Vakionopeussäädin lakkasi toimimasta

Aloittaja rikhufin, 28.06.22 - klo:00:33

« edellinen - seuraava »

rikhufin

Iltaa kaikille!

Kyseessä siis on Golf VI Variant 2.0 TDI DSG:llä.

Ruotsissa tällä hetkellä menossa EU:n kalleimmalla dieselillä ajellaan  ;D

Mutta asiaan eli siis tänään ajelin hieman pitempää matkaa, ja menomatka meni hienosti (lue: vakkari toimi loistavasti). Pysähdyttiin syömään noin kolmeksi vartiksi ja lähdettiin palaamaan majoitukseen. Kun kaasua painoin sillä lailla, että vakkari näyttää normaalisti niitä vaakaviivoja, niin sen sijaan tulee ainoastaan !-merkki näyttöön. Otin kuvan vielä havainnollistamaan tilannetta.

Käynnistin auton vielä uudelleen, ja sen jälkeen vakkari näytti normaalilta, kun säätimen käytti OFF ja sitten uudelleen ON, mutta kun lähti liikkeelle tuli edelleen sama huutomerkki tulee ja ei poistunut enää ollenkaan, vaan ilman vakkaria meni loppumatka sitten. Tietysti pitää hereillä tuo, kun ei mennä niin automaatilla, mutta kyllähän tuo kieltämättä negatiivisesti ajomukavuuteen vaikuttaa. Sattuuko jollain olemaan vinkkejä/kokemusta tästä, mitä seuraavaksi tehdään?

Olisi tarkoituksena vielä kiertää Eurooppaa tässä kesäloman aikana, Tanskan ja Saksan kautta Viroon ja sieltä sitten Suomeen.

Ajomäärä vaihtui 380 000 km tuossa vähän tämän tapauksen jälkeen. Itsessään muuten kaikki toimii, ainoastaan vakkari ei.

Toivottavasti joku osaa sanoa jotain enemmän kun minä :)

Yt,
Riku



Jultsu

Blocket.se:stä katselemaan VCDS kaapeleita joilla koodit lukuun, saa kyllä omansa takaisin sitten kotimaassa reissun päätyttyä se eteenpäin myytäessä
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

seppotaas

Manuaalissa, ei välttämättä ole mitään tekemistä tämän kanssa, tuon aiheutti polkimien päällä oleva modulissa hapettuma liitoksessa. Tuo moduli ? haistelee onko (kytkin tai) jarrupoljin painettuna ja mikä vaihde on valittuna, näin sanoi auton korjannut asentaja.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 28.06.22 - klo:08:45
Blocket.se:stä katselemaan VCDS kaapeleita joilla koodit lukuun, saa kyllä omansa takaisin sitten kotimaassa reissun päätyttyä se eteenpäin myytäessä

Näyttää hakutulokset olevan VCDS:lle vähissä, joten katsellaan jos löytyis jostakin lukulaitetta tai vuokrausmahollisuus niin se toki auttais jo pitemmälle.
Päivittelen tietoa sitä mukaa kun sitä on, päivä vasta aluillaan ja tänään oli nyt muutenkin tarkotus ottaa iisisti! 

Kiitos tästä päivittelen myös Blocketia tässä päivän aikana!

Yt,
Riku

VG

Kärähtänyt jarruvalo vois olla klassikko. Muuten vaikea sanoa etänä ilman vikakoodeja.

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: VG - 28.06.22 - klo:09:55
Kärähtänyt jarruvalo vois olla klassikko. Muuten vaikea sanoa etänä ilman vikakoodeja.

Hankin myöhemmin tänään lukulaitteen, niin ei tarvii arpoa. Pitemmän aikaa miettiny, et hommaisin jonkunnäkösen laadukkaamman, mitä näitä nyt on ja nyt huomaan, että se olisi mahollisesti kannattanut tehdä aikaisemmin. Jälkeenpäin on hyvä tietysti olla kaukaa viisas. Löytyiskö suosituksia tuolle laitteelle? Lähinnä sitä mietin, ettei tarvis olla se kallein, jos edullisemmallakin pärjää. Lisäks tarkotuksena tosiaan hommata aikanaan laadukkaampi, josta löytyis sitte koodausominaisuuksiakin.

Nimim. ovienlukitus kauko-ohjatusti kakkosavaimella kun auto on käynnissä ois kätevä ominaisuus.

On ollut sen verran vähävikainen auto, että en oo omaa skanneria tarvinnut, toki osittain siks, että Virossa asuessani koodien luku ja kuittaus kustansi 0-5 euroa, niin en sikäli nähny tarvetta.

Kiitos tähän mennessä tästä!

ukormi

Lainaus käyttäjältä: rikhufin - 28.06.22 - klo:10:05
Hankin myöhemmin tänään lukulaitteen, niin ei tarvii arpoa. Pitemmän aikaa miettiny, et hommaisin jonkunnäkösen laadukkaamman, mitä näitä nyt on ja nyt huomaan, että se olisi mahollisesti kannattanut tehdä aikaisemmin. Jälkeenpäin on hyvä tietysti olla kaukaa viisas. Löytyiskö suosituksia tuolle laitteelle? Lähinnä sitä mietin, ettei tarvis olla se kallein, jos edullisemmallakin pärjää. Lisäks tarkotuksena tosiaan hommata aikanaan laadukkaampi, josta löytyis sitte koodausominaisuuksiakin.

Nimim. ovienlukitus kauko-ohjatusti kakkosavaimella kun auto on käynnissä ois kätevä ominaisuus.

On ollut sen verran vähävikainen auto, että en oo omaa skanneria tarvinnut, toki osittain siks, että Virossa asuessani koodien luku ja kuittaus kustansi 0-5 euroa, niin en sikäli nähny tarvetta.

Kiitos tähän mennessä tästä!
Ã,,äni OBDElevenille.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 28.06.22 - klo:10:07
Ã,,äni OBDElevenille.

Kiitos, tuo vaikuttaa erittäin pätevältä laitteelta, ja UI miellyttävä myös.

Tuon saapumisessa vaan voi mennä tovi, niin mietin, että onko noista ns. "Motonet-lukijoista" mihinkään?

seppotaas

Oikeasti optiot on tuo OBDEleven tai VCDs, jos haluaa oikeasti jotain tehdä. OBDEleven NextGen adapteri ja erikseen PRO-tilaus on halvempi kuin pakettina, kredittejä tarpeen mukaan.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 28.06.22 - klo:10:25
Oikeasti optiot on tuo OBDEleven tai VCDs, jos haluaa oikeasti jotain tehdä. OBDEleven NextGen adapteri ja erikseen PRO-tilaus on halvempi kuin pakettina, kredittejä tarpeen mukaan.

Jompi kumpi lähtee tilaukseen, pitää vielä pohtia että kumpi. Tärkeintähän ois että sais tähän hetkeen koodit luettua ilman sen kummempia erityisominaisuuksia tässä kohtaa.

Katsotaan vähän illemmalla vielä mikä tuossa on tilanne.

Jultsu

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/vag_com_22_3_1_hex_usb_can_felkodslasare/101173170

tuossa olis piraattijohto satasella, melko tyyris hinta mutta jos ei parempaakaan vaihtoehtoa löydy niin ehkä tuolla välttäisi


edit. tai jos olet vielä tukholman lähistöllä niin https://www.blocket.se/annons/stockholm/felsokning_felkoder_diagnos_programmering/77861869
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 28.06.22 - klo:12:02
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/vag_com_22_3_1_hex_usb_can_felkodslasare/101173170

tuossa olis piraattijohto satasella, melko tyyris hinta mutta jos ei parempaakaan vaihtoehtoa löydy niin ehkä tuolla välttäisi


edit. tai jos olet vielä tukholman lähistöllä niin https://www.blocket.se/annons/stockholm/felsokning_felkoder_diagnos_programmering/77861869

Valitettavasti en ole Tukholmassa vaan hieman toisaalla, n. 500km päässä. AllingsÃ¥siin ei pitkä matka tosinkaan ole, että sikäli tuo saattais olla ihan kelpo. Lähinnä vain itseäni arveluttaa tuon toimivuus ja käyttöikä, kun ei löydy pienintäkään kokemusta noista - vielä toistaiseksi. Onkohan tuo tavallaan millä riskitasolla, sitä mietin tässä vain  ;D

Jultsu

En kyllä "nettikoneeseen" asentaisi tuota johtoa, tuo ajuriromppu yleensä sisältää kräkätyn version tuosta vcds:stä jota on pakko käyttää, ja sen rompun sisään lykkäämisen myötä virustutkat alkaa huutamaan. Joku vanha netitön winxp-win7 aikakauden vehje parempi tuohon käyttöön, tai sitten virtuaalikoneeseen windows jossa saa kytkeä kaikki suojat pois päältä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 28.06.22 - klo:16:46
En kyllä "nettikoneeseen" asentaisi tuota johtoa, tuo ajuriromppu yleensä sisältää kräkätyn version tuosta vcds:stä jota on pakko käyttää, ja sen rompun sisään lykkäämisen myötä virustutkat alkaa huutamaan. Joku vanha netitön winxp-win7 aikakauden vehje parempi tuohon käyttöön, tai sitten virtuaalikoneeseen windows jossa saa kytkeä kaikki suojat pois päältä.

Joo totahan mä mietinki, mulla täällä on vaan Macbook Bootcampilla varustettuna, eli Windows pyörii kyllä. Ehkä mä käyn hakemassa jonku peruslukulaitteen Biltema/Jula, sillä pärjännee siihen asti, ennenku saa sitten OBDElevenin/VCDs:n käyttöön. Puhutaan muutamista kympeistä.

Vaihtoehto on seki, että käyn liikkeessä kysymässä, mut taidan paikallisten huoltojen hintatason huomioiden hakea sen skannerin, ja katsoa tuon nyt sitte. Se vaan jos vaatii jotain osan vaihtoa tai vastaavaa niin sitä en sit tiedä, riittääkö oma jaksaminen siihen.

rikhufin

Kiitos kaikille avusta ja vinkeistä! En ehtinyt hankkia mitään laitteita vielä. Näin tämän videon https://www.youtube.com/watch?v=IVTswrlkpyg&t, ja purkasin sen verran ruuvarilla tuota viikseä. T9:llä sai sitten tuon moduulin auki ja sitä kautta puhtaaks. Laitoin kiinni ja cruise toimi jonkun aikaa, lakkasi sitten taas toimimasta. Vaikuttais pikemminki kosketushäikältä tuo, kun miltään "isommalta vialta".

Pitääpä laittaa uus moduuli tilaukseen, ja hommata lukija ihan kaiken varalle vielä!



rikhufin

Vinkkejä kaivataan edelleen...

Ohessa vielä kuvat tuosta. Mitä ilmeisemmin siis tuossa käy se, että kontakti häviää tuon johdinsarjan sekä itse cruisen väliltä. Sattuuko kellään olemaan MacGyver-kikkoja kellään, kuinka saadaan tuo pitämään paremmin, jotta saataisiin pysyvästi tuo toimimaan.

Kaikki vinkit otetaan vastaan!





M_M

Yleensä nuo temppuilevat siksi, että tuon varsinaisen kytkimen liukukontaktit ovat likaiset eikä kontakti enää ole luotettava. Niiden putsaaminen voisi auttaa. Ainakaan itse en ole törmännyt siihen, että tuossa johdinliitoksessa olisi mitään vikaa.

https://www.stuartdalby.co.uk/vwgolfmk5/intermittent_cruise_control/index.php

EDIT: Vai oliko nyt siis niin, että tuo liukukytkin oli jo purettu ja jollakin hyvin putsattu?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: M_M - 30.06.22 - klo:08:14
Yleensä nuo temppuilevat siksi, että tuon varsinaisen kytkimen liukukontaktit ovat likaiset eikä kontakti enää ole luotettava. Niiden putsaaminen voisi auttaa. Ainakaan itse en ole törmännyt siihen, että tuossa johdinliitoksessa olisi mitään vikaa.

https://www.stuartdalby.co.uk/vwgolfmk5/intermittent_cruise_control/index.php

EDIT: Vai oliko nyt siis niin, että tuo liukukytkin oli jo purettu ja jollakin hyvin putsattu?

Täytynee kokeilla vielä puhdistusalkoholin ja paineilman kanssa. Lähinnä vaan sitä mietin, kun tuossa äsken kokeilin niin otin tuon viiksen vielä auki ja jätin cruisen "roukkumaan" viiksen yli. Homma toimi kunhan ne johdot pysyivät kontaktien suhteen "pohjassa", eli lienee nyt sitten niin että tuonne olisi sitten jäänyt jotakin likaa tuohon kontakteihin. Joka tapauksessa pääasia on se, että vika on saatu paikallistettua, ja mielenrauhaa antaa se, että kyseessä ei ole tän isompi juttu. Jos ei muuta, niin uutta osaa sitten vaan, ei tuo vaihtotoimenpide pitäis mitenkään kovin haastava olla!

Jultsu

Keskipinnissä näyttäisi olevan jotain tummentumaa, en tiedä millä sitä uskaltaisi puhdistaa, ehkä tonnisella hiomapaperilla, jos saisi taas kiiltävän pinnan esille?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 30.06.22 - klo:08:48
Keskipinnissä näyttäisi olevan jotain tummentumaa, en tiedä millä sitä uskaltaisi puhdistaa, ehkä tonnisella hiomapaperilla, jos saisi taas kiiltävän pinnan esille?
Pyyhekumilla noita aikoinaan putsailtiin
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

rikhufin

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 30.06.22 - klo:08:48
Keskipinnissä näyttäisi olevan jotain tummentumaa, en tiedä millä sitä uskaltaisi puhdistaa, ehkä tonnisella hiomapaperilla, jos saisi taas kiiltävän pinnan esille?
Lainaus käyttäjältä: ukormi - 30.06.22 - klo:08:53
Pyyhekumilla noita aikoinaan putsailtiin

Täytyypä kokeilla tuota, kun oon takas auton luona, ei tässä niin hirvee kiire oo onneks. Aikaa ihan riittävästi ton kuntoon laittoon. Tietysti parempi mitä vähemmillä investoinneilla pääsee! Päivittelen tänne kun selkiää auttoiko tuo, vai tarvitaanko jotain muuta vielä.

Palataan!

rikhufin

Puhdistin nuo nyt kunnolla sähkökomponenttien puhdistusaineella. Tästä ei kuitenkaan ollut sen isommin apua, edelleen menee vikatilaan jos säädin on vilkun sisällä oikealla paikallaan.

Yleensä sä hetken toimii, mutta kun laittaa vilkun oikealle, niin ei enää toimikkaan. Sama juttu jos vetää johtoja kevyesti niin laittaa vikatilan päälle. Näinköhän johdoissa on jotakin häikkää(?) kun ei johtosarjassa ainakaan tällä haavaa näyttäis olevan.

Suuremmalla todennäkösyys% toimi kun teippasin vakkarimoduulin vilkun alle, rattikolumniin kiinni. Onko ideoita mitä seuraavaks?

Vaurioita kaapelien näkyvillä osuuksilla ei näy. Tiedä sitten jos jossain piilossa onkin.

En tiedä onko mahollista ees, mut jos sais vaikka VAGin toisen tyyppisen vakkarivivun toimimaan tuossa, mm. A6:ssa oli sellanen erillinen vipu, josta säätyi. Vaikuttaisi meinaan kestävämmältä. Sattuuko kellään olemaan kokemusta tuosta?

rikhufin

Sain ajan tarkempaan vianmääritykseen.

Ensin sain seuraavan arvion, vilkkuviiksen vaihto 3400 kr ja perään tuli viesti että ilmeisesti ratin elektroniikassa on häikkää, eli pitäis vaihtaa ratin elektroniikka. Tälle hintaa tulis 5600 kr.

Pyysin eritellyn arvion vielä, et saatais tarkempi tieto siitä, mitä mikäkin maksaa, ja jos saisvat sitten ne koodit vielä lähetettyä. Taidan jättää tekemättä ainakin marmorin puolella. Kyllä tiesin et jos aletaan vaihtamaan osaa, niin maksaa, mutta se että en tiedä onko fiksua noin paljoa laittaa enää rahaa kiinni.

Mitäs sanotte mitä tässä kannattaa tehdä?

Jultsu

Tarkoilla (ross-techin) vikakoodeilla google laulamaan ja katsomaan mitä muut foorumeille kirjoittelevat ovat joutuneet vaihtamaan että ovat saaneet autonsa taas kuntoon. Sokkona melko turha lähteä ostamaan osia kun takuuvarmasti tämän ikäisestä löytyy joltakulta muulta jo vastaavaa vikaa historiasta
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Joku johto siellä lienee poikki. Todennäköisimmin siitä kohdasta, jossa piuhat taipuu eniten kun vilkku laitetaan päälle. Ei näy välttämättä päällepäin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy