Nytpä kävi niin että autoni, VW Transporter 2.0 TDI 4-motion vm.2017. Sammui yllättäen kahdenkympin vauhdista, yritin uudestaan sitä käynnistellä, vaan eipä se siitä herännyt.Auto hinattiin paikalliseen VW huoltoon ja siellä sen verran sitä on nyt tutkittu että jakohihna on poikki ja ainakin venttiilit solmussa ja epäilivät koko koneen täys tuhoa.Kyseiseen vehkeeseen VW määrittää jakohihnan vaihtoväliksi 6vuotta tai 210tkm.Mitäpä mieltä täällä ollaan pitääkö hihnan kestää tuo maahantuojan määrittämä vaihtoväli?Maahantuojan mielestä ei, kommentti on ettei voi tietää mikä hihnan on vioittanut.
Auto on ollut viimeiset parivuotta ajossa itä-suomessa. Sitä ennen ajeltu ainakin Tampereen suunnalla.Tuossa just kattelin liikkeen ottamia kuvia hihnasta paikallaan, niin hampaita siitä puuttuu pitkältä matkalta, hihna ei olekaan kokonaan poikki.Ihan perus 2.0TDI ja merkkiliikkeestä varmistettu hihnanvaihto väli 6v./210tkm.Kaikki tarvittavat ja ylimääräiset huollot tehty ajallaan merkkiliikkeissä.Vielä ei ole konetta ruvettu purkamaan, koska rahoittajaa olen yrittänyt saada muistakin kuin itsestäni.
Juuri selvisi hieman lisää tämän auton huoltohistoriikista, kun päästiin kiinni sähköiseen huoltokirjaan.Tähän autoon on vuonna 2019, 70 tkm kohdalla.Kampiakselin stefan öljyvuodon takia vaihdettu, jakopäähän moniurahihna, kampiakselin tiiv., pultit, +kiristin, jakopäänhammashihna on otettu irti ja tarkastettu, mutta ei ole vaihdettu uuteen. Näinkö toimii VW:n merkki huolto!
On kyllä järjettömyyden huippu että on stefa vaihdettu ja ollut jakopää valmiiksi purettuna niin laitetaan vanha hihna paikalleen Itselle käynyt kahdessa EA288 dieselissä toi stefa homma ja molemmissa tapauksissa merkkiliike ilmoitti heti että hihna on myös vaihdettava jonka tottakai hyväksyin. Jälkimmäisen toki maksoi automyyjä niin itseä ei yhtään yskittänyt.
Aika selkee hommahan tuo on sitten, että goodwill kyselyä maahantuojalle. Samanlainen tapaus kuin tossa skodassa minkä ketjun aiemmin linkkasin. Sulla vielä 50tkm vähemmän ajettu.. Jos tää oikein menee sulle pitäisi tulla maksettavaksi jakopää osineen ja töineen sekä nesteet. Eli aikalailla tuo 1000-1200€ mitä se marmorilla maksaa kun teetättää.Ole asiallinen, mutta määrätietoinen asioisessasi huollon kanssa. Voit kysellä edellisen ketjun tapauksesta yv:llä jos sillä saisi vähän vetoapua tapaukseen.Tarvittaessa sitten kuluttaja-asiamies/lakimies jos ei vastaantuloa ole tulossa.
Tässäpä onkin sellainen selkeä ero että Skodan maahantuoja onkin Helkama auto. Ja volkkarin maahantuoja on K auto Oy.Tänään tavoitin puhelimitse K auton edustajan ja valitteli ongelmaa, mutta kertoi ettei tämä heille kuulu.Minä en ole auton ensimmäinen omistaja niin tämä ei kuulu enää maahantuojalle, maahantuoja saa tosin (goodwill) tulla vastaan korjaus kustannuksissa mutta heidän ei ole pakko.Ei vaikka maahantuoja on määrittänyt Suomeen tälle kyseiselle mallille tuon hihnan vaihtovälin 6v/210tkm.Myyjä jos se on autoliike(niin kuin minulla) on tästä nyt jossakin määrin vastuussa, nyt sitten kuluttajaneuvojan kautta taistelemaan aiheesta.
Tänään oli myös yhteydessä VW-korjaamoon jossa 70tkm kohdalla tämän stefan vuotamisen takia oli jakopäätä rempattu.Syy miksi jakohihnaa ei ollut tässä yhteydessä vaihdettu oli tämä:Mikäli jakohihna ei ole ollut öljyssä sitä ei tarvitse vaihtaa, tästä on korjausohjeessakin kyseinen maininta.Tämän kommentin antoi VW-merkki liikkeen korjaamo päällikkö.
Ja näissä remonteissa on aina kyse siitä kuka maksaa. Jos maksaja ei halua uutta hihnaa niin ei se ole korjaamon vika.
Mitä huoltokirja sanoo, kuuluuko vuosihuoltoon jakohihnan kunnon tarkistus?
Nyt alkaa pikku hiljalleen selvitä tämä asia. Vieläkin kyllä portteri merkkiliikkeen valohoidossa.Nyt siihen vaihdetaan kokonaan uusi kone jakopäineen, lisäksi kytkin ja kaksoismassa vauhtipyörä ovat vioittuneet eli nekin vaihdetaan samalla.Kuluttaja neuvojan ohjeistuksen mukaisesti auton myynyt liike joutuu koneesta maksamaan n.58%.Maahantuojan ei tarvitse vastata tästä millään tavalla, eikä tosiaankaan K-auto halua edes GW-takuuna osallistua millään tavalla. Eli aika paljon tuo tulee nyt sitten itselle maksamaan.Huomenna pitäisi olla portteri parsittuna kuntoon ? Korjaus kaikkine vääntöineen onkin sitten huomenna kestänyt tasan 3viikkoa.