Hybridin tekniikka

Aloittaja petrisa, eilen kello 17:08

« edellinen - seuraava »

petrisa

Kiinnostaisi näin tekniikan ihmisenä saada jostain tietoa miten VAG- konserni on toteuttanut uusimmat hybridi autonsa tekniset rakenteet. Jotkin rakennekuvat kun saisi jostain ladattua, mistä kävisi ilmi mm. lämmitys/ilmastointi, lataus, sähkö/starttimoottori sekä suurjännite että 12V osiot. En tarkoita mitään kytkentäkaavoja vaan ihan kuvitetut rakennekuvat.

Aiemmin olen löytänyt netistä pdf- dokumentit niin ex. 2.0 TDI Octavia III:een kuin myös nykyiseen TSI Golfiin. Lieköhän 1.4/1.5 TSI eHybridiin olemassa samanlaisia  ::) 

Tos®

Mä voin jakaa, laitan PM

ErWin storesta saa ladattua kaikki pientä maksua vastaan.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Mikey

^Eikö Erwiniä suljettukaan yksityishenkilöiden osalta?

Tos®

Kaivaa jostain y-tunnuksen ja tekee tilin sinne, eikai se muuta tarvi. Itse käytän omaa.

Erwinissä on estetty ainakin auton varustelistan näkyminen yksityisiltä, en tiedä näkyykö opetusohjelmat?
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

petrisa

Kiitos @Tos :)

Erittäin mielenkiintoinen materiaali. Hyvin käy noista ilmi poltto- ja sähkömoottorin toiminta yhdistettynä vaihteistoon sekä akuston lataus ja käyttötoiminnot. Mukava lisä on myös lämmitys ja ilmastoinnin toiminta.

Itse pääsin siihen tulokseen tuosta systeemistä, että ...

- jäähdytys toimii pelkästään suurjännite kompressorilla

- esilämmitys toimii suurjännite PTC- vastuksella, mikä lämmittää jäähdytys nestettä. Lisäksi on sähkökäyttöinen kiertovesipumppu. Tiesin esilämmityksen vaativan 400V akun olevan riittävässä varauksessa, mutta luulin sen lämmittävän suoraan ilmakanavan PTC vastusta.

- pienoisjännite akku (12V) latautuu suurjännite akun kautta jännitteen säätimen kautta, eli erillistä 14V laturia ei ole. Tästä siis päästään siihen tulokseen, että 400V akku on aina pidettävä siinä varauksessa, että se pystyy ylläpitämään 12V akkua ja vaikka autoa ei ladattaisi töpselistä, niin ajon aikana sähkömoottorin on toimittava laturina tätä varten

Talvikokemusta ei vielä ehtinyt kertyä, mutta käsittääkseni auto lähtee liikkeelle aina kovillakin pakkasilla ensin sähköllä, vaikka sähkörange näyttää 0km ja sitten polttomoottori startataan?

Tos®

Itse laitoin aikanaan tuon pdf tiedoston googlen notebooklm sivulle, siellä se tekee monenmoisia yhteenvetoja tekniikasta tietoon perustuen.

Tuolla ei mainita sitä, että -27 on limiitti, ettei auto starttaa ollenkaan. Käyttöohjeissa se mainitaan, jos akku pääsee niin kylmäksi, siinä ei riitä ytyä startata edes bensakonetta.

Sähköajon pakkasraja on niin ikään -11 astetta.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Tuo -11 pakkasraja ei siis ole suoraa lämpötila, vaan vaihdelaatikko, bensakone tai akku on täytynyt jäähtyä tuon rajan kylmemmälle puolelle - sitten käynnistyy bensalla.

Itse tapasin kovimmilla pakkasilla käynnistää bensakone manuaalisesti, niin se ei rymähdä käyntiin kiihdyttäessä. Sen saa näin:
Auto sammuksissa jarru ja kaasu pohjaan, sitten painetaan start, kaasupoljin nostetaan heti kun kone käynnistyy.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy