Vikakoodi P2196 / VW Golf TGI 1.4 -15

Aloittaja alajoki, 18.02.20 - klo:08:50

« edellinen - seuraava »

alajoki

Arvoisa vagarenan väki,

Olisiko teillä antaa neuvoja seuraavanlaiseen vaivaan:

Autossa syttyi vikakoodi P2196 kesken rauhallisen maantieajon ensimmäisen kerran tammikuun alkupuolella alle kaksi viikkoa auton liikkeestä ostamisen jälkeen. Kiikutin auton sovitusti merkkihuoltoon ja tarkastusohjelman mukaisesti siihen vaihdettiin lambda-anturi, joka tuon vikakoodin oli lähettänyt. Auto takaisin ajoon ja 3pv / n.500km jälkeen vikakoodi syttyi uudestaan. Auto uudestaan merkkihuoltoon ja tällä kertaa päädyttiin ottamaan kaasupuoli pois käytöstä irrottamalla sulake ja laitettiin bensan sekaan suuttimien puhdistusainetta. Ajoin autolla bensapuoli päälle pakotettuna n. 1vko / 500km, jotta suuttimet puhdistuisivat. Vikavalo ei tuona aikana syttynyt ja kaasupuoli kytkettiin merkkihuollossa ennakkoon sovitusti viikon jälkeen takaisin käyttöön. Nyt 4pv olen ajellut kaasulla ja tänään vikavalo syttyi taas ja kyseessä sama vikakoodi.

Sen jälkeen kun vikavalo syttyi ensimmäisen kerran, huomasin tyhjäkäynnissä hyvin pientä epätasaisuutta, joka oli kuitenkin niin pientä ettei näkynyt kierroslukumittarissa. Bensalla ajaessa en tyhjäkäyntihäiriötäkään huomannut. Itse en ole muuta poikkeuksellista huomannut auton käyttäytymisessä.

Se, että vikavalo ei syttynyt viikon aikana bensa-ajolla viittaisi hieman siihen, että jostain kaasupuolen ongelmasta voisi olla kyse. Jos jollain on bensa-autossa ollut vastaavaa ongelmaa niin kannattaa silti osallistua keskusteluun.

Omalla OBD-lukijalla saatu selite vikakoodille P2196: Generic - powertrain / O2 Sensor Signal Biased/Stuck Rich Bank 1 Sensor 1

Ideoita mistä tässä voisi olla kyse?

--

Volkswagen Golf TGI 1.4 2015 (kaasuauto)
Ajettu 92tkm
Ostohetkellä viime joulukuun lopussa 86tkm


jukkasakari

Moro.
Itsellä sama Golf myös 2015, 130tkm ajettu.
Motonetistä sama vikakoodi, samat oireet.
Etummainen lambda irti, oli valkoisessa töhnässä, putsasin elektroniikan puhdistusaineella ja paineilmalla niin hyvin kuin osasin.
Sitten myöskin bensan sekaan suuttimien puhdistusaine ja bensalla ajelua, vikavalo sammui noin sadan kilsan jälkeen ja on pysynyt poissa useamman sata kilsaa kaasulla ajaessa, toivottavasti pysyykin.

RKFIN

Morjesta!

Huomasin tämän foorumiosion tänään kun ongelma ilmeni. Elikkä kyseessä saman vuosimallin ajoneuvo, VW Golf variant 1.4 TGI 2015. Tällä hetkellä noin 85300km ajettuna. Moottorin vikavalo syttyi ensimmäisen kerran pari päivää oston jälkeen lähtiessäni ajamaan kun moottoritiellä painoin kaasua. Kävin tarkistuttamassa sen ja lambda anturista oli antanut vikakoodin, samoin jotain sytytysongelmia ollut sylintereissä 2 ja 3. En tietenkään katsonut paperista että mikä vikakoodi oli, mutta nyt tuli vikakoodi samanlaisessa tilanteessa uudestaan. Pääsiäisestä johtuen lauantaina yritän saada vikakoodit luettua, mutta olen huomannu sellaista nykimistä paikallaan pysyessä kuin moottori rymistäisi mutta kierrokset eivät nouse. Bensalla ajaessani tankkauksen jälkeen ei samaa ongelmaa ollut. Mahtaisikohan olla tyyppivika? Lauantain jälkeen tietoa enemmän.


RKFIN

Noniin, käyty näyttämässä autoa ja sama vikakoodi P2196, samoin oli toinen vikakoodi joka perustui ykkös lambdan jälkeiseen lambdaan. Ja samaa nykimistä autossa, joka nähtävästi vikakoodin nollauksen jälkeen poistui mystisesti.


melee

Terve.
Vähä samanlaista vikaa hiljattain ostetussa -15 tgi golf variantissa.
Lambda vaihdettiin huollossa. Pari viikkoa tästä ja taas syttyi moottorinhäiriövalo palamaan. Tyhjäkäynnillä pientä nykimistä.
Oliko kukaan löytänyt tähän mitään selvää vikaa mistä johtuisi?
Täytyy nuo lambdat putsata ja tehdä nuo temput mitä ootte tehneet.

Inssi

Itselläni Skoda Octavia G-tec-kaasumallissa sama ongelma. Vuosimalli 2014 ja kilometrejä 146 000 km.
Vikakoodi tuli ensimmäisen kerran loppuvuonna 2019, mutta se poistui itsestään ennen kuin pääsin huoltoon. Tuolloin ei ollut mitään käyntiongelmia.
Vikakoodi tuli uudelleen keväällä ja silloin huollossa vaihtoivat happianturin. Ennen vaihtoa oli kylmäkäynnistyksen jälkeen tasakaasulla ajaessa lievää epätasaisuutta käynnissä, kun moottori alkoi lämmetä normilämpötilaan.
Auto toimi anturin vaihdon jälkeen pari kuukautta ja loppukesästä tuli uudelleen vikakoodi ja silloin myös selvää nykimistä etenkin liikkeelle lähdettäessä ja isommalle vaihteelle vaihtamisen jälkeen, kun painoi kaasua rauhallisesti. Reippaammin kiihdyttäessä käynti oli hieman tasaisempaa.
Kokeilin mielenkiinnosta bensalla ajamista ja nykiminen poistui välittömästi ja muutamien satojen kilometrien jälkeen myös vikavalo ilman että vikakoodia kuitattiin.

Ajettuani sen jälkeen taas kaasulla pari-kolme tankillista ilman ongelmia huomasin matka-ajossa polttoaineen kulutuksessa selvää kasvua ja tehonpuutetta. Tätä kesti n. 10 min ja sen jälkeen auto kävi taas normaalisti. Vikavalo ei syttynyt.
Kun n. puolen tunnin ajon jälkeen tuntui samoja oireita, tarkistin OBD-testerillä lambda-anturin arvon ja se oli normaalista poikkeava: 0,93 kuormalla ja 0,90 tyhjäkäynnillä. Ongelma poistui ja lambda-arvot palasivat normaaleiksi taas n. 10 minuutin ajon aikana ilman mitään toimenpiteitä. Sen jälkeen ajoin suunnilleen tunnin ajan ja käynti oli normaalia. Vikavalo syttyi seuraavan käynnistyksen jälkeen eilen, mutta vielä ei ole ilmennyt käynnissä ongelmia.

Aika hankalalta vaikuttaa, jos ette ole saaneet tuohon huollossa mitään kunnon selitystä. Olisi hyvä tietää, onko anturin putsaus auttanut pidemmäksi aikaa.
Täytyy kuitenkin alkaa taas varailla huoltoaikaa, mikäli vika on ja pysyy niin että pystyvät sitä selvittämään.

melee

Terve. Tosiaan aika hankalalta vialta alkaa tuntumaan. Ajelin viimeisen huollon jälkeen bensalla parisataa km niin auto toimi hienosti. Mitään vikaa eivät autosta löytäneet vw merkkihuollossa. Lampda vikaa vaan herjaa. Nollasivat vaan lampdan arvot.
Nyt ajellu 300km kaasulla niin eiköhän taas vikavalo syttynyt🤦‍♂️.  Täytyy ostaa obd-lukija niin ei tarvii koko aikaa huollos käydä näyttämässä.

Enhancer

Suotta niitä antureita autoihin vaihdatte, kun anturi kerran toimii ihan oikein ja kertoo että moottori käy rikkaalla? Jos lambdassa olisi vikaa, vika olisi läsnä myös bensalla ajettaessa.

Kaasun painetta säädetään askelmoottorilla ja jokaiselle sylinterille on oma kaasusuuttimensa. Suuttimet vuotokokeeseen ja jos kaikki suuttimet on ehjiä niin paineensäädin vaihtoon.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

ver

"suuttimet vuotokokeeseen ja jos kaikki suuttimet on ehjiä niin paineensäädin vaihtoon."

Onkos tuo ratkaissut kaasuttelijoiden P2196 ongelmat?

Itelle ostin juuri kaasugolffin vm. 2015 ja edellinen omistaja sanoi vaihdattaneensa lambdan ja sen jälkeen on vikavalo syttynyt pari kertaa. Itsellä ei ole toistaiseksi tullut. Kyselen jo etupeltoon muiden ratkaisuja kyseiseen ongelmaan, olis selvät säveles sit jos sattuu omaan nilkkaan.

Thänks!


alajoki

Sitkeä vaiva lakkasi kun vikakoodia antanut anturi vaihdettiin uuteen ja samalla nollattiin kummatkin anturit. Tämä tehtiin siis viime vuoden huhtikuussa ja sen jälkeen ei ole vika uusiutunut. Tietääkseni vaihtamalla molemmat lambda-anturit samalla kerralla uusiin pääsisi myös ongelmasta eroon.

TVW

Lainaus käyttäjältä: alajoki - 12.04.21 - klo:17:15
Sitkeä vaiva lakkasi kun vikakoodia antanut anturi vaihdettiin uuteen ja samalla nollattiin kummatkin anturit. Tämä tehtiin siis viime vuoden huhtikuussa ja sen jälkeen ei ole vika uusiutunut. Tietääkseni vaihtamalla molemmat lambda-anturit samalla kerralla uusiin pääsisi myös ongelmasta eroon.

Hei, mulla ihan sama vika. Avaatko hieman tarkemmin mitä tuossa siis tehtiin? Miten nuo anturin nollataan? Ilmeisesti lambda antureita tarkoitat.

Onko muut täällä löytäneet ratkaisun samaan ongelmaan?

jt

Lainaus käyttäjältä: alajoki - 12.04.21 - klo:17:15
Sitkeä vaiva lakkasi kun vikakoodia antanut anturi vaihdettiin uuteen ja samalla nollattiin kummatkin anturit. Tämä tehtiin siis viime vuoden huhtikuussa ja sen jälkeen ei ole vika uusiutunut. Tietääkseni vaihtamalla molemmat lambda-anturit samalla kerralla uusiin pääsisi myös ongelmasta eroon.
FB:n kaasupalstalla on muistaakseni joku vastaavasta kirjoitellut ja homma oli ratkennut samalla tavalla, vaihtamalla siis molemmat lambda anturit - tuosta "nollauksesta" en tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa?

Antureita on siis käsittääkseni kaksi ja vaihtamalla vain eka ei auta jos se ei ollutkaan vajaatoiminen, vaan toinen anturi olikin kaput. Huonossa tapauksessa vaihdetaan vain toinen anturi ja jos se ei ollutkaan syypää, aletaan sen jälkeen tekemään ties mitä osien vaihtoja arpomalla. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

melee

Tämä ongelma taisi ratketa niinkin yksinkertaisella toimenpiteellä kuin tulppien vaihdolla. Ainakin nyt 2-3vkoa toiminut moitteetta. Ajo sitten maakaasulla, biokaasulla tai bensalla.
Auto kävi tätä ennen paikallisella biokaasu"spesialistilla" mutta lähti pois aivan samoilla vioilla mitä se sinne meni. Vika koodit vaan nollattuna.
Toivottavasti auttaa muillakin tätä temppu

salmin23

Lainaus käyttäjältä: melee - 10.09.21 - klo:18:32
Tämä ongelma taisi ratketa niinkin yksinkertaisella toimenpiteellä kuin tulppien vaihdolla. Ainakin nyt 2-3vkoa toiminut moitteetta. Ajo sitten maakaasulla, biokaasulla tai bensalla.
Auto kävi tätä ennen paikallisella biokaasu"spesialistilla" mutta lähti pois aivan samoilla vioilla mitä se sinne meni. Vika koodit vaan nollattuna.
Toivottavasti auttaa muillakin tätä temppu

Moi!
Onko vika pysynyt poissa tulppien vaihdon jälkeen?
Omassa 2016 Octaviassa sama vika (P2196). Auto kuluttaa polttoainetta hiukan normaalia enemmän. Vikakoodin ollessa päällä ilmeisesti näin kuuluukin tehdä, mutta kulutus on aiempaa suurempi myös heti vikakoodin nollaamisen jälkeen. Olen ajellut käytännössä pelkästään kaasulla, joten en osaa sanoa tuleeko vika päälle bensalla ajaessa.
Ykköslambdan vaihdoin, mutta vika tuli uudelleen.

Kaikki vinkit ovat terverulleita.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Surfer

Sama vika täällä nyt pari viikkoa. Kerkisin jo vaihtaa tulpat, ja yhden sytytyspuolan. Ei vaikutusta.
Bensalla toimii ok, tai kun kaasutankin vihreä LNG valo sammuu (mitä tarkoittaakaan tämä valo?).
Huomiona, vian ilmaantumisen aikaan tarkalleen kaasun laatu eka kertaa "vain" 90%, aina ennen ollut 100%.
Kulutus noussut hiukan.

Luulen että bensasuuttimien puhdistusaine ja lambda anturien vaihdot / puhdistamiset bank1 ja bank 2 ei auta, koska bensalla auto toimii ok.

Kuinka tehdään kaasusuuttimien vuotokoe, ja mistä saisi niitä suuttimia ja paineensäätimen itse ostettua?


Golf TGI 2016, 144 tkm.



Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 24.12.20 - klo:09:15
Suotta niitä antureita autoihin vaihdatte, kun anturi kerran toimii ihan oikein ja kertoo että moottori käy rikkaalla? Jos lambdassa olisi vikaa, vika olisi läsnä myös bensalla ajettaessa.

Kaasun painetta säädetään askelmoottorilla ja jokaiselle sylinterille on oma kaasusuuttimensa. Suuttimet vuotokokeeseen ja jos kaikki suuttimet on ehjiä niin paineensäädin vaihtoon.

Stögö

En tiedä onko vieläkin ajankohtainen tämä vian selvittely. Itse siis kirjoittelen tuonne fb kaasufoorumille ja mulla tuli sama oire, kun olin omistanut auton pari viikkoa. No lopulta vein auton myyneen liikkeen piikkiin auton volkkarille, kun ekassa nyrkkipajassa auto ei tullut kuntoon (vaihtoivat vain yhden lambdan vaikka sanoin että vaihtakaa kummatkin). Volkkarilla on tähän tehtaan korjaus ohje. Eli lambdat vaihtoon ja auton johtosarjasta lambdojen liittimet uusiin. Näillä korjauksilla nyt menty puol vuotta. Pientä tyhjäkäynnin heiluntaa on 100-150rpm, mutta kun en paremmasta tiedä 😁

salmin23

Kiitos vastauksista! Ajankohtainen on edelleen. 1. lambdan vaihto ei tosiaan auttanut, joten vein merkkiliikkeeseen huoltoon. Kertoivat, että Skodalta on tullut huoltotiedote, jossa sanotaan seuraavaa: ”Öljymäärän ollessa alle maksimitason, ona 2. lambda vaihdettava.” Eli vaikka vikakoodi viittaa ykköslambdaan vika ilmeisesti on kakkoslambdassa (katalysaattorin jälkeen. Ko. liikkeessä 2. lambda vaihdettuna 225 eur, joten päätin tilata osan itse ja vaihtaa itse.

Tihrustin lambdasta OE-numeroa tilausta varten ja ronasin samalla sen liitintä. Tämän jälkeen oon ajanut n. viikon/ yhden kaasutankillisen eikä vikavaloa ole näkynyt. Voi siis olla, että vika oli pelkästään 2. lambdan liittimessä. Saapa nähdä…
Nyt myös CNG-laatu on ollut 100%, kun se aiemmin oli välillä 90%. En tiedä liittyykö samaan.

Tietääkö joku mikä anturi tuota CNG-laatua mittaa?

jt

Lainaus käyttäjältä: Surfer - 10.12.21 - klo:13:03
Kuinka tehdään kaasusuuttimien vuotokoe, ja mistä saisi niitä suuttimia ja paineensäätimen itse ostettua?
Suuttimia saa ihan kaikista yleisistä kunnon varaosaliikkeistä, voi olla tilaustavaraa eli tulee yleensä seuraavaksi päiväksi tai sitten itse tilaamalla netin kautta, esim. https://www.finjector.com/. Paineensäädin on taasen selvästi kalliimpi osa. En kuitenkaan suosittele kummankaan vaihtamista "varmuuden vuoksi" sillä osille ja työlle tulee hintaa, varsinkin kun todennäköisesti tulee turhaan vaihdettua.

Jos vika on suuttimessa, niin yleensä tietylle sylinterille alkaa tulemaan vikakoodia. Jos vika sitten siirtyy toiseen sylinteriin kun suutin siirretään siihen, homma on kohtuu selvä. Suutinten vaihdossa on toki jonkun verran työtä ja oikeastaan jos yksi alkaa oireilemaan, voi olla järkevä vaihtaa samalla loputkin - mutta ei summassa. Kaasutöissä on sitten hyvä olla tarvittavat pätevyydet/osaaminen.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

TGI_MM

Tulikos tähän selvyyttä? Täällä olisi vm.  2014 Golf, jossa samaa ongelmaa. Antaa P2196-vikakoodin lisäksi toisinaan myös vikakoodin myös liian laihasta seoksesta (P2195?). Tuntuu tulevan aina samassa vaiheessa eli jäähdytysneste on yli 90 ja öljy 50-60.
Kerran tuntunut epätasaista käyntiä ajossa, tyhjäkäynnillä useammin. Mikä muuten on normaali minimi tyhjäkäynti, tässä laskee tuonne 650 rpm, kun jarrulla pysäyttää (DSG ja Start-stop estetty). Ei misfire laskuri kuitenkaan juokse vaikka tuntuu "tutinaa".
VW Golf VII 1.4 TGI DSG -14

Edeltävä:
Honda Civic 1.4iS 3d -02

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy