2021 Crafter 2.0TDI syö öljyt

Aloittaja Epätoivoinen amerikanmies, 04.05.22 - klo:14:09

« edellinen - seuraava »

Epätoivoinen amerikanmies

Nyt pisti klonksvaageni rusinat rasahtelemaan.

Tilasin tosiaan vuosi takaperin todennäköisesti sekavassa ja varmasti syyntakeettomassa tilassa uuden retkeilyauto crafterin. Lokakuussa sain rutkun alle ja tähän päivään mennessä kilometrejä on tullut +-13tkm.
Kaksi kertaa olen nyt jo joutunut täyttämään öljyä koneeseen kun alkanut herjaamaan liian alhaisesta öljytasosta. Normaalisti en olisi huolissanl, kun kyseessä on kuitenkin perinteisen väljä vag 2.0tdi, mutta kun kaksi kertaa on jo syönyt reippaammin öölejä niin alkaa 1. huolestuttamaan ja 2. vituttamaan kun kokoaika joutuu olla öljytonkat mukana.

Kysymykset kuuluukin: Pitääkö olla huolissaan, onko muilla samanlaista ongelmaa /onko tullut tätä kautta isompaakin vahinkoa ja viimeinen sekä tärkein: Pistänkö myyntiin ennen kuin enemmän kirpasee?

mikkole

Hei
Mulla ollut firmalla 3 näitä uusi koppasia craftereita. Jokaiseen on tarvinnut lorauttaa 20tkm öljyn vaihtovälillä joku 3 desiä
öljyä. Eli eivät ole kyllä syöneet tuohon malliin. Kaikki olleet 130kw versioita. 
Nykyiset skoda fabia vm20 crafter vm21 sprinter vm16. Ex Crafter vm2017,suberb 4x4 tdi vm2016.   crafter maxi vm13. golf variant 4motion 2014 transporter 128kw vm08, octavia combi 4x4 vm11, golf variant 2,0 tdi vm07, ibiza sport tdi vm01, cordoba variant vm98

jusu

eiköhän näissä ole jonkunnäköinen takuu? varmaan kannattaa kysellä sieltä.
itse sain 2kk sitte tuommosen 130kw retkuiluauton ja otin siihen huolenpitosopparin takuun jatkeeksi niin saa 6vuotta päästellä huoletta.
monesti saattaa öljymerkin/viskositeetin vaihtokin auttaa asiaa

Suberb 2012

Konsernin näkemys yleettömästä öljynsyönnistä on 1l/1000km :D :D eli tämä menee vielä ihan normaalin rajoissa.

Omassa II ocussa (1,8tsi) sauhutus loppui kun laitoin tehtaan suosittelemat Castrol 10-30 öljyt koneeseen. Eli öljykin voi vaikuttaa.

Myös yhdistelmä iso auto ja pieni moottori-> fööni puhkuu kovasti nin kyllä siellä kaikki rakoset on kovilla. Rauhallisempaa kyytiä ja alempia nopeuksia voi sekin auttaa pienentämään kulutusta.

Isompaa vahinkoa voi tehdä öljykarstan tukkiessa kaikenmoisia egr, dpf ja mitäniitä on. Tai ei noista pata hajoa, mutta vaihto maksaa kuitenkin satasia/kokkara.

Tietty vaihto on aina ratkaisu, mutta mihin? Ford, patonki??? Vaihtaessa menee helposti hukkaan yksi koneremontti…

Cassu

2020 vuosimallin Crafter 130 kW koneella, nyt 35 000 km ajettuna, öljyn lisäystä noin litra ensimmäisten 20 000 km matkalla, ei ehtinyt ilmoittaa matalasta öljynpinnasta mutta tikkua katsoen päätin pari kertaa lisätä siis siinä 20 000 km paikkeilla. Sen jälkeen en tikkuun katsonut eikä ilmoituksia tullut. Nyt ensimmäinen huolto takana ja uudet öljyt. Eli ilmeisesti ei ole ihan ominaisuus tuo aloittajan kertoma öljynkulutus.
Kannattaa ehkä olla yhteydessä huoltoon ja kertoa asia, tuskin tuottaa heti tulosta mutta jos saisi merkinnän auton historiaan niin voisi vedota myöhemmin että vaiva on ollut uudesta lähtien.

Epätoivoinen amerikanmies

Kiitos kaikille vastauksista!

Kyllä tämä pännii aika pahasti. Öljynä tosiaan toimii tehtaan suosittelema 0-30 Castrol, eli ei pitäisi siinäkään olla ongelmaa. Tottakaihan tässä on se 5v takuu, mutta täällä erämaan ”keskellä ei mitään” on kivaa olla sitten, kun klonkkari lähtee kilahdettuaan jonnekin kuukausiksi korjattavaksi.

Cassun idea ei yhtään hassumpi, 1000km sisällä pitäisi olla öljynvaihto merkkiliikkeessä, niin pitää asiasta mainita ;D Voi olla, että lähtee kyllä jollekin seuraavalle onnekkaalle ajoon.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy