Crafter 2017

Aloittaja Turbo, 16.05.16 - klo:20:58

« edellinen - seuraava »

Turbo

Kävin vähän liikkeessä kyselemässä, etuveto automaatin tuotanto on jo alkanut, mutta suomihintoja ei saada ennenkun co2 arvot valmistaja julkaisee. Neliveto-automaatin tuotanto kevät 2018. Ja se tulee olemaan hinnakas varsinkin pitkänä bi-turbo-neliveto-automaattina, 60tâ,¬ +- xxxx euroa. Ja siihen jos laskee vielä varusteille muutaman tonnin, niin alkaa pakettiautolla hintaa olla.

mikkole

Vanteita etsiskelly tulevaan crafteriin.  16 tuumasilla ajattelin mennä. alkuperäinen et 58-60.  Mutta eiköhän tuonne mee et 50-60 mukisematta. Eli periaatteessa t6 portterin vanteet, kunhan kantavuutta vaan on riittävästi. Käytännössä 1250kg/vanne pitää löytyä.   Jakohan on 5x120 ja keskireika 65,1.
Nykyiset skoda fabia vm20 crafter vm21 sprinter vm16. Ex Crafter vm2017,suberb 4x4 tdi vm2016.   crafter maxi vm13. golf variant 4motion 2014 transporter 128kw vm08, octavia combi 4x4 vm11, golf variant 2,0 tdi vm07, ibiza sport tdi vm01, cordoba variant vm98

Turbo

Nyt 8-vaiht. automaattikin hinnoiteltu, neliveto-automaatti vielä uupuu.

Crafter 35 umpipakettiauto 2,0 TDI 130 kW 4Motion, 3640   50 195,04 â,¬
Crafter 35 umpipakettiauto 2,0 TDI 130 kW 4Motion, 4490   53 652,39 â,¬
Crafter 35 umpipakettiauto 2,0 TDI 130 kW 8at, 3640   45 014,12 â,¬
Crafter 35 umpipakettiauto 2,0 TDI 130 kW 8at, 4490   48 835,81 â,¬

mikkole

Nyt on saatu uus crafter ajoon.  130kw pitkä etuveto manuaali.  Moottori vetää mukisematta käytännössä 1200 rpm eteenpäin. Selvä parannus edelliseen.  Kontti on hiukan ahtaanpi kuin entisessä.  Siis lyhyempi.  5 eurolavaa perästä poikittain kyytiin justiinsa.  Hytti on kuskin kannalta parempi ainakin omasta mielestä.  Jousitus on pintakovempi. Ei kuitenkaan epämukava.  Töyssyissä ei etujousitus pohjaa niin helposti.  Kulutuksesta en osaa sanoa vielä.  Pitää ajella ensin pari tankillista.
Nykyiset skoda fabia vm20 crafter vm21 sprinter vm16. Ex Crafter vm2017,suberb 4x4 tdi vm2016.   crafter maxi vm13. golf variant 4motion 2014 transporter 128kw vm08, octavia combi 4x4 vm11, golf variant 2,0 tdi vm07, ibiza sport tdi vm01, cordoba variant vm98

Turbo

Hyvä homma, että nyt saatu ensimmäinen uusi Crafter foorumillekin :)

Mites auton pituus, onko kankea käsitellä vai tottuuko ja ei haittaa käytännössä muualla kun parkkiruuduissa ?

Eniten itseäni askarruttaa miten etuveto toimii talvella pitkässä 4490 mallissa, kun sinne laittaa kuormaa kyytiin. Sutiiko koko ajan ja pärjääkö kitkarenkailla...jääkö kiinni helposti pihaan ja varsinkin kun pitkä akseliväli. Nelivedon hintalisä on kyllä huima, melkein 8-tonnia.

mikkole

En usko pituudesta olevan ongelmaa. Tosin itsellä oli pitkä versio edellinenkin. Ite otin nokian nastat talveksi.  Ajattelin lastata painavemmat tavarat sivuovista. Entisessä tuli laitettua aina taakse. Otin peruutuskameralla auton niin on helppo peruuttaa kärrikin koukkuun. Tuo moottorin alavääntö on kyllä positiivisin asia tällä haavaa. Koeajolla kävin ainoastaan 140hp lyhyellä versiolla.

Pitää kirjotella kokemuksia ja kulutuslukemia kohan tulee kilometrejä. Led valopaneeli ja helmaputket pitää asennella. 

Auton ostin Joensuun Laakkoselta. Eli sieltä löytyy kohta vaihtorivistä reipas satatonnii ajettu pitkä crafter
Nykyiset skoda fabia vm20 crafter vm21 sprinter vm16. Ex Crafter vm2017,suberb 4x4 tdi vm2016.   crafter maxi vm13. golf variant 4motion 2014 transporter 128kw vm08, octavia combi 4x4 vm11, golf variant 2,0 tdi vm07, ibiza sport tdi vm01, cordoba variant vm98

Turbo

Kirjottele ihmeessä kokemuksia vaan tänne kun kilometrejä kertyy, mieluusti lueskellaan :)

Vakiovalot kans kiinnostaa, et onko fixuin vaan laittaa led-paneeli vrt. tehdas led-valot lisävarusteena.

Itellä nastat nyt Transitissa, mutta kyllä vaan se meteli ärsyttää pitkällä matkalla. Kitkoihin 4-veto henkilöautossa tottunut, niin on ne vaan mukavan hiljaset.

Lyhyen crafterin koeajoin kanssa 130kw ja olihan se hieno moottori, täytyy kyllä se pitkäkin käydä koeajaa.

Turbo

Kävin koeajamassa lyhyen 3640 130kW 8-vaiht. automaatin ja pitkän 4490 manuaalin.

Pitkä on yllättävän ketterä pyörittelyssä ja varmaankin juuri tuo erittäin kevyeksi muuttuva ohjaus hiljaisessa vauhdissa vielä korostaa ketteryys vaikutelmaa. Pituus ei siis ole ongelma, jota vähän aiemmin epäröin.

8-vaiht.automaatti vaihtaa hienosti, mutta yllättävän hyvin 130kW tehot vain hukkuu, eli mikään raketti se ei ole, mutta tekee ajamisesta kyllä erittäin mukavaa.

Neliveto-automaatin toimitukset venyy vuodella, eli loppukesä 2018.

Turbo

Kävi aika hauskasti, melkein 1,5v odottelin tätä Crafteria automaattina ja eipä sitten lopulta kauppoihin päästy vaan kilpailija veti tällä kertaa pidemmän korren.

mikkole

Pitääpäs päivitellä kokemuksia uudesta crafterista.

Elikkäs 15.9.2017 ostettu crafter. Nyt metrejä takana 39tkm. Ajettavuus hyvä asfaltilla. Sorateillä kova. Voi johtua jäykemmästä alustasta.  Kulutus pyörii keskimäärin 10 litran kahta puolta. 

Moottori on sopivan vääntävä. 177hp.

Miinuksina sanoisin

Ilmastointi tehoton
Sivuovien kitinä, ohjuritappien vaselointi auttaa
Huono vetopito etuvetosena
Öljyä vie 20tkm öljyn vaihto välillä 1 litran

Vikoja

Kampiakselin sfeta vuotaa öljyä.  Menee ensi viikolla remonttiin.

Kuskin puoleinen etujousitus paukahteli alussa.  Kun jousitus jousti ja rattia sattui kääntämään samalla reilusti. Kävi tarkistuksessa. Ei vikaa.  Loppui muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.

Isona plussana maalipinnan kesto.   Ei kiveniskemia.  Edellinen crafteri oli 1 talven jäljiltä keulasta kuin haulikolla olisi ammuttu.
Nykyiset skoda fabia vm20 crafter vm21 sprinter vm16. Ex Crafter vm2017,suberb 4x4 tdi vm2016.   crafter maxi vm13. golf variant 4motion 2014 transporter 128kw vm08, octavia combi 4x4 vm11, golf variant 2,0 tdi vm07, ibiza sport tdi vm01, cordoba variant vm98

mikkole

Lainaus käyttäjältä: mikkole - 31.10.18 - klo:22:25
Pitääpäs päivitellä kokemuksia uudesta crafterista.

Elikkäs 15.9.2017 ostettu crafter. Nyt metrejä takana 39tkm. Ajettavuus hyvä asfaltilla. Sorateillä kova. Voi johtua jäykemmästä alustasta.  Kulutus pyörii keskimäärin 10 litran kahta puolta. 

Moottori on sopivan vääntävä. 177hp.

Miinuksina sanoisin

Ilmastointi tehoton
Sivuovien kitinä, ohjuritappien vaselointi auttaa
Huono vetopito etuvetosena
Öljyä vie 20tkm öljyn vaihto välillä 1 litran

Vikoja

Kampiakselin sfeta vuotaa öljyä.  Menee ensi viikolla remonttiin.

Kuskin puoleinen etujousitus paukahteli alussa.  Kun jousitus jousti ja rattia sattui kääntämään samalla reilusti. Kävi tarkistuksessa. Ei vikaa.  Loppui muutaman tuhannen kilometrin jälkeen.

Isona plussana maalipinnan kesto.   Ei kiveniskemia.  Edellinen crafteri oli 1 talven jäljiltä keulasta kuin haulikolla olisi ammuttu.
.     


Nyt meni nox anturi pakoputkesta 2 vuotta ja 4 kk vanhana. 80tkm mittarissa.  Hinta 1400â,¬ joka laski neuvottelun tuloksena 600 euroon
Nykyiset skoda fabia vm20 crafter vm21 sprinter vm16. Ex Crafter vm2017,suberb 4x4 tdi vm2016.   crafter maxi vm13. golf variant 4motion 2014 transporter 128kw vm08, octavia combi 4x4 vm11, golf variant 2,0 tdi vm07, ibiza sport tdi vm01, cordoba variant vm98

Jms 86

#41
Alkaakohan näistä olemaan porukalla jo kokemuksia?

Harkinnassa hankkia firmalle tuollainen -17 tai uudempi crafteri mahdollisesti 130kw moottorilla, manuaalina ja noin 100tkm ajettuna.

Tutulta taksikuskilta kyselin kokemuksia, hänellä +300tkm ajettu 130kw moottorilla ja jotain pikkuvikoja lukuunottamatta ei ole kuin huollettu, ajettu ja tankattu. Sähköinen liukuovi ilmeisesti oli hiukan kiusannut antureiden osalta, mutta muuten ei ole ollut murheita.

Yhdeltä entiseltä vw:n huoltomieheltä kyselin myös, muutamia kansipahveja hän oli näihin vaihtanut, vuoden tosin ollut jo muissa hommissa. Suositteli tosin tyytymään yhden turbon versioon, ilmeisesti transportterin tuplaturbo malleissa on ollut ongelmia riittävästi.

Hienosti se ainakin kulki, enkä mitään eikoisia ääniä tai vastaavia havainnut lyhyellä koeajolla. Kylmällä tai puolilämpimällä koneella tasaista n. 60 km/h vauhtia ajaessa ja siitä kiihdyttämään lähtiessä tuntui ehkä pientä empimistä. Lämpimällä koneella en samaa enää huomannut.

Elikkäs, onko näissä ollut turbojen tai muiden kalliiden osien suhteen ollut ongelmia? Alustavasti autoa tarkoitus pitää sinne 200tkm tuntumaan tai siihen asti että nelivetoiset mallit alkaa olemaan sopivissa hinnoissa kukkarolle  :) Noin 15tkm vuodessa tulee ajoa, moottoriöljyjä olen tottunut vaihtamaan kerran vuodessa ja sillä ajatuksella meinasin jatkossakin mennä.

mikkole

Mulla meni juuri Joensuun k-caaraan 110tkm ajettu pitkä crafteri vaihdossa. Tuo yksilö toimi hyvin meillä. Nox anturi takuuseen ja kampiakselin stefa. Iskarin yläpään kääntölaakeri juskus loskakeleillä vähän takerteli. Muuten toimi hyvin kokoaikana. Hyvistä kokemuksista johtuen tilalle tuli  samalla etuvetotekniikalla oleva extra pitkä 130kw malli. Vetohommissahan tuo etuveto on vähän onneton vehje ainakin talvella.
Nykyiset skoda fabia vm20 crafter vm21 sprinter vm16. Ex Crafter vm2017,suberb 4x4 tdi vm2016.   crafter maxi vm13. golf variant 4motion 2014 transporter 128kw vm08, octavia combi 4x4 vm11, golf variant 2,0 tdi vm07, ibiza sport tdi vm01, cordoba variant vm98

Jarmo

Tervehdys kaikille Crafterista kiinnostuneille. Kerronpa minäkin nyt kaikki reilun vuoden aikana tekemäni havainnot uudesta Crafterin mallista.
Auto on tosiaan 2020 tammikuulla käyttöönotettu 177hv pitkä versio automaatilla ja nelivetona. Ajettu tällä hetkellä noin 23000km. Auto on vakiovarusteiden lisäksi varustettu kohtuullisen kovilla varusteilla ja hintakin oli sitten sen mukainen. Jotain 65.000,00 ja 70.000,00â,¬ väliltä, ihan tarkalleen en enää muista.

Alku auton kanssa oli todella lupaavaa, verrattuna edelliseen 2013 malliseen "Mersuun". Ajettavuus, mukavuus (toki osin varusteiden ansiosta), ajomelu ym. olivat kaikki ottaneet melkoisen kehitysaskeleen eteenpäin. Myöskin tuo laatikko on toiminut melko mukavasti ja ainakin vielä ilman murheita, vaikka alkuun se vähän mietityttikin.
Kuitenkin sitten kesästä 2020 lähtien alkoi autossa esiintymään kaikkea pientä epämääräisyyttä. Mm. kerran ajellessani vakkari päällä normi matka-ajoa, yhtäkkiä kesken ajon vilkkui kaikki mahdolliset valot ja häiriöilmoitukset mittaristossa ja mm. vakkari sitten toki lakkasi toimimasta. Muutaman kilometrin ajon jälkeen pysäytin levähdyspaikalle ja sammutin moottorin. Odotin muutaman minuutin ja kas kummaa, sen jälkeen moottori käyntiin ja taas auto toimi. Tämän seurauksena luin sitten vcds: llä vikahistorian ja tulostin ulos yli 30 A4 sivua vikakoodeja oheismerkintöineen. Toimitin nuo tulosteet huoltoliikkeeseen, joka oli myöskin auton hankintapaikka. He totesivat hetken tulosteita tutkittuaan ainoastaan näin: jaa'a, ei osaa sanoa mikä tuon aiheutti. Homma jäi sitten siihen, eikä mitään tapahtunut.
Näitä "haamuilmoituksia" on nyt tullut tuon tapahtuman jälkeen muutamia, mutta ne eivät koskaan ole johtaneet mihinkään toimenpiteisiin.

Toinen viime kesänä alkanut ilmiö on sitten muutamat ylimääräiset konehuoneesta kantautuvat äänet, joita kuuntelen vielä tänäkin päivänä, ihan joka päivä autolla ajellessani, mutta joita merkkiliike ei luonnollisestikaan kuule ja näin ollen he sitten myöskin kiistävät niiden olemassaolon. Mainittakoon kuitenkin, että kun ensimmäisen kerran olin näiden äänivaivojen kanssa kyseisessä merkkiliikkeessä asioimassa, niin heidän mekaanikkonsa kyllä totesi ja kuuli, sekä myöskin ihmetteli hieman näitä minun mielestäni ylimääräisiä ääniä, mutta eihän luonnollisestikaan "haalaritason" huomioita pidetä minään ja näin ollen kyseisen liikkeen "päällikkötaso" systemaattisesti kieltää noiden äänien olemassaolon ja kieltäytyvät tekemästä, saatikka tutkimasta asiaa.
Koska auto on oikeasti ohjaamoon muuten mielestäni mukavan hiljainen, niin nuo konehuoneesta mitä ilmeisemmin lämmityslaitteen kanavan kautta ohjaamoon kantautuvat äänet ottavat ainakin itselläni erityisen paljon "keskushermostoon".
Mennäänpäs sitten tarkemmin noihin ääniin, jos vaikka joku muukin olisi tuollaisia omasta autostaan löytänyt tai tunnistanut.

- Ensimmäinen ylimääräinen ääni on etenkin tyhjäkäynnillä ja todella hitaassa, lähes tyhjäkäynnillä tapahtuvassa liikkeessä esiintyvä ääni, jota itse kuvailen sanalla "pulputus". Joku muu voisi kuvailla sitä jotenkin toisin. Tuo ääni kuitenkin esiintyy säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta on kuitenkin havaittavissa ihan joka päivä. Aikaisemmin mainitsemani merkkiliikkeen mekaanikon kanssa paikansimme äänen tulevan esiin aina silloin, kun itse muutin kaasupolkimella moottorin tyhjäkäyntikierroksia todella varovaisesti, juuri ja juuri 800 ja 1000 rpm välillä. Mekaanikko totesi äänen syntyvän aina silloin, kun toisen turbon jokin säätötanko liikkui jompaan kumpaan suuntaan. En tiedä tarkalleen mitä tuo säätötanko liikuttaa, mutta miellän tuon "pulputtavan" äänen syntyvän silloin, kun tuo säätö jää jostain syystä ns. "heijaamaan". Tämän kuitenkin merkkiliike kiistää, eivätkä edes halua tutkia asiaa tarkemmin.
Toimitin juuri tällä viikolla äänestä otetun tallenteen saman liikkeen toisen toimipisteen korjaamopäällikölle ja hän kyllä totesi kuulevansa tuon äänen, mutta epäili äänen tulevan silloin tällöin jakopäänhihnasta. Mene ja tiedä, mutta itse olen varovasti eri mieltä. Ja jos ääni tulisikin jakopäänhihnasta, niin mielestäni se pitäisi silloin tutkia, mutta näin ei kuitenkaan ole nyt haluttu liikkeessä tehdä, vaan heille on helpompi kiistää koko asia.

- Toinen, myöskin varsin "kosmeettinen", mutta sitäkin ärsyttävämpi ääni on syksyllä alkanut onttomainen kumina konehuoneesta, joka etenkin maantienopeudessa kantautuu ohjaamoon jopa radion äänen yli. Myöskin tämän äänen olemassaolon merkkiliike kiistää. Tämä ontto kumina kuuluu myöskin erittäin hyvin auton ulkopuolella moottorin käydessä tyhjäkäyntiä. Myöskin tuo merkkarin mekaanikko itse ääneen hämmästeli moista onttoa kuminaa, mutta tunnetusti kyseisen liikkeen pomot eivät paljoa mekaanikkojen mielipiteitä ota huomioon, sillä helpompi on kiistää myöskin tämän koko äänen olemassaolo.
Tutkimme kuitenkin myös tätä asiaa tällä viikolla liikkeen toisen toimipisteen korjaamopäällikön kanssa ja positiivista oli sitten se, että myöskin hän epäili äänen tulevan jostain jakopään muovikopan tiimoilta ja samalle seutuville olen itsekin äänen lähdettä paikantanut. Yksi vaihtoehto on myöskin ilmanputsarin kotelo / imuputkisto, mutta tuon kumisevan äänen saa kuitenkin parhaiten esiin tai pois vääntelemällä / painelemalla jakopään muovikantta, joten todennäköisesti siltä suunnalta tuo ääni myöskin tulee ja sitten sopivassa maantienopeudessa tulee korostuneen voimakkaana noiden ilmakanavien kautta ohjaamoon. Negatiivista on sitten se, että virallista kantaa ei merkkari tuohon ota, eikä siihen näin ollen ole luvassa myöskään korjausta heidän toimestaan.

- Kolmas syksyn mittaan alkanut ääni on sitten molempien turbojen alkanut vinkuna / ujellus. Ensin alkoi toinen, korkeammilla kierroksilla toimiva turbo vinkumaan ja tässä talven mittaan on myöskin toinen, matalammilla kierroksilla toimiva turbo aloittanut kivan vihellyksen. Ennen kuin joku ehtii huomauttaa, että turbon ehkäpä kuuluukin jossain tilanteessa viheltää, niin juu'u, tiedän kyllä sen. En kuitenkaan ymmärrä, miksi etenkin tuo alemmilla kierroksilla toimiva turbo viheltää nykyisin esim. maantieajossa vakkarilla ajellessa oikeastaan koko ajan kierrosalueella 1600 - 2000rpm ja korostuu, kun koneelle tulee pienikin kuormitus. Nykyautoissa nuo turboista kuuluvat äänet on saatu varsin hyvin eristettyä niin, ettei ne ainakaan enää ohjaamoon saakka kuulu, eikä ne tässäkään autossa ole vielä uutena kuulunut.
Merkkarin työnjohtaja myöskin totesi tuon jo aikaisemmin, korkeammalla alueella kuuluneen ujelluksen ja epäilikin jo ääneen, olisiko turbon siivissä kenties jotain. Kun sitten olin varaamassa aikaa noiden turbojen tutkimiseen, niin kyseinen toimipiste nosti niin sanotusti kädet pystyyn ja mahdollisen vian tutkiminen siirrettiin saman liikkeen toiseen toimipisteeseen.
Kun sitten auton oltua 2,5 viikkoa kyseisen liikkeen toisessa toimipisteessä sain sen viimein takaisin, oli diagnoosi kuta kuinkin tällainen: "Auto on koeajettu nosturilla ja maantiellä. Koeajojen perusteella ei todettu muita vikoja.
Auto tarkistettu silmämääräisesti nosturilla. Silmämääräisessä tarkastuksessa ei todettu vikoja. Auton vikamuistissa ei ole moottoriin / turboon liittyviä vikoja". Tiedusteltuani asiasta hieman tarkemmin, sain vielä jatkovastauksen, joka meni näin: "Auton ollessaan useamman kerran korjaamollamme, olemme todenneet että auton suorituskyky on normaali eikä vikakoodeja ole. Emme myöskään ole pystyneet toteamaan normaalista poikkeavia ääniä autostanne sen ollessa korjaamollamme. Täten ei jatkotoimenpiteille ole tällä hetkellä tarvetta".
Tämä vastaushan kertoo juuri siitä mitä merkkiliike haluaa ja mihin he pystyvät, eli merkkiliike pystyy niin halutessaan ihan täysin kumoamaan asiakkaan tekemät huomiot, jotka kuitenkin on mahdollisesti heidän omassa toisessa toimipisteessään tai heidän oman mekaanikkonsa toimesta todettu ja tekemään täysin oman halunsa mukaisia päätöksiä.
Mainittakoon vielä, että kun kysyin mahdollisista turbojen siivikoiden tutkimisesta ym. niin en ole vielä tähän päivään mennessä saanut siihen minkäänlaista vastausta, joten todennäköisesti asiaa ei ole tutkittu, sillä eihän siitäkään ole vikakoodia. En kyllä itse tiedä, miten esim. jonkin osuman saanut turbon siivikko jättäisi vikakoodin, mutta äänen se kyllä mitä todennäköisimmin antaa.

Merkkiliikkeiden vian paikannus ja ongelmien selvittely on mielestäni aika kaukana isosta osaamisesta ja perustuu puhtaasti ja ihan täysin mahdollisiin muistissa oleviin vikakoodeihin. Ellei niitä ole, niin ei ole vikaakaan.
Korostan kuitenkin, että autoa kanssani tutkinut mekaanikko tuntui olevan ihan ammattilainen, sekä hän myöskin suhtautui asioihin niiden vaatimalla asenteella ja kaiken lisäksi myöskin huomioi samoja asioita kuin minä asiakkaana. Ymmärrän kuitenkin, että ei tuo yksittäinen mekaanikko pysty tekemään päätöksiä oman mielensä mukaan ja tuskin nuo seikat häntä myöskään määräänsä enempää edes kiinnostaa, hänhän kuitenkin tekee vain työnsä ja juuri sen mitä hänen omat pomonsa kehottavat tekemään.

Ettei kaikki olisi ihan täysin negatiivista kirjoittelua, niin jotain kuitenkin saatiin korjattuakin. Tuon 2,5 viikon aikana autoon vaihdettiin nox-anturi, joka sytytti häiriövalon juuri edellisenä päivänä, ennen kuin toimitin auton korjaamolle. Tämä siis jo näillä kilometreillä.
Toinen osa joka vaihdettiin, oli lämmityslaitteen puhallin. Tämäkin osa oli jo aikaisemmalla kerralla tilattu liikkeen toisen toimipisteen korjaamon pöydälle, mutta sitä ei koskaan vaihdettu, sillä heidän mielestään alkuperäisessä ei ollut mitään vikaa. Liikkeen toinen toimipiste kuitenkin todensi tuon vian olemassaolon ja tilasi sitten saman puhaltimen uudelleen, tällä kerralla heidän omalle pöydälleen.

Tästä kaikesta siis loppukommenttina omat mietteeni: autossa olisi potentiaalia, on tilaa, on mukava ajaa, 4-vetoisena toimii vaihdelaatikko mukaan lukien muuten hienosti, mutta nuo kaikki edellä kuvatut ylimääräiset äänet, sekä merkkiliikkeen toiminta niiden poistamiseksi ei millään tavoin miellytä.

Jos joku ihmettelee miksi "nillitän" jostain ylimääräisistä äänistä, sillä nehän ovat vaan ääniä, on alla toivottavasti tyhjentävä vastaukseni:

Auto on minulla työssäni jokapäiväisessä käytössä ja se on myöskin osittain minun työpaikkani ja konttorini. Olen tietoisesti ostanut valmiiksi kalliin auton vielä hintaa entisestään nostavilla varusteilla ja odotin saavani laatua, joka mielestäni pitäisi sisältyä tuohon hintaan. En ymmärrä sitä, että uutena ostettuun autoon ilmaantuu noilla kilometreillä jo ensimmäisen vuoden aikana ylimääräisiä konehuoneesta kantautuvia ääniä, jotka eivät siinä ole olleet uudesta lähtien. Tyypillisestihän nuo sitten merkkiliikkeessä muuttuvat hyvin nopeasti ominaisuudeksi.
Olen aina ollut erittäin tarkka autoistani, sekä mm. niiden teknisestä kunnosta ja olen aina saanut "näppyjä pyllyyn" etenkin kaikista autoissa kuuluvista ylimääräisistä äänistä. Kuuntelen ennemmin ajellessani vaikka sitten Novaa, kuin autosta kantautuvia ylimääräisiä ääniä. Nyt kuitenkin noiden äänien välttämiseksi pitäisi Novaa kuunnella sen verran kovalla äänenvoimakkuudella, että sitä ei meinaa tärykalvot, eikä myöskään hermot kestää.
Jos ostaisin aina käytettyjä pakuja käytettyjen autojen "ominaisuuksilla", niin ymmärtäisin ja ehkä jopa sietäisin tuollaiset ylimääräiset jutut paremmin. Ostan kuitenkin tietyistä syistä itselleni työkäyttöön aina uuden pakun ja odotan niiden myöskin sisältävän kaikki ominaisuudet uutena, eikä niin, että tämän kaltaisia "ominaisuuksia" alkaa esiintymään ensimmäisen vuoden aikana.

Tämä oli nyt kohtuullisen pitkä kertomus uudesta Crafterista omaan kokemukseeni perustuen ja on totta, että suurin osa negatiivisesta kirjoittelustani kohdentuu nimenomaan kokemukseeni tuon kyseisen merkkiliikkeen toiminnasta. Joku toinen merkkiliike olisi voinut hoitaa asian vähän sujuvammin, mutta jotenkin miellän edellä kuvatun toiminnan lopulta aika yleiseksi merkkiliikkeen toimintamalliksi. Jos jollain on oikeasti hyviä kokemuksia jostain liikkeestä nimenomaan Crafterin osalta, niin otan suosituksia ilolla vastaan.
Operoin itse täällä Etelä-Pohjanmaalla, eli lähes "jumalan selän takana", mutta pidempi etäisyyskään ei nyt haittaa. Siedän kyllä vaikka vähän pidemmänkin matkan, kunhan vaan homma toimii joko rahalla tai ilman.

Seuraan tätä foorumia nykyisin todella harvoin, joten halutessaan joku voi ottaa yhteyttä aiheeseen liittyen joko sähköpostilla jarmo.hautala (at) harmanlvi.fi tai ihan vaikka soittamalla 040 180 1120.


Anteroo

Meillä jokunen crafteri joissa ollut noita nox anturi vikoja, vuotavia kampiakselin stefoja ja nyt talven jäljiltä kahdessa autossa turbo vika. Turboista kuulunut juuri tuota ujellusta veto päällä. Molemmissa imusiipi mutkalla ollut.
Muistaakseni sanoivat että huohotin putkeen kondensoituu talvella vettä josta se menee jäänä tuboon vääntäen siiven. Eli ei sovellu pakkasilmastoon kyseinen putki mutta eivät lähde niitä muuttamaan eikä vaihtamaan olemassa oleviin autoihin ilman turbo vikaa. Toinen meni takuu aikana mutta toisesta oli takuu juuri loppunut(2v3kk/90 000km) ja maksumieheksi pitäisi itse joutua siitä. Toki lupaavat goodwilliä 70% osista mutta jos osien lähtöhinnat on pilvissä niin eipä se paljoa mieltä lämmitä.


Mutta mukavia ovat ajaa ja alusta on kestänyt hyvin vaikka ajetaan koko ajan kantavuuden rajoilla.

Muuten voin suositella kyseistä autoa jos siinä on takuuta jäljellä tai valmistaja rupeaa suoraselkäisesti kantamaan vastuun virheistään.

mikkole

Lainaus käyttäjältä: Anteroo - 13.04.21 - klo:23:39
Meillä jokunen crafteri joissa ollut noita nox anturi vikoja, vuotavia kampiakselin stefoja ja nyt talven jäljiltä kahdessa autossa turbo vika. Turboista kuulunut juuri tuota ujellusta veto päällä. Molemmissa imusiipi mutkalla ollut.
Muistaakseni sanoivat että huohotin putkeen kondensoituu talvella vettä josta se menee jäänä tuboon vääntäen siiven. Eli ei sovellu pakkasilmastoon kyseinen putki mutta eivät lähde niitä muuttamaan eikä vaihtamaan olemassa oleviin autoihin ilman turbo vikaa. Toinen meni takuu aikana mutta toisesta oli takuu juuri loppunut(2v3kk/90 000km) ja maksumieheksi pitäisi itse joutua siitä. Toki lupaavat goodwilliä 70% osista mutta jos osien lähtöhinnat on pilvissä niin eipä se paljoa mieltä lämmitä.


Mutta mukavia ovat ajaa ja alusta on kestänyt hyvin vaikka ajetaan koko ajan kantavuuden rajoilla.


Onko autosta maski suojattu talvella? Meillä tuossä entisessä 18 mallin carfterissa ei olllut moottorin pohjasuojaa tehtaan jäljiltä. Ja rupesi jo 10 asteen pakkasilla muodostamaan öljykorkkiin kosteutta siihen malliin että piti peittää koko keula. Uudessa autossa taas moottori on suojattu alhaalta umpeen. Ei ainakaan nyt tammikuun alusta alkaen muodustunut kosteutta öljyn sekaan.  Ajoa tulee semmonen 20-35 kilsaa kerrallaan. 

Muuten voin suositella kyseistä autoa jos siinä on takuuta jäljellä tai valmistaja rupeaa suoraselkäisesti kantamaan vastuun virheistään.
Nykyiset skoda fabia vm20 crafter vm21 sprinter vm16. Ex Crafter vm2017,suberb 4x4 tdi vm2016.   crafter maxi vm13. golf variant 4motion 2014 transporter 128kw vm08, octavia combi 4x4 vm11, golf variant 2,0 tdi vm07, ibiza sport tdi vm01, cordoba variant vm98

kari29

Onkos tuo biturbo 177hp sama kone kuin Transporterin 199/204hp?

Liekkö muuta eroa kuin viritysaste ja eri vaihteisto?

Karalan sivujen mukaan tuosta Crafterin 177hp saa irti stage1 205hp/450nm. Transporterista 240hp/520m.


kari29

Onko kellään kokemusta tehtaan nopeusrajoittimesta tai jälkiasennetusta nopeusrajoittimesta?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy