Kirjoittaja Aihe: Octavia IV Combi Style Launch Edition 1.5 TSI M6 Velvet Red  (Luettu 5302 kertaa)

Poissa KKN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Laitetaas tänne juttua meidän perhevankkurista.

Lisävarusteiksi tuli otettua metallivärin ja talvirenkaiden lisäksi:

● Sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin
● Sähköisesti esiin taitettava vetokoukku
● Tavaratilan välipohja
● Travel-paketti (mm. lämmitettävät takasivuistuimet, kolmialueinen automaatti-ilmastointi, takasivuikkunoiden rullaverhot)

Roiskeläpät taakse ja kangasmatot tuli tilattua ulkomaisilta mailta, mutta laitetaan paikoilleen sitten suvikumien vaihdon yhteydessä. Kuvia päivitellään, kunhan saan kunnon kevätputsin tehtyä ja kesärenkaat alle - nuo 16" alkuperäiset vanteet pullarenkaineen ei ehkä ole edustavin valinta, jos kohta on edes ne perus 17" kesäpyörät, mutta näillä mennään.



Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Poissa pikatsu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Hieno peli. Kangasmattoja  täälläkin vailla. Mistä tilasit?

Poissa KKN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Hieno peli. Kangasmattoja  täälläkin vailla. Mistä tilasit?


Superskodasta tilasin matot ja läpät taakse.
http://www.kopacek.com/scripts/podrobnosti.php?IDZ=44331&admin=1&MS=1&SC=9c7bdae2c7c231eb7a5364ab1d98e1fe
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Poissa KKN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Autoon tehtiin ennen luovutusta Diamondbrite Forever maalipinnan käsittely, 3 vuoden takuulla. Tuli kaupan päälle ja auton luovutus oli loppuvuodesta 2020 talven puskiessa päälle, niin en kieltänytkään. Ompahan jotain suojaa ensimmäiseen talveen, jos ja kun syyssateet hankaloittaa omatoimista autonhoitoa pihalla.

Tuosta käsittelystä ei hirveämmin ole netissä tarinaa, mutta parempi kuin ei mitään. Mukana tuli "After Care Kit", jossa shampoo ja hoitoaine. Ihan kuin ihmisille. Ensimmäisellä pesukerralla käytin tuota settiä. Luonnollisesti esipesu snow foamilla ja painepesurilla. Kinnastelu sitten mukana tulleella shampoolla, joka oli aika perushyvää kamaa - liukasta ja vaahtoavaa. Huuhtelu ja sitten hoitoaineen levitys. Hoitoaine on kummallista ja liuottimelta haisevaa mönjää. Piti sekoittaa omaan ämpäriin ja käyttää eri pesuvälinettä, sen verran tujua tavaraa. Tuntui kuitenkin toimivan ja jotain tekevän. Liukas ja kiiltävä pinta lopputuloksena.

Olin lukenivani että tämän käsittelyn päälle voi hyvin käyttää myös muita tuotteita, niin hermo petti jo toisella kierroksella ja piti sitten Turtlen Waxin Hybrid Solutions Ceramic Spray Coating vetää vielä päälle. En tiedä kuinka hyvin tarttui tuon toisen pinnoitteen päälle, mutta ei siitä haittaakaan liene. Lukuisat jatkopesut hoituneet siitä eteenpäin huolellisen esipesun jälkeen Turtle Wax Hybrid Ceramic Wash & Wax -pesuaineella + aina saman sarjan Wet Wax kuivauksen yhteydessä vielä lisäksi. Pitäisi ainakin olla riittävä suoja talven olosuhteisiin.

Keväämmällä sitten tujumpaa esipesua, maalipinnan tarkistus ja katsotaan miten jatketaan.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Poissa KKN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 258
    • Profiili
10tkm pyörähti mittariin ja matka jatkuu kuten ennenkin - toivottavasti kohta tulee luvatut päivitykset saataville.

Kesärenkaita ja perusteellista kevätputsia tuo jo kaipailee, kun vaan se aika löytyisi kaiken muun kiireen keskellä.  ::)
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Poissa KKN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Kesärenkaat ruuvailin vihdoin paikoilleen ja roiskeläpät taakse tuli samalla asenneltua.

Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Poissa KKN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Autoa hinkattu nyt viikonloppuna kesäkuntoon pidemmän kaavan kautta. Sisällä ei imurointia kummempia toimenpiteitä tarvinnut tehdä, mutta maalipintaa tuli käsiteltyä perusteellisemmin.

Vanteisiin Korrek Pro Irox muhimaan ja painepesurilla huuhtelu. Seuraavaksi Korrek Pro Foam Pre-Wash esipesu ja huuhtelu. Koko auton kinnastelu Gyeon RestartWash pesuaineella, huuhtelu ja kuivaus. Pinnat suojasin lopuksi Turtle Waxin Hybrid Solutions Ceramic Sprayllä.

Kangasmattoihin tekstiilinsuoja-aineet ja paikoilleen.

Piti lopuksi muutama kuvakin räpsäistä. Puolipilvinen keli ei tuo Velvet Red värin hienoutta kovin hyvin esiin, mutta tuossa muutamia kuvia.








Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Poissa KKN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 258
    • Profiili
15tkm pyörähti tänään täyteen. Polttoaineen kulutukseen olen erittäin tyytyväinen - alle 5 litran menee maantiellä sen kummemmin pihistelemättä pienellä kuormalla. Öljyä pikkuisen ruvennut kulumaan, mutta vielä ei ole tarvinnut lisätä. Liekö helteisten kelien syytä, kun talvella ei näyttänyt hupenevan. Pitkästä aikaa auto, joka sitä vähän hörppii, mutta jos ei tuon enempää rupea viemään niin ihan ok.

Nuo perus Stylen 17" vanteet on muuten aivan hanunista putsata, jos haluaa sen puolien takana olevan kourun myös siivota pesun yhteydessä.

Matka jatkuu muuten entiseen malliin, iloineen ja suruineen. Toivo kuitenkin pilkistää, jos kohta saisi uutta softaa autoon ja parit muut pikkujutut kohtapuoliin kuntoon.





Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Poissa KKN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Auto ollut ajossa noin 14kk ja 30tkm huolto tuli juuri teetettyä. Huoltoon kuului öljyjen ja raitisilmasuodattimen vaihto + liuta tarkistuksia. 345e oli kustannus, joka ehkä aavistuksen yläkantissa tehtyihin toimenpiteisiin nähden. Mut näillä mennään.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Poissa makelja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.722
    • Profiili
Mun GTE:n 30tkm:n huolto oli samanhintainen. Tai 370e sis käsinpesun 30e.

Poissa KKN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Pieni yhteenvedon aika taas. Viimeisen puolen vuoden ajot jääneet vähäisiksi ja vain reilu 10tkm tullut lisää mittarilukeman näyttäessä tällä hetkellä reilut 41tkm.

Auto pysynyt siistissä kunnossa. Sisältä kuin uusi edelleen. Talven jäljiltä muutaman kiveniskemät tuli keulasta paikkailtua, mutta muuten kuluneen vuoden aikana pelkästään Gyeonin kamoilla hoidettu maalipinta on oikein nätti ja väri miellyttää edelleen.  :-*

Huollossakin ollaan ehditty kevään aikana käväistä. Ohjelmistot päivitettiin uusimpiin (1896) ja vaihdettiin sivupeilien alapuolella olevat pienet valot, kun olivat vettä täynnä. Uusi ohjelmisto ei harmittavaisesti tuonut oikein mitään etua. Infotainment käynnistyy yhtä takkuisesti ja kuvakkeita tupsahtelee ruudulle tipoittain. Ainoa ero mitä heti huomasi oli että peruutuskameran kuva tupsahtaa nopeasti ruudulle, mutta kaikki muu informaatio vähän jäljessä. Aikaisemmin kaikki tuli samanaikaisesti, joskin kesti sekunnin-kaksi pidempään. Jotenkin vaikuttaisi siltä, että rauta on vaan toivottaman alitehoista ja hädin tuskin selviytyy tehtävistään. Kikkailevat softalla sitten mitä pystyvät..

Muihin vanhoihin kujeisiin ei ole löytynyt apuja. Travel Assist, ratin lämmitys, paikoitusjarrutoiminto, parkkitutka, start-stop -vikailmoituksia on tullut harvakseltaan. Langaton lataus ei toimi kunnolla. Polttoaine- ja jäähd.veden palkit vilkkuu joskus. Takaluukku avautuu koskematta silloin kun sitä huvittaa. Kytkin ravistaa kosteita aamuina. Uutena juttuna kylmänä kun käynnistää auton, niin välillä kuuluu rusahtava ääni. Veikkaan että tulee ilmastoinnin käynnistymisestä. Enteileekö kompressorin hajoamista?

Nyt odotellaan, josko seuraava ohjelmistoversio (1898) tulisi sitten OTA:na ja toisiko se jotain parannusta asioihin. Menneitä jos muistelee niin raakileena tämä tuli markkinoille, mutta valtavasti on tultu eteenpäin siitä mikä oli tilanne vaikka loppuvuodesta 2020. Tämän hetkinen tilanne olisi ehkä se mikä se olisi pitänyt olla heti lähdössä ja tästä olisi lähdetty sitten parantamaan.

Pienistä murheista huolimatta muuten ollaan selvitty ihan vain bensaa tankkiin ja ajoa -menetelmällä. Näillä polttoaineen hinnoilla edelleen voin olla tyytyväinen kulutuslukemiin, kun matka-ajossa menee sen kummemmin yrittämättä 5 litran keskikulutuksella. Kohtuullisen mukava matkakumppani muutenkin, lapset ainakin tykkää takaovien aurinkoverhoista ja että takana on USB-pistokkeet molemmille. Niitä ei ole äidin autossa. ;D

Vaikka synkimpinä hetkinä oli jo Autovexissä tiedot lähettämistä vaille valmiina, niin tällä mennään edelleen ja matka jatkuu. :) Jos nyt pitäisi uusi Ocu tilata, niin karmeasta hinnasta huolimatta harkitsisin vakavasti ergo penkkejä. Lisäksi automaattivaihteisto alkanut houkuttelemaan entistä enemmän, varsinkin kun tämän 1.5 koneisen manuaalin veivaaminen ei ole mitään parasta A-luokkaa tuntumaltaan. Omaan ajoprofiiliin sopisi myös PHEV aika kivasti, mutta voi kun ne tekisi sen nelivetoisena, niin se olisi kaupat samantien. ;D

Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.125
    • Profiili
En ole hetkeen tänne foorumille kirjoitellut kuin yksityisviestejä, joten en tiedä onko tästä ollut puhetta yleisellä tasolla.

Tuli tuosta manuaalilla ajamisesta mieleen sen n.65tkm kestänyt epämiellyttävyys, joka valkeni viimein kun ehjällä toisen merkkisellä pakulla ajelin. Oman auton kytkin tahmasi, eikä irrottanut kunnolla. Tätä ongelmaa on ollut enemmän ja vähemmän kuskin ajotavasta ja autoyksilöstä riippuen muillakin merkeillä(mm. bmw). Ripeä kiihdytys ja kaupunkiajo oli yhtä "tuskaa" tuolla vehkeellä, mutta muuttui miellyttäväksi vaihteiden vatkaamiseksi ja huolettomaksi ajamiseksi kun kytkinlinjasta poistui "clutch delay valve", eli jonkinlainen pehmeän ajamisen avustin. Muuten hyvä, mutta tuo "avustin" ei sovi läheskään kaikkien ajoprofiilille. Se hidastaa kytkimen liikettä aiheuttaen kytkinluistoja ja vaihteen rusahtelua ripeästi vaihtaessa, eikä kierroksia saa matchattua millään ajotilanteeseen oikeaksi. Eli koko ajamisen synkrooni on sekaisin kytkimen ollessa viiveellinen. Itsellä se oli jopa niinkin päin viivellinen, että vaihdetta vaihtaessa kytkin ei kerennyt irrottaa vaihteen siirtyessä vapaalle ja sitten rusahti tai huonosti kytkeytyi seuraavalle vaihteelle.

Omalla kohdalla tilanne on ollut se, että vaihteistoa tai sen välyksiä on pidetty ongelman syynä, mutta äänet ja rusahtelut johtuivatkin kytkimestä. Auton käytyä ensimmäisessä jarrunesteen vaihdossa kysyin että vaihtuuko kytkinneste myös ja sen vakuutettiin vaihtuvan. No eipä ollut vaihtunut. Nyt lopputulemana on upean tunnokas kytkin, eikä vaihtamiset rusahtele, kun poistin tuon kytkinnesteen rajoittajan ja ilmasin järjestelmän huolella. Ainakin kahdesti autoa on jo tutkittu ja mikitettykin merkkarilla.

Tällaisen pikkureiän läpi se neste kulkee vakiona, joten ei ihme että hiukan toiminta kummallista tietyissä tilanteissa.



Joten jos omatoimisuutta riittää niin tällaisten oireiden korjaaminen on ilmaista itse tehtynä. Toki se on hiukan työläs operaatio.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Poissa KKN

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Tuopa olikin mielenkiintoinen homma, kiitos tiedosta. Tuossa kytkin tosiaan on vähän epämääräinen välillä ja tämä voisi selittää monta asiaa. Missä kohdin tuo pikku nippeli sijaitsee? Ilmeisesti jossain pää- ja työsylinterin välissä? Mun taidot ei välttämättä riittäisi sen osan poistamiseen, mutta tätä ideaa voisi esitellä sitten takuuajan päätyttyä jollekin osaavalle.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Poissa b1mpo

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.125
    • Profiili
Kytkimen työsylinterissä vaihteistossa kiinni. Se on hiukan eri näköinen eri vaihteisto/moottori -kombinaatioissa. Tässä se on työläämpi, kuin ea888 -koneissa. Tässä kuvassa se on vielä paikallaan.



Sen pystyy tekemään melko nopeammin sokkona irrottamatta sitä vaihdelaatikosta, mutta on vaikea varmistua ettei sinne jää mitään ylimääräistä.

Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

 



www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi