Todella pahaan kuntoon olisi kyllä päässeet pyöränlaakerit jos niistä löytyisi käsin heilutellen välystä. Oletan että konsernivehje ja vajaaveto eli ei ole vetoakselia navan keskellä? Klonksuuko vieläkin jos irroittaa ensiksi renkaan ja kampeaa ruuvarilla jarrupaloja pikkaisen irti jarrulevystä, samalla tarkistaen että ei ole tavaraa levyn ja jarrukilven välissä? Vai onko tässä mahdollisesti takana rummut?
^tuolla oireella voi olla myös kyse renkaan melusta. Katso onko renkaan sisä- tai ulkoreuna kulunut pykälälle. Tai vaihda vararengas hetkeksi tilalle.Laakeri useimmiten huutaa silloin kun rattia käännetään ja auton paino siirtyy viallisen laakerin puolelle.
Nykyisen Passat 2016 ostin noin 180tkm ajettuna ja jo koeajolla huomasin, että joku pyörän laakeri pitää jurinaa. Nastarenkaat kun oli alla, niin paha sanoa, mistä ääni tuli. Viikon sisään rengaspainejärjestelmä alkoi herjaamaan viasta ja myyjän piikkiin autoon vaihdettiin molemmat takapyörien laakerit (Alppilan Autohuolto). ABS-antureiden signaali pätki molemmista.
vaihdettiinko tuohon abs-osia, kehä tai anturi?
Se absien magneettikehä josta anturi lukee nopeutta, on osa pyörän laakeria eli se uusiutuu väkisin samalla kun laakeri vaihdetaan.
Onkohan näin kysyjän Golf IV:ssa?
Jarrusatula irti, levy pois, peltinen suojalätkä (lähtee talttapäisellä ruuvarilla) pois. Itse laakerihässäkkä on kiinni M30 mutterilla. Yleensä ei järkyttävät tiukassa. Helppo homma.
pitääkö olla ulosvetäjä?
Pystyykö äänestä jotenkin arvioimaan, huutaa eniten 70-90 km/h ja vaimenee kun lähestytään satasta.
Väittäisin yhä, että viallisen laakerin löytää varmimmin kun ajaessa kääntelee rattia ja kuuntelee vaikuttaako mutkittelu ääneen. Viallisen laakerin ääni voimistuu auton painon siirtyessä sen päälle, ja vaimenee painon siirtyessä toiselle puolelle.
Sellainen kysymys vielä, että pitääkö tuo uusi laakeri voidella?
Tuolta kun katsot videon niin kaikkiin kysymyksiisi joka koskee asennusta mukaanlukien voitelu löytyy vastaushttps://youtu.be/970HI9_DSsQ Ei tarvi voidella