Golf Mk6 jarrut

Aloittaja Beetle, 20.01.23 - klo:16:00

« edellinen - seuraava »

Beetle

Auto: 1.2 TSI 105hv.

Pitäisi takajarruja laitella, minkä kokoiset levyt sinne menee?

Motonet tarjoaa aika monenlaista: https://www.motonet.fi/fi/varaosat/780/1041465/autot/volkswagen-vw/golf-vi-2008-2012-variant-vi-2009-2013

Ø253x10mm, Ø256x12mm, Ø272x10mm,  Ø282x12mm

???

Superkossu

Omasta huoltovihosta katsomaan PR-numerot, esim takalevyille 1KD,1KE/1KF jne.
Audi A3 8P 1.4TFSI

Beetle

Mitä ovat PR-numerot?

Huoltovihon ajoneuvotiedoista löytyi vain 1K z... ei 1KD,1KE/1KF jne...


o.b.

1KZ -> 282x12mm takalevyt.

Juzu84

Paikallinen varaosaputka antaa alustanumeron perusteella oikeat levyt ja palat kouraan. Voi olla jopa halvempikin kuin motonet.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Beetle

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 20.01.23 - klo:17:37
1KZ -> 282x12mm takalevyt.

Kiitos tiedosta.  :) "Isot" jarrut pikku Golfissa.


Beetle

Mitähän Motonetin tiedoissa tarkoittaa tuo kaksi eri kokoa: Jarrulevy VAG 04-> 282/286mm?

Peruslevy maksaa 27,90, ja "alkuperäislaatu" 44,90,. Onko mitään järkisyytä ostaa nuo kalliimmat?


Jultsu

#7
Mahdatkohan katsoa oikeita levyjä? Noita 282/286mm levyjä oli aikoinaan ainakin 3BG Passateissa etuakselilla, tosin  siellä paksuudet oli sitten 22mm ja ylöspäin, eivät taida ihan mahtua kutosgolffin taka-akselille.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Beetle

#8
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.01.23 - klo:11:47
Mahdatkohan katsoa oikeita levyjä? Noita 282/286mm levyjä oli aikoinaan ainakin 3BG Passateissa etuakselilla, tosin  siellä paksuudet oli sitten 22mm ja ylöspäin,
eivät taida ihan mahtua kutosgolffin taka-akselille.

Jaa-a.. mitä sitten pitäisi katsoa?

Jos katsoo googlella koodilla 1KZ (huoltovihossa 1K z), niin tuota kokoa tarjotaan.

Vai onko autossa väärä huoltovihko???

-e-

Ei, kyllä huoltovihossa lukee: Golf 1.2 77 Kw TSI




Jultsu

Noh, selvisihän tuo 5 sekunnin googletuksella, näköjään konserni tykkää edelleen tästä levyjen kanssa millinäpertelystä, kutosgolffiin saanut myös 286x16mm takalevyjäkin jotka eivät luonnollisestikaan sovi 282x12mm levyjen tilalle ristiin. En vaan tajua miksi motonet sitten kimputtaa nuo kaksi kokoa saman tuoteartikkelin alle  ???
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Beetle

Meneekö takasatulan mäntä painamalla ja/tai pyörittämällä sisään, ei tartte laittaa autoa johdon päähän tai mitään?

Olisiko suosituksia kyseisestä työkalusta?

https://www.motonet.fi/fi/kategoria/2826/282257/Jarrutyokalut


dwntime

Pitää kiertää. Tuo Motonetin MTX kierätävä jarrumäntätyökalu ajaa asiansa hyvin. Vähän haastava joskus saada paikoilleen mutta toimii kun saa.

Beetle

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 20.01.23 - klo:17:37
1KZ -> 282x12mm takalevyt.

Nyt ei mennyt niin kuin Strömsössä, tuo koko kun ei olekaan oikea.  :(

Rullamitalla mitattuna sain vanhan levyn halkaisijaksi noin 252mm, joten sen täytyy olla 253 millinen!




o.b.

No sitten siellä pitäisi olla PR-koodi 1KD ???



M_M

#14
Lainaus käyttäjältä: Beetle - 22.01.23 - klo:17:12
(huoltovihossa 1K z)
Katselit varmaankin auton valmistenumeroa, valmistenumero esitetään tarrassa niin että auton mallitunnus on isommalla kuin muu teksti. Kuinka ollakaan, Mk6 golfin tunnus on 1K ja valmistenumero jatkuu sen jälkeen kirjaimella z.

PR-koodit ovat siellä alempana, ne koostuvat kolmesta merkistä eikä niissä ole välilyöntejä.

Alla esimerkkikuva Audi A3 tarrasta, sen mallitunnus on 8P.



Mikäli todella noissa alaosan koodeissa on tunnus 1KZ niin sitten on jotain hämärää kyllä.  ???
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Beetle

Joo, katselin valmistenumeroa...

Minulla lukee PR Codes kohdassa "OPTIONS" ja siella on koodi 1KD.


Beetle

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 31.01.23 - klo:21:22
No sitten siellä pitäisi olla PR-koodi 1KD ???


Tuossa kuvassa on välipelti jarrupaloille, ei minulla ollut siellä mitään välipeltiä.


Dieselgolf

Ainakin meidän 5-korisessa oli nuo ohuet ”välipellit”, takajarrupalojen ylä- ja alapäässä.
Liekö joku ne vaan jättänyt aiemmin pois palojen vaihdon yhteydessä ?

Beetle

#18
Oliko sinulla samanlaiset jarrut 253x10mm?

Mitenkä nämä Motonetin:

Jarrupalojen asennussarja Lucas
- Golf-VI 08-> Taakse jos Lucas-jarrut Ø255x10mm j-levy
Tuotenumero: 23-1211

Ihan ihme millilukuja... Eikä PR-numeroita...



Dieselgolf

Omassani oli nimenomaan tuon näköiset, ohuenohuet peltikäikäleet, takasatuloissa (eiku ei satuloissa, vaan niissä längissä) ylä- ja alapäässä.
Noihin sitten survastiin palat paikoillensa, enemmän tai vähemmän helposti.
Joku noista takkusi vastaan yhden jarrupalan kanssa, taidettiin hivasta viilalla hiukan jarrupalan päästä metallia pois tuon takia.

Mulla saattaa olla toki eri levyt kylläkin, kun kärryni on aiempi tyyppi, ja muutenkin farkkukorinen.
Enkä tietenkään voi sanoa kuuluuko tuohon malliin ne vai ei, saatikka onko nuo Motonetin pellit just  sinulle soveltuvat.
Merkkihuollon varaosatiski osannee varmuudella vastauksen antaa, eikä nuo sieltäkään ostettuna varmaankaan kalliit osat ole ostaa. Jos ne sinne siis kuuluu laittaa.

Marko

Kyllä sen huomaa, jos ne pellit puuttuu. Palojen sovitus on silloin liian väljä.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Beetle

Ei kuulemma Motonetin myyjän mukaan nuo pellit siihen kuulu. Taitaa olla monenlaista jarrua volkkareissa, mikähän järki..

No, oikeat palikat pitäisi nyt olla, kun pääsisi vaihtamaan..


kuusiokolo

Kun vaihdoin Oktaviaan vm -07 taakse kaikki uusiksi jäi yksi onkelma levyt kuumeni että sormia poltti,tuli monenlaisia ehdotuksia, " levyt " palat, josta hiukan viilasin,jopa lukijalla tarkastettiin,onkelmat loppui kun jätin ne peltiliuskat 4 kpl pois.   

Eihän sinne suuria välyksiä jää kun siinä on itsesäätyvät jarrupalojen säätö, voi varmistaa käsijarrulla toimivuus, siksi pitää esim pyörittää mäntää sisäänpäin laitettaessa, Oletan että kuten " emännän "Volkkarissa on samanlaiset satulat joihin nyöskin vaihdoin vermeet taakse, ei ongelmia, toimii kun junan vessa.

Beetle

Lainaus käyttäjältä: kuusiokolo - 17.02.23 - klo:05:45
Kun vaihdoin Oktaviaan vm -07 taakse kaikki uusiksi jäi yksi onkelma levyt kuumeni että sormia poltti,tuli monenlaisia ehdotuksia, " levyt " palat, josta hiukan viilasin,jopa lukijalla tarkastettiin,onkelmat loppui kun jätin ne peltiliuskat 4 kpl pois.

No niin.. Nyt on remppaa tehty. Osat Motonetistä.
Satula: Brembo
Levy: Vector (pinnoitettu)
Palat: Vector

Jarrupalojen pelleille ei ollut tarvetta, palat asettuvat suoraan ruosteiseen satulan kannattimeen.  ::)
Vanhan, ilmeisesti alkuperäisen satulan mäntää ei saanut sovinnolla kierrettyä kiinni.
Uutta satulaa ei saanut kammettua paikalleen, jos ei jättänyt jarrupalojen takana olevia vaimennuslevyjä(?) pois.
Ruuvasin mielestäni männän ihan sisään, mutta ei kuitenkaan satula mahtunut paikalleen, jos ei siis poistanut niitä palojen taustapeltejä.
Sittenkin teki tiukkaa ja jarru vähän laahasikin joidenkin kymmenien kilometrien ajan, mutta asettuivat sitten.
Jarrujen toiminta tuntuu normaalilta.

Levyn paksuus oli kyllä tönärillä mitattuna aika tarkalleen se 10mm, mutta voisiko palat olleet liian paksut? Pitää mitata laatikkoon jääneen toisen palasarjan paksuus.


Juzu84

Muijan Jettassa on Boschin jarrut ja siinä on nuo pellit takana sekä kannake pitää ottaa irti jos haluaa levyn pois. Omassa Golffissa on sit taas ne "toisen alihankkijan (en muista nimee)" jarrut ja siihen ei kuulu peltejä sekä levy tulee pois ilman satulan kannakkeen irrotusta vaikka korjaamo-ohje käskee käyttään kannakkeen irti.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Beetle

Joo, tähän ei tule peltejä ja levy tulee pois ilman satulan kannakkeen irrotusta. Jostain syystä se kannake piti eka yrityksen aikana irrottaa.  ::)

Oli kiinnityspultit kohtuu tiukassa.

Beetle

Niin, alunperin jarruremppa lähti siitä liikkeelle, kun erään kerran lähdin talvella töistä ja käsijarru ei kokonaan vapautunutkaan.

Pakko kuitenkin oli ajaa kotiin, pyörä pyöri kyllä, mutta jarru laahasi aika pahasti ja söi palat ja levyn loppuun.

Käsijarruvaijeri näytti menevän niin hankalista paikoista, että elättelin toiveita, että juuttuneen satulan vaihtaminen korjaisi ongelman.

Jarruvaijerin liikkuvuutta ei valitettavasi tullut enempiä tutkittua, ohutta öljyä sinne vaijerin suojakumin alle ruiskuttelin. Ihme vieteri systeemi siinä vaijerissa..  ::)

Nyt joitain viikkoja myöhemmin teki sen uudestaan, käsijaru ei täysin palauttanut ja taas levy kuumana...

Onko tuossa nyt mitään muuta mahdollisuutta kun että käsijarruvaijerissa on vikaa, jumittaa? Liekö tunnettukin vika?

Missä se vaijeri oikein menee, mita kaikkea pitää purkaa jotta siihen pääsisi käsiksi?






Dieselgolf

No esim Google avuksi, ja paat hakusanaksi vaikka tämän :

vw golf mk6 handbrake cable replacement

Sen jälkeen pitäisi parikin ohjetta ja videota ruudulle tupsahtaa.
Tuo vaijerin/vaijereiden lahoaminen, ruostuminen ja jumittaminen ei taida olla edes mitenkään järin harvinaista.

Beetle

Ei ihan heti löytynyt vaijerin vaihto videota, säätöjuttuja kylläkin.

Mutta uutta asiaa, katsoin kuvia käsijarruvaijereista ja heräsi kysymys: minulla on satulan päässä molemmissa vaijereissa jonkinlainen jousi..

Siis satulan vivun ja käsijarruvaijerin kannakkeen välissä. Onko se alkuperäinen viritys, joku kotitekoinen vai (merkki)korjaamon säätö esim. parantamaan

vaijerin palautumista?

Linkissä kaksi alempaa kuvaa.

https://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk6/brake_systems/brake_brake_mechanics/handbrake/adjusting_handbrake/

o.b.

Olen nähnyt kahdenlaisia takajarrusatuloita. Toisissa on ulkoinen jousi ja toisissa sisäinen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy