Jääkö PTC lisävastukset pois, jotta ottaa lisälämmittimen (tehdasasenteinen)

Aloittaja Harrison, 08.06.11 - klo:08:40

« edellinen - seuraava »

Harrison

Tuoreen jäsenen eka viesti: Passat Variant 2.0TDI kokoonpanoa suunnittelen ja "facelift-mallin yleiskeskustelusta" löytyi tietoja liittyen tehdasasenteiseen lisälämmittimeen (Webasto) ja lämmittimen PTC-elementtin (n. 1 kW).

Kysymys: Jääkö PTC lisävastukset pois, jotta ottaa tehdasasenteisen lisälämmittimen?

volkswagen.fi sivujen konfiguraattori ei asiasta huomauta, mutta kuinka todellisuudessa on?

Loppis

Mulle ainakin oman kotteron kohadalla myyjä väitti että vastukset jää vaikka weba asennetaankin. Tiedä sitten?
Superb Combi 2.0 TDI CR Ambition DSG

mla

Kaikista autoista mihin tähän mennessä olen itselle ottanut tehdas-Webaston on jäänyt vakio PTC vastus pois. Näkee auton varustekoodeista ja VCDS:lläkin ettei PTC vastusta ole autossa.

Jälkiasennettuun tuo ei tietenkään vaikuta ja ei ole pois suljettua että tuo muuttu tai ovat sitä jo muuttaneet.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

downtime

Lainaus käyttäjältä: mla - 08.06.11 - klo:08:53
Jälkiasennettuun tuo ei tietenkään vaikuta ja ei ole pois suljettua että tuo muuttu tai ovat sitä jo muuttaneet.

Epäilen tuota jälkimmäistä kyllä todella vahvasti että tuskin on muuttunut tai muuttuisi. PTC vastus on kuluerä ja "turha" sellainen mikäli autossa on jokin toinen lisälämmitin. Kustannussäästöt rulettaa tänä päivänä.

Ocu_P

Mietin tuota samaa viime talvena oman Ocun kanssa. Tapana on tankata vasta, kun se on välttämätöntä ja Ocussa turhan aikaisin syttyy tuo pa.valo, joka nappaa samalla tehdaswebaston pois pelistä. Huoletonta toimintasädettä tuolloin reilusti yli 100 km jäljellä talvisessakin 100 km/h maantieajossa.

Aika paljon tuli viime talvena ajeltua webaston ollessa poissa pelistä ja mielestäni lämmintä tuli sisälle jotenkin siedettävästi, mutta koneen lämmöt ei nousseet / pysyneet. Teknisesti en ole asiaa selvittänyt, mutta oletin vastusten olevan lisukkeena.

Ja pa.valon herkkyyttä ei ainakaan merkkiliikkeessä "voi" koodailla...

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 08.06.11 - klo:12:19
Tapana on tankata vasta, kun se on välttämätöntä ja Ocussa turhan aikaisin syttyy tuo pa.valo, joka nappaa samalla tehdaswebaston pois pelistä. Huoletonta toimintasädettä tuolloin reilusti yli 100 km jäljellä talvisessakin 100 km/h maantieajossa.

Eilen ajoin Superbilla ruuhkaista kaupunkipyöritystä viitisen kilometriä sen jälkeen kun tietokone "ennusti" ajomatkaksi 0km. Ja tankkiin meni useamman pistoolinnaksahduksen jälkeen vain 57 litraa, kun tilavuus on 60. On kyllä superpesimistisiä nuo varoitukset.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 08.06.11 - klo:12:34
Eilen ajoin Superbilla ruuhkaista kaupunkipyöritystä viitisen kilometriä sen jälkeen kun tietokone "ennusti" ajomatkaksi 0km. Ja tankkiin meni useamman pistoolinnaksahduksen jälkeen vain 57 litraa, kun tilavuus on 60. On kyllä superpesimistisiä nuo varoitukset.

Kohtuu tarkkahan Superbissa tuo on :-)
Aikoinaan moitin Toyotalla sitä että merkkivalon syttyessä tankkiin mahtui vain 44 litraa lisuketta, tankin tilavuus oli ilmoitettu 60 litraksi, eli varalle jätettiin noin 16 litraa. Ja muistaakseni ajotietokoneen 0-ennusteen jälkeenkin ainetta oli joku 8 litraa. Ja tätä ei voinut säätää :-(

Nyt Passatilla tuli turhankin tarkkaan tarkistettua tilanne. Pumpulle parkatessa ajotietokone näytti ennusteeksi 15 km, ja tankkaus oli lirutellen 68,3 l  !! Eli nollassa aine todellakin on lopuillaan.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 08.06.11 - klo:13:07
Nyt Passatilla tuli turhankin tarkkaan tarkistettua tilanne. Pumpulle parkatessa ajotietokone näytti ennusteeksi 15 km, ja tankkaus oli lirutellen 68,3 l  !! Eli nollassa aine todellakin on lopuillaan.

Mikähän tankin koko ihan oikeasti on? En luottaisi siihen, että on tasan sen suuruinen mitä manuaalissa lukee. Lisäksi riippuu siitä, onko tankin tilavuuteen laskettu myös täyttöputki tms.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

downtime

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 08.06.11 - klo:13:07
Aikoinaan moitin Toyotalla sitä että merkkivalon syttyessä tankkiin mahtui vain 44 litraa lisuketta, tankin tilavuus oli ilmoitettu 60 litraksi, eli varalle jätettiin noin 16 litraa. Ja muistaakseni ajotietokoneen 0-ennusteen jälkeenkin ainetta oli joku 8 litraa. Ja tätä ei voinut säätää :-(

Tuota se on edelleenkin. Rangeksi ilmoittaa 0 ja tankatessa tankkiin menee n. 13 litraa. Tämä se vasta ylivarovainen ajotietokone onkin.

Harrison

Kommenttien perusteella vaikuttaa vahvasti siltä, että tehdas-weban valinta pudottaa PTC:t pois. Se selittääkin tehdas-Weban edullisen hinnnan.

BONUSKYSYMYS: Miten tehdasasentaminen Webasto toimii? Lämmittääkö se ensin sisätilat ja sitten vasta moottorin?

Ainakin Audissa tehdas-Webasto toimii em. tavalla, mielestäni hölmösti. Ensin lämpiää kabiini, sitten vasta moottori (jos akkua riittää). Voi olla ihan hyvä Saksan talvessa, mutta Suomen pakkasissa pitäisi saada moottoriin ekana lämpöjä.

mla

Vakiona nykyisin laittavat Diesel malleissa tehdas-Webaston lämmittämään myös moottorin ja koodauksella tuo on muutettavissa myös bensa malleihin.

Tästä on jo useampi keskustelu Webastojen alla miksi näin on ja mitä tuo tarkoittaa.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Harrison

LainaaVakiona nykyisin laittavat Diesel malleissa tehdas-Webaston lämmittämään myös moottorin ja koodauksella tuo on muutettavissa myös bensa malleihin.

Hyvä näin, kiitos nopeasta vastauksesta!

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: Harrison - 09.06.11 - klo:08:39
Kommenttien perusteella vaikuttaa vahvasti siltä, että tehdas-weban valinta pudottaa PTC:t pois. Se selittääkin tehdas-Weban edullisen hinnnan.
Bensamalleissa tuota PTC-vastusta ei ole, ja Webasto on saman hintainen kuin dieseliin.
Eli edullista (kaukosäätimen hintaisena koko paketti, joka Audiin kai noin 2500 â,¬) hintaa ei selitä pelkästään se vaan jokin kampanjahinnoittelu.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Ocu_P

Minulla 11/2010 valmistetussa 2.0 TDI:ssä ei ole mitään moittimista tehdaswebaston toiminnassa. Climatronicin säädöt pitää vaan laittaa kohdalleen esilämmitystä varten.

mla

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 09.06.11 - klo:13:45
Minulla 11/2010 valmistetussa 2.0 TDI:ssä ei ole mitään moittimista tehdaswebaston toiminnassa. Climatronicin säädöt pitää vaan laittaa kohdalleen esilämmitystä varten.

Ei tarvitse climatronicciin koskea jos on tehdas-Webasto ja tehtaan kellosarja. Ainoastaan jälkiasennetuissa kellosarjoissa joutuu climatronicin asetuksiin koskemaan, vaikka autossa olisi Webasto tehtaalta.

VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Harrison

Tehdas-webastoahan voi käyttää lisälämmittimenä (Audissa MMI-termi oli "additional heating" tjms). Nopeuttaa lämpiämistä, mutta aiheuttaa myös toistuvaa weban sytyttämistä ja sammuttamista, mikä ymmärtääkseni karstaa webastoa ja so. lyhentää polttimen elinikää.

Pystyyhän tehdas webaston kytkemään siten, ettei se toimi lisälämmittimenä?

Ideana nimenomaan välttää kaupunkiajossa turhat webaston käynnistymiset ja sammuttamiset.

MTu

Lainaus käyttäjältä: Harrison - 09.06.11 - klo:14:01
Pystyyhän tehdas webaston kytkemään siten, ettei se toimi lisälämmittimenä?

Ideana nimenomaan välttää kaupunkiajossa turhat webaston käynnistymiset ja sammuttamiset.

Jaa Volkkarissa?? :D

Jossei mitään mullistavaa ole tapahtunut viimeisen puolen vuoden aikana, niin webaston käyntiin lähtöä ei pysty ehkäisemään kuin climatronicin sammuttamalla tai lämpötilapyynnin vääntämisellä LO asentoon. Muuten pärähtää aina pannu tulille jos on lämpötilat sopivan viileät.

Joitain viritelmiä on tehty joissain malleissa, lisätty tappokatkaisimia webastoon tms. vastaavaa - niissä vaan on omat ongelmansa maahantuojan mukaan (katkaisijaa saa kääntää vain kun virrat on poissa jottei katkaisijalta tuleva virtapiikki tapa webaston ohjainpiirejä jne).

Jälkiasenteinen webasto on aina siinä parempi, että sen saa myös kylmäksi = kestää selkeästi paremmin kuin tehdasasenteinen.
Passat Variant Comfortline 2.0TDI DSG (08/2011)
ex-Tiguan T&F 2.0TDI (08/2008)

Cyclic Stig

En kyllä perehtynyt tuohon Passatin webastoon kovinkaan syvällisesti kun isäni pari viikkoa sitten autonsa sai mutta onhan siinä ilmastoinnin käyttöpaneelissa "on/off-nappi". Eikös sen siitä saa ajon aikana päälle tai pois jos haluaa?

Webaston voi aktivoida siis ymmärtääkseni kolmella eri tavalla, ajotietsikan kautta ajastamalla, kaukosäätimellä tai sitten tuolla em. napilla. Vai toimiiko tuo ajon aikana automaattisesti lisälämmittimenä mikäli auto itse tuumaa ettei lämpö muuten riitä? Ja siis tällöin sitä ei saisi pois päältä?

mla

Kuten tuolla jo useissa toisissa kirjoituksissa on jo todettu niin tehtaan Webastoissa on se ilkeä automaattikäyttö jota ei voi estää normaalein toimin. Jotkut väittävät saaneensa koodauksen merkkiliikkeestä joka tuon automaattikäytön lopettaa, mutta itsellä ei kolmella eri kerralla eri merkkiliike suostunut aikanaan sitä tekemään.

Automaattikäyttöä ei siis saa pois päältä itse auton napeilla pl. tuo climatronicin sammutus tai LO asento.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Harrison

#19
LainaaJaa Volkkarissa??
Ajattelin, että VAG-konsernissa toimisivat samoilla tavoin, mutta ei ilmeisesti  ???

Nykyisessä A6:ssa (vm 2005) on tehdas-Webasto ja ilmastoinnin valikon kautta voi ottaa lämppärin toiminnan manuaaliseksi. Ensimmäisen omistajan (sakemanni) jäljiltä oli lämmitysasennossa ja ihmettelin eka talvena miten lämpiää niin hyvin ja käryää. No webastohan starttasi pakkasessa aina. Juuri näistä lyhyistä starteista johtuen webastosta tuli raato alle 2 vuodessa.

Pitääpä kysellä volkkarimyyjiltä asiasta, mutta veikkaan ettei sieltä faktaa saa. Toivottavasti olen väärässä.

Paras tietolähde taitaa kuitenkin olla käyttäjät ja palstat  ;D

-- edit: kirjoitusvirheitä korjattu --

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: mla - 09.06.11 - klo:15:38
Automaattikäyttöä ei siis saa pois päältä itse auton napeilla pl. tuo climatronicin sammutus tai LO asento.
Onpas kerrassaan hullu systeemi.. :-\ Ei ihme jos eivät kestä, jos autolle tulee paljon pätkäajoa niin tuohan huutaa sitten jatkuvasti pakkaskeleissä.

Olisi pitänyt perehtyä tuohon Passatin tehdaswebastoon hiukan syvällisemmin ennenkuin suosittelin sen ottamista autoon. Edullinen hinta verrattuna jälkiasenteiseen taisi "viedä mukanaan"... No, toivottavasti kestää.

jf

Lainaus käyttäjältä: Harrison - 09.06.11 - klo:15:41
Pitääpä kysellä volkkarimyyjiltä asiasta, mutta veikkaan ettei sieltä faktaa saa. Toivottavasti olen väärässä.

Paras tietolähde taitaa kuitenkin olla käyttäjät ja palstat  ;D
Valitettavasti näin ja pahinta asiassa on, että myyjät eivät koskaan kanna mitään vastuuta "tiedoistaan" eli periaatteessa asiakas joutuu tilaamaan autonsa ja sen varusteet lähinnä palstojen hevosmiesten tietotoimiston tiedoilla. Maahantuojan tekninen osaaminen kattaa lähinnä hinnaston laatimisen ja siihen sisältyvät tiedot (heikosti nekin).
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

MTu

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 09.06.11 - klo:16:03
Onpas kerrassaan hullu systeemi.. :-\ Ei ihme jos eivät kestä, jos autolle tulee paljon pätkäajoa niin tuohan huutaa sitten jatkuvasti pakkaskeleissä.

Niintuota.. Se käynnistyy aina jos ulkolämpötila on oliko se nyt alle +6C ja kone alle tietyn lämpötilan.. Ja jos kone on vilpoinen & cabiinissa alle climatronicciin säädetyn lämpötilan, eli pitäis alkaa lämmittään sisätilaa vaikka kone on viileä, niin heittää webaston päälle vielä yli 6C lämpötiloissakin. Käytännössä siis webasto pöhisee pätkäkäyntiä syyskuusta toukokuuhun - ja mitään et sille voi.

Kannattaa kysellä merkkiliikkeestä niitä tappokatkaisijoita noihin. Tiguaniin sellaisen ainakin saa. Eihän täällä suomessakaan webastoa oikeasti tarvita kuin talvella - joten sen pätkäkäynti on ihan hyvä estää katkaisijalla.
Passat Variant Comfortline 2.0TDI DSG (08/2011)
ex-Tiguan T&F 2.0TDI (08/2008)

TuplaVW


Pitäisikin oikein ottaa tuo Webasto nyt kokeiluun. Aikaisempi vakiona tehdasasenteinen ja lisäkellolla varustettu peli toimi kolme vuotta moitteetta. Yhden ainoan kerran omalla mokalla, eli polttoaineen varoitusvalon jo palaessa oli tullut ajastettua, niin ei sitten heti suostunut tankkauksen jälkeenkään pöhisemään kuin useamman sytytyksen jälkeen.

Tuo nykyinen lisävaruste-tehdasasennettu Weba pitänee helteistä huolimatta kokeilla. Tietokoneen ajastuksia yms vasta vilkaussut. Sen ymmärtääkseni voi ohjelmoida varsinaisten kylmien säiden, pakkasten, odotukseen niin että "heat" ei olekaan päällä vaan oletuksena tuuletus .

Mikähän on muuten merkkinä kojelaudassa sitten talvella kun/jos menee automaatisti päälle ? Onko tietokoneen näytössä merkki, vai kojelaudan lämmityssäätöjen napissa (keltainen) ... Vanha irtokellohan näytti suoraan symbolilla.


Lainaus käyttäjältä: MTu - 09.06.11 - klo:16:15
Niintuota.. Se käynnistyy aina jos ulkolämpötila on oliko se nyt alle +6C ja kone alle tietyn lämpötilan.. Ja jos kone on vilpoinen & cabiinissa alle climatronicciin säädetyn lämpötilan, eli pitäis alkaa lämmittään sisätilaa vaikka kone on viileä, niin heittää webaston päälle vielä yli 6C lämpötiloissakin. Käytännössä siis webasto pöhisee pätkäkäyntiä syyskuusta toukokuuhun - ja mitään et sille voi.

Kannattaa kysellä merkkiliikkeestä niitä tappokatkaisijoita noihin. Tiguaniin sellaisen ainakin saa. Eihän täällä suomessakaan webastoa oikeasti tarvita kuin talvella - joten sen pätkäkäynti on ihan hyvä estää katkaisijalla.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Tupo

LainaaMaahantuojan tekninen osaaminen kattaa lähinnä hinnaston laatimisen ja siihen sisältyvät tiedot
Itse olen kyllä saanut nimenomaan maahantuojalta (VW hyötyautot) asiallista/oikeaa teknistä tietoa silloin, kun paikallinen edustaja ei ole jotakin asiaa tiennyt.

Henri S

Minkä matkan päästä kauko-ohjaus toimii? toimiiko jos auto on tallissa niin voinko laittaa talon sisältä webaston päälle?
Hohhoijaa!

heppuhei

En kyllä käyttäisi webastoa tallissa.Tulee häkäongelmia!

ML1

Lainaus käyttäjältä: Avensis2009 - 03.12.11 - klo:20:41
Minkä matkan päästä kauko-ohjaus toimii? toimiiko jos auto on tallissa niin voinko laittaa talon sisältä webaston päälle?
En minäkään webaa tallissa käyttäisi. Mutta vastatakseni kysymykseesi, ottaa jos suuntaa kaukkarin antennin auton suuntaan ja esteitä ei ole seiniä,taloja tms niin toista sataa metriä  ;D
Passat Variant Highline 2,0 TDI DSG (B8)
Ex:
Volvo V40 D2 Aut Ocean Race
Golf VI 1,4 TSI DSG Highline (2011)
Golf IV GTI Exclusive (2003), Passat 2,0 TDI DSG Highline Variant 103 kw, B7(2011)
Audi A4 2,0 TDI Avant Quattro (Karala), B7 (2008), Vovlo V70 2,4D Aut Classic (Rica), VW Passat 3BG 1,8 T Tiptronic (Karala)

Henri S

Lainaus käyttäjältä: heppuhei - 03.12.11 - klo:20:49
En kyllä käyttäisi webastoa tallissa.Tulee häkäongelmia!

Minun autotalli on harvahko että tuskinpa tulee häkää  ;D
Hohhoijaa!

trombone

Lainaus käyttäjältä: ML1 - 03.12.11 - klo:21:52
En minäkään webaa tallissa käyttäisi. Mutta vastatakseni kysymykseesi, ottaa jos suuntaa kaukkarin antennin auton suuntaan ja esteitä ei ole seiniä,taloja tms niin toista sataa metriä  ;D
Mielestäni ohjekirjassa mainitaan, että paras kantavuus on kaukosäädin pystyssä. No jokatapauksessa kaukosäädin näyttää ledillä menikö päälle vai ei, joten voi painella muutaman kerran, jos ei heti ota. Minä olen todennut kantavuuden TODELLA loistavaksi, sillä kantaa ainakin about 150m ja vielä parkkihallin läpi/yli.
VW Passat Variant 2.0 TDI DSG 2011
Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro 2013

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy