Jetta 1.6 TDI, 2011 - ruostekorjaus

Aloittaja juhiss, eilen kello 17:25

« edellinen - seuraava »

juhiss

Hei! En ole aiemmin oikeastaan yrittänyt edes tehdä hyvää ruostekorjausta autoon, ihan pikku paikkailua vain huonoilla vermeillä vuosia sitten. Nyt voisin yrittää vähän paremmin, mutta ei ole edelleenkään vaatimuksena saada täysin priimaa. Pahimmat ruosteet on kaikissa kaarissa ja etulokareiden/helmojen saumoissa. Miltä nämä mun miettimät toimenpiteet kuulostaisi?

1. Auton pesu, irrotan myös muoviset lokasuojat ja pesen kaikki sieltä.
2. Lamelli/puhdistuslaikalla ruosteiden hionta, ja vähä ylimääräistä siitä ympäriltä. Myös kaarien sisäpuolilta hionta.
3. Rasvan/lian poisto siihen tarkotetulla aineella hiotuista kohdista.
4. Car-Rep antirust primer sprayta yksi kerros kaarien sisäpuolille ja alustaan kohtiin mitkä ei näy ulospäin.
5. SOLL-merkkinen etch filler (täyttävä happopohjamaali) hiotulle alueelle auton ulkopuolelle. Yksi kerros? Enemmän?
6. Kun pohjamaali kuivunut (30min), päälle pintamaali jonka tilasin värikoodilla liikkeestä. Yksi kerros tätä? Vai enemmän?
7. Noin 15-30min pintamaalin suihkuttamisesta päälle yksi kerros 2K kirkaslakkaa jonka hain motonetistä.

Miltä kuulostaa? Pysäyttääkö/kestääkö yhtään? Onko tarpeellista laittaa ruosteenestokittiä? Jos tarvin ruosteenestokittiä, niin voinko laittaa kitin päälle tuota kyseistä pohjamaalia? Vai miten tekisitte vaiheet jos suosittelisitte kittaamaan?

Lisäksi minulla on mipa-merkkistä ruosteenmuunninta mitä levitellään pensselillä. Teenkö tällä mitään? Kannattaako tätä edes laittaa?

Tosiaan tärkein että ruostuminen pysähtyy tai edes hidastuu, toiseksi tärkein se että näyttää edes kohtalaiselta, ei tarvi olla priima.

Jultsu

oletko ostanut jo vehkeet ja tökötit? oletko katsonut paljonko tarvikelokarit eteen auton värisävyyn maalattuna maksaisi? en itse ainakaan ole kokenut järkeväksi korjailla alkuperäisiä loksuja kun tarvikkeina sai alta sataseen maalattuna uudet pellit. taakse toki eri asia kun sieltä ei vaihtamaan pääse.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

juhiss

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - eilen kello 22:08oletko ostanut jo vehkeet ja tökötit? oletko katsonut paljonko tarvikelokarit eteen auton värisävyyn maalattuna maksaisi? en itse ainakaan ole kokenut järkeväksi korjailla alkuperäisiä loksuja kun tarvikkeina sai alta sataseen maalattuna uudet pellit. taakse toki eri asia kun sieltä ei vaihtamaan pääse.

Oon ostanut muut paitsi ruosteenestokitin. Ja sepä se onkin, kun pahimmat kohdat on takakaarissa just. Niin ei pysty uusia peltejäkään ostamaan vaan niihin kohtiin.

Daatta

Ruostehommissa mielipiteitä on varmasti yhtä monta kun tekijöitä, katsoisin Youtubesta pohjille videoita ja siitä sitten.

Tärkein kysymys lienee, voiko ruosteen "neutralisoida" ruosteenmuuntimella vai pitääkö se poistaa kokonaan mekaanisesti (hiekkapuhaltamalla) tai kemiallisesti (happo). Itse uskon jälkimmäiseen, esim. Deox-gelillä olen pienempiä alueita ottanut ruosteettomaksi:

https://www.autonhoitokauppa.fi/bilt-hamber-deox-gel-1-kg

Riskinä erimerkkisten tuotteiden yhdistämisessä on että reagoivat keskenään epämiellyttävällä tavalla. Esim. jos 2K-lakka vetää pinnan ryppyyn, saa hommat pahimmilleen aloittaa alusta. Mutta kokeilemallahan tuo selviää ja seuraavalla kerralla on viisaampi.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jultsu

kuvat noista korjattavista paikoista auttaisi vähän hahmottamaan minkälainen operaatio kyseessä.

25% fosfori - 5% oksaali - 5% sitruunahapon voimaan uskotaan täällä, toki ensin se ruostekohde pitäisi hioa mahdollisimman hyvin paljaalle pellille, hapolla sitten sieltä kuopista neutralisoidaan ne viimeiset 5% ruosteista, ja samalla saadaan passivoitu fosfaattikerros paljaalle metallipinnalle joka samalla suojaa sitä (vähän sinkityksen tavoin) ja antaa 2k-maalille hyvän tarttumispinnan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

juhiss

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - tänään kello 14:10kuvat noista korjattavista paikoista auttaisi vähän hahmottamaan minkälainen operaatio kyseessä.

25% fosfori - 5% oksaali - 5% sitruunahapon voimaan uskotaan täällä, toki ensin se ruostekohde pitäisi hioa mahdollisimman hyvin paljaalle pellille, hapolla sitten sieltä kuopista neutralisoidaan ne viimeiset 5% ruosteista, ja samalla saadaan passivoitu fosfaattikerros paljaalle metallipinnalle joka samalla suojaa sitä (vähän sinkityksen tavoin) ja antaa 2k-maalille hyvän tarttumispinnan.

Juu. Et osaa sanoa miten noi mun jo ostamat aineet toimisi? Ja laittasin kuvia jos osaisin, on niin hiton vanhanaikanen tämä sivusto että en tiedä miten saan liitettyä kuvan tähän kun vaatii jonkun URL-osoitteen jne..

juhiss

Lainaus käyttäjältä: Daatta - tänään kello 12:53Ruostehommissa mielipiteitä on varmasti yhtä monta kun tekijöitä, katsoisin Youtubesta pohjille videoita ja siitä sitten.

Tärkein kysymys lienee, voiko ruosteen "neutralisoida" ruosteenmuuntimella vai pitääkö se poistaa kokonaan mekaanisesti (hiekkapuhaltamalla) tai kemiallisesti (happo). Itse uskon jälkimmäiseen, esim. Deox-gelillä olen pienempiä alueita ottanut ruosteettomaksi:

https://www.autonhoitokauppa.fi/bilt-hamber-deox-gel-1-kg

Riskinä erimerkkisten tuotteiden yhdistämisessä on että reagoivat keskenään epämiellyttävällä tavalla. Esim. jos 2K-lakka vetää pinnan ryppyyn, saa hommat pahimmilleen aloittaa alusta. Mutta kokeilemallahan tuo selviää ja seuraavalla kerralla on viisaampi.

Jep.. voiko ton geelin päälle laittaa siis happopohjamaalin ja pintavärin jne? Ja sepä näissä on hankala kun kaikki sanoo ihan eri asiaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy