Suzuki - Vitara - 1.6 VVT 4WD GL+ 5MT, kokemukset 19250 km matkalta
Ajettavuus:
Maantieajossa kesäaikana Vitara on varsin kohtuullinen ajettava. Ainakin kun puhutaan alle 120 km/h nopeuksista.
Jossain määrin sivutuuliherkkä. Tosin 2.10 myrskyn aikana ajettaessa tein havainnon että nelivetovalitsimen Snow -asento normaalin Auto -asennon sijaan vakautti autoa ihan oleellisesti k.o. päivän olosuhteissa.
Perussuuntavakavuuttakin on mutta Passatissa oli hieman parempi.
Huomion kiinnittyminen muualle, esim. monitoiminäyttöön alkuvaiheessa aiheutti sen että olimme välillä menossa ihan väärään suuntaan. Ohjauksessa saisi ehkä olla aavistuksen vähemmän ”herkkä” ihan tuo keskialue. Muutoin ainakin kesärenkailla keskittää kohtuullisesti eikä juuri jää kaartamaan. Sinänsä nuo väärään suuntaan menot tottumisen jälkeen ovat vähentyneet.
Kaarteissa toki kallistelee, mutta ei niin että tulisi tunnetta kaatumisesta.
Hallintalaitteet:
Nelivetovalitsimen eri asentoja kannattaa ajettaessa käyttää hyväksi. Auto -asento vaikuttaa pitävän vedon lähes yksinomaan eturenkailla (kulutus lienee täten pienempi). Snow suuntaa vetoa hieman takarenkaillekin, pitäen vastaavuuden kaasuun kutakuinkin Auto -asennon tapaisena. Sport-asentoa käytän moottoritielle kiihdytettäessä, auto vastaa herkemmin kaasuun ja ohjaa tietyn, edellistä asentoa reilumman osan vedosta takarenkaille, jolloin auto taittuu paremmin mutkaan. Tämä ylimääräinen värkkääminen ei toki saa olla itsetarkoitus mutta noilla nelivetovalitsimen asennoilla on omat vahvuusalueensa.
Ohjaus ja poljinkokonaisuus on OK. Ajoasennosta saan hyvän.
Ajotietokone: ”Säätötikku” - ergonomisesti on sijoitettu huonosti. Käytettäessä joutuu irrottamaan käden ohjauspyörästä. Lisäksi osiosta toiseen siirrytään vain yhteen suuntaan eli jos siirtyy pois esim. keskikulutuslukemasta, on naputeltava läpi kaikki muut asennot jotta keskikulutuksen saa taas näkyviin. Kestävyys taas; Tikku on melkoisen kovaa muovia, miten kestänee pakkasessa.
Vaihteensiirto: Nykyisin toimii hyvin. Alussa, ennen 1500-2000 km vapaaehtoista öljynvaihtoa, oli hieman ongelmaakin, viitosvaihteen ”edessä” oli valeasento ja kolmosenkin kytkeytymisessä hieman ongelmaa. Tämä vaikeutti alkuun viitosvaihteen käyttöä ja aiheutti jopa ylimäärä-ääniä mutta nyt vaihteisto toimii hyvin ja jouhevasti, sitä ilmeisesti myös hieman säädettiin huollon yhteydessä.
Vasemmalla puolella olevat kytkimet (sumuvalo-, start-stop-järjestelmä, luistonesto, alamäkijarrun kytkin yms.) jäävät hieman vähemmälle huomiolle ja sijoitus ei ole käytön kannalta hyvä, vaan katse pitää suunnata sinne, jos mieli niitä käyttää. Totuuden nimessä niitä en ole tarvinnut; start-stop -järjestelmäkin kun tuntuu toimivan hyvin. Luistoneston poiskytkemistä pitää sitten testata kunhan lumet tulevat maahan (täytyyhän auton käyttäytyminen lumisissa olosuhteissa tuntea, joten johonkin testaamaan aikanaan).
Lämmityslaite on periaatteessa automaattinen. Käytännössä ikkunoiden huurtumisongelman vuoksi joutuu jkv. värkkäämään laitteen kanssa, mutta tämä ei aiheuta ongelmaa sinänsä.
Suorituskyky:
Eihän tuo laite raketti ole…
Suorituskyky on hieman kaksipiippuinen asia tällaisen vapaastihengittäväksi verraten korkeavireisen moottorin kanssa (muistan vielä ajan kun 50 hevosvoimaa/litra oli itse asiassa tehokkaan koneen merkki

) . Alakierroksilla vääntöä on, auton kanssa ei tule tuntumaa siitä, että moottori sammuisi tai että vääntöä kierroksilla ei olisi, tarkoitan ettei sellaista totaalista voimanpuutteen tunnetta ei tule.
Vääntöä on kuitenkin hyvin hentoisesti, kiihtyvyys on todella hidasta ja tuntuu että auto olisi aivan ”jumalattoman laiska”. Moottorin luonne on kuitenkin hieman kaksijakoinen, yli 4000 r/min tuo lähtee ihan hyvin. Ohituksessa siis rekasta ohi kolmosella ja hyvin ehtii. Omaan käyttööni riittävä suorituskyky.
Tilat:
Saan ihan OK ajoasennon. Olen reilu 180 cm ja reilusti ylipainoinen. Tilat siitä huolimatta riittävät. Kuskin tuolin joutuu viemään takimmaiseen asentoon. Sinänsä mieluusti ottaisin vielä pykälän taaksekinpäin, jotta voisi tuolia pitää hieman ylempänä. Ajoin kuitenkin reitin Kajaani-Kuopio-Kajaani-Pudasjärvi eli noin 500 km yhtenä päivänä ja mielestäni en ollut sen väsneempi tai ”kipeämpi” kuin olisin ollut Passatissa.
Jotta pystyisin pitempäänkin ajamaan, joudun tuolin laittamaan alimpaan asentoonsa, muutoin oikea sääreni joutuu epämiellyttävään asentoon keskikonsolin reunaa vasten ja jopa hieman kipeytyy konsolin reunan sitä painaessa.
Ristiselän tuen säätöä ei ole ainakaan tässä karvalakkimallissa. Toistaiseksi se ei kuitenkaan ole ollut ongelma eli tuolin muotoilu on ihan OK
Takatilat ovat riittävät omiin olosuhteisiimme eli mukanamme on korkeintaan yksi takamatkustaja yleensä. Minun taakseni jää vain pieni jalkatila, luultavasti ei toinen takamatkustaja sinne kunnolla mahdu. Lyhyitä siirtymiä on menty neljän hengen ja koiran porukalla, olen itse tinkinyt pykälän verran ajoasennostani.
Tavaratila: Riittävä, kolmen hengen kuormalla on hyvä laskea tavaratilan välipohja alas. Tuntuu toistaiseksi siltä että tavaratilan osalta mitoitus on erittäin hyvä, Passatin kanssa välillä oli fiilis että vähemmälläkin pärjäisi.
Viihde-elektroniikka:
Multimedialaitteisto on kohtuullisen hyvä ominaisuuksiltaan. Kosketusnäyttö on hyvä ja toimii niinkuin pitää jopa hanskojen kanssa.
Musiikit voi kuunnella SD-kortilta, USB-tikulta tai Bluetoothin kautta puhelimelta.
Kun puhelimen parittaa laitteen kanssa bluetoothin kautta, puhelinnumerot ja nimet (osittain, soitetuissa/vastaanotetuissa ei kaikissa näy nimet) sekä yhteystiedot saa näkyviin laitteen näytölle ja puhelin havaitaan automaattisesti. Eli perustoiminnallisuus tässä tilanteessa. Puhelun saapuessa (tottakai musiikki vaimenee) joudun kuitenkin joka kerta nostamaan äänenvoimakkuuden niin ylös kuin pystyn jotta kuulen mitä on tarpeen kuulla. Olen etsiskellyt säätökohtaa mistä tuo saataisiin automaattisesti kovemmalle, joskaan en kovin perusteellisesti, en ole löytänyt. Mahdollisesti WindowsPhonen kyseessä ollen säätö pitää ilmeisesti tehdä puhelimessa.
Radio on liian häiriöherkkä. Rutisee usein.
Äänentoisto ei ole hyvää luokkaa, välttävän ja tyydyttävän rajamailla. Käsittääkseni kuitenkin ihan standardikokoisen kajarit kyseessä, joten sen voi värkätä halutessaan paremmaksi (tarvinnee myös lisää vahvistinvoimaa). Paremmin varustellussa versiossa on ainakin enemmän kaiuttimia.
Mirrorlink periaatteessa toimii. Se toimii ainoastaan johdollisena, ei bluetoothin kautta. Ainoa vain että se ilmoittaa, ettei esim. maps-appia voi ottaa käyttöön turvallisuussyistä kun auto liikkuu, samoin kaikkien muidenkin appien kuten music kohdalla... Yhteys Sonyn xPeria Z2:een syntyy ja jopa jotain appia voi käyttääkin kun käsijarru on päällä. Olin vain toivonut että sen puhelimen navigaattorin saisi toimimaan laitteen kautta ajaessa eli tämä ei ainakaan nykyisellään toteudu.
Yleistä
Valoista olin hieman huolissaan kun tässä karvalakkimallissa on normaalit halogeenit. GLX ja Boosterjet malleissa on LED-valot, joita on testeissäkin kehuttu. Kuitenkin nyt on kokemusta myös pimeällä ajamisesta ja paremmat nuo valot ovat kuin Passatin (jo ikääntyneet) halogeenit olivat. Tosin ei sellaista määrää valo ole kehiteltykään, joka syyspimeässä kostealla riittäisi…
Autossa ei ole lampunpesimiä. Haitta? Hyötynä on ainakin lasinpesunesteen säästö. Totuuden nimissä ei noista niin älyttömästi apua ollut Passatissakaan.
Valoautomatiikka olisi ollut hyvä, samoin sadetunnistimet. Ilmankin kuitenkin pärjää. Ehkä ei noin 3000 € arvoista kuitenkaan (samalla moottorilla).
Vielä vuonna 2015 on autoja (topotat ja suzukit ainakin), joissa ei ole valomuistia, vaan ainoastaan valojen päälle jäämisestä huomauttava hälytin. TÄTÄ voi kutsua jo puutteeksi. Vitarassa totuuden nimissä ei jää epäselväksi mistä se vinkuna johtuu eli ajotietokone näyttää ajovalon unohtuneen päälle. Muinaisjäänne kuitenkin mielestäni.
ACC on siis älyttömän hyvä keksintö, kesä-syysaikana. Talvikokemuksissa ACC on mennyt herkästi pois päältä. Virheilmoitus on näkyvä, pois päältä meno ei jää epäselväksi. Syy poismenoon on joka kerran ollut jää-lumikerros S-merkin päällä (lähetin on sijoitettu siihen).
Kulutus ilman mittarivirheen korjaamista kyseisellä noin 19000 km matkalla 6,28 l/100 km
Kulutus ilmojen kylmenemisen myötä noussee 6,5 l/100 km tasolle. Ajotietokone heittää noin 5 % eli noin 0,3 l/100 km. Sitä ei ilmeisesti voi säätää.
Ainakin tuo vapaaehtoinen ensihuolto oli edullinen, 110 € öljyineen. Aikaennuste ensihuollolle oli 1 tunti tuolloin. Aika 20000 km huoltoon on nyt jo varattu. Aikaennuste tuolle huollolle kuulosti olevan 2 tuntia.
Yksi vikakin on ilmaantunut. Kuskinpuoleinen etuvilkku ei pelaa. Lamppu kuitenkin vaikuttaa ehjältä. Lisäksi se on ajoittain toiminut normaalisti (tosin harvoin, ja nykyisellään entistä harvemmin). En olisi japanilaista alkuperää olevassa autossa moiseen uskonut törmääväni.
Tankki saisi olla isompi. Maksimikäyttösäde 750 km. Omissa ajoissani ei pahimmoilleen riitä koko viikoksi. Sikäli harmi kun ehti tottua Passatin 1200-1300 km tankkausväleihin ja kun työpaikkakunnallani on korkeammat bensan hinnat kuin kotipaikkakunnallani, jossa ei päivittäin voi käydä.