Huoltojen hinnat: Volkswagen vs Audi?

Aloittaja Volkkarituukka, 26.07.23 - klo:09:36

« edellinen - seuraava »

Volkkarituukka

Moi!

Olen ostamassa uutta autoa. Tällä hetkellä mietin kahden välillä valintaa: Audi A6 Avant 2012, 2,0l Diesel multitronic ja Volkswagen Passat 2013 myös 2,0l diesel. Molemmat ajettu noin 250t ja automaatteja. Hinta ekassa 10 800e ja toisessa 8900e. Audin huoltohistoriasta tiedän sen, että turbo uusittu vuonna 2023 ja jakohihna vaihdettu 2020 ja muutenkin tasaisesti huollettu. Volkswagen koeajamatta joten sen huoltohistoriasta en tiedä enempää.

Fanitan Audin ajettavuutta ja laatua yli Volkswagenin, mutta koska kukkaro on tiukka seuraavat vuosi/pari kun vaimo jää kotiin hoitamaan lasta, niin taloudelliset realiteetit tulevat vastaan. Tarvitsen kuitenkin auton, jolla voi vetää painavaa kärryä joten kuten taloudellisesti joten mikään hybridi/bensa Toyota ei ole vaihtoehto. Auton budjettini on myös sen 8000-12 000 sisällä.

Kyssäri on siis tämä: Onko Audin huollot merkittävästi kalliimpia kuin Volkswagenin ja Skodan, jos lähdetään siitä, että kaikkia näitä yksilöitä olisi huollettu tasaisesti? En aikoisi luonnollisesti enää merkkihuollossa käyttää noin vanhaa autoa.


rawpower

#1
Kannattaa olla tarkkana öljynsyönnissä. Tuon ikäisissä VAG dieseleissä on männänrengasongelmaa ja hörppivät öljyä aikalailla. Tutulla on kyseisen vuosimalli 2.0 tdi ja öljy maistuu...Jos talous edellä niin en laittaisi audia.. Näkyy jo hankintahinnassakin.

Lisäksi noin paljon ajettu DSG on aina suspekti ikäville kalliille vioille. Talous edellä mentäessä laittaisin itse manuaalin.

Epes

Meidän perheessä oli ennen koronaa ajossa kaksi 2.0 TDI DSG:tä, A6 ja Passat. Molemmat vuosimallia 2017. Huollon hinnoista sen verran että 60tkm iso huolto DSG-öljynvaihtoineen maksoi Passattiin 750, ja Audiin 1150,. Huoltoliike oli molemmissa sama merkkiliike ja ajankohta liki sama.

ConD

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 26.07.23 - klo:09:49
Tuon ikäisissä VAG dieseleissä on männänrengasongelmaa ja hörppivät öljyä aikalailla.
Tällaisena yleistyksenä ihan höpöhöpöä tuo öljynsyönti. Tottakai yksittäisiä esimerkkejä löytyy, mutta kun dieseleitä on kaikkea väliltä 1.6-4.2 litraa iskutilavuudeltaan niin ei kyllä kannata yleistää. Tiedän myös aika hemmetin monta tämänikäistä dieseliä joita olen itsekin omistanut eikä ne ole öljyä vieneet mitenkään merkittäviä määriä.

Aloittajan asiaan. Kuinka raskas on se painava peräkärry oikeasti? Jarruton 750kg vai jotain enemmän?

Minä olisin Audin kuminauha-multitronicista itse huolissani enemmän kuin Passatin DQ250 DSG:stä. Etenkin tuossa vetokäytössä. Toki paras olisi jos löytäisi Audin missä on Tiptronic-momentinmuunninautomaatti, se olisi vetohommiin aivan omaa luokkaansa ja huollotkin on anteeksiantavampia. Mutta mottina täytynee olla tällöin jo 3.0TDI, mutta... se taas ei olisi yhtään huono asia. Ehkäpä se paras VAG-dieseli tällä vuosikymmenellä kuitenkin. Nimimerkillä kokemusta on... :)

Mutta jos oikeasti budjetti sanelee menoa, niin sitten Passatti. Se on kuitenkin autona tuossa ikäluokassa napsun nykyaikaisempi ja edullisempi pitää. Esimerkiksi sinne saa BT-yhteydet puhelimeen pikkurahalla, huollot ei maksa mansikoita ja osia saa kattavasti tarvikkeinakin. Audissa on vähän omanlaisensa alustarakenteet ja sitämyöten ne on hinnakkaampia ylläpitääkkin.

Volkkarituukka

Hyvä huomio, unohdin laittaa!

Vedetään täyttää kärryä, mutta toki jarrutonta 750kg. Ei siis venettä saati hevostraileria.

Voiko ostaja varmistua mitenkään autoyksilön mahdollisesta öljynkulutus ongelmasta etukäteen autokaupoilla?




a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Volkkarituukka - 26.07.23 - klo:11:33
Hyvä huomio, unohdin laittaa!

Vedetään täyttää kärryä, mutta toki jarrutonta 750kg. Ei siis venettä saati hevostraileria.

Voiko ostaja varmistua mitenkään autoyksilön mahdollisesta öljynkulutus ongelmasta etukäteen autokaupoilla?

Tohon öljynsyöntiin uskaltaisin sanoa että noi 2.0TDI koneet sitä syö mutta aika harvinaista taitaa olla että menisi litratolkulla. Tyyliin 0-1 litra / 10-20tkm on vielä hyvin normaalia.

Toi rawpowerin pelottelu ei ole todellisuutta dieseleiden kohdalla, sen sijaan ton ikäset bensakoneet 1.8 ja 2.0 kärsivät tosta öljynsyönnistä todella suurella todennäköisyydellä jos mäntäremonttia ei ole tehty. Niissä siis nimenomaan mäntien öljyrenkaat tukkeutuu karstasta ja sitten öljy alkaa maistumaan.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

rawpower

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 26.07.23 - klo:12:28
Tohon öljynsyöntiin uskaltaisin sanoa että noi 2.0TDI koneet sitä syö mutta aika harvinaista taitaa olla että menisi litratolkulla. Tyyliin 0-1 litra / 10-20tkm on vielä hyvin normaalia.

Toi rawpowerin pelottelu ei ole todellisuutta dieseleiden kohdalla, sen sijaan ton ikäset bensakoneet 1.8 ja 2.0 kärsivät tosta öljynsyönnistä todella suurella todennäköisyydellä jos mäntäremonttia ei ole tehty. Niissä siis nimenomaan mäntien öljyrenkaat tukkeutuu karstasta ja sitten öljy alkaa maistumaan.

Nimenomaan 2.0 Tdi tarkoitin kun aloittaja oli tätä mottia ostamassa. Autot on toki yksilöitä, mutta kyllä tuo ongelma on tiedossa kun viet kyseisillä moottorilla olevaa autoa vaihdossa niin kyllä liikkeet tietää ja kysyy meneekö öljyä.
Tutulla on kyseinen ongelmayksilö ja öljyä menee reilusti ja nyt alkaa dpf myös sakkaamaan.

https://moottorihiomo.fi/oljynkulutus/

En halua pelotella, mutta kaveri on ostamassa talous edellä autoa niin on hyvä tiedostaa mitä voi olla edessä kun kyseisiä vehkeitä hommaa.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 26.07.23 - klo:13:07
kyllä tuo ongelma on tiedossa kun viet kyseisillä moottorilla olevaa autoa vaihdossa niin kyllä liikkeet tietää ja kysyy meneekö öljyä.

Tämän maininnan perusteella ei kannata vetää hirveän suuria johtopäätöksiä. Melkein minkä tahansa VAG tuotteen kun vie vaihdossa autoliikkeeseen niin pistävät allekirjoittamaan paperin missä kysytään paljonko auto kuluttaa öljyä. Itsellä tästä useita kokemuksia eri autoliikkeiden kanssa, viimeisin kokemus Toyota merkkiliikkeen kanssa 11.7.2023 eli pari viikkoa sitten, vaihdossa meni VW jossa ei ole ikinä ollut mitään öljynkulutus epidemiaa. Automyyjät ovat kyllä huonoin lähde mille tahansa tyyppivian yleisyyden selvitykselle, riittää kun EA888 gen2 moottoreille maistuu öljy reilusti sen männänrengasongelman takia niin heidän mielestä kaikki VAG laitteet vie öljyä vähintään 1L/1tkm vanhasta kuplasta lähtien.
Volkswagen ID.3 Pro Performance Tech -21 39tkm -> (osamaksu)

Ex. Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm - 63tkm (työsuhdeauto)
Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Iro

Lainaus käyttäjältä: Epes - 26.07.23 - klo:10:41
Meidän perheessä oli ennen koronaa ajossa kaksi 2.0 TDI DSG:tä, A6 ja Passat. Molemmat vuosimallia 2017. Huollon hinnoista sen verran että 60tkm iso huolto DSG-öljynvaihtoineen maksoi Passattiin 750, ja Audiin 1150,. Huoltoliike oli molemmissa sama merkkiliike ja ajankohta liki sama.

Audin huolto siis pyöreät 53% kalliimpi VW:n.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Kari-Pekka

Vaikkakaan isossa kuvassa TDI:t ei ole ”öljynkulutusmoottoreita”, niin todennäköisimmin juuri tuonikäisessä A6:ssa on CGLC koodin moottori, joka on todellinen öljysyöppö. Suosittelen välttämään, Googlella kyllä löytyy juttua tuosta koneesta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy