Front Assist: ei tunnistinnäkymää

Aloittaja Passat19, 06.10.23 - klo:22:01

« edellinen - seuraava »

Passat19

Hei,

Tänään oli nollakeli ja räntäsadetta. Kaupasta kotiin ajellessa ACC heitti herjaa "Front Assist: ei tunnistinnäkymää". No, kotona katselin VW logoa ja logossa pientä hilekerrostumaa pinnassa eli esti tunnistimen näkymän ja siten ACC poissa pelistä. Onko tämä toteutus todellakin näin surkea ja oletteko keksineet tähän mitään ratkaisua?



Katselin "vikakoodit" VCDS.llä ja normi "rajoitettua näkyvyys vikakoodia" tietenkin oli tallentanut yksikköön.

1538 - Sensor for Automatic Distance Control
          C110B F0 [008] - Limited Visibility
          [FAULT_SENSOR_BLIND]
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 3
                    Reset counter: 32
                    Date: 2023.10.06
                    Time: 20:24:27

                    Control Module temperature: 13 °C
                    Voltage terminal 15: 14.4 V
                    Velocity_vehicle_reference: 15.80 m/s
                    Longitudinal_acceleration_vehicle_reference: -0.09 m/s²
                    Status_ACC_System: ACC_StandBy

1396 - Sensor for Automatic Distance Control
          C110B F0 [008] - Limited Visibility
          [FAULT_SENSOR_NO_FREE_SIGHT]
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 4
                    Fault Frequency: 2

                    Control Module temperature: 17 °C
                    Voltage terminal 15: 12.6 V
                    Velocity_vehicle_reference: 0.00 m/s
                    Longitudinal_acceleration_vehicle_reference: 0.00 m/s²
                    Status_ACC_System: ACC_Init


Puhdistamisen jälkeen ACC toimi/toimii normaalisti taas.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Banned

Se on juuri noin surkea. Viiksestä voi tietysti napata nopeudenrajoittimen päälle ja ajaa lämä pohjassa sitä nopeutta. Ei tuohon oikein muuta keinoa ole.
Passat GTE

ZimKork

Oma MY16 hukkaa pienelläkin sateella lähes kaikki "assistentit". Jollain foorumilla joku väitti että faceliftissä olisi hieman paremmin suojatut anturit, mutten tiedä onko se faktaa.

Kaapeli64

Mahtaakohan näitä olla yhdelläkään automerkillä niin etteikö räntäsade saisi tutkaa tukkoon sillon kun keulamaski alkaa peittymään?

Itse ajelin ID.4:lla tänään lämpötilan laskiessa nollaan räntäsateella. Vastaan tulevista autoista näin että näyttäs olevan keli semmoinen että alkaa keulaan tarttumaan loska. Sitten yhtäkkiä huomasin ettei keskinäytössä enää näkynytkään edelläolevaa autoa tunnistettuna, ja samaan aikaan kyseinen edellä oleva auto kääntyi sivutielle. Jos en olisi ollut tarkkana niin olisin kyllä ajanu perään. Tästä sai vielä ajaa pari kilometriä ennen kuin tuli imoitus että tunnistusnäkymä on pois, jonka jälkeen ajoin sitte limitteriä vasten ja jonossa manuaalisesti niinkuin ennen vanhaan. Jää nähtäväksi että tekeekö tuo aina noin että ensin on tutka sokeana jonkin aikaa kunnes automatiikka pudottaa sen pois.

Kevään puolella ajoin vaimon Yariksella niin siinä alkoi samanlaisella räntäsateella vakkari jännästi nykimään vähän ennen kuin tippui kokonaan pois päältä. Vähän paremmin onnistui siinä pois pudottaminen, vaikkakin lyhitä hetkiä oli siinäkin että auto lähti kiihdyttämään edelläajavaa kohden kunnes taas hiljensi vauhtia. Tästä ei sitten pitkästi menny kunnes vakkari oli kokonaan pois päältä.

No ei ollu samanlaiset olosuhteet näillä, ei voi suoraan verrata keskenään. Mutta kuskille jää vastuu näissä tilanteissa ottaa auto haltuun jos alkaa sensoreilta loppumaan kyky kesken. Olishan tuo hyvä ilmoittaa vähän etukäteen jo että nyt muuten ollaan siinä rajoilla että näkyykö edellä ajavan perä tutkalla vai ei, niin tietäis kuski olla paremmin hereillä. Mutta näköjään ne yrittää loppuun asti olla toiminnassa ja heittävät hanskat tiskiin kerralla.

rampas

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 07.10.23 - klo:17:42
Mahtaakohan näitä olla yhdelläkään automerkillä niin etteikö räntäsade saisi tutkaa tukkoon sillon kun keulamaski alkaa peittymään?
Itse törmäsin Q7: kanssa tähän, kun tutkan lämpövastus pimeni. Ensin tietenkin pimeni vakkari, vikakoodi oli lämpöelementille. Koodasin elementin pois, jotta sain vakkarin toimimaan. Sitten tulikin näitä räntäkelin ongelmia.
Tähän huomiona, että tuontiautoissa ei tätä lämmitintä ole, ellei auto ole alun perin myyty kylmiin olosuhteisiin, vaikka penkinlämmittimet yms olisikin.

Passat19

LainaaMahtaakohan näitä olla yhdelläkään automerkillä niin etteikö räntäsade saisi tutkaa tukkoon sillon kun keulamaski alkaa peittymään?

Tästä ei kyllä ole mitään tietoa mutta ei pitäisi olla kovin vaikea suunnitella siten että tutka toimisi myös räntäsateella ja talvella. Onhan noita erilaisia lämmitysvastuksia ja kirkkaita taipuisia lämmityselementtejä, jonka olisi voinut liimata/kiinnittää VW logon sisäpuolelle. Pysyisi logo varmasti lämpimänä ja sulana. Ihan sama periaate kuin esim. takalasin lämmitin. Nappi vain kojelautaan ja naps tutkan lämmitin päälle. Ei pitäisi olla kustannuskysymyskään.

Toinen vaihtoehto olisi tietenkin suunnitella tutka + suojus ja näiden sijoitus siten ettei tutka mene tukkoon. Toki haastavaa mutta suunnitellaanhan nyt jo itseohjaavia ja ajavia autojakin.

Tuo lämmityselementti liimattuna logon sisäpintaan olisi ihan päällikkö ratkaisu. Onkohan kukaan kokeillut ja haittaakohan/estääköhän elementin vastukset itse tutkan toimintaa?

Tämmöinen ainakin löytyisi, https://www.spelektroniikka.fi/p9627-taipuisa-lammitysvastus-12vdc-12w-65-x-100-mm-fi.html tai https://arcticheat.fi/products/lammityselementti-12v-50w-4-2a
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Rakkaudestalajiin

Mulla ei oo ainakaan BMW e90 menny ikinä adaptiivinen Tutka tukkoon vaikka kuinka satanut. Joskus kädellä kokeillut tutkaa nii se on todella hyvin lämmitetty. Pihassa olevis VAG vehkeis tulee tää ongelma aika välillä lumisateel.

Kaapeli64

Tuota lämmityselementtiä en tullut ajatelleeksi ollenkaan... Miksihän ne on jättäny ID.4:sta tuon pois, ei luulis ihan hirveen kallis olla valmistaa.

Rakkaudestalajiin

Lainaus käyttäjältä: Kaapeli64 - 08.10.23 - klo:08:18
Tuota lämmityselementtiä en tullut ajatelleeksi ollenkaan... Miksihän ne on jättäny ID.4:sta tuon pois, ei luulis ihan hirveen kallis olla valmistaa.

Itse tutka on varmaankin edelleen lämmitetty mutta sen edessä oleva keulamuovi ei ole. Lisäksi jos ilmarakoa niin se lämpö ei siirry suorassa kosketuksessa tutkasta maskiin.

dosetti

Toiminta juurikin tuollaista ja voi tulla herja pelkällä vesisateellakin jos sopivasti jää vesi logon päälle. Tyhmempää tästä tekee sen ettei tavallinenkaan vakkari ole käytettävissä tällaisessa tilanteessa, toisin kuin joillakin muilla merkeillä kuulemma mahdollista. En ole keksinyt mitään tuohon ongelmaan, olen vahannut logoa, onko sillä ollut mitään vaikutusta, en osaa sanoa. Joka tapauksessa tuollainen logoon jäätyvä räntä on pahinta ja limitteriä vasten on silloin tullut ajeltua. Tyhmästi suunniteltu. Mitä tulee noihin vastuksiin niin äkkiseltään varmasti peittää tutkan näkökentän kun ei tuo vastus ole läpinäkyvä mitenkään.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Rakkaudestalajiin - 08.10.23 - klo:08:45

Itse tutka on varmaankin edelleen lämmitetty mutta sen edessä oleva keulamuovi ei ole. Lisäksi jos ilmarakoa niin se lämpö ei siirry suorassa kosketuksessa tutkasta maskiin.

On edelleen lämmitetty, olet oikeassa. Ja tuo mitä kirjoitat on yksi syy siihen miksei se lämmitin siellä hirveästi auta. Toinen on että se lämmitin on itse asiassa aika tehoton. Aiemmissa Golfeissa ja Leonissa se tutka on näkyvillä siinä puskurin ilmanottoaukon keskellä ja siitä huomaa hyvin kuin se lämmitin ei vaan jaksa. Hyvin pieneltä alueelta sulattaa lunta mutta ei niin paljon etteikö tutka menisi tukkoon.

BMW:n lisäksi nuo uuden sukupolven Volvot toimivat myöskin täydellisesti talvella kun tutka on siinä samassa kotelossa missä tuulilasikamera on.

EetuX

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 08.10.23 - klo:09:53
Toiminta juurikin tuollaista ja voi tulla herja pelkällä vesisateellakin jos sopivasti jää vesi logon päälle. Tyhmempää tästä tekee sen ettei tavallinenkaan vakkari ole käytettävissä tällaisessa tilanteessa, toisin kuin joillakin muilla merkeillä kuulemma mahdollista.

Ainakin uudemmissa volkkareissa saa koodattua kolmanneksi vaihtoehdoksi sen ihan perinteisen vakkarin.

Passat19

Lainaus käyttäjältä: EetuX - 08.10.23 - klo:11:52
Ainakin uudemmissa volkkareissa saa koodattua kolmanneksi vaihtoehdoksi sen ihan perinteisen vakkarin.

Mistä vuosimallista alkaen ja miten?
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

dwntime

Lainaus käyttäjältä: EetuX - 08.10.23 - klo:11:52
Ainakin uudemmissa volkkareissa saa koodattua kolmanneksi vaihtoehdoksi sen ihan perinteisen vakkarin.

Joka myöskään ei toimi jos menettää tunnistinnäkymän, ainoaksi vaihtoehdoksi jää käyttää nopeudenrajoitinta.

Tästä löytyy foorumilta vahvistus etsimällä.

EetuX

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 08.10.23 - klo:13:00
Joka myöskään ei toimi jos menettää tunnistinnäkymän, ainoaksi vaihtoehdoksi jää käyttää nopeudenrajoitinta.

Tästä löytyy foorumilta vahvistus etsimällä.

Ainakin Superbissa toimii kuten tavallinen vakkari. Kokemusta on. Kun anturi menee pimeäksi niin vaihdan tavallisen vakkarin puolelle ja meno jatkuu.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: EetuX - 08.10.23 - klo:11:52
Ainakin uudemmissa volkkareissa saa koodattua kolmanneksi vaihtoehdoksi sen ihan perinteisen vakkarin.

Ekaa kertaa minäkin kuulen tällaisesta. Millä laitteella koodattuna?

EetuX

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 08.10.23 - klo:15:01
Ekaa kertaa minäkin kuulen tällaisesta. Millä laitteella koodattuna?

OBD11:stä löytyy valmis ohjelma vakkarin lisäykseen ja sen jälkeen löytyy valikosta. Vakkaria voi vaihtaa ihan kesken ajon. Ja toimii vaikka tutka olisi pimeänä. Ainakin näin minun autossani ja olettaisin että Passatissa on samoin.


dwntime

Lainaus käyttäjältä: EetuX - 08.10.23 - klo:14:55
Ainakin Superbissa toimii kuten tavallinen vakkari. Kokemusta on. Kun anturi menee pimeäksi niin vaihdan tavallisen vakkarin puolelle ja meno jatkuu.

Ihan vasta täällä joku kirjoitteli, että ei siitä huolimatta toimi normaalillakaan vakkarilla jos on tuo tunnistinnäkymä herja. Pitääpä koettaa etsiä se viesti. Itsellä ei tuosta kokemusta ole kun normaalia vakkaria en ole jaksanut koodailla päälle. Ei ole tarvetta :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy