Jäähdytysnesteen lämpötila heittelee.

Aloittaja MTy, 07.04.22 - klo:14:24

« edellinen - seuraava »

MTy

Moi
Auto 2012 mallin 180kw V6 TDI. Auton moottorinlämpötilamittari pysyy kevyessä ajossa tasaisesti 90C. Kun moottoria maantieajossa hieman kuormittaa, niin moottorinlämpötilamittari nousee noin 105 - 115C. Kun alkaa alamäki ja kuormitus kevenee niin lämpötila palaa takaisin 90C. Lämmöt nousevat nosmaalisti ja ohjaamoon tulee reilusti lämmintä ilmaa.

Jäähdytysnestettä on riittävästi. Missä vika?

Muistelen lukeneeni että tällaista ongelmaa olisi ollut muillakin.

Superkossu

Milloin vesipumppu vaihdettu viimeksi?
Audi A3 8P 1.4TFSI

MTy

Ei tietoa. Mitä vesipumpulle on tapahtunut jos se oireilee tällä tavalla? Nestettä se ei tiputa. Entä termostaatti?

Jultsu

Jos mekaaninen vesipumppu niin aikalailla sen akselin katkeaminen voisi olla ainoa selitys, tuskin ne propellin lavat ovat tuhoutuneet tai sulaneet siinä omassa poterossaan pyörien.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

MTy

Jos vesipumpun akseli olisi katki niin eikö se aiheuttaisi aina lämpöjen nousun. Nyt nuo lämmöt nousevat vain kuormittaessa. Voisiko termostaatti olla hieman jumissa ja avautuis hieman korkeammilla lämpötiloillä? Mitä minulla on ollut termostaattiem kanssa koskaan ongelmia niin yleensä ongelma on ollut juuri päen vastoin, eli ne ovat fuskanneet eivätkö pidä lämpöä.


o.b.

Bemareissa oli joskus vikana vesipumpun siipipyörän irtoaminen akseliltaan. Siipipyörä oli muovia ja se alkoi pyöriä eri tahtiin akselin kanssa.

Mutta termarista kannattaa aloittaa. Ehkä se ei aukea tarpeeksi paljon viallisesta vahaelementistä johtuen.

ConD

Tuossa on pari vaihtoehtoa jatkaa ihmettelyä...

Jos nyt on tuo lämpö katsottu mittaristosta, se ei todellakaan ole absoluuttinen arvo. Vas. lohkon päässä on moottorin jäähdytyksen anturi ja syylärin jälkeen ennen termaria on sitten toinen lämpötila-anturi ja kolmas on keskellä konetta. Sieltä voi esim VCDS:llä katsoa onko siellä syylärillä tapahtumia kun lämmöt nousee ja miten muuten lämmöt käyttäytyy. Eli onko termari jumissa kiinni tms. Jos on, niin siellä ei alavesiletkussa lämmöt nouse yhtään.

Toisaalta tuo pumppu on kuluva ja vaihdettava osa ja kun jakopään mukana ei pumppua näissä vaihdella niin sehän voi sieltä hyytyäkkin.
Erwinissä on tuohon pumpun vaihtoon hyvät ohjeet ja kun osa ei maksa kuin "kymppejä" itsessään niin ei tuota liikaa kannata säikähtää:

https://aeromotors.fi/kataloog/vw/touareg-7p5-7p6/3-0-v6-tdi/jaahdytys/vesipumppu?of=m8607;t9264;s10191

Toki tuohon tarvii sitten nesteet uudet ja ilmaukset tehdä ym. eli muuta ylimääräistä työtä tuosta kyllä syntyy.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Tos®

Kuten tuossa todettiinkin, mittaristoon ei ole luottamista.
Mittaristo näyttää 90 asteen lämpötilaa aina, mikäli oikea lämpötilä seilaa jossain 70 - 110 asteen välimaastossa.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

M_M

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 08.04.22 - klo:08:56
Mittaristo näyttää 90 asteen lämpötilaa aina, mikäli oikea lämpötilä seilaa jossain 70 - 110 asteen välimaastossa.

Paitsi silloin, jos auto on itse huomannut jäähdytysjärjestelmässä jonkin vian. Ainakin osa volkkarikonsernin autoista hylkää tässä vaiheessa mittarin vaimennuksen ja mittari alkaa näyttää todellista nesteen lämpötilaa. Joka taas joissakin moottorityypeissä kuuluukin olla reilusti yli sata astetta tietyissä käyttötilanteissa.

Normaalisti mittari kyllä toimii kuten kuvasitkin, näyttäen enimmäkseen tasaista 90 asteen lukemaa ellei nesteen lämpö ole todella pahasti pielessä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tos®

Katoppas, systeemit on viisastuneet jossain vaiheessa - uutta tietoa  :)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

ZimKork

Merkistä riippumatta aikoinaan oli tapana että mittarit näytti todellista arvoa, mutta ajan kanssa autoilijoiden tietotaito on heikentynyt ja siitä tuli ongelma että hätäillään miksi joku arvo heittelee, mittareita alettiin muuttaa tällaisiksi jotka näyttävät jotain tasaista lukemaa kun kaikki on "ok" ja vasta poikkeus tilanteessa alkavat näyttää muuta. Sama koski aiemmin esim öljynpaine mittaria, paine saattoi pysähdyksssä laskea rajusti yms mikä säikäytti ihmisiä ja vei autoja turhaan huoltoon.

M_M

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 08.04.22 - klo:09:20
Merkistä riippumatta aikoinaan oli tapana että mittarit näytti todellista arvoa, mutta ajan kanssa autoilijoiden tietotaito on heikentynyt ja siitä tuli ongelma että hätäillään miksi joku arvo heittelee, mittareita alettiin muuttaa tällaisiksi jotka näyttävät jotain tasaista lukemaa kun kaikki on "ok" ja vasta poikkeus tilanteessa alkavat näyttää muuta.

Totta tämä, lisäksi tietysti se että nykyään moottoreita ajetaan tarkoituksella selvästi yli sadan asteen lämmöillä. Tämäkin hämmentäisi vanhan liiton autoilijaa joka on tottunut siihen että jotain on pielessä, mikäli lämpö kipuaa selvästi yli sataan asteeseen. Eli tavallaan tietotaidon heikentymistä tuokin, mutta ehkä vähän toisella tavalla.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Hesse

Jollain nettisivulla saman tapaiset oireet aiheutti tukossa ollut jäähdytin. Voisiko esim. väärien jäähdytysnesteiden sotkeminen aiheuttaa tämän.

MTy

Mutta mikä tuossa vesipumpussa voisi aiheuttaa aikaa myöden toimimattomuutta?
Akseli ei vuoda ja pumpun siivekkeet ovat metallia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy