Xenon polttimoiden vaihto -014 malliseen

Aloittaja hojaleht, 06.02.23 - klo:11:00

« edellinen - seuraava »

hojaleht

Hei

Tulipa viikonloppuna vaihdettua D5s polttimot.

Työkalut: torx päiset pienet ja erittäin pienet räikkäavaimet. torx hylsyyn pitkä jatkovarsi ja magneetti varren päähän.

Lyhyesti: polttimo on laitimmaisena umpiossa ja halogeeninahan tuon vaihtaisi ehkä sieltä lokasuojan luukusta minkä youtubevideot näyttää.
Xenon umpiossa tila ei riitä paikallaan irrotella tai itse en edes kokeillut moista joten umpio irti strategialla kokeilin edetä.


Ensin umpion päältä rautakappale irti, M13, 2x M10 ja T30?,  sähköjohto irti ja umpion vasemmalla ja oikealla puolen kiinnitysruuvi 2kpl syvennyksessä  T30 tms isompi torx pitkällä varrella ja magneetilla nostaen ruuvi pois.

Aikansa ähellettyä totean ettei umpiota saa pois ahtaasta välistä vaan pitää löysätä puskuri irti...
-> puskurin yläreuna: 4 pientä torx ruuvia keskellä konepellin etureunan kohdalla... umpioiden väliset 4 torx ruuvia siis.
-> puskurin alareuna: 4 pientä torx ruuvia keskellä alhaalla moottorin pohjamuovin etupuolella.
-> puskurin pääty: 2 pientä torx ruuvia lokasuojan luukusta ja umpion ulkopäädystä näkyvästä aukosta ... tarvii ehkä nivelöidyn jatkovarren, kirosanoja ja pienen pienen räikkätyökalun ja pienet kädet...

Tämän jälkeen puskuri tulee sen verran eteen ja putoaa hieman alas että umpion saa irti. Loppuosa hommaa on suoraviivaista, umpiosta suojaluukku auki ja D5s polttimon lukitus siiveke kääntyy aukipäin auki -> polttimo irti ja uutta tilalle...

Jos joku on vaihtanut tuon paikallaan niin mielellään kuulisin onnistuuko? tämä ei ainakaan helppo homma ollut mutta puskurin irrottamalla sai tehtyä.
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

ahav

Ihan vaan mielenkiinnon vuoksi, paljonko oli kilometrejä mittarissa kun polttimot alkoi olla vaihtokunnossa? Lähinnä kiinnostaa kuinka paljon noille tehdasasennetuille D5S-polttimoille suurin piirtein on käyttöikää odotettavissa ennen kuin joutuu tuohon purkuoperaatioon ja investoimaan noin 300 euroa pelkkiin lähivalopolttimoihin.

hojaleht

Hei

250tkm ajettu.

Alkuperäiset oli philipsit ja philips xtremevisionit meni tilalle.

Ensimmäinen intermittent low beam - vikakoodi näyttäs olevan jostain parin vuoden takaa, nyt sytytti jo palaneen polttimon vikavalon niin piti vaihtaa. Sellanen väpättävä valo siinä oli eli varmaan vastaantulijat kiittää.

Tulevana viikonloppuna asentuu automaattinen valokytkin niin pitäisi hieman enempi mennä jatkossa päivävaloilla... :-)
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy