Passat ja renkaiden mystinen kuluminen

Aloittaja Yarzan, 19.08.11 - klo:14:53

« edellinen - seuraava »

Yarzan

Onko muilla areenalaisilla tullut vastaan seuraavanlaista ongelmaa. Auto on siis -11 mallinen Variantti tehtaan alustasarjalla ja 18" vanteilla. Nyt autolla on ajettu 15 tkm. Renkaat ovat alkaneet kulumaan sisäkantilta merkillisen nopeasti, siis jokainen rengas. Tänään käytin jälleenmyyjällä kulmientarkastuksessa ja kaiken kuulemma pitäisi olla siltä osin kunnossa. Camber sekä haritus/auraus oli heidän koneensa mukaan niin kuin pitää ja akselitkaan ei kuulemma ole vinossa. Huolto vetoaa huonolaatuisiin ensiasennus renkaisiin ja niistä johtuvaan erikoiseen kulumiseen. 18" tuumaisinahan nuo ensiasennus renkaat ovat Conti SportContact 3:set (ei kai pitäisi olla kovinkaan huonolaatuiset), jos en aivan väärin muista. On kuulemma yleistä, että laittavat tehtaalla ns. huonompaa laatua auton alle.

Pitää kuulemma odottaa, että laitan sitten aikanaan talvirenkaat alle ja katsoa sitten kuinka ne alkaa kulumaan. :-\ Kiva olisi sitten tietää kukahan nämäkin kokeilut maksaa, jos renkaat (myös kitkat) kuluvat alta pois ihan vain testailu mielessä.

No niin tai näin. Onko kellään muulla ollut tällaisia ongelmia ja onko niihin löytynyt selitystä?
VW Passat Variant GTE 1.4 TSI (-18)

Kärki

Ehkä kannattaisi käyttää auto vielä jossain muualla nelipyöräsuuntauksessa. Ei tuo kuluminen missään tapauksessa normaalia ole, eikä mielestäni myöskään voine johtua renkaasta. Syyn kulumiselle löytyy todennäköisesti uskoakseni alustasta - tavalla tai toisella.

elekrikainen

Terve. Itselläni -03 passatti ja siinä samanlaista sisäreunan kulumista takarenkailla. Kulumista esiintyy pelkästään kesärenkailla jotka ovat leveämmillä vanteilla kuin talvirenkaat...oma veikkaukseni on että vanteella on joku merkitys asiaan..talvirenkaille mulla on vw:n omat peltivanteet...sikäli kun auto on käytetty suuntauksessa parikin kertaa eikä siellä ole mitään selvinnyt.

TuplaVW


Itsellä alla tuollaiset 17-tuumaisina. Aika mielenkiintoinen kommentti liikkeessä jos nimittävät CSC3:ia huonolaatuisiksi. Kuulostaa hätäruiskaukselta. Onhan kuitenkin kyseessä nimenomaan laatumerkki ja-rengas.

Se kyllä on totta että ilmeisesti kulutuskestävyys ei ole mitenkään parhaasta päästä. Jossakin AB:n testiarvioinnissa Continental "joku"contact 2 taisi olla alle 30 000 km.
Minkä verran noissa sisäsivuissa nyt on pintaa 15 tkm ajettuina, ja kuinka paljon vastaavasti löytyy ulkoreunoista ?


Lainaus käyttäjältä: Yarzan - 19.08.11 - klo:14:53
Onko muilla areenalaisilla tullut vastaan seuraavanlaista ongelmaa. Auto on siis -11 mallinen Variantti tehtaan alustasarjalla ja 18" vanteilla. Nyt autolla on ajettu 15 tkm. Renkaat ovat alkaneet kulumaan sisäkantilta merkillisen nopeasti, siis jokainen rengas. Tänään käytin jälleenmyyjällä kulmientarkastuksessa ja kaiken kuulemma pitäisi olla siltä osin kunnossa. Camber sekä haritus/auraus oli heidän koneensa mukaan niin kuin pitää ja akselitkaan ei kuulemma ole vinossa. Huolto vetoaa huonolaatuisiin ensiasennus renkaisiin ja niistä johtuvaan erikoiseen kulumiseen. 18" tuumaisinahan nuo ensiasennus renkaat ovat Conti SportContact 3:set (ei kai pitäisi olla kovinkaan huonolaatuiset), jos en aivan väärin muista. On kuulemma yleistä, että laittavat tehtaalla ns. huonompaa laatua auton alle.

Pitää kuulemma odottaa, että laitan sitten aikanaan talvirenkaat alle ja katsoa sitten kuinka ne alkaa kulumaan. :-\ Kiva olisi sitten tietää kukahan nämäkin kokeilut maksaa, jos renkaat (myös kitkat) kuluvat alta pois ihan vain testailu mielessä.

Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

RSOCUstin

Mulla samaa vikaa 2009 Ocussa ajettu 111tkm. Tässä kuvaa renkaista joilla ajettu minun toimesta 25tkm. Piti kesällä vaihtaa ristiin kun reunat kuluu kauttaaltaan. Eniten takapäässä tietysti, muutenkin jo sakoilla. Oiskohan renkailla muuten ajettu joku 40tkm. Yksi noista on Hakka H ja loput Conti SportContact 3. Nyt alla uudet Conti SportContact 3:set peltivanteilla, aikasemmat oli Deimos Skoda aluilla. 4 pyörä suuntaukseen menossa vko päästä.


Kärki

Aikalailla kuluu kyllä reunoista!? Jossakin on minusta kyllä jotakin pielessä, renkaasta tuo ei kyllä johdu, eikä ne noin kulu jos alustageometriassa on kaikki kohdillaan.
Tuollaista kulumista on osunut silmiin vain omassa ensimmäisessä Porschessa jossa oli camberit tietoisesti säädetty "pieleen" rataominaisuuksien maksimoiseksi, mutta siinäkin kuluminen normalisoitui kun säätöjä hiukan muutettiin.
Tietysti radalla renkaat usein kuluu reunoistaan, mutta tuossa tuskin on kysymys siitä että rataa olisi kovasti kierretty  :)

RSOCUstin

Ei oo kierretty rataa. Normi Eleganse Ocu, 1,9tdi+dsg. Jos alustassa jotain vikaa niin mielestäni pitäis takuuseen mennä. Takuu umpeutunut 1,5kk sitten, en usko että on onkelma kun aiheesta huoltoon sanoin kesäkuun alussa. Sen jälkeen tullut 15tkm mittariin.

POSSU

Omassa 3bg kulu samanlailla tosinopeesti---syy, vajaat rengaspaineet.  205/55/16.   oli 2,2 bar.  suositeltiin 2,6-2,7.
kuluminen loppu siihen...

RSOCUstin

Toi vois kyl pitää paikkansa. Pienestä se on kyllä sitten kiinni. Vanhoissa nakeissa oli 2.3, paineita vähä enempi mitä ohjelapussa pa-luukussa on painettuna.
Nuo uudet renkaat on kyllä täydemmän näköiset, ei ole niitä tullut tarkastettua kun tuntuu ja näyttää hyvältä.

Yarzan

Eilen vielä soitteli jälleenmyyjän huollosta kaveri ja pyysi käymään maanantaina otattamassa kuvat renkaista, jotta voivat maahantuojaa paremmin infota. Ovat siis jollain tavoin laittaneet asian etenemään.

Ei ne vielä onneksi yhtä paljon ole kuluneet kuin RSOCUstimen renkaat. Tosin saman tyyppisesti eli vain sisäpuolen kuvio on lähtenyt tuollain viistosti häviämään. Sen lisäksi se on alkanut tekemään siihen jo pientä "hakkua".

Tuo rengaspaine asia on kyllä hyvä vielä itsekin tarkistaa. Eivätpähän sitä eilen tarkistaneet huollossa.

Asia on kyllä mielestäni sellainen, että saisi jälleenmyyjä ja maahantuonti löytää tähän syyn ja korjata, koska auto on sellainen kuin tehtaalta tullessaan. Ja vielä näin uusi. Otin vartavasten alustan ja vanteet alkuperäisinä, kun on aikasemmin saanut sählätä aina jotain jälkiasenteisten kanssa.
VW Passat Variant GTE 1.4 TSI (-18)

george

Itsellä on myös -11 variant 18" tehdaskiekoilla ja alustasarjalla. Nyt kilometrejä takana 10tkm ja renkaat ovat kuluneet kauttaaltaan tasaisesti. Haiskahtaa siis nyt vähän siltä, että sinulla joku pielessä autossa?.?

Yarzan

No niin. Nyt on kilpaileva mielipide kulmien kohdallaan olosta paikalliselta Euromasterilta. Heillä ymmärtääkseni on pelit ja vehkeet kohdillaan. Softakin oli sama kuin merkkiliikkeessä. Ja heidän laitteensa kertoi kulmien olevan pielessä. Etenkin taka aurauksen suhteen sekä kulkukulman. Nämä ne taitaa vaikuttaa vahvasti tuohon renkaiden sisäreunasta hakulle kulumiseen.

Kävin asiasta infoamassa merkkiliikkeen miehiä ja sanoivat, etteivät voi siihen paperiin luottaa. No onpahan asia itselle selvennetty, ettei ole varmasti luulotauti. Jäävät kuulemma odottamaan mitä maahantuoja, joka on jo asiasta ilmoittanut tehtaalle saakka, vastaa renkaiden kulumiseen. Tosin ihmettelivät tulosten eroa. No kohta lähdettyäni perään soitteli taas huoltokaveri ja sanoi, että kävi hyvä tuuri ja heidän laitteensa tullaan kalibroimaan ensi keskiviikkoon mennessä. Olisiko usko mennyt heiltä itseltäänkin.

Tosin, jos laite ei ole säädöissä, ihmettelen, ettei valituksia ole muilta tullut. Eipä auta kuin jäädä taas odottelemaan miten asia etenee. Lisää infoa ison VW-merkkiliikkeen ja maahantuojan toiminnasta, kunhan asia etenee.
VW Passat Variant GTE 1.4 TSI (-18)

Kale

On se kumma, että eivät saa tuota kulmia kuntoon uuteen autoon. 3C passatissahan kulmat oli järjestäen poskellaan.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Kale - 23.08.11 - klo:22:15
On se kumma, että eivät saa tuota kulmia kuntoon uuteen autoon. 3C passatissahan kulmat oli järjestäen poskellaan.
Tarkoitatko siis 3C tuotannon alkuvaiheissa vai miten ?
Oma kokemus meinaan oli kyllä se että 3C:ssä olivat oikein hienosti kohdillaan. Ajo-ominaisuuksissa, ohjauksessa ja renkaiden kulumisessa ei ollut 80 tkm aikana mitään moitetta. Mm. alkuperäisrenkailla meni vaihtoon, ja niissä oli pintaa ihan jäljelläkin.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

TuplaVW


Toivotaan että homma kääntyy tarkistusmittauksissa voitoksesi, ja uusiin renkaisiin.
Itse kun kysäisin luovutuksessa että onko rengaskulmat ok, eli käydäänkö ne läpi ennen luovutusta, niin vastaus oli että ne tarkistetaan tehtaalla. Tämän "tiedon" pohjalta hommasta vastaa siis tehdas, ei maahantuoja, koska asiaa ei ole sälytetty tehtaalta eteenpäin.


Lainaus käyttäjältä: Yarzan - 23.08.11 - klo:14:37
No niin. Nyt on kilpaileva mielipide kulmien kohdallaan olosta paikalliselta Euromasterilta. Heillä ymmärtääkseni on pelit ja vehkeet kohdillaan. Softakin oli sama kuin merkkiliikkeessä. Ja heidän laitteensa kertoi kulmien olevan pielessä. Etenkin taka aurauksen suhteen sekä kulkukulman. Nämä ne taitaa vaikuttaa vahvasti tuohon renkaiden sisäreunasta hakulle kulumiseen.

Kävin asiasta infoamassa merkkiliikkeen miehiä ja sanoivat, etteivät voi siihen paperiin luottaa. No onpahan asia itselle selvennetty, ettei ole varmasti luulotauti. Jäävät kuulemma odottamaan mitä maahantuoja, joka on jo asiasta ilmoittanut tehtaalle saakka, vastaa renkaiden kulumiseen. Tosin ihmettelivät tulosten eroa. No kohta lähdettyäni perään soitteli taas huoltokaveri ja sanoi, että kävi hyvä tuuri ja heidän laitteensa tullaan kalibroimaan ensi keskiviikkoon mennessä. Olisiko usko mennyt heiltä itseltäänkin.

Tosin, jos laite ei ole säädöissä, ihmettelen, ettei valituksia ole muilta tullut. Eipä auta kuin jäädä taas odottelemaan miten asia etenee. Lisää infoa ison VW-merkkiliikkeen ja maahantuojan toiminnasta, kunhan asia etenee.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

kktune

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 24.08.11 - klo:12:30
Toivotaan että homma kääntyy tarkistusmittauksissa voitoksesi, ja uusiin renkaisiin.
Itse kun kysäisin luovutuksessa että onko rengaskulmat ok, eli käydäänkö ne läpi ennen luovutusta, niin vastaus oli että ne tarkistetaan tehtaalla. Tämän "tiedon" pohjalta hommasta vastaa siis tehdas, ei maahantuoja, koska asiaa ei ole sälytetty tehtaalta eteenpäin.



Itse ostin autoni Kuopion Laakkoselta, heillä tarkastetaan/säädetään aina pyöränkulmat ennen luovutusta, kuulemma säästyy niin monelta valitukselta.
Pidän erittäin hyvänä toimintamallina.

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: kktune - 26.08.11 - klo:22:10
heillä tarkastetaan/säädetään aina pyöränkulmat ennen luovutusta
Pidän erittäin hyvänä toimintamallina.

Tämän kun saisi hakattua johonkin kiveen.

ConD

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 26.08.11 - klo:23:01
Tämän kun saisi hakattua johonkin kiveen.
Itse uutta autoa ostaessani hakkauttaisin tämän kiveen nimeltä tilaussopimus/kauppakirja. :P

Ei tarvitse olla isosti aurauksen pielessä kun renkaat kuluu epäsuhteessa. Jälkikäteen ajateltuna lie omalla edelliselläkin rengassatsilla ollut edessä enemmän kilsoja jos auraukset eivät olisi olleet pielessä. Nyt 2 kesää riitti Hankookkien antautumiselle.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Rauska

Toisaalta ajatellen kulmien säätö maksaa alla satasen ja rengas / kpl n. saman satasen. Kannattaa maksaa se säätö :) ennen kuin maksaa neljä rengasta...
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Yarzan

Lainaus käyttäjältä: kktune - 26.08.11 - klo:22:10
Itse ostin autoni Kuopion Laakkoselta, heillä tarkastetaan/säädetään aina pyöränkulmat ennen luovutusta, kuulemma säästyy niin monelta valitukselta.
Pidän erittäin hyvänä toimintamallina.


Vielä ei ole asia edennyt, mutta kommenttina tähän. Tämä auto, jossa tämä mystinen renkaiden kuluminen vaivaa, on ostettu nimen omaan Kuopion Laakkoselta. Kun nyt tässä sitten aletaan "nimitellä".

Ei tässä nyt aivan autuaaksi ole tultu sillä kulmien säätämisellä ennen luovutusta. Mutta oikeassa olet sen suhteen, että ovat sen kyllä tehneet silloin. Ei vain taida olla kohdillaan.
VW Passat Variant GTE 1.4 TSI (-18)

Fogfighter

Ite kysyin Ocuni luovutuksen yhteydessä 4pyoräsuuntauksesta. Myyjä totes, että ne on katottu huollossa jo. Ehdotin, että varaan ajan täältä huollosta kun mittariin on tullut 1500-2000km ja tehdään suuntaus uudestaan heidän laskuun. Myyjä totes ehdotuksen olevan hyvä ja lyötiin siitä kättä päälle. Auto meni suuntaukseen. Kaikki oli muuten ok mutta etupäätä olivat pikkasen joutuneet säätämään. En tiedä mitä säätivät ja paljonko. Auton käytös muuttui hiukan säätöjen jälkeen parempaan suuntaan.

Yarzan

Asia etenee ainakin johonkin suuntaan. Tänään taas auto käynyt kulmien tarkastuksessa/säädössä. Liikkeen laitteisto oli kalibroitu ja antoi eri arvot nyt kulmille, kuin aikaisemmin. Eli syy alkaa selvitä. Nyt kuulemma vääntäävät maahantuojan kanssa, että kuka maksaa ja mitä. Taitaa liike olla aika heikoilla, kun on heidän laitteisto ollut väärin kalibroitu.

Jahka asia on ns. loppuun käsitelty ja toivottavasti alla pyörii uudet renkaat, laitan siitä vielä "loppuraportin".
VW Passat Variant GTE 1.4 TSI (-18)

RSOCUstin

Jos vkoloppuna laittais talvinakit niin näkis paljoko on uudet renkaat kuluneet. 12tkm tullut nyt noilla vedettyä. Silmämääräsesti katottuna tasasesti ois kuluneet.

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Kale - 23.08.11 - klo:22:15
On se kumma, että eivät saa tuota kulmia kuntoon uuteen autoon. 3C passatissahan kulmat oli järjestäen poskellaan.

Itsellä on VASEMMANpuolisista renkaista kuluneet sisäreunat loppuun -ulkoreunoissa ja keskellä vielä nirkosesti pintaa jäljellä ennen sakkorajaa. Voisiko olla että yhdessä pyörässä ovat säädöt pois kohdaltaan ja renkaita vaihdettaessa etu- ja takakumit vaihdettu ristiin, jolloin molemmat kuluneet samalla tavalla? Autoon oli tammikuussa tehty määräaikaishuolto ja huomautettu vasemman etupyörän tukivarsi ja niiden kiinnityslaakeriongelmasta. Tuo oli helmikuussa korjattu, mutta kumit ehkä jo kuluneet aikaisemmin. Nyt pitäisi ostaa uudet talvikumit ja olisi hyvä tietää että alusta on kunnossa. Pitäisiköhän marssia suuntaukseen...

EDIT: auto on tuo allekirjoituksessa näkyvä, mallia 2006 ja ajettu 105 tkm.


Yarzan

Lainaus käyttäjältä: Yarzan - 12.09.11 - klo:09:29
Asia etenee ainakin johonkin suuntaan. Tänään taas auto käynyt kulmien tarkastuksessa/säädössä. Liikkeen laitteisto oli kalibroitu ja antoi eri arvot nyt kulmille, kuin aikaisemmin. Eli syy alkaa selvitä. Nyt kuulemma vääntäävät maahantuojan kanssa, että kuka maksaa ja mitä. Taitaa liike olla aika heikoilla, kun on heidän laitteisto ollut väärin kalibroitu.

Jahka asia on ns. loppuun käsitelty ja toivottavasti alla pyörii uudet renkaat, laitan siitä vielä "loppuraportin".

Moro taas. Aikaa vierähti, mutta nyt asia on liikkeen suuntaan loppuun käsitelty. Eli liike suostui maksamaan kaksi uutta rengasta (takarenkaat). Onneksi näin, koska nämä olivat näitä Contin kalliita "itsepaikkautuvia".

Tosin aion käydä ottamassa edelleen kilpailevan mielipiteen kulmien säädöistä toisaalta. Kitka kuluvat alta vielä nopeammin kuin kesäkumit.
VW Passat Variant GTE 1.4 TSI (-18)

kilroy56

No niin, nyt on n500.000km takana kahdella eri Passatilla B6 ja B7. Jos jostain voi olla varma niin se on se että RENKAAT kuluvat SISÃ,,PUOLELTA, riippumatta siitä että säädätkö aurauskulmat vai et. Viime heinäkuun lopulla vaihoin iskarit ja alatukivarret ja kävin säädättämässä nelipyöräsuuntauksen, talven tullen vaihoin talvirenkaat ja huomasin että lievästi oli kulumaa etupyörissä sisäpuolella. Kevään tulleen pistin kesärenkaat alle ( talvirenkaissa ei kulumia) ja tänään 16.6 ajoin kaupan pihalle ja renkas tyhjeni, perskuta rallaa!! Sisäpuolelta oli niin kuluneet että kudokset paistoi läpi.

Jultsu

Pelkkä aurauskulmien säätö ei kyllä vielä riitä eikä vaikuta yksinään renkaiden epätasaiseen kulumiseen, mutta varmastikin tarkoitit yllä että autoja on käytetty ihan lasermittalaitteissa kiinni ja availtu pultteja kunnes saatu kaikki arvot vihreälle?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

kilroy56

Edellisen Passatin käytin kaksi kertaa nelipyöräsuuntauksessa, toisella kerralla oli joku laserjuttu jolla ne värkkäs renkaat "oikeisiin kulmiin", ei vaikutusta kulumiseen. Sen jälkeen sain neuvon että olisi kannattanut vaihdattaa iskarit ja alatukivarret jonka jälkeen pyörien suuntaus, näin sitten teinkin seuraavan Passatin kohdalla....ei vaikutusta.. Paheni vain. On ollut laatu renkaita ja kiinalaisia paskoja, ei eroja niissäkään. Viimeinen neuvo on että rengas paineet pitää olla 2.7. Sen verran voin omaan pikkiin ottaa että ajotavalla saattaa olla jotain tekemistä.

Killer

Itse ihmettelin yhdessä B7:ssa samaa, mutta ongelma oli vain apukuskin puolella. Syyksi paljastui tien ajouran reunassa ajaminen, jolloin rengas otti uran nousevaan reunaan kiinni niin pieneltä alueelta että renkaat kuluivat todella nopeasti,
Tämä syy löytyi kun ajoin vaimon perässä moottoripyörällä. Nykyään ajetaan molemmat ajourien ulkopuolella kokonaan molemmat.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

kilroy56

Joskus vuosia sitten olen itse säädellyt aurauskulmia ihan onnistuneesti, nykyään ei enää viitsi, sen verran pingoittelin kuitenkin naruja ja mittasin aurauskulmat ja heti näki että renkaat harittavat melkoisesti vaikka elokuussa oli viimeksi nelipyöräsuuntaus tehty. Soittelin sitten merkkihuoltoon ja kyselin aikoja nelipyöräsuuntaukseen, ensimmäinen vapaa aika olisi ollut lähes kolmeviikon päästä, huollossa oltiin tietoisia että Passatissa "saattaa joskus renkaat kulua sisäpuolelta". Koska aikoja ei ollut niin huollossa suositeliin erästä korjaamoa ja pääsinkin sinne melko nopeasti.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy