Skoda Octavia vrs 2.0tdi 2014 outo vika.

Aloittaja Joni84, 14.05.24 - klo:19:03

« edellinen - seuraava »

Jultsu

omistajan näkökulmasta ymmärrän tuon "vaihdetaan samalla kertaa muutakin" kun tulee varmaan halvemmaksi, mutta näin sivustakatsojan kantilta ottaisin mieluummin vaan yhden muuttujan kerrallaan mukaan yhtälöön, nyt jos menet vaihtamaan muutakin romua tuon vp/kytkiksen mukana niin ei tuohon ongelman aiheuttajaan saa ihan satavarmaa lopullista selvyyttä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Valmet

Etupyöränlaakerit ei oo kalliita ja vaihto aika yksinkertainen. Jos sinne päin epäilystä, niin ensin ne.

Joni84

siis kyllä vikaa taitaa olla vauhtipyörässä ja kytkimessä, niin  kuin olen muutamaan otteeseen maininnut. Jyristää , kun lähdet liikkeelle tai ,jos kiihdytät kovaa varsinkin kun vaihtaa isommalle. D päällä valoissa jyristää ja vaihteen vaihto nykii. Siksi myös pyörän laakerit , että vika varmasti ensikerralla häviäisi. Kumma auto jos ei nyt kun vien korjaamollr vika häviä.

Joni84

Tällaiset tilasin Schaeffler LuK   Vauhtipyörä ,VOLKSWAGEN GROup Kytkinpaketti,GSP   Pyöränlaakerisarja. Ainakin luulis ne värinät ja nykimiset lähtevän ,mutta katsotaan lähteekö noilla se 120-140 kmh vauhdissa tuleva pieni tärinä.

Joni84

Ei hävinnyt tärinä siinä 100 jälkeen pientä tärinää ja 120-140 huomaa jo ratissa. Eivät vaihtaneet laakereita koska väljää muka ei ole.

Joni84

Joni84

Kaipa sieltä sitte joku hajoaa ku ajelee vaan ajetaan tuo vika sisään

Joni84

Ainakin vielä jyristää isoilla kierrokset 1100-1200rpm

Joni84

Onkohan mulla sitten vikaa kytkimessä ,vai vahtipyörässä??. Molemmat uusia, mutta alakkerroksilla ,kun vedättää jurinaa ja mäkiin alakkerroksilla jurinaa , vai pitäisikö uusi softa päivitys tehdä??. Voisi kokeilla sitä kaasupolkimella sopetusta miten se tehdään??.

ukormi

No nuo kyllä tuppaa muutenkin juristamaan noilla kierroksilla. Hirveästi ei kannata väännättää alakierroksilla, massa ei tykkää eikä se ole muutenkaan terveellistä moottorille.
Audi 2.0 TDI 2018
Audi S3 Sportback 2009

petrisa

Minä olen siinä käsityksessä lukemani perusteella, että kyseiseessä on DSG- vaihteinen. Ei kai DSG dieselkään vedätä 1100 ... 1200 kierroksilla? Ei minun tdi rs nelikko.

Varmasti noilla kierroksilla täristää vedätyksessä. Tasaisella ei pitäsi. D- asennolla pitäsi laatikon vaihtaa alaspäin vedätyksessä. Mikäli ajetaan manuaali-puolella, niin se on sitten jo oma moka vedättää noin pienillä kierroksilla. Eikä DSG kyllä edes anna laittaa "älytöntä" vaihdetta sisään.

rawpower

Kyllähän tuo ajattaa D:llä isolla vaihteella jurnuttaen pienessäkin vauhdissa. Samaa tekee tuttavan DQ381. Suosittelinkin sitä ajamaan aina sport mode päällä niin vaihtaa myöhemmin isompaa. Toimii mielestäni paljon paremmin DSG tuolla sport moodilla. Ei tee vauhtipyörälle ja laatikolle hyvää ajaa 60-70km/h vitosella alle 1500rpm. Kutoselle näköjään vaihtaa jo alle 80km/h vauhdissa ja kierrokset taas 1300. ei ihme että täristää.

Itsellä manuaali ja ajan yleensä nelosella 70km/h nopeudella ja kierrokset mukavat 1700rpm.

Oletko kokeillut ajaa Sport moodilla onko vaikutusta?

Joni84

Olen kokeillut ajaa sport modella, mutta vaihtaa aika isoilla kierroksilla  kakkosellakin kolmeen tonniin asti. Olisko tohon olemassa laatikkoon uudempaa päivitystä , että ei noin pienillä kierroksilla ajatuttais.

Joni84

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 18.06.24 - klo:16:49Kyllähän tuo ajattaa D:llä isolla vaihteella jurnuttaen pienessäkin vauhdissa. Samaa tekee tuttavan DQ381. Suosittelinkin sitä ajamaan aina sport mode päällä niin vaihtaa myöhemmin isompaa. Toimii mielestäni paljon paremmin DSG tuolla sport moodilla. Ei tee vauhtipyörälle ja laatikolle hyvää ajaa 60-70km/h vitosella alle 1500rpm. Kutoselle näköjään vaihtaa jo alle 80km/h vauhdissa ja kierrokset taas 1300. ei ihme että täristää.

Itsellä manuaali ja ajan yleensä nelosella 70km/h nopeudella ja kierrokset mukavat 1700rpm.

Oletko kokeillut ajaa Sport moodilla onko vaikutusta?
mitäpä tolle sitten olis tehtävissä ??

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Joni84 - 18.06.24 - klo:20:00mitäpä tolle sitten olis tehtävissä ??

Olitko jo kokeillut DSG:n adaptaatioarvojen nollaamista? Tätä voisi yrittää. Monet teholisäysohjelmointeja myyvät pajat ohjelmoi samalla laatikon kun tehoja lisätään. Heiltä voisi saada neuvoa/apua.
Voi olla myös "ominaisuus" ainakin mitä muutamalla DSG:llä ajanut niin normaali/eco modet ajaa tosi isolla vaihteella jo pienissä nopeuksissa. Siksi tykkään käyttää Sport asetusta tai jos on rattivaihteet niin itse pykältää sopivan vaihteen silmään.

Edit: Jos täristää valoissa D päällä jarrua vasten ja vaihteiden vaihto nykii niin voisiko olla mekatroniikassa häikkää? Mites laatikon öljyt onko vaihdettu milloin viimeksi.

Joni84

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 18.06.24 - klo:22:09Olitko jo kokeillut DSG:n adaptaatioarvojen nollaamista? Tätä voisi yrittää. Monet teholisäysohjelmointeja myyvät pajat ohjelmoi samalla laatikon kun tehoja lisätään. Heiltä voisi saada neuvoa/apua.
Voi olla myös "ominaisuus" ainakin mitä muutamalla DSG:llä ajanut niin normaali/eco modet ajaa tosi isolla vaihteella jo pienissä nopeuksissa. Siksi tykkään käyttää Sport asetusta tai jos on rattivaihteet niin itse pykältää sopivan vaihteen silmään.

Edit: Jos täristää valoissa D päällä jarrua vasten ja vaihteiden vaihto nykii niin voisiko olla mekatroniikassa häikkää? Mites laatikon öljyt onko vaihdettu milloin viimeksi.
ei nyi d päällä valoissa eikä täristä jurruuttaa. Vaihteet vaihtuu nyt nykimättä, kun vaihdettu ,kytkin ja vauhtipyörä. Minusta vaihtaa liian aikaisin isolle vaihteelle ja jyristää sekä mäkiin jyristää.

Joni84

Arvostan että täällä porukka sentään yrittää auttaa.

Joni84

Ja sport modella vaihtaa hiton isoilla kierroksilla esim vaihtaa 3500rpm vasta kakkoselta kolmoselle.

rawpower

Sitten kannattaa kokeilla sitä adaptaatioarvojen nollausta ellei tätä tehty vauhtipyörä ja kytkinrempan jälkeen.
2014 vuosimalliin tuskin enää ainakaan mitään uutta softaa saa merkkihuollosta.Voihan sitä toki kysyä. Jos adaptaatio nollaus ei auta niin sitten kannattaa olla yhteyksissä johonkin optimointipajaan olisiko heillä mahdollista laatikkoa "päivittää"

petrisa

Itse ajan tosiaan sport asetus päällä. Olen kyllä joskus ajanut myös normal- asetuksella, mutta en koskaan eco- asetuksella.

Joni84

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 19.06.24 - klo:09:18Sitten kannattaa kokeilla sitä adaptaatioarvojen nollausta ellei tätä tehty vauhtipyörä ja kytkinrempan jälkeen.
2014 vuosimalliin tuskin enää ainakaan mitään uutta softaa saa merkkihuollosta.Voihan sitä toki kysyä. Jos adaptaatio nollaus ei auta niin sitten kannattaa olla yhteyksissä johonkin optimointipajaan olisiko heillä mahdollista laatikkoa "päivittää"
joku sopeutus tehty kuulemma onko sama asia?

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Joni84 - 19.06.24 - klo:10:46joku sopeutus tehty kuulemma onko sama asia?

Sama homma joo. Eli niin kuin sanoin niin tuo on mielestäni ominaisuus näissä ainakin mitä olen muutamalla ajanut. Jos vaivaa niin kysele näiltä optimointi pajoilta onko mahdollista softalla muuttaa laatikon käytöstä. Tai sitten ajelee manuaalimoodissa itse vaihtaen / sport moodilla.

Joni84

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 19.06.24 - klo:11:04Sama homma joo. Eli niin kuin sanoin niin tuo on mielestäni ominaisuus näissä ainakin mitä olen muutamalla ajanut. Jos vaivaa niin kysele näiltä optimointi pajoilta onko mahdollista softalla muuttaa laatikon käytöstä. Tai sitten ajelee manuaalimoodissa itse vaihtaen / sport moodilla.
tosin jollain Boschin laitteella ei vcds.

Joni84

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 19.06.24 - klo:11:04Sama homma joo. Eli niin kuin sanoin niin tuo on mielestäni ominaisuus näissä ainakin mitä olen muutamalla ajanut. Jos vaivaa niin kysele näiltä optimointi pajoilta onko mahdollista softalla muuttaa laatikon käytöstä. Tai sitten ajelee manuaalimoodissa itse vaihtaen / sport moodilla.
hitto Lahden suunnalta olis kiva tietää mulla ku ei tietoa.

petrisa

Ihan aluksi on mainittu, että täristää (ilmeisen selvästi) 90 ... 120 km/h nopeudessa. Noilla nopeuksilla ei edes D6 pykälässä ole kierrokset 1100 ... 1200 rpm vaan enemmän.

Kyllä autossa on jotain vikaa, jos täristää juuri noilla tietyillä nopeuksilla. Joku paikka alustassa ilmeisesti resonoi. On ihan luonnollista, että vedätyksessä juuri vähän yli 1000 rpm on jurinaa. Varmaan vähän tärinääkin riippuen missä kunnossa moottori/vaihteiston tuenta koriin on.

Minusta alkaa tuntua siltä, kun useista toimista huolimatta syytä ei löydy, niin on pari vaihtoehtoa...
- antaa täristää
- vaihtaa autoa

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: Joni84 - 19.06.24 - klo:11:17hitto Lahden suunnalta olis kiva tietää mulla ku ei tietoa.
Keravalta löytyy ellet lähempää löydä. Voidaan ohjelmoida vaihteisto vaikka vaihtamaan siinä rpm kuin itse haluat. Myös OE päivitykset onnistuu.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099

Uusi VAG-foorumi avattu, liity mukaan:
keskustelu.vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (198hv/355Nm)
- A6 S-line 55 TFSIe 2.0 DLGA 2021 (367hv/500Nm)

Joni84

Lainaus käyttäjältä: petrisa - 19.06.24 - klo:12:58Ihan aluksi on mainittu, että täristää (ilmeisen selvästi) 90 ... 120 km/h nopeudessa. Noilla nopeuksilla ei edes D6 pykälässä ole kierrokset 1100 ... 1200 rpm vaan enemmän.

Kyllä autossa on jotain vikaa, jos täristää juuri noilla tietyillä nopeuksilla. Joku paikka alustassa ilmeisesti resonoi. On ihan luonnollista, että vedätyksessä juuri vähän yli 1000 rpm on jurinaa. Varmaan vähän tärinääkin riippuen missä kunnossa moottori/vaihteiston tuenta koriin on.

Minusta alkaa tuntua siltä, kun useista toimista huolimatta syytä ei löydy, niin on pari vaihtoehtoa...
- antaa täristää
- vaihtaa autoa
juu siis siinä 100-120kmh alkaa pieni vatkaus ratissa kierroksilla ei mitään väliä , vaikka heität vapaalle ei apua.
 90-100 sain loppumaan uusilla renkailla ,ja jarrulevyillä, ja 140 suurin vatkaus alle 100 ei mitään tunnu ratissa

Joni84

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 19.06.24 - klo:13:34Keravalta löytyy ellet lähempää löydä. Voidaan ohjelmoida vaihteisto vaikka vaihtamaan siinä rpm kuin itse haluat. Myös OE päivitykset onnistuu.
https://www.autonohjelmointi.fi/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwg8qzBhAoEiwAWagLrAADC4wraJ5uaihfYvzIq2VhoAEYfb-T3Sn2ugAUgO-gQ__LjtEFthoCsvIQAvD_BwE kysyinkin täältä jo tekevät ohjelman että ei laske kierrokset alle 1500rpm

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy