Audi A3 2.0 CRLB 150 outo käytös ajossa ??

Aloittaja psiitone, 21.05.23 - klo:10:54

« edellinen - seuraava »

psiitone

Terve!
Tässä ehkä pitkä ja sekava selitys, mutta ostin jokin aika sitten otsikon mukaisen auton ja pian huomasin että tasakaasulla ajettaessa auto hieman kiihdyttää ja hidastaa itekseen, auto ei varsinaisesti nyi mutta vedossa tuntuu aina hetkittäin että vetää tasaisesti sitten pieni hidastus ja tuntee että vetää taas. Sama tunne tulee ajoi vakkarilla tai sitten vain jalka kaasulla. Pahiten tuon tuntee ajaessa 60 - 90 vauhdissa.

Outoa että välistä auto tuntuu kulkevan ihan ok ja tehot on mielestäni tallessa. Kiihdyttäessä ei ole mitään ongelmaa.

Minulla on olllut monenlaista dieseliä ja muissa ei vastaavaa tunnetta ole tullut. Aluksi epäilys oli että jos tähän on vaihdettu huono softa ja sen takia käytös oli tällainen. Siitä kyselin aikaisemmin ja vaikuttaisi että softa on vakio.

Nokka-akselin asentotunnistin meni autosta ja olin jo toiveikas että jos vika olisi tässä. No tämän vaihto auttoi vain kylmäkäynnistykseen auto lähtee heti käyntiin eikä pitkää starttausta ole tullut sen jälkeen.

Mitään vikakoodeja autossa ei ole. Ajelin VCDS kanssa ja loggasin eri arvoja ja olen epäillyt että onko tuossa (Throttle valve) jotain vikaa, en ole vielä katsonut kuinka karstassa tuo on, mutta loggasin sen toimintaa ja minusta aina kun auto alkaa toimia noin että tulee tunne hidastumisesta ja kiihdyttäimisestä niin Throttle valve menee 83.50 --> 25 % (Throttle valve position (absolute))

Jos olen nyt oikeassa osassa niin eikös dieselissä tuo avusta egr toimintaa ja sitten kun sammutetaan niin menee kiinni, noin karkeasti ottaen. Nyt herää kysymys että onko tuo normaalia että ajossa kun loggasin niin tuo epäsäännöllisesti menee tuosta ~85% --> ~25% ja takas... tästä kuva liitteenä..

Kattelin egr venttiilin toimintaa niin en huomannut mitään yhtenäistä noissa arvoissa, toki tuohon varmaan vääntötoive vaikuttaa yms. monet muut asiat. Kylmänä ei näyttäisi tuota tekevän.

Tuossa kun loggasin niin DPF poltto ei ollut päällä että ei siitä johtuisi.
Onko tämä vain ohjelman ominaisuus, jotta saadaan päästöt pysymään alhaalla ?

Jos oikein Erwinistä ymmärsin niin autolle olisi uudempi softa olemassa ja mietin että pitäisikö käydä kysymässä mihin hintaan sen saisi ajettua autoon ja muuttuisiko käytös parempaan suuntaan.

Kyseisellä autolla on ajettu 200tkm

Voisiko joku avittaa että olenko ihan kuutamolla ja auton kuuluukin näin toimia vai mitä ?

--Pasi


Iro

Lainaus käyttäjältä: psiitone - 21.05.23 - klo:10:54
Terve!
Tässä ehkä pitkä ja sekava selitys, mutta ostin jokin aika sitten otsikon mukaisen auton ja pian huomasin että tasakaasulla ajettaessa auto hieman kiihdyttää ja hidastaa itekseen, auto ei varsinaisesti nyi mutta vedossa tuntuu aina hetkittäin että vetää tasaisesti sitten pieni hidastus ja tuntee että vetää taas. Sama tunne tulee ajoi vakkarilla tai sitten vain jalka kaasulla. Pahiten tuon tuntee ajaessa 60 - 90 vauhdissa.


Muuttuuko sulla nopeus vai onko tuo vain tunne?

Omani tekee hitaissa nopeuksissa(ainakin kylmänä) samantuntuista mutta, nopeus ei muutu.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

psiitone

Lainaus käyttäjältä: Iro - 21.05.23 - klo:11:58
Muuttuuko sulla nopeus vai onko tuo vain tunne?

Omani tekee hitaissa nopeuksissa(ainakin kylmänä) samantuntuista mutta, nopeus ei muutu.

Nopeus vaihtelee mutulla +-1 km/h, Otin lokiin kierrosluvun, mutta se ei hirveästi kertonut, kun oli pieni ylämäki ja kaasu oli samassa asennossa ja vauhti hiljeni muutenkin. Pitää koettaa löytää joku tasainen paikka jossa voi tasaisella kuormalla testailla.

--Pasi

o.b.

Ota kaasu/sammutusläpän pistoke irti ja katso paraneeko kulku. Vikavalohan siitä syttyy, mutta autolla pitäisi pystyä ajamaan. Onko se läpän sopeutus muuten kokeiltu?

CRLB:ssä taitaa olla kaksi läppäventtiliä, toinen on pakoputkessa ja sitä kuristamalla saadaan pakokaasuille säädettyä sopiva paine, että se saadaan ängettyä imupuolelle.

psiitone

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 21.05.23 - klo:22:20
Ota kaasu/sammutusläpän pistoke irti ja katso paraneeko kulku. Vikavalohan siitä syttyy, mutta autolla pitäisi pystyä ajamaan. Onko se läpän sopeutus muuten kokeiltu?

CRLB:ssä taitaa olla kaksi läppäventtiliä, toinen on pakoputkessa ja sitä kuristamalla saadaan pakokaasuille säädettyä sopiva paine, että se saadaan ängettyä imupuolelle.

Kiitos vinkistä, tässä on vähän ollut muuta niin en ole ehtinyt ihmetellä tätä hirveästi, mutta tänään sain todistettua sen että kun tuo läppä pysyy auki niin auto kulkee tasaisesti kuten pitääkin. Tämä näkyy käppyröistä , torque,rpm,injection quantity...

Tein sopeutuksen ja sillä ei tuntunut olevan vaikutusta, alkuarvo sammuksissa poikkesi hieman, mutta ajossa arvot olivat samat.

Nyt sitten pitäisi saada selville että kun tuo läppä käy tuossa ~25% arvossa niin onko se tarkoituksella ohjelmassa vai tuleeko se jostain muusta häiriöstä.

Liekö tässä vaiheessa muuta kuin että käyn kysymässä marmorilta softapäivitystä ja katon mitä sitten tapahtuu. Tuskin siellä kukaan osaa sanoa tai suostuu sanomaan mitään tuon läpän sielunelämästä ??

Pitää joku vkl. kurkata tuonne kaasuläppäkotelon sisään ja katella kuinka se on karstassa, jos pahasti karstassa niin putsailla.

--Pasi

o.b.

Mulla on Passatissa sama moottori ilman pissaruiskutusta. Voin katsella arvoja jossain vaiheessa. Nyt auto on 200km päässä ja siellä myös VCDS.

psiitone

Lainaus käyttäjältä: psiitone - 24.05.23 - klo:21:02

Liekö tässä vaiheessa muuta kuin että käyn kysymässä marmorilta softapäivitystä ja katon mitä sitten tapahtuu. Tuskin siellä kukaan osaa sanoa tai suostuu sanomaan mitään tuon läpän sielunelämästä ??

--Pasi

Marmorilta löytyi autoon uusi softa ja nyt on parin viikkoa ajeltu ja tuo humpaaminen loppui. Eli ilmeisesti siellä on korjailtu jotain. "Laadunparannus" oli huomattava  ;D

En ole vielä katsonut muuttiko softa tuon sammutusläpän toimintaa, pitää se katsoa jossain vaiheessa, mutta pääasia että tuo humpaaminen loppui ja auto kulkee kuten pitääkin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy