Taloudellinen ajotapa ja kulutuksen pienentäminen

Aloittaja vkjoki, 13.12.09 - klo:20:49

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Harvoin on lehdissä näin hyvää juttua kulutuksen pienentämiseksi.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/76869501-54c9-4ae4-9616-c4bdf4552127

Tuossa on kaikki oikein. Erityisesti ilahdutti vapaalla rullauksen merkityksen korostaminen. Aivan liian usein vastaavissa jutuissa kehotetaan moottorijarruttamaan vaihde päällä.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Daatta

Ihan hyvä artikkeli kyllä. ID.3 rullailee todella hyvin D:llä, ainakin esiasennus-Turanzoilla.

Ihmeen vähän näkyy nuo korkeat pumppuhinnat tien päällä, ajotavassa siis.  ???
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

mfroberg

Hyvää juttua tosiaan, itsekin ajan aina eco-moodilla jolloin jopa tuollainen fullsize Tiguan 4Motion rullailee mukavasti kiitos 1775 kg tyhjäpainon. Tänä aamuna töihin 35 km sis. "kylmäkäynnistyksen" kulutuksella 4.7 l/100km, auton oman näyttämän mukaan.

Joo ei polttoainehinnat vielä ajomeininkiin tiellä ole pahemmin vaikuttanut.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Suberb 2012

Mittailen nykysin enempi kulutusta/kk.
Toukokuussa meni vajaa puoltankkia (e85) ja kesäkuussa tähänmennessä alta 15ltr. Kerta viikossa kun poistuu tontilta, silloinkin pitää olla vähintään 5 asiaa hoidettavaksi kaupungissa jonne n 6km matkaa. Aika pienellä menee  :o eikä km-kulutuksella tai bensan/viinan hinnalla ole mtn merkitystä. Vuositasolla suurimpia kulueriä on vakuutus (pelkkä liikenne) ja verot (70c/vrk). Katastuskin on törkeän kallis, kun sen laskee /kilsa-kuluiksi.

bowtie81

olen myös hämmästellyt, ettei moottoritiellä huomaa vielä kallistuineita hintoja. Tuo 100kmh ylitys tekee ison nousun kulutukseen. Omalla 1.2TSI Octavialla ajelin kerran tankillisen tyhjäksi yhtenä päivänä, luonnollisesti kyse oli pitkästä maantiepätkästä. Ajelin motarit noin 90kmh nopeudella. Normaalisti polttoainevalo syttyy 800km ajomatkan päätteeksi, nyt sain tasan 100km pidemmän matkan ennen valon syttymistä. Pidän eroa senverran merkittävänä, että jos ei ole mikään tulipalokiire joka olisi menetetyn rahan arvoista, lähden ajoissa ja matkustan 90kmh. Peiliin saa motarilla katsoa enemmän, ettei häiritse nopeammin ajavia, mutta muuten leppoisa tapa matkustaa. Paras tankillinen 5.02l/100km tällä 1.2 ketjukoneella, usein saan kyllä ajotietokoneen lyhyemmällä matkalla näyttämään 4.6l/100km. Jos löytyisi jostain uudempi 1.0TSI moottorinen menopeli niin uskoisin, että omalla ajotavalla tulisi vähintään 0,5l säästö.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: bowtie81 - 17.06.22 - klo:11:14
Jos löytyisi jostain uudempi 1.0TSI moottorinen menopeli niin uskoisin, että omalla ajotavalla tulisi vähintään 0,5l säästö.
1.0 TSI oli kyllä tosi pihi. Yli 1500 km pääsi Leonin 50 litran tankilla.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

SNG

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.06.22 - klo:11:48
1.0 TSI oli kyllä tosi pihi. Yli 1500 km pääsi Leonin 50 litran tankilla.


Nyt on kova tulos!

dosetti

Kyllähän sitä on jo parisen vuotta tullut säästeltyä, enemmän tai vähemmän. Työmatkat menee motarilla kesäisinkin satasta, koska kulutuksen kasvu 100km/h-120km/h on suurta. Puoli litraa saa menemään enemmän jos ajaa 120km/h kun työmatka on 110km.
Muutaman desin max. saa säästettyä jos vähän katsoo, miten ajelee. Vaikea enää säästää mitenkään, autolla on ajettava ja säästökeinot on jo käytössä. Pihistelijän tulos on kyllä huima.

BMF

#278
Kyllä menee pienellä nämä EVO dieselit kun ekoajelua harrastelin eilen Kotkasta Kajaaniin. Ottaen huomioon auton kokoluokan ja painon niin sanoisin kelpo ajosuoritteeksi  :D
Aiemmalla RS skodalla dieselillä ei ollut mitään mahdollisuutta alle 4l keskikulutuksiin ja oli kuitenkin 100kiloa kepeämpi ajopeli.

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy