Puhaltaa satunnaisesti kylmää?

Aloittaja eranta, 23.12.22 - klo:11:29

« edellinen - seuraava »

eranta

Ajettiin eilen Turusta Kemiin joulunviettoon passatilla 2012 mallinen vekotin 1.4 tsi kaasu CDGA koneella. Ajettu 270 tkm, jakoketju hiluineen vaihdettu 60 tkm sitten. Vesipumppu ja hihnat uusittu 3000 tkm sitten, vuotamisen takia. Ongelma eilen yhden noin tunnin stopin jälkeen jälkeen ei ruvennut puhaltamaan lämmintä ja hetken päästä rupes jäähdytys nesteen punanen merkkivalo palamaan ja summeri piippaamaan. Pysähdyttiin ja tarkistin, niin nestettä oli paisuntasäiliössä melkeen täys.
Hetken päästä kone uusiks käymään ja puhallin rupes heti puhaltaa lämmintä, ajettiin loput ~400km, perillä viimeinen pari sataa metriä tuntus, et taas rupes puhalta kylmää (tästä ei varmuutta, yöllä jaksanut ruveta tutkimaan mitään). Merkkivalo ei toista kertaa syttynyt tai summeri soinut.
Öljyt ja jäähdytys nesteet puhtaat.
Mahdollista et turussa tehnyt vesipumpun vaihdon jälkeen pari kertaa, tuon ettei ois puhaltanut lämmintä (merkkivaloa tai summeria ei ole sytyttänyt), saattaa olla kuvitelmaa, kun ajomatkat ollut pääosin, alle 15 km.
Tossa kaasuvekottimessa, ei ole normi lämpömittaria koska kaasutankki siin kohtaa. Öljyn lämmöt saa ajotietokoneesta näkyviin, lyhyes ajossa kotona ei kerkii nousee 90 asteeseen, maantiellä ~110 asteen hujakoihin kun ajoa kertyy yli 30 km.
Läppäri ja VCDS käytössä, muttei lämmintä tallia. Missä vika ilmaa järjestelmässä? Miten ilmaus?
Nyt pihal -15, ei kauhees turhia tuol räpelletä.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

eranta

Lisätään tähän vielä, et loma meni hyvin, ei mitään ongelmaa auton kanssa, kun ajettiin pätkäajoa.
Ilmauskin tehtiin, reilu 15 minsaa auto mäessä nokka pystyssä käynnissä paisuntasäiliön korkki auki. Korkin avatessa paineiden poistuessa tuli selkeä pulputus myös.
Jos joku on erimieltä, niin kertokoon oikean tavan ilmaukseen.
Paisuntasäiliön korkki vaihdettu.

Paluu matka olikin taas toinen juttu, eli taas ajettu muutama tunti ja noin tunnin paussi sen jälkeen, tämän jälkeen taas puhaltaa kylmää ja varotusvalo piippaa ja flektit huutaa. Nestepinta reippaasti yli ylärajan paisuntasäiliössä. Muutama minsa odotusta ja uus yritys, tämän jälkeen taas toimii, seuraavaan stoppiin asti ja taas sama juttu, tämän jälkeen ei sitten enää konetta sammutettukaan.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

harakka

Mitenkä tässä mallissa on toi öljyn lämpöanturi, jos se on öljypohjassa ei oljy lämpene kovin nopeasti tuollaisiin lukemiin. Eikös tuo piippaus ja punainen valo ole jäähdytysnesteen ylilämpövaroitus. Vikaa kannattaisi hakea sieltä.

eranta

Lainaus käyttäjältä: harakka - 30.12.22 - klo:11:27
Mitenkä tässä mallissa on toi öljyn lämpöanturi, jos se on öljypohjassa ei oljy lämpene kovin nopeasti tuollaisiin lukemiin. Eikös tuo piippaus ja punainen valo ole jäähdytysnesteen ylilämpövaroitus. Vikaa kannattaisi hakea sieltä.

Öljyn anturi on öljypohjassa, joka kertoo sen lämmön ja tarvittessa määrästä varoittaa. Vaatii ajoa tosiaan, et lämpee ~100 tai yli.

Ohjekirjasta katoin, että bensa/diisseli vehkeis on lämpömittaris omat alueet jäähdytysnesteen määrän tai lämpötilan hälytyksille tai kaasukonees vaan yks.
Oletus tosiaan on, et jäähdytysnesteen ylilämpövaroitus olisi kyseessä. Tuulettimetkin huutaa hetken piippauksen ja sammuttamisen jälkeen. Mut mistä hakea vikaa, termostaatit, uusi vesipumppu, tthermo (kabiiniin tulevas letkus, jos oikeen oon katsonut), joku muu, mikä?

Tänään pitäs laittaa vcds:n päähän vekotin, jos se jotain kertoo lisää.

Yhest vagginekorjaamost kyselin aamusta, niin:
"Yks mikä tulee mieleen on paisarin tasoanturin liitin. Niitä on tullut vastaan mitkä on syöpyneet ja sitte temppuilee. Ei kyllä suoraan selitä sitä miksei tule lämmintä. Läppämoottorivikoja on myös ollut. "
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

Daatta

Lainaus käyttäjältä: eranta - 30.12.22 - klo:13:13
"Yks mikä tulee mieleen on paisarin tasoanturin liitin. Niitä on tullut vastaan mitkä on syöpyneet ja sitte temppuilee. Ei kyllä suoraan selitä sitä miksei tule lämmintä. Läppämoottorivikoja on myös ollut. "

Ekassa Leonissa alkoi herjailemaan jäähdytinnesteen tasoa, vika oli limoittuneissa paisarin anturin piikeissä. Rapsuttelin niitä ruuvimeisselillä, jonka jälkeen tasoanturi alkoi taas toimia. Massimiehet vaihtaa uuden paisarin.  ;)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

eranta

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 30.12.22 - klo:13:49
Ekassa Leonissa alkoi herjailemaan jäähdytinnesteen tasoa, vika oli limoittuneissa paisarin anturin piikeissä. Rapsuttelin niitä ruuvimeisselillä, jonka jälkeen tasoanturi alkoi taas toimia. Massimiehet vaihtaa uuden paisarin.  ;)

Itse asiassa noita piikkejä raaputeltu aikaisemmin limoittumisen takia, pitää tsekata, kuten myös kyseisen anturin liitäntä. Kuulemma hapettuu ja sekoilee myös sen takia.
Mut vaikuttaisko noi kuitenkaan siihen et, puhaltaa kylmää (suoraaan ulkolämpötilalta tuntus) sillon kabiiniin.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

harakka

Lueskelin uudelleen tuon sinun jutun ajatuksella.
Vikaa tuskin kannattaa hakea paisuntasäiliöstä, kyllä siellä on erikseen määrä ja lämpöanturit. Aivan kuin vesi ei kiertäisi kunnolla mootorissa, siitä seuraisi ylilämpeneminen ja varoitukset ja flekti käynnistyy. Noissa vesipumpuissa joissa on muovisiivet, (jos tässä on) on joskus ollut tämäntapaisia oireita kun siipipyörä on irronnut ja ollut löysä akselilta.
Kannattais nyt ajaa vcds kiinni ja tarkistaa moottorin veden lämmöt.

eranta

Lainaus käyttäjältä: harakka - 30.12.22 - klo:17:16
Lueskelin uudelleen tuon sinun jutun ajatuksella.
Vikaa tuskin kannattaa hakea paisuntasäiliöstä, kyllä siellä on erikseen määrä ja lämpöanturit. Aivan kuin vesi ei kiertäisi kunnolla mootorissa, siitä seuraisi ylilämpeneminen ja varoitukset ja flekti käynnistyy. Noissa vesipumpuissa joissa on muovisiivet, (jos tässä on) on joskus ollut tämäntapaisia oireita kun siipipyörä on irronnut ja ollut löysä akselilta.
Kannattais nyt ajaa vcds kiinni ja tarkistaa moottorin veden lämmöt.

Jep, siltä se vaikuttaa ettei vesi kierrä kunnnolla jostain syystä, kun lämpimällä koneella lähtee liikkeelle. Ajaa vaan joutuu jonkun aikaa, että se vika tulee esille, ei riitä et puolisisen tuntia pyörii nurkissa, pitää varmaan lähteä motarille jossain välissä VCDS:n logituksen kanssa.

Toinen asia, minkä mahtaa olla normaali max lämpö VCDS:n kanssa mitattu cabiinin lämmittimen kanavista?40astet/60astet/xx?
Eilen töistä tullessa hetken aikaa tutkin noita, niin 15 kilsan ajon jälkeen 49 astetta oli korkein lukema mitä irtos.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

o.b.

Kannataiskohan ottaa kokeeksi se tthermo pois sieltä välistä? Jos se vaikka ahdistaa liikaa sitä vedenkiertoa.

eranta

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 31.12.22 - klo:15:31
Kannataiskohan ottaa kokeeksi se tthermo pois sieltä välistä? Jos se vaikka ahdistaa liikaa sitä vedenkiertoa.

Sekin on mahdollista, reilu vuosi sitten laitettu ja toiminut kyl moitteetta tänäänkin. Kettumainen vaan testattavaks toi vika.

Nyt kun katoin noita tämän päivän lenkin lokeja, niin "Engine outlet - temperature" ei noussut missään vaiheessa yli 85 steen. Jos sen pitäs nousta tuohon "Engine Outlet - temperature (spe)" viivalle 95:n niin sitä ei tee.
Engine outlet ja Radiator Outlet menee käytännössä täysin samaa käyrää kokoajan?


Nyt tuli vähän lisää murheita kun kävin ajamassa tolla ~40km lenkin pääasiassa motaria, muutama pysähhdys ja kone sammuksiin joksikin aikaa. Lämpöjen kanssa ei ollut ongelmia, mutta...

Eli DSG7 rupes kettuilee vuorostaa, toimii kuitenkin, muttei enää si ajeta:
006079 - Hydraulic Pump  P17BF - 000 - Play Protection

Mahdollisesti tyyppivikaa siellä siis ja paineakku tai kotelorikki.

Mitäs kaikkea pitää purkaa, et saa tuosta kaasupassatista tuon mekatroniikan irti tsekattavaksi?
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

eranta

Otsikkoon pikku muokkaus

Eli DSG7 rupes kettuilee vuorostaa, toimii kuitenkin, muttei enää si ajeta:
006079 - Hydraulic Pump  P17BF - 000 - Play Protection
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

eranta

Jahas, se ois sitten mekan puolesta taas passatti kasassa, vielä termarit uusiks ja tt thermo vähän parempaan paikkaan, se ol hiukan tiputtanut kuulemma laatikon päälle.

Mekatroniikka tiputti paineet sistä mukaan, kun pumppu lykkäs, ny ois korjattu tilalla, uusilla tiivisteillä, jne...

Kunto oli kuten arvata saattaa, mut muutama kuva kertoo lisää:






VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

o.b.

Lainaus käyttäjältä: eranta - 03.01.23 - klo:15:46
Jahas, se ois sitten mekan puolesta taas passatti kasassa, vielä termarit uusiks ja tt thermo vähän parempaan paikkaan, se ol hiukan tiputtanut kuulemma laatikon päälle.

Mekatroniikka tiputti paineet sistä mukaan, kun pumppu lykkäs, ny ois korjattu tilalla, uusilla tiivisteillä, jne...
Ja mulla olis muutoin ehjä DQ200 mekatroniikka, mutta tuo elektroniikkayksikkö on sökö. Nuista sais varmaan yhden ehjän ???

eranta

Nostetaan tätä vaihteeksi, eli dsg mekatroniikka korjattu tammikuussa, samalla pistettiin molemmat termostaatit koteloineen vaihtoon.
Tt thermo otettiin pois kokonaan testinä.

Kivalta näytti taas eiliseen saakka, eilen tuli sitten ajettu noin tunti putkeen töistä lähetty, haettu neiti koulusta ja viety harrastukseen, jne... ja sitten seuraava startti noin puolentunnin seisonnan jälkeen, huomiona et puhaltaa kylmää. ELM327 + torque jatkuvassa käytössä, ollut ton lämpöjen takia, ku ei jaksa aina läppäriä virittää käyttöön.
Mut siis sama vanha ongelma tuli taas esiin, et lämmöt karkaa pitkälle yli 100 asteen. Kone sammuksiin ja muutama starttaus, että huomataan puhaltimesta tulevan haaleeta/lämmintä ja jäähdytysnesteen lämmöt lähtee putoamaan siihen normi ~85 asteen nurkille (termarikotelon anturista mitattuna).
Sen jälkeen sai ajella parit kymmenet kilsat rauhassa, kone normaalilämpöisenä sammuksiin.

Tänään aamulla konepelti auki, auto siis seissyt klo 22 --> 07, paisuntasäiliössä sopivasti tavaraa, korkkia vähän auki, tuntuu olevan painetta vieläkin reippaasti, sylkee jäähdytysnestettä ulos jos avaa liian nopeesti korkin.

Eli viisaat päät yhteen, mistä hakea vikaa?
Muutamaan korjaamoon soitellut, et saisiko mitattu HC:n paisuntasäilöstä, ei kuulemma onnistu?
Onko tuossa vekottimessa myös sähköinen vesipumppu (1K0965561F?) ahtimen jäähdytykseen (pitää varmaan katsoa saako testattu vcds:n kanssa)?

Puolenvuoden aikana vaihdettu vesipumppu, termostaatit kotelo ja lämpöanturi. Vesipumppu meni ekana, se vuosi ja uusittiin, ennen sitä tätä ongelmaa ei ainakaan ole ollut.
Ei vikakoodeja tuohon liittyen vieläkään.

Nestettä ei ole tarvinnut lisätä. Vesihän siellä ei selkeesti kierrä ongelman aikana, mutta mikä sen estää??
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

eranta

No niin löytys paikka, jossa sai HC mittauksen tehty, eli HC oli 180 kun säiliön avas, tasaantu käydessä 20-25 väliin.
Anturi pois paisuntasäiliöstä, ni putos arvo nolliin.

Kansiremppaa varmaan siis eessä, oisko halukkaita tekijöitä turun seudulla?
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

eranta

Kansiremppa tehty pääsiäisenä, pahviporsinut, siihen jäi kyseinen ongelma.

Uusi ongelmia tietty tuli kesäloman päättymisen kunniaksi turbosta meni akseli poikku varoittamatta, joten piti purkaa turbo ja vaihtaa CHRA.
Siinä samassa tuli hukkaportti säädetty kohdalleen, tiedä sitten kuinka kauan oli ollut pielessä. Mut ainakin paineet on nyt kunnossa.
VAGgineesta luovuttu, samalla saatu vapaa-aika takas!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy