BORA 2003 BCB 1.6 16V Kadonnutta äänimerkkiä metsästämässä

Aloittaja MurhaaMenoo, 03.05.23 - klo:16:02

« edellinen - seuraava »

MurhaaMenoo

Aletaanpa tutkia tätä vähän tarkemmin. Pari kysymystä:

1. Miten irrottaa rattipylvään ympärysmuovit?
- Rattipylvään säätötangon lukituslipan alla on yksi T-20 ruuvi. Rattimuovien alaosan takakulmissa on 2 hyvin kapeaa koloa ylöspäin. Näihin ei näe millaan silmällä eikä kameralla. Niiden pohjalla lienee jotkin ruuvit tai muut vapauttimet tai sitten ei. En vaan saa mitään työkalua sinne sopimaan tai tarttumaan.

2. Miten mitata äänimerkin releen toimintakunto?
- Olen jonkin verran yrittänyt Tuupista ja muualta opiskella releen mittaamista mutta kovin on hakusessa. Noita kun on melko monenlaisia ja heti iskee epävarmuus jos ei ole näytillä täysin samanlaista.
- Olisiko kenelläkään antaa selkeää ohjetta mittaamiseen? Mihin tulee ja miten päin 12V virta? Ja miten ja mitä laitetaan menemään yleismittarista tämän jälkeen?
- Releen kuva alla


o.b.

Rele testataan laittamalla vetokäämiin (85 ja 86) 12V auton akusta tmv. Toinen napa siis akun miinukseen ja toinen plussaan. Releen pitäisi naksahtaa ja nastojen 30 ja 87 yhdistyä (0Ω yleismittarilla)

mruotz

Niiden kahden syvän kolon pohjalla on T20 ruuvi. Ne pois >> käännä rattia 180 astetta oikealle > näkyy yksi ruuvi > se pois. Toisella puolella on samanlainen ruuvi > se pois ja koppa lähtee irti.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

MurhaaMenoo

Kiitos edellisistä.

Rele saatiin mitattua ja se veti. Vetotilassa yleismittarin 200ohm alueella vastus oli 0,07ohm. Liekö oikein?

Rattimuovit sitä vastoin eivät antaudu. Syvien pystykolojen päässä on "jotein", mutta pitkä (115mm, koukku 20mm) T20 ei tarraa mihinkään. Liekö joskus vaihdeltu sinne jotein muuta. Samaisella avaimella ei myöskään "pääse" vaakakoloihin kunnolla käsiksi vaikka avaimen puikko on alle 5mm paksu. Laitan kuvan avaimesta. Pitäneekö ratti irrottaa että pääsee vaakakoloihin?



o.b.

Syvissä koloissa saattaa olla ristipääruuvit. Olikohan vielä niin, että ratin takana oli vielä kaksi ruuvia ??? Uudemmissa autoissa ne saa auki kun rattia kääntää 90o. Ei voi muistaa kun ei ole tuollaista autoa koskaan omistanut.

Rele on kyllä ehjä noiden mittausten perusteella.

Jultsu

Relettä (niinkuin mitä tahansa muutakin sähköjohtoa) ei pysty testaamaan luotettavasti pelkän yleismittarin avulla. Yleismittari käyttää muutaman milliampeerin virtaa joka kulkee kyllä läpi täysin mustuneesta ja vaurioituneesta releen kärjestäkin, mutta jos siitä yrittää viedä ampeerikaupalla sähköä läpi niin ylimenovastus kasvaa eksponentiaalisesti ja sähkö jää lämmittämään huonoa liitosta.

Jos siis haluat varmistua releen ehjyydestä niin testaa se kärkien kunto 12v akun ja 50W H7 polttimon avulla
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

MurhaaMenoo

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 03.05.23 - klo:22:59
Syvissä koloissa saattaa olla ristipääruuvit. Olikohan vielä niin, että ratin takana oli vielä kaksi ruuvia ??? Uudemmissa autoissa ne saa auki kun rattia kääntää 90o. Ei voi muistaa kun ei ole tuollaista autoa koskaan omistanut.

Rele on kyllä ehjä noiden mittausten perusteella.

Sieltä sitten paljastuivatkin ristipääruuvit. Yläosaa kiinnipitävissä pystyruuveissa ei ole ongelmaa. Niihin löytyy itseltäkin sopiva ristipäämeisseli, mutta vaakakoloihin, joissa on alaosan kiinnitysruuvit ei sitten niin helposti pääsekään. Vaikka on jos jonkinlaista kalua niin missään ei ole tarpeeksi pitkä varsi. Kahva jää kanittamaan rattia vasten. Ja rattia tosiaankin käännetään arviolta 110astetta mutta kuitenkin siis yli 90astetta. Ei kuitenkaan tuota aiemmin mainittua 180.

Joutunee kaventamaan jonkun ruuvarin kahvaa riittävästi jotta sillä voi operoiroida vaakakoloruuvien kanssa.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 04.05.23 - klo:10:33
Relettä (niinkuin mitä tahansa muutakin sähköjohtoa) ei pysty testaamaan luotettavasti pelkän yleismittarin avulla. Yleismittari käyttää muutaman milliampeerin virtaa joka kulkee kyllä läpi täysin mustuneesta ja vaurioituneesta releen kärjestäkin, mutta jos siitä yrittää viedä ampeerikaupalla sähköä läpi niin ylimenovastus kasvaa eksponentiaalisesti ja sähkö jää lämmittämään huonoa liitosta.

Jos siis haluat varmistua releen ehjyydestä niin testaa se kärkien kunto 12v akun ja 50W H7 polttimon avulla

Nyt jos tuollaista polttimoa ei ole jemmassa niin olisikohan viisainta ostaa varmasti toimiva rele mieluummin kuin ostaa kyseinen polttimo?

Jultsu

Jos haluaa päästä helpolla - juu

Jos haluaa oppia korjaamaan asioita ja ymmärtämään miten ne toimivat ja voivat mennä rikki - ei
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

MurhaaMenoo

Yritellään hiljalleen oppiakin jotain. ;)

Kiinnitin mitatun sulakkeen ja releen paikoilleen varmuuden vuoksi, kun oli tarve siirtää autoa. Kokeilin äänimerkkiä. Toimi kerran! Tosin vaimeahkosti. Tämän jälkeen rele vain napsui eli kai veti, mutta äänimerkkiä ei enää saatu aikaan.

Voisiko tästä päätellä että:

1. Rele vaihtoon
2. Painikkeen kontaktien ja releen välillä ei ole vikaa

Olisipa helpotus jos ainakin tuo jälkimmäinen pitäisi paikkansa.

Jultsu

Kyllähän se relevialta alkaa tuoksahtamaan, varmuuden toki saisi jos ne releen kärkien pinnit jomppaisi yhteen jollain mmj:n pätkällä ja antaa torven soida hetken aikaa
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Melkeimpä epäilisin, että vika on törrässä, ei olisi ensimmäinen. Vasaralla naputtelu saattaa auttaa. Lisäksi ainakin vanhemmissa oli säätöruuvi, jolla pystyi säätämään pärinän taajuutta.

MurhaaMenoo

Tässä mallissahan on ihan TwinTuneHorn eli 2 erillistä torvea. Kokeillaan mitä saadaan aikaan relevaihdolla ja seuraavaksi ajattelinkin tutkia itse äänilähdettä.

o.b.

Mittaa törrille tuleva jännite ensin. Ihan tavallista, että ensin pimenee toinen törrä ja sitten toinen. Tai kokeile laittaa hyppylanka relekannan 30 ja 87 välille.

Dieselgolf

Kuten o.b. sanoi, ota se rele irti hetkeksi, hyppylanka napojen 30 ja 87 välille.
Töötin pitäis alkaa huutelemaan heti kun tuon kytkennän teet, eikö vaan ?
Jos ei töötti toimi noin, viittaa vika sinne töötin suuntaan

MurhaaMenoo

Enpä ehtinyt lukea noita kahta edellistä, mutta tämä päättyi toistaiseksi onnellisesti.

Irrotin releen kuoret ja annoin releelle silmä- ja valohoitoa. Laitoin sen paikoilleen. Meinattelin irrottaa torvet ja testata irrallaan, mutta onneksi en alkanut purkamaan kun tuntui vähän ahtaalta työmaalta puskurin vasemman luukun kautta. Pientä vasarahoitoa sieltä mahtui antamaan molemmille torville.

Kokeilemaan. Ja kas ihmettä! Ã,,änimerkki toimi molemmista painikkeista eli ratin molemmilta puolilta. En tiedä soivatko molemmat torvet kun ei ollut kaveria, joka olisi painellut painiketta ja olisi voinut vaikka kädellä kokeilla tuntuuko mitään molemmissa. Mutta pääasia on että joku torvi tööttää ja ihan kunnolla vielä, mitä tässä ei ole minun omistusaikanani koskaan ole ollut.

Kiitokset osallistuneille ja etenkin nuo torvien testausvinkit hyppylangoilla ovat arvokkaat.

MurhaaMenoo

Laittelin tänään kaikki ratinalusmuovit ja muut paikoilleen. Tuli lisäiltyä muutama ruuvi, jotka joku aiempi oli jättänyt laittelematta. Eli ns. paketti kasaan ja kokeilemaan:

Ã,,änimerkki ei pihahtanutkaan. Näinhän se toisinaan menee. En jaksanut jatkaa, mutta hyvä että vinkkasitte tuon hyppylangan torvien kokeilemiseksi. Siitä lähdetään jatkamaan seuraavaksi.

Muovien huolellisessa laitossa tuli huomattua että eihän niitä kaikkia tarvitse purkaa releille pääsemiseksi. Eli tämä tarina jatkunee.

MurhaaMenoo

Eipä törähtänyt tööt hyppylaingoittamallakaan. Olihan niitä muoveja taas purettava melko lailla, koska aika hankalassa paikassa rele on. Vaarana olisi ollut sohia langalla miten sattuu. Siispä torvien kimppuun tässä eräänä päivänä.

Kun sain tämän vekottimen kuntoon melkoisten kiemuroiden jälkeen ja päästiin ensi kertaa pyöränvaihtoon niin havaittiin että vasemman etusisälokasuojan etuseinä puuttui lähes kokonaan. Rakensin siihen kunnon suojapalan. Liekö aiempi omistaja räpeltänyt torvia tuon aukon kautta vaiko pyörän heittämät kurat tukkineet torvet huonoon kuntoon jo ennen minun omistustani. Varmaankin kannattaa tuota kautta mennä torvia räpeltämään. En muista onko tuo korvaava pala laitettu kiinni pelkästään sisälokasuojaan. Toivottavasti niin, jotta saadaan kunnon työtilat poistamalla koko sisälokasuoja.

Nyt kun ne torvet joskus saadaan käsiin niin pystyykö ne testata käyttämällä suoraan 12V autonakkua? Toinen mieleen tullut kysymys on että ei kai näitä torvia ole kytketty sarjaan niin että molempien pitää aina olla toimivia? Sähkökytkentäkaaviosta en tuota millään osaisi ottaa selville.

MurhaaMenoo

Näin se homma etenee vai miten siinä Pulkkisessa hoettiin.

Auto varvastamaan vasen etukulma ylhäällä, pyörä pois ja sisälokari myös. Ja tutkimaan paikkoja. Irrottelin ylemmän torven hölmöyksissään jalkansa kanssa ja olipa melkoista vääntämistä takaisinlaitossa. No ei siitä sen enempää.

Osaisiko joku kertoa mikä johtosarjan osa on seuraavissa kuvissa. Ensin edestä katsottuna ja sitten pyöräkotelon puolelta. Kyseessä siis osa, johon liittyy 2 johdinta.






En tiedä onko tuolla kysymyksellä mitään merkitystä vai onko se vain hauskatietää -osastoa.

mruotz

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

MurhaaMenoo

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 09.05.23 - klo:22:15
ulkolämpötilan anturi

Kiitos nopeasta viisauksesta. Eipä tarvitse sitten pähkäillä tuon anturin toiminnan liittymisestä äänimerkkeihin.

Huomenna päästään tutkimaan torvia tarkemmin ja toivottavasti osataan tehdäkin jotain.

o.b.

Töörät voi testata akkusähköllä. Napaisuudella ei ehkä ole väliä, mutta varminta laittaa miinus ruskean piuhan nastaan. Uudet tarviketörrät ei hirveitä kustanna. Toki noita vanhojakin voi aika surutta vasaralla käsitellä, saattavat toimia katsastukseen asti.

hojaleht

Veneessä oli aina ongelmana saada töötti toimimaan kun sitä harvoin tarvitsi. Tuli rutiini töräyttää crc.tä sisään ja sitten hetken (vuorokausi tms) liottelun jälkeen pelasi paremmin... sama voi auttaa jos ei heti lähde +12V akkusähköllä toimimaan.

Varmaan oikeampi tapa olisi ollut laittaa jotain haihtumatonta öljyä...
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

MurhaaMenoo

Yritetään tosiaan elvyttää nämä vanhat. Auto on talvikäytössä ja joutaa olla "pajalla" vaikka kuinka. Seuraava katsastuskin vasta tulevan syyskuun lopulla.

MurhaaMenoo

Molemmat torvet kokeiltu irtoakkujännitteellä. Alempi likainen toimii, ylempi puhdas täysin mykkä eikä antaudu millään poppakonsteilla.

Toimivalla testattu molemmista liittimistä ja hyvin soi (painikkeista molemmin puolin rattia). Näyttäisi siis että torvet on kytketty järjestelmään rinnan eikä sarjaan (mikä nyt vaikuttaisi lähes vittuilulta tai hulluudelta). Testaamatta on vielä se, miten toimimaton torvi vaikuttaa järjestelmään kun se kytketään toimivan kanssa rinnan.

Jos tämä saadaan tomimaan kun molemmat on kytketty niin hyvä. Jos toimimaton lukitsee tai katkoo virtapiiriä niin pannaan toinen liitin kivasti johonkin suojukseen. En näe mitään mieltä ostella toista törröä jos ei ole pakko. Ihan tarpeeksi helvetillinen ääni tuosta yhdestäkin lähtee :P

Mikey

Anekdoottina kerrottakoon miten töötti toimii:

Töötissä on kalvoon kytketty sähkömagneetti. Kun ratin keskiötä painetaan, töötin magneetti saa virtaa ja vetää kalvoa itseensä päin. Hetikohta kalvoon kytketyt koskettimet irtoavat vastinpinnoistaan, jolloin virta katkeaa ja kalvo palaa takaisin. Silloin koskettimet kytkeytyvät ja aktivoivat magneetin, ja sama sykli toistuu.

Kalvon liike edestakaisin saa sitten aikaan halutun äänen.

MurhaaMenoo

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 10.05.23 - klo:21:45
Anekdoottina kerrottakoon miten töötti toimii:

Töötissä on kalvoon kytketty sähkömagneetti. Kun ratin keskiötä painetaan, töötin magneetti saa virtaa ja vetää kalvoa itseensä päin. Hetikohta kalvoon kytketyt koskettimet irtoavat vastinpinnoistaan, jolloin virta katkeaa ja kalvo palaa takaisin. Silloin koskettimet kytkeytyvät ja aktivoivat magneetin, ja sama sykli toistuu.

Kalvon liike edestakaisin saa sitten aikaan halutun äänen.

Ihan asiallinen ja hyvä tieto tähän. Sitähän helposti luulee että torvessa on jokin roottori joka panee ilman liikkeelle ja puhallus soittaisi jotain pilliä tai torvea.

MurhaaMenoo

Kaikki kokeilut ristiin pimenneellä ja toimivalla torvella tuottivat tulokseksi että järjestelmä ei vaadi 2 toimivaa torvea.

TweetterHorn tästä oli pimeänä. Basso siis toimii. Näinhän se usein menee stereokaiuttimissakin että diskantti putoaa ensin pois. Päädyin hankkimaan toisen basson rinnalle. Eikös se ole ollut jo ainakin reilun vuosikymmenen muoti että musiikki enemmänkin pörisee jossain takakontissa mistä lie SupPuupperista kuin että kuuluisi varsinaisena musiikkina. Siispä toinen tarvikebasso rinnalle myös siitäkin syystä että jos tämä vanha mukistyy niin ei tarvitse jumpata uudelleen. Ja eivät nuo tosiaan mitään maksa. Netistä tilaamalla 7-9e tai jopa alle. Tosin toimituskuluja ei tuossa ole. Päädyin kuitenkin paikalliseen varaosapuljuun kun saa hakea tiskiltä eikä hintaa tule kuin joku pari euroa enemmän.

MurhaaMenoo

Torventoitotus pitäisi nyt olla kunnossa, kunnes joskus taas toisin todistetaan. Kiitos vielä kaikille osallistuneille avusta ja opastuksesta.

PS: ei muuten Pora tykännyt kun virtoja ja ovia oli rumpattu eestaas. Kun käynnisteltiin niin takkuista oli ja pöllytteli valkoisia savupilviä. Meinasi paniikki hiipiä roppaan. Siitä tuo kuitenkin tasaantui ja käyteltiin kunnolla kuumaksi ja vähän kierräteltiin. Samalla latailtiin akkua

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy