraa todistamaan mokomaa ;)
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 18.02.11 - klo:18:45
Vuosituhannen vaihtees oli liki -40 ja pihasaunasta oli hyvä kekkaloida pyyhepäällä tupaan...
Sillon ei ollu viel digikameraa todistamaan mokomaa ;)

Missä teillä pihasauna on?

tsiih

Lainaus käyttäjältä: SciroSJK - 18.02.11 - klo:18:49
Missä teillä pihasauna on?
Toivottavasti ei kovin kaukana tuvasta, kun ajattelenkin... ;) :o
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Quality

Eikös tsiih kuulukaan niihin urheisiin avantouimarinaisiin :P ?
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

tsiih

Ei, tsiih inhoaa liian kylmää vettä ja henki salpautuu jo viileänä kesäpäivänä, avannossa varmaan sydän pyssäisi.
Mutta en minä sitä kylmyyttä nyt oikeastaan ajatellut  ;)
Käyköhän joku näillä pakkasilla avannossa muuten?

SciroSJK

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 18.02.11 - klo:19:30
Ei, tsiih inhoaa liian kylmää vettä ja henki salpautuu jo viileänä kesäpäivänä, avannossa varmaan sydän pyssäisi.

Mulla on kaveri joka käy, tuosta syystä hän varmaankin ajaa X5 Bemarilla, tarvii jatkeen  :P

Ton-1

Ihan on 'virkistävä' tuo ilmakylpykin on tällä kelillä (nyt -18 c), olin tuossa juoksulenkillä asialliset varusteet päällä, alusasuna 1-osainen 'mustanaamio'-puku (eli sellanen jääkiekkoilijoittenkin käyttämä) joka ei päästä selkää paljaaksi ....... eikä tekemään isoa hätää jos sen aika tulee ......  eli äskettäin yläkroppa 4 min paljaana tuolla ulkona ....  ;D
Member of a A(udi) & A(prilia) club

tsiih

^ Jäikö Silver pääkalloluolaan lämmittelemään?  ;D Sepalus sinun on saatava.

Ton-1

^ Nyt sulla on anatomia kadoksissa. 8)

Ihmeen vaikeita nuo urheiluvarusteet, alusasu ei sovi luonnollisille 'tarpeille' ja märkäpuvussa on vetoketju selän puolella.  ;D   (kaverille uitatin tuollaisen märkiksen joskus, arvaa hymyilinkö kun kaveri rytkäs sen päälle jättäen vetoketjun etupuolelle.  :D  )
Member of a A(udi) & A(prilia) club

JMTK

Lainaus käyttäjältä: SciroSJK - 18.02.11 - klo:18:37
Ohho  :o
Täällä oli parikymmentä, iltapäivällä auton mittari näytti -13.5 astetta.
Kylmin lukema mitä itse oon mittarissa nähnyt oli -40, vuosi taisi olla 1999?
Täällä Sotkamossa oli kunnon pakkaset 2001-2002, silloin mittari näytti -48. Asuttiin silloin Sotkamon kylältä 20 km kuhmoon päin, keskellä korpea. ;D
Silloin jopa ent.auto Saab 900 jäätyi ihan totaallisesti. ::)

MVA

Aamulla oli "vain" -31,4C. Kyllä oli kotelo-Audi aika nitisevä.

JeanC

On täälä etelässäkin ollu tänään pakkasta, Nahkelassa Superbin mittari näytti -34.5C  8)

makkis

35,5 näytti pempen mittari kun aamulla tyttöjä hoitoon kuskasin 8.00 tietämissä, vaimo lähti 6.30 tietämillä lentokentälle ja silloin oli mittarissa nakottanut -37 astetta.

Minä olen kyllä parina aamuna käynyt laittamassa autot pyörimään puoli tuntia ennen lähtöä, menköön polttoainetta ja saastukoon ilma.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: makkis - 18.02.11 - klo:21:40

Minä olen kyllä parina aamuna käynyt laittamassa autot pyörimään puoli tuntia ennen lähtöä, menköön polttoainetta ja saastukoon ilma.

Myönnettäköön että samalla tavalla on tullut tehtyä. :-[

tsiih

Niin minäkin tekisin, jos se tässä pakastimessa jotain auttaisi. Ei lämpene moottori tippakaan. Toista se oli vanhan auton kanssa, usein laitoin käymään ennen lähtöä.

Jukki

Meilläpä ei ollut kuin -28 tänä aamuna, ja laakista napsahti taaskin 1,1 miljoonaa ajettu Portteri tulille.

No olihan se nyt roikassa 3 tuntia ja Eberi pöhötti puoli tuntia...

Skula

oma riisseli on lähteny hienosti käyntiin näillä 27-33 pakkasilla, 2-3 tuntia roikkaa..

Kuukaus pari sitten ei ollu yhes paikas roikkamahista niin hienosti se tulille lähti silti, ja 20minuuttia kun oli käynnissä harjanvarsivirityksellä(n.1500rpm) niin oli kabiinikin lämmin!
Romurautaa ja paalivehkeitä.

makkis

Bensapemarissa on lämmöt mittarissa 15-30 min tyhjäkäynnin jälkeen asennossa 1/4 mutta oikeastaan heti liikkeellelähdön jälkeen normaalissa 1/2 mittarista. Auto on selkeästi lämmennyt tyhjäkäynnin aikana ja pienen ajon jälkeen tulee suuttimista jo "tulikuumaa" eli kättä ei pysty pitämään suuttimien edessä. Pieni ajo siis noin kilometri.

Diesel taas on huomattavasti vähemmän lämmennyt. Se minkä nyt näillä -35 asteen pakkasilla on oppinut, taajamassa tuo dieselkin pysyy suht lämpimänä ja lämmintä puhkuu, mutta maantiellä peli menetetään ja kippo jäähtyy kun pakastinarkku "freeze" toiminnolla. Olen kuvitellut asian olevan juuri päinvastoin.

Bensalla taas on se ja sama missä ajaa, ei lämpö muuksi mittarin mukaan muutu.

On siinä järkyttävä ero autojen lämpimyydessä museomallissa (bensa) ja ecomalli (diesel) välillä bensan eduksi, kun kovilla pakkasilla mennään. Alle -20 asteen lukemilla ei eroa juurikaan ole. Entäpä kulutus? Diesel 9,6 litraa, bensa 10,2 litraa. Tismalleen samaa ajoa. Olisi taas paljon sanottavaa bensa vs. diesel topicissa.

repe59

-34 ocun mittarissa klo 6.45, pahvin keulaan väkersin. ;)
Skoda Kodiaq 4x4 2.0 TDI -18
ex-Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
ex-Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

Tos®

Lainaus käyttäjältä: makkis - 18.02.11 - klo:22:16. Entäpä kulutus? Diesel 9,6 litraa, bensa 10,2 litraa. Tismalleen samaa ajoa. Olisi taas paljon sanottavaa bensa vs. diesel topicissa.
Heh

Golffiki kulutteli eilen yli 7 litraa -28 asteen pakkasilla...
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

pomo

Ei tahdon oikeen enää näillä pakkasilla 1.8 Tsi lämmetä tuolla vajaan 10 km työmatkalla, se kyllä auttaa, että laittaa puhaltimen aluksi off:lle ja päälle vasta muutaman minuutin päästä! Kone saa jotenkin alku "lämpöä" ja lämpiää minusta silloin paremmin. Kaveri laittoi eilen kuvaviestin keski-suomesta, oli menossa töihin ennen klo 7 porschen mittari näytti -37, hyvin kuulemma pelas ja lämpöä riitti!

Arcca

Lainaus käyttäjältä: pomo - 19.02.11 - klo:09:58
Ei tahdon oikeen enää näillä pakkasilla 1.8 Tsi lämmetä tuolla vajaan 10 km työmatkalla, se kyllä auttaa, että laittaa puhaltimen aluksi off:lle ja päälle vasta muutaman minuutin päästä! Kone saa jotenkin alku "lämpöä" ja lämpiää minusta silloin paremmin.

Joo, ja kellä on climatronic niin sehän tuppaa ajossa puhaltamaan jatkuvasti 4 nopeudella näillä keleillä, kannattaa pudottaa puhalluksen nopeus käsin pykälään 2.
Vaikutus koneen lämpöihin on huomattavan suuri, rupesi TDIssäkin pysymään lämmöt "90"ssä, silti 2 pykälä riittää pitämään kabiinin lämpimänä.

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 18.02.11 - klo:19:30
Täältä ilmoittautuu yksi viikottain avannossa kävijä. Pahimmat pakkaset eivät toistaiseksi ole osuneet uintikerroille, olisikohan koko historiassani kerran osunut yli 20 asteen pakkaselle. Pitäisiköhän suunnata nyt sitten tuonne Sotkamon kulmille kokeilemaan...

Golffari

Lainaus käyttäjältä: JMTK - 18.02.11 - klo:21:11
Täällä Sotkamossa oli kunnon pakkaset 2001-2002, silloin mittari näytti -48. Asuttiin silloin Sotkamon kylältä 20 km kuhmoon päin, keskellä korpea. ;D
Silloin jopa ent.auto Saab 900 jäätyi ihan totaallisesti. ::)

|Lämpötila|Seuraus
|+10°|Helsingin vuokra-asukkaat panevat lämmön päälle. Lappalaiset istuttavat kukkia.
|+5°|Lappalaiset ottavat aurinkoa, jos se sattuu nousemaan horisontin yläpuolelle.
|+2°|Italialaiset autot eivät käynnisty.
|0°|Tislattu vesi jäätyy.
|-1°|Hengitys muuttuu näkyväksi. Aika suunnitella lomaa Välimerellä. Lappalaiset syövät jäätelöä ja juovat kylmää olutta.
|-4°|Kissa tahtoo samaan sänkyyn.
|-10°|Aika suunnitella lomaa Afrikassa. Lappalaiset menevät uimaan.
|-12°|Niin kylmä, ettei edes sada lunta.
|-15°|Ranskalaiset autot eivät käynnisty.
|-18°|Helsingin talonomistajat panevat lämmön päälle.
|-20°|Hengitys muuttu kuuluvaksi.
|-22°|Amerikkalaiset autot eivät käynnisty. Ei tarkene luistella.
|-23°|Poliitikot alkavat surra asunnottomien kohtaloa.
|-24°|Japanilaiset autot eivät käynnisty.
|-26°|Hengitystä voi leikata iglun rakennusaineiksi.
|-29°|Kissa tahtoo samaan pyjamaan.
|-30°|Saksalaiset autot eivät käynisty. Lappalainen kiroaa, potkaisee renkaaseen ja lähtee käynnistämään Ladaa.
|-31°|Ei tarkene suudella, huulet jäätyisi yhteeen. Lapin jalkapallojoukkue alkaa harjoitella kevätkautta varten.
|-35°|Aika suunnitella kahden viikon kuumaa kylpyä. Lappalaiset lapioivat lunta katolta.
|-39°|Elohopea jäätyy. Ei tarkene ajatella. Lappalaiset panevat paidan ylimmänkin napin kiinni.
|-40°|Auto tahtoo samaan sänkyyn. Lappalaiset panevat villapaidan päälle.
|-45°|Lappalaiset sulkevat kylpyhuoneen sisäikkunan.
|-50°|Merileijonat lähtevät Grönlannista. Lappalaiset vaihtavat sormikkaat rukkasiin.
|-70°|Jääkarhut lähtevät Pohjoisnavalta. Lapin yliopistolla vietetään urheiluiltapäivää.
|-75°|Joulupukki lähtee Napapiiriltä. Lappalaiset laskevat lakin korvaläpät alas.
|-250°|Alkoholi jäätyy. Lappalainen suuttuu.
|-268°|Helium muuttuu nestemäiseksi.
|-270°|Helvetti jäätyy.
|-273,15°| Absoluuttinen nollapiste. Kaikki alkeishiukkasten liike lakkaa. Lappalaisetkin myöntävät, että jo vain alkhaa olla vähän vilphoista, pisthäpppä toinen koshu...

VW....?

Quality

Vaikka täällä etelässäkin yöllä ja aamulla on pakkasta yli -20, aurinko lämmittää päivällä jo mukavasti.

Päivän pituus on Helsingissä jo 9,5 tuntia ja Utsjoellakin jo 8 tuntia. Kevätpäivän tasaukseen on kuukausi.

Keväthän siitä tulee  :D.

Lähde: Yliopiston Almanakka: http://almanakka.helsinki.fi/
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy