T5.1 penkinlämmittimen releen sijainti + 2.akku kysymys.

Aloittaja AaKoo, 27.12.21 - klo:23:38

« edellinen - seuraava »

AaKoo

Kuskin penkinlämmitin on ollut pimeänä jo pitkään. Missä mahtaa sijaita rele sille? Mittailin penkin vastuksen = 36ohm. Vaikuttaisi olevan kunnossa. Myöskin kun painaa penkinlämmittimen päälle, valot syttyvät nappiin.
Mittasin penkin alta liittimen mihin tulee kolme johtoa. Kaksi paksumpaa ja yksi ohuempi. Ohuempaan tulee jännite kun penkinlämmitin on päällä, mutta paksuihin ei. Olisiko tämä ohut joku anturi?


Samalla iloikse huomasin että penkin alta löytyi toinen akku! Tästä ei ollut tietoa ollenkaan. Mihin auto käyttää 2.akkua "hupiakkua" normaalioloissa jos siihen ei ole jälkiasennuslaitteita asennettu?
Ilmeisesti se latautuu auton oman laturin kautta kunnes käynnistyakku on ensin täynnä?
Käyttöohjekirja on ruotsiksi joten itselle on suuri kielimuuri ;D
Audi A3 8V 1.8TFSI Quattro
Transporter T5.1

o.b.

Penkinlämmittimen 36 ohm vastusarvo merkitsee 0,33A virtaa, jolloin teho on noin 4W 12V jännitteellä. Eli vastuslanka siellä lienee ainakin poikki.

Toinen akku on Webastolle ja sitä ladataan kun auto on käynnissä,

AaKoo

Totta, tuo 36ohm onkin noin vähän.. Itse kun ajattelin että se täytyy olla "ääretön" että olisi poikki. Ei taida jaksaa vaivaa ruveta sitä korjaileen.

Mitenkäs tuo 2. akku. Voiko siihen kytkeä ihan vapaasti lisälaitteita? Esim joku max 500W invertteri, usb latureita yms. Vai onko se mitoitettu vain webaston toimintaa varten? 85ah akku siellä näytti olevan, mutta mites latauspuoli jaksaa?
Audi A3 8V 1.8TFSI Quattro
Transporter T5.1

Larmatin

Lainaus käyttäjältä: AaKoo - 29.12.21 - klo:10:12
Totta, tuo 36ohm onkin noin vähän.. Itse kun ajattelin että se täytyy olla "ääretön" että olisi poikki. Ei taida jaksaa vaivaa ruveta sitä korjaileen.

Mitenkäs tuo 2. akku. Voiko siihen kytkeä ihan vapaasti lisälaitteita? Esim joku max 500W invertteri, usb latureita yms. Vai onko se mitoitettu vain webaston toimintaa varten? 85ah akku siellä näytti olevan, mutta mites latauspuoli jaksaa?
Kyllä siihen lisäakkuun periaatteessa voi kytkeä mitä haluu mutta jos joka päivä vetää sen invertterillä kuivaksi niin käyhän se auton lataus systeemin päälle. silleen järkevästi käyttää sitä
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

AaKoo

Jatketaan tähän hieman kyselyä.
Onnistuuko mitenkään saamaan takatilan puhaltimen toimimaan samaan aikaan Webaston kanssa?
Audi A3 8V 1.8TFSI Quattro
Transporter T5.1

Kampiveivi

Eiköhän se onnistu kun kytkee vaan releellä ohjauksen puhaltimelle. Vaan miten mahtaa olla nestekierron kanssa, kierrättääkö webasto nestettä takakennon kautta?

Larmatin

Uskon että weba kierttää myös vettä takakennolla. siinähän ne letkulähdöt on vedan kyljes ja ei sinne taakse mielestäni eripumppua ole.

Tosiaan pitää vähä tutkii kytkistä niin eiköhän sen takapuhaltimen sinne saa tohisemaan
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

AaKoo

Tällainen video löytyi uutuubista kun koitin tutkia asiaa. Olisiko näissä alkuperäisissä "camper vaneissa" ohjelmallisesti tehty että takapuhallin pyörii? Tuossa kun pystyy määrittelemään levelin millä tasolla puhaltaa.
https://www.youtube.com/watch?v=fwdfaamwhKM
Audi A3 8V 1.8TFSI Quattro
Transporter T5.1

M.R

Ainakin vanhemmassa T5:ssa onnistuu. Sille takatilan puhaltimelle järjestin sähköt sillain että että lähtee tarvittaessa päälle. Ohjaus thermoconnect illat.

AaKoo

Mitenkäs tuon 2.akun latauksen suhteen. Mikä sille on noin latausvirta millä latailee akkua?
Ajatuksena olisi vaihtaa Virctron Cyrix-ct 120A rele nykyisen releen tilalle mikä kytkee akut yhteen. Mutta saavutanko sillä mitään lisähyötyä muuta kuin "Start Assist" toiminnon? Eli napista saisi tarvittaessa akut yhdistettyä jos käynnistysakku on päässyt tyhjenemään. Ja jos sen sinne vaihtaa niin tarvitseeko kaapelia vaihtaa isommaksi laturilta 2.akulle? Vai mikä sitä lataus virtaa siellä rajoittaa?
Audi A3 8V 1.8TFSI Quattro
Transporter T5.1

o.b.

Startissa menee paljon enemmän virtaa kuin 120A, joten se rele ei tule kestämään. Vähän epäilen, että se isoinkaan 400A malli kestäisi.

Jos haluat käyttää lisäakkua starttaukseen tarvitset riittävän paksuiset kaapelit akulta startille ja siihen väliin päävirtakytkimen, joka kestää starttivirran.

Jultsu

#11
Itse olen käyttänyt kahden akun yhteenkytkemiseen 150A solenoidia jolle luvataan 800A / 5s hetkellistä virrankestoa.

Ei juuri tämä malli, kyllä näitä varmaan halvemmallakin saa jostain muualta:

https://auton.fi/tuote/telinsolenoidi-12v-150a-ek-1123-1806/


Latausvirtaa akulle rajoittaa laturin maksimituoton lisäksi jännite-ero laturin plusnavan sekä akun plusnavan välillä, olettaen että molemmat ovat tukevasti nollapotentiaalissa miinusnavastaan. Tyhjäkäyntikierroksilla laturi pystyy maksimissaan pökkäämään noin 50A edestä virtaa ulos, isompia virtoja saa vasta ajon aikana.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

AaKoo

Tuotteesta on toki 230A versio mikä kestää 500A 5sek. Mutta kun oheista datasivua kun katsoo, niin jännää että olisivat kehitelleet releen mikä ei sitten kestäisi kuitenkaan käyttötarkoitusta. Vai onko 120A versio tarkoitettu jollekkin ruohonleikkurille  :D

https://www.suomenakut.fi/storage/product_files/5/1254875-Datasheet-Cyrix-ct-120A-230A-EN_d5eb5b2fbf780ead649a7271ca7a3c9d.pdf
Audi A3 8V 1.8TFSI Quattro
Transporter T5.1

o.b.

Se 125A lienee tarkoitettu aurinkokennojärjestelmiin? Cyrixiltä löytyy myös 400A malli, jonka hetkellinen virran kesto on 1000A. Hintava tosin varmaan.

Itse laittaisin sen päävirtakytkimen. Sen kun jättää päälle, saa kesällä ladattua molemmat akut kerralla kunhan laturissa vaan riittää puhtia.

AaKoo

Jos oheista kuvaa katsoo, niin on se jonkinmoiseen laturilla varustettuu ajoneuvoon kyllä kytketty..

Audi A3 8V 1.8TFSI Quattro
Transporter T5.1

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy