Kirjoittaja Aihe: Sähköajo stoppasi sateella ?  (Luettu 2809 kertaa)

Poissa akk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Sähköajo stoppasi sateella ?
« : 11.05.22 - klo:20:34 »
Tämä taisi olla toinen kerta auton historiassa sateella, kun kesken (motari) ajon sähköllä, tehot tippui äkkiä (näkyi myös mittarissa) ja auto siirty polttomoottoriajoon. Akku oli aamulla täydessä latingissa, ilman lämpötila n. 7 C, ja satoi aika runsaasti vettä. Auto lähti sähköajolla liikkelle, ja tällöin tehomittari näytti että maksimisähkötehot on käytössä. Kaikki näytti olevan ns. kunnossa.  Ajelin taajamassa ja sitten motarilla noin 10 km (nopeus n. 100-110 km/h), kun meno sitten äkisti hyytyi (mittarissa näkyi että maksimiteho olisi tippunut noin puoleen)  ja auto siirtyi polttomoottorin käyttöön (hybridi-moodiin). Rangea oli tuossa vaiheessa jäljellä noin 20 km. Kokeilin pakottaa auton takaisin sähköajoon, mutten onnistunut.  Ajelin varmaan reilu 20 km, ennen kuin auto suostui vaihtamaan takasin sähköajoon. Mitä oikein tapahtui ? Rasittuiko/kuumeniko akku ”raskaassa” vesikelissä ? Onko muille sattunut tälläistä ?
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Poissa Suberb 2012

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Sähköajo stoppasi sateella ?
« Vastaus #1 : 11.05.22 - klo:20:56 »
Varmaa acc ei ”nähnyt” ja siirtyi perustilaan  :o onnea VAG-hilavitkuttimen kanssa :-X

Poissa akk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Vs: Sähköajo stoppasi sateella ?
« Vastaus #2 : 12.05.22 - klo:05:15 »
^ Miten vakionopeussäädin tähän vaikuttaa ? Eikä se ollut edes käytössä  :o
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Poissa Suberb 2012

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Sähköajo stoppasi sateella ?
« Vastaus #3 : 12.05.22 - klo:07:32 »
Klonkswagenissa kaikki on normaalia  ;D

Poissa slarpa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Vs: Sähköajo stoppasi sateella ?
« Vastaus #4 : 12.05.22 - klo:08:08 »
Jollei käyttäjällä Superb 2012 ole fiksua sanottavaa voisi olla vaikka hiljaa. Välillä joillain kommentoijista paistaa suuret henkiset haavat pahasti läpi.

Aiheeseen, olisiko mahdollista että kyseessä on vain "pakotettu" polttiksen käyttö mitä kaikki plugarit välillä tekevät riippumatta olosuhteista? Itsellä superbin plugari on talviliukkailla tehnyt kerran saman ja oletin että liittyi olosuhteisiin mutta sen jälkeen huonommillakaan keleillä ei tehnyt samaa jote päättelin sen olevan vain tuota ajoittaista pakotettua polttiksen käyttöä.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

Poissa Suberb 2012

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Sähköajo stoppasi sateella ?
« Vastaus #5 : 12.05.22 - klo:08:38 »

olisiko mahdollista?

En nyt tiedä sisältääkö tämä lausuma ”ylen suurta tietoa tai taitoa”?

Poissa akk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Vs: Sähköajo stoppasi sateella ?
« Vastaus #6 : 12.05.22 - klo:08:52 »
Jollei käyttäjällä Superb 2012 ole fiksua sanottavaa voisi olla vaikka hiljaa. Välillä joillain kommentoijista paistaa suuret henkiset haavat pahasti läpi.

Aiheeseen, olisiko mahdollista että kyseessä on vain "pakotettu" polttiksen käyttö mitä kaikki plugarit välillä tekevät riippumatta olosuhteista? Itsellä superbin plugari on talviliukkailla tehnyt kerran saman ja oletin että liittyi olosuhteisiin mutta sen jälkeen huonommillakaan keleillä ei tehnyt samaa jote päättelin sen olevan vain tuota ajoittaista pakotettua polttiksen käyttöä.

Tuota kanssa mietin, mutta muistini mukaan nämä tapaukset ovat liittyneet nimenomaan kovaan vesisateeseen ja moottoritieajoon. Tänään tarkkailin tuota maksimitehonäyttöä, ja vaikka oli kuiva keli, niin se näytti pienenevän kun ajoi reippaasti (120 km/h) ja vastamäkeen "raskaalla kaasujalalla". Kun kaasua hellitti, niin näyttö palasi taas maksimilukemaan. Kun tuota hieman testailin, niin näyttäisi että kun sähkönkulutus ylittää esim.  35 kWh/100 km, niin auto alkaa rajoittamaan (pienentämään) tuota maksimitehoa. Eli tässä on voinut käydä niin että kun sadekelillä vastus lisääntyy, ja sähkönkulutus nousee tarpeeksi korkealle, niin auto rajoittaa huipputehoa. Kun rajoitetaan tarpeeksi (esim. 50 % täydestä), niin tällä teholla ei voi enää ajaa pyydetyllä motarinopeudella, vaan auto siirtyy käyttämään polttomoottoria.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Poissa tgotj

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 312
    • Profiili
Vs: Sähköajo stoppasi sateella ?
« Vastaus #7 : 12.05.22 - klo:10:19 »
Eiköhän siellä ole käynyt niin, että kun olet polkaissut raskaammin, on sähkön maksimi ylitetty, jolloin pakottaa auton hybridimoodiin. Tällöin polttis käynnistyy, eikä anna enää täysiä tehoja ulos sähköpuolelta. Ja polttis kun kerran käynnistyy, se käyttää koneen lämpimäksi ennenkuin antaa vaihtaa sen takaisin e-moodiin. Siinä voi mennä se parikymmentä km, jos yrität ajaa mahd paljon sähköllä silläkin aikaa...

Poissa akk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Vs: Sähköajo stoppasi sateella ?
« Vastaus #8 : 12.05.22 - klo:11:43 »
Eiköhän siellä ole käynyt niin, että kun olet polkaissut raskaammin, on sähkön maksimi ylitetty, jolloin pakottaa auton hybridimoodiin. Tällöin polttis käynnistyy, eikä anna enää täysiä tehoja ulos sähköpuolelta. Ja polttis kun kerran käynnistyy, se käyttää koneen lämpimäksi ennenkuin antaa vaihtaa sen takaisin e-moodiin. Siinä voi mennä se parikymmentä km, jos yrität ajaa mahd paljon sähköllä silläkin aikaa...

Tästähän siinä lienee loppujen lopuksi kyse - sinänsä ilmiö on tuttu. Mutta se että saatavilla oleva maksimiteho tippui niin paljon (noin puoleen), oli ainakin minulle yllätys. Normi "kuivalla kelillä" ajossa en ole tämmöistä havainnut, en ainakaan näin radikaalina.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

 



www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi