Kirjoittaja Aihe: TSI ja jakoketju  (Luettu 1708 kertaa)

Poissa Ocu2004

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
TSI ja jakoketju
« : 17.09.22 - klo:00:06 »
Kertokaapa viisaammat voiko ajoitus muuttua, kun jakoketju pomppaa? Kyseessä 1.4tsi CAXA -13. Nokka-akselin asentotunnistin ok. Vikakoodeja P0011, P001100 +sytytyshäiriöt joka pytyssä. :o

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.028
    • Profiili
Vs: TSI ja jakoketju
« Vastaus #1 : 17.09.22 - klo:00:36 »
Ajoitus muuttuu satavarmasti jos jakoketju pomppaa. Jos olisi pompannut, en enää paljon ajelisi. Seuraava pomppaus voi tarkoittaa kansiremonttia ja useampaa touhutonnia.

https://www.youtube.com/watch?v=Bz7lsbZKvXM kuulostaako tuolta?

Poissa Mikkes

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: TSI ja jakoketju
« Vastaus #2 : 17.09.22 - klo:03:09 »
Tottakai se ajoitus muuttuu. Eihän kampiakseli ja nokka-akseli voi enää synkassa olla, jos ketju venynyt on.

Poissa Ocu2004

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: TSI ja jakoketju
« Vastaus #3 : 17.09.22 - klo:08:38 »
Ajoitus muuttuu satavarmasti jos jakoketju pomppaa. Jos olisi pompannut, en enää paljon ajelisi. Seuraava pomppaus voi tarkoittaa kansiremonttia ja useampaa touhutonnia.

https://www.youtube.com/watch?v=Bz7lsbZKvXM kuulostaako tuolta?

Näin ajattelinkin. Hieman tuolta, mutta käynti meni samassa rytäkässä jyskyttäväksi. Saman tapaisesti, kuin yksi suutin olisi pois pelistä. Asiasta toiseen. Onko nokkaakselin ajoitusäätimellä ja hammasrattaalla sekä kampiakselin hammasrattaalla jotkin merkit millä ajoitukset saa tarkistettua/säädettyä? Itelle vieraampia nuo ketjut.

Poissa Mikkes

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 158
    • Profiili
Vs: TSI ja jakoketju
« Vastaus #4 : 17.09.22 - klo:10:19 »
Olisihan ne hyvin vaikea säätää ilman merkkejä. Sieltä löytyy kohdistusviivat, jotka pitää olla kohdallaan.

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.028
    • Profiili
Vs: TSI ja jakoketju
« Vastaus #5 : 17.09.22 - klo:12:03 »
Ei ihan tuttu tuo konetyyppi, mutta taitaa olla niin, että 1. sylinteri yläkuolokohtaan heittokellolla ja kampiakselien päihin pitäisi mennä lukitustyökalu paikoilleen.

https://www.ebay.de/itm/374042573995 tuollainen työkalusetti tarvitaan ajoituksen tarkastamiseen ja ketjun vaihtoon.

Paikalla ukormi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 754
    • Profiili
Vs: TSI ja jakoketju
« Vastaus #6 : 17.09.22 - klo:16:56 »
Ei ihan tuttu tuo konetyyppi, mutta taitaa olla niin, että 1. sylinteri yläkuolokohtaan heittokellolla ja kampiakselien päihin pitäisi mennä lukitustyökalu paikoilleen.

https://www.ebay.de/itm/374042573995 tuollainen työkalusetti tarvitaan ajoituksen tarkastamiseen ja ketjun vaihtoon.
Lienee samanlainen mitä CAXC.
1 sylinteri yläkuolokohtaan, lohkoon kampiakselin lukituspultti paikoilleen, nokkien takalevyt irti ja sinne lukitustyökalu.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009
Smart Roadster 2003

Poissa Ocu2004

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: TSI ja jakoketju
« Vastaus #7 : 17.09.22 - klo:21:52 »
Lienee samanlainen mitä CAXC.
1 sylinteri yläkuolokohtaan, lohkoon kampiakselin lukituspultti paikoilleen, nokkien takalevyt irti ja sinne lukitustyökalu.

Juurikin samalla tekniikalla menee tuo ja näyttää menevän myös FSI:t. Noissa ajoitustyökaluissa on mukana ahtimen ohjaintapit, tarvitaanko niitä ja millai niitä käytetään?

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.028
    • Profiili
Vs: TSI ja jakoketju
« Vastaus #8 : 17.09.22 - klo:22:05 »
Juurikin samalla tekniikalla menee tuo ja näyttää menevän myös FSI:t. Noissa ajoitustyökaluissa on mukana ahtimen ohjaintapit, tarvitaanko niitä ja millai niitä käytetään?
BMY moottoriin tein ketjurempan ja ei siinä mitään ahtimen ohjaintappeja tarvinnut.

Paikalla ukormi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 754
    • Profiili
Vs: TSI ja jakoketju
« Vastaus #9 : 17.09.22 - klo:22:20 »
Juurikin samalla tekniikalla menee tuo ja näyttää menevän myös FSI:t. Noissa ajoitustyökaluissa on mukana ahtimen ohjaintapit, tarvitaanko niitä ja millai niitä käytetään?
Ei kyllä tarvinnut moisia ahtimen tappeja CAXC rempassakaan.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009
Smart Roadster 2003

Poissa Ocu2004

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: TSI ja jakoketju
« Vastaus #10 : 21.09.22 - klo:23:13 »
BMY moottoriin tein ketjurempan ja ei siinä mitään ahtimen ohjaintappeja tarvinnut.

Purin jakopään ja ketju oli tosiaan löysällä, melkoisesti sai purkaa edestä tavaraa pois tieltä. Vaihtelin osat ja säädin ajoitukset kohdilleen, mutta jotain kummaa tapahtuu.. Mitenhän se etummainen nokka-akseli pääsee liikkumaan sivusuunnassa, eli kun pyöritän konetta käsin niin jossain kohdassa se akseli liikkuu edestä katsottuna oikealle ja ketju on ihan vinossa? Auttakaa viisaammat, kun harmittaa kuin pientä eläintä.

Poissa iqo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 42
    • Profiili
Vs: TSI ja jakoketju
« Vastaus #11 : 22.09.22 - klo:09:22 »
Nokka-akselit pääsevät liikkumaan pitkittäin, jos suojakorkit ei ole paikallaan. Akseleita ei pidä mielestäni mikään muu pitkittäissuunnassaan paikallaan, kuin ne päätykorkit, joiden paikalle siis laitetaan remontin ajaksi se lukitustyökalu. Jos sinulla on päätykorkit paikallaan ja nokka-akseli silti liikkuu merkittäväksi, on kyllä joku muu pahasti pielessä.

 



www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi