Ohjaustehostin tärisyttää satunnaisesti käynnistyksen jälkeen.

Aloittaja Touko Puuppanen, 31.07.22 - klo:23:21

« edellinen - seuraava »

Touko Puuppanen

2009 Variant TGI manuaali. Ongelmana on ohjaustehostimen voimakas tärisytys käynnistyksen jälkeen. Ilmenee yleensä lämpimemmällä ilmalla, ei ole ikinä tullut talvella. Tärinällä tarkoitan tässä sitä, että tehostin "hakkaa" rattia eestaas todella rajusti ja nopeasti, suunta vaihtuu useita kertoja sekunnissa ja tapahtuu kovalla voimalla. Olen 100 kg + ukko ja saan pitää kiinni kaikella mitä irtoaa ja ihan tosissani vääntää sitä rattia kun se rupeaa tärisemään.
Tilanne korjaantuu niin, että ratin vääntää väkisin jompaan kumpaan ääriasentoon ja pitää siinä niin kauan että tärinä loppuu. Yleensä joutuu jonkun puoli minuuttia - minuutin siinä roikkumaan. Tehostin pitää sinä aikana selvästi kuultavaa sirinää ja kun se tärinä loppuu niin se sirinäkin loppuu.
Ongelmaa ennakoi yleensä se, että autoa sammuttaessa ratti tärähtää kerran aika voimakkaasti. Renkaiden asennolla pysäköitäessä ei tunnu olevan merkitystä ongelman ilmenemisen kannalta.

Olisiko mitään ajatuksia, että mistä voisi olla kyse? Olen käyttänyt paikallisessa AD-huollossa missä yrittäjänä on entinen VAG merkkimekaanikko ja hänkään ei osannut sanoa tuohon mitään.

sprint

Jos hydraulinen niin voisko olla ilmaa. Vaihtaisin nesteet ainakin.

JouniJL

Omassakin vm.10 1,4 TSI DSG sedanissa joskus kuumalla ilmalla tehnyt moisen. Selaisin silloin nettiä ja se on aika harvinainen typpivika. Oli myös Touranissa. Syytä en nyt muista, taisi vaatia koko hammastangon vaihdon sähköisine tehostimineen. Siis tässä sähköinen ohjaustehostin. Teki tämän moottorin ollessa seis ja virrat päällä.

tkp

Oma 05-vuoden Jetta tekee välillä suoraan ajaessa hitaassa vauhdissa tuota että ratti "nyppii" edestakaisin. Ei nyt niin paljoa että vaikuttaisi auton kulkusuuntaan mutta tuntee selvästi käsissä kun ratista pitää kiinni ja jos kädet ottaa ratista irti niin huomaa selvästi että ratti liikkuu edestakaisin. Alkaa ja loppuu täysin satunnaisesti. Mitään vikavaloja ei pala eikä myöskään anna vikakoodia. Ja tosiaan autossa on sähköinen tehostin.

Touko Puuppanen

Kiitos kommenteista kaikille. Kanssakärsijöille tiedoksi, että löysin uuden keinon päästä yli tuosta täristämisestä. Kärsivällisesti vaan laittaa autoon virtoja päälle ja pois niin monta kertaa, että lopettaa. Joskus riittää ihan muutama kerta, joskus menee kymmeniä kertoja. En ole muuten yrittänyt asiaa vielä selvittää kun on mietinnässä että pitäiskö vaihtaa uudempaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy