Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

dwntime

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 16.01.23 - klo:09:04
Jotenkin voisin kuvitella, että alennukset näkyvät jollain viiveellä myös muiden hinnoissa, jos Teslan myyntimäärät kasvavat tämän seurauksena.

Tässä olet varmasti oikeassa ja näin minäkin kuvittelisin ja toisaalta näinhän se vaan markkinatalous toimii. Ongelma tässä on muilla merkeillä se, että kun tuotantoa ei saada rullaamaan vastaamaan edes nykyistä kysyntää, miten käy jos hintoja lasketaan? Kysyntä kasvaa ja tuotantoviiveet vain pahenevat.

Tässä ollaan aika erilaisessa tilanteessa aiempiin vuosiin verrattuna. Meillä on yksi toimija jolla on tuotantoketju iskussa ja pystyy toimittamaan ja laskee vielä hintoja, sekä useampi muu toimija joilla korkeat hinnat ja pitkät toimitusajat johtuen tuotanto-ongelmista.
Varmasti jokainen pystyy tästä näkemään että tämä yhtälö on aika hankala?

jt

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 16.01.23 - klo:08:14
No ei tietenkään ole, se on totta. Mutta oliko jossain että markkinaosuus olisi tippunut? Jos Tesla on kasvattanut myyntiään 40% edelliseen vuoteen verrattuna, niin onhan siinä taustalla myös markkinaosuuden kasvatus. Markkinoiden koko on kuitenkin suhteellisen stabiili.
Kiinassa (ja ilmeisesti myös USA:ssa joidenkin webbisitejen mukaan) on ollut kysyntähaasteita, eli kysyntä on heikentynyt, kasvanut kilpailu + kaiken maailma myllerrykset siihen päälle. Tuossa jotain käppyrää Kiinan tehtaasta, joulukuussa laskua retailissa.
https://twitter.com/piloly/status/1612743197674934272
Kysynnän heikkeneminen (ennen hinnanalennuksia) tarkoittaa kasvavalla markkinalla tietenkin markkinaosuuden tippumista.

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 16.01.23 - klo:09:04
Eiköhän Teslan osalta osasyy hinnanalennukselle ole tosiaan se, että tuotantokapaa kasvatettu voimakkaasti ja nyt, kun kilpailijoilla on pitkät toimitusajat, nähtiin mahdollisuus iskeä markkinaosuuksiin, kun perinteiset autonvalmistajat ovat puolestaan valikoimaa kasvattamalla iskeneet lovea Teslan markkinaosuuteen aiemmin.
Kenties, monessa lähteessä nostetaan esiin myös edellä mainittu kysynnän heikkeneminen.

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 16.01.23 - klo:09:04
Saa nähdä miten käy, lähtevätkö muut alentamaan hintojaan vai jääkö Teslan irtiotto yksittäiseksi hinnanalennukseksi. Jotenkin voisin kuvitella, että alennukset näkyvät jollain viiveellä myös muiden hinnoissa, jos Teslan myyntimäärät kasvavat tämän seurauksena.
No sitä ei kauaa tarvinnut odottaa, muut valmistajat Kiinassa seuraavat ja jopa yli 10% hinnanalennuksia.
https://www.is.fi/autot/art-2000009332031.html
Sähköautoja valmistava Xpeng alensi myydyimmän täyssähkökäyttöisen P7-sedaninsa aloitushintoja 12,5 prosenttia (hinta nyt 28 670 euroa). Hox, huomaa hinta..

Tietenkin jos valmistajat laajemminkin ja myös muilla markkinoilla lähtevät alentamaan hintoja, nostaa se tietenkin sähköautojen kilpailukykyä suhteessa polttomoottoreihin. Ja tietenkin sähkömarkkinan sisäinen kannibalisointi, kysyntää jos on X määrä, niin hinnalla voi osittain vaikuttaa mihin malleihin se kysyntä sitten valuu.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Zarhan

Lainaus käyttäjältä: jt - 17.01.23 - klo:23:21
No sitä ei kauaa tarvinnut odottaa, muut valmistajat Kiinassa seuraavat ja jopa yli 10% hinnanalennuksia.

Tietenkin jos valmistajat laajemminkin ja myös muilla markkinoilla lähtevät alentamaan hintoja, nostaa se tietenkin sähköautojen kilpailukykyä suhteessa polttomoottoreihin. Ja tietenkin sähkömarkkinan sisäinen kannibalisointi, kysyntää jos on X määrä, niin hinnalla voi osittain vaikuttaa mihin malleihin se kysyntä sitten valuu.

Tämä oli täysin odotettavissa. Olihan se selvää että jos sähköautojen hinnat ovat nousseet reilusti inflaatiota nopeammin viimeiset pari vuotta, niin kyllä niiden hintojen jossain vaiheessa on alaskin tultava. Tilanne jossa vanhan hinnaston mukaan ostettu auto voidaan myydä samantien eteenpäin kallimmalla hinnalla oli aivan naurettava.

Ehkä tässä päästään taas jonkinlaisiin järkeviin hinnoitteluihin kun ne joilla on selvästi aivan liikaa rahaa ovat ostaneet omansa pois.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 16.01.23 - klo:08:14
No ei tietenkään ole, se on totta. Mutta oliko jossain että markkinaosuus olisi tippunut? Jos Tesla on kasvattanut myyntiään 40% edelliseen vuoteen verrattuna, niin onhan siinä taustalla myös markkinaosuuden kasvatus. Markkinoiden koko on kuitenkin suhteellisen stabiili.
Sekoitat nyt uusien autojen markkinan sähköautojen markkinaan. Sähköautojen markkinoiden koko on stabiili lähinnä Norjassa, muualla sähköautojen osuus kaikista myydyistä autoista kasvaa voimakkaasti. Eli markkinan koko kasvaa. Mutta tästä kasvavasta kakusta Teslojen osuus prosentuaalisesti on pienentynyt. Vaikka kappalemääräisesti myynti onkin edelleen kasvussa.

GGG

Hyvin ovat Tesla Model 3 käytettyjen autojen hinnat laskeneet.

Tällä hetkellä liki 60kpl Model 3 malleja alle 40 000e hintaan.

Halvin tällä hetkellä 33000e vain 75000km ajettuna, toki yksityinen. Halvin autoliikkeen alle 100 000km ajettuna on Bilar99:n 57000km ajettu 36850e.

Keväällä näitä saa alle 30 000e, sitten voikin alkaa harkitsemaan :)

-karppa-

Hyvä juttu unelmasta!

"Näkökulma: Menikö vihreän liikenteen tavoittelussa vauhti järjen edelle?"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/de5f7323-fdd0-4142-ac1c-b4e77c4b7270
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tgotj

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 25.01.23 - klo:10:24
Hyvä juttu unelmasta!

"Näkökulma: Menikö vihreän liikenteen tavoittelussa vauhti järjen edelle?"
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/de5f7323-fdd0-4142-ac1c-b4e77c4b7270
Osuus synteettisistä polttoaineista oli osittain järkevää, mutta:
Synteettisten polttoaineiden valmistuksessa hukataan valtava määrä energiaa. Samalla energiamäärällä akkusähköllä kulkeva auto kulkee moninkertaisen matkan.
Synteettiset eivät poista ongelmaa paikallispäästöistä.
Se, että otamme ilmakehästä hiilidioksidia valmistaaksemme synteettistä polttoainetta, ei poista hiilidioksidia, koska se palautetaan sinne polttamalla polttoaine... Jos sen sijaan otamme hiilidioksidia ilmakehästä ja sidomme sen pysyvästi johonkin, saamme hiilidioksidia poistettua.

Positiivisena puolena: pelkällä sähköön siirtymisellä ei nykytahdilla saada korvattua riittävää määrää polttomoottorilla kulkevia, joten synteettiset on hyvä ottaa apukeinoksi siirtymän nopeuttamiseksi.

Lisäksi jutussa mainittu Volvon tutkimus on debunkattu laskelmien osalta jo kaksi vuotta sitten. Eli vanhaa, virheellistä tietoa levitetään (ideologisista syistä?) tietoisesti. Toimittajan ammattietiikka kenties hieman pettänyt?

jt

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 25.01.23 - klo:10:38
Osuus synteettisistä polttoaineista oli osittain järkevää, mutta:
Synteettisten polttoaineiden valmistuksessa hukataan valtava määrä energiaa. Samalla energiamäärällä akkusähköllä kulkeva auto kulkee moninkertaisen matkan.
Totta. Synteettisten polttoaineiden tuotannossa tarvitaan todella paljon energiaa (sähköä). Ensin vedyn tuotanto ja siitä sitten hiilivedyksi esim. metaaniksi ja siitä sitten vaikkapa synteettiseksi bensaksi. Ja lopuksi vielä polttomoottorin hyötysuhde. Se että onko lopulta järkevää tehdä synteettiseksi bensaksi asti on toinen kysymys, vai vähentää noita transitioita, esim. ei bensaksi, vaan käytetään kaasuna, tai suoraan vetynä, on sitten toinen kysymys, tarvittava ylikapasiteetti on kuitenkin huomattava.

Kannattaa kuitenkin muistaa että ei tämä transitioissa "hukkaan" menevä energia katoa mihinkään, se vain muuttaa muotoaan, käytännössä syntyy lämpöä. Jos näitä laitoksia olisi kaupunkien läheisyydessä, voitaisiin niillä tuottaa myös kaukolämpöä joko suoraan tai epäsuorasti. Lämmön varastointi on taasen olemassaolevaa kohtuu yksinkertaista teknologiaa, yksinkertaisena esimerkkinä lämminvesivaraaja.   

Mutta pointtihan onkin tässä tulevaisuuden (vihreä) energiajärjestelmä, joka toimiakseen tarvitsee suuren nimellisen ylikapasiteetin - välillä tuulee ja sähköä tulee myllyt punaisina ja sitten tulee tyyni ja tuotanto romahtaa. Idea on käyttää sitä puoli-ilmaista (tai jopa negatiivisen hintaista) ylijäämäsähköä tähän. Näin ollen prosessin heikolla hyötysuhteella ei ole niin suurta merkitystä päästöjen tai talouden suhteen.

Btw, sähköautoiluun liittyen, tämä vihreä energiajärjestelmä jos ottaa toteutuakseen, tarkoittaa paljon puoli-ilmaisen tai jopa ilmaisen sähkön (energian) latailumahdollisuuksia sähköautoille ns. hiljaisten tuntien aikana, kuten yön pikkutunteina.

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 25.01.23 - klo:10:38
Synteettiset eivät poista ongelmaa paikallispäästöistä.
Eivät poista, mutta voivat radikaalisti vähentää niitä. Esim. fossiilinen moottoribensa on semmoinen hiilivetyjen sateenkaarikirjo että oksat pois, jos tilalle tulisikin paljon yksiaineisempi hiilivetyrykelmä, näkyisi tämä positiivisesti myös päästöissä. Tai jos korvataan nestemäinen polttoaine kaasulla, poistuvat hiukkaspäästöt lähes kokonaan, sillä (pien) hiukkaset syntyvät höyrystymättömistä ja palamattomista polttoaineen pisaroista. Siltikin jos mennään nestemäisiin polttoaineisiin asti, kyllä niistä haittoja syntyy ainakin tiheissä kaupunkiympäristöissä, tässä sähköautoilla on toki kiistatta etunsa. CO2 taasen ei ole haitallinen paikallispäästö avoimissa tiloissa.

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 25.01.23 - klo:10:38
Se, että otamme ilmakehästä hiilidioksidia valmistaaksemme synteettistä polttoainetta, ei poista hiilidioksidia, koska se palautetaan sinne polttamalla polttoaine... Jos sen sijaan otamme hiilidioksidia ilmakehästä ja sidomme sen pysyvästi johonkin, saamme hiilidioksidia poistettua.
Ei tietenkään, tämähän on täysin selvä asia. Päästöjen vähentämisnäkökulmasta pitäisi minimoida fossiilista päästöjen tuotantoa, on se sitten fossiilisen bensan tuotannosta ja käytöstä lähtöisin, tai sähköautoon tarvittavien mineraalien kaivostoiminnasta ja valmistuksesta peräisin.

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 25.01.23 - klo:10:38
Positiivisena puolena: pelkällä sähköön siirtymisellä ei nykytahdilla saada korvattua riittävää määrää polttomoottorilla kulkevia, joten synteettiset on hyvä ottaa apukeinoksi siirtymän nopeuttamiseksi.
Totta, pelkällä (akku)sähköistyksellä on vielä matkaa kuljettavana esim. raskaan liikenteen pääasialliseksi energianlähteeksi, siinä missä synteettisillä kaluston teknologia on jo olemassa tänä päivänäkin.   
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: jt - 26.01.23 - klo:00:44
Totta. Synteettisten polttoaineiden tuotannossa tarvitaan todella paljon energiaa (sähköä). Ensin vedyn tuotanto ja siitä sitten hiilivedyksi esim. metaaniksi ja siitä sitten vaikkapa synteettiseksi bensaksi. Ja lopuksi vielä polttomoottorin hyötysuhde. Se että onko lopulta järkevää tehdä synteettiseksi bensaksi asti on toinen kysymys, vai vähentää noita transitioita, esim. ei bensaksi, vaan käytetään kaasuna, tai suoraan vetynä, on sitten toinen kysymys, tarvittava ylikapasiteetti on kuitenkin huomattava.

Kannattaa kuitenkin muistaa että ei tämä transitioissa "hukkaan" menevä energia katoa mihinkään, se vain muuttaa muotoaan, käytännössä syntyy lämpöä. Jos näitä laitoksia olisi kaupunkien läheisyydessä, voitaisiin niillä tuottaa myös kaukolämpöä joko suoraan tai epäsuorasti. Lämmön varastointi on taasen olemassaolevaa kohtuu yksinkertaista teknologiaa, yksinkertaisena esimerkkinä lämminvesivaraaja.   

Mutta pointtihan onkin tässä tulevaisuuden (vihreä) energiajärjestelmä, joka toimiakseen tarvitsee suuren nimellisen ylikapasiteetin - välillä tuulee ja sähköä tulee myllyt punaisina ja sitten tulee tyyni ja tuotanto romahtaa. Idea on käyttää sitä puoli-ilmaista (tai jopa negatiivisen hintaista) ylijäämäsähköä tähän. Näin ollen prosessin heikolla hyötysuhteella ei ole niin suurta merkitystä päästöjen tai talouden suhteen.
Noille ilmaisen sähkön apajille tuntuu olevan niin tunkua. Terästeollisuudenkin, enkä nyt puhu edes Sunny Car Steelistä, suunnitelmissa on mukana suuria määriä sähköä. Pitää olla paljon ylituotantoa, ennen kuin kaikille riittää. Itse näkisin tosin mieluiten ylituotannon tasaamassa tuotannon kuoppia, jottei ylituotantoa tarvitsisi rakentaa niin paljon.

Jotenkin koko ilmaisen sähkön bisnesmalli arveluttaa. Jos merkittävä osa tuotannosta on ilmaista, niin sittenhan rahat on nyhdettävä muina aikoina. Sama matikka pätee myös noiden synteettisten polttoaineiden tuotantoon: jos tuotanto pyörii vain sähköntuotannon ylituotannon hetkinä, niin investointi- ja palkkakulut nousevat.

Tuon linkin jutun kirjoittajan kannattaisi ottaa vähän asioista selvää. Juttu on täynnä asiavirheitä, eivätkä sellaiset oikein motivoi lukemaan juttua. Vaikka asia olisikin ihan ajattelemisen arvoinen, niin se hukkuu helposti  huuhaan alle.

Hesse

Meillehän on Fingridille tehtyjen varausten mukaan tulossa Olkiluodon ydinvoimalan verran lisää tuulivoimakapasiteettia vuodessa. Vuonna 2030 on hyvänä tuulivoimapäivänä viiden OL3:n verran ylimääräistä tehoa.


Saksalaisen tutkimuksen mukaan vuoden 2050 tilanteessa, kun sähköntuotanto on "päästötöntä", sähkökuorma-auton well-to-wheel CO2-päästöt olisivat 3% nykyisestä dieselautosta, vetyauton 15% ja synteettistä dieseliä käyttävän päästöt 19% fossiilista dieseliä käyttävän CO2-päästöistä. Nykyinen HVO100, mm. Neste My, pärjää jo nyt hyvin 13%, kun taas Saksan nykyisellä sähköntuotannolla sähköauton päästöt ovat vain kolmanneksen dieseliä pienemmät.


VG

Lainaus käyttäjältä: jt - 26.01.23 - klo:00:44
Se että onko lopulta järkevää tehdä synteettiseksi bensaksi asti on toinen kysymys, vai vähentää noita transitioita, esim. ei bensaksi, vaan käytetään kaasuna, tai suoraan vetynä, on sitten toinen kysymys, tarvittava ylikapasiteetti on kuitenkin huomattava.

Mua yllätti laskelma, että loppupeleissä vedyn ja efuelin tuotannon hyötysuhteessa ei ole juurikaan eroa. Vety on niin vikkelää kaasua, että siitä hukkuu jakelu- ja varastointivaiheessa noin neljännes. Well to wheel laskelmissa vety periaatteessa pärjää taas, koska polttokennon hyötysuhde on huomattavasti polttomoottoria parempi. Jakeluinfra vaan puuttuu. =)

tgotj

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 26.01.23 - klo:06:27
Noille ilmaisen sähkön apajille tuntuu olevan niin tunkua. Terästeollisuudenkin, enkä nyt puhu edes Sunny Car Steelistä, suunnitelmissa on mukana suuria määriä sähköä. Pitää olla paljon ylituotantoa, ennen kuin kaikille riittää. Itse näkisin tosin mieluiten ylituotannon tasaamassa tuotannon kuoppia, jottei ylituotantoa tarvitsisi rakentaa niin paljon.

Jotenkin koko ilmaisen sähkön bisnesmalli arveluttaa. Jos merkittävä osa tuotannosta on ilmaista, niin sittenhan rahat on nyhdettävä muina aikoina. Sama matikka pätee myös noiden synteettisten polttoaineiden tuotantoon: jos tuotanto pyörii vain sähköntuotannon ylituotannon hetkinä, niin investointi- ja palkkakulut nousevat.

Tuon linkin jutun kirjoittajan kannattaisi ottaa vähän asioista selvää. Juttu on täynnä asiavirheitä, eivätkä sellaiset oikein motivoi lukemaan juttua. Vaikka asia olisikin ihan ajattelemisen arvoinen, niin se hukkuu helposti  huuhaan alle.
Ei se sähkö tosiaan jatkossakaan ilmaista tule olemaan, mutta hinnan painuessa riittävän alas elektrolyysilaitokset ja muut, jotka kykenevät energiaa varastoimaan, saavat lisättyä kulutusta ja sitä kautta pystytään tuottamaan niin sähköverkkoon, teollisuudelle kuin liikenteeseenkin kohtuuhintaista energiaa. Energian varastointimenetelmät tulevat toimimaan myös ylöspäin kysyntäjoustona, jolloin hinnan heilahdukset lievenevät. Ylituotantoa tulee olemaan joka hetki, joko vähän tai ihan hemmetisti. Ja sitä kautta päästään halvempiin sähkönhintoihin myös kuluttajille. Suuret ostajathan harvoin ostavat sähköä pörssihinnoilla, heillä pitkäaikaiset sopimukset vakiohinnalla. Jolloin halvan sähkönkin aikana tuotanto kannattaa.

Mutta kyllä uskon minäkin, että nykyisten autojen päästöjen minimoimiseksi jatkossa tullaan käyttämään synteettisiä. Mutta en usko siihen, että ne olisivat laajamittainen ratkaisu uusissa autoissa. Polttomoottoriteknologia lienee tulossa tiensä päähän.

jt

Lainaus käyttäjältä: VG - 26.01.23 - klo:10:34
Mua yllätti laskelma, että loppupeleissä vedyn ja efuelin tuotannon hyötysuhteessa ei ole juurikaan eroa. Vety on niin vikkelää kaasua, että siitä hukkuu jakelu- ja varastointivaiheessa noin neljännes. Well to wheel laskelmissa vety periaatteessa pärjää taas, koska polttokennon hyötysuhde on huomattavasti polttomoottoria parempi.
Tarkoitat varmaan (vedyn) tuotanto ja jakeluketjussa kokonaisuudessaan? Nimittäin eikös tuotannossa kuitenkin ole eroa, sillä ensin tehdään vety, sitten siitä kaasu ja sitten esim. efuelia.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 26.01.23 - klo:14:56
Ei se sähkö tosiaan jatkossakaan ilmaista tule olemaan, mutta hinnan painuessa riittävän alas elektrolyysilaitokset ja muut, jotka kykenevät energiaa varastoimaan, saavat lisättyä kulutusta ja sitä kautta pystytään tuottamaan niin sähköverkkoon, teollisuudelle kuin liikenteeseenkin kohtuuhintaista energiaa. Energian varastointimenetelmät tulevat toimimaan myös ylöspäin kysyntäjoustona, jolloin hinnan heilahdukset lievenevät. Ylituotantoa tulee olemaan joka hetki, joko vähän tai ihan hemmetisti.
Oikeastaan, jos noita elektrolyysilaitoksia ei tule, niin ei vihreä sähköjärjestelmä tule kunnolla toimimaan, sillä tuulienergian heilahtelut ovat niin suuria, sähkön varastointi pitäisi jotenkin ratkaista ja siihen vetytalous voi oll ratkaisu. Akut eivät ole suuren skaalan ratkaisu varastointiin, hinta on kuitenkin niin kova ja sähköautot imevät akut kyllä tehokkaasti markkinoilta että niukkuuden markkinat lienee sielläkin jossain vaiheessa taas edessä.

Sama on myös näissä terästeollisuuden vetyelektrolyyseissä, tuskinpa niitä koko ajan ajetaan 100% kapasiteetilla, vaan ajoitetaan toimintaa halvan sähkön hinnoille, tai pikemminin, ostetaan suoraan vaikka jonkin tuulipuiston koko kapasiteetti johonkin sopimushintaan ohi pörssihinnoittelun. Enkä usko että se (ajoitus) merkittävästi vaikuttaa työvoiman tarpeeseen, toki laitteiston käyttöasteen laskiessa nousee myös investoinnin suhteellinen hinta. Joustotuotannon tarpeen ymmärtää hyvin toteutuneen tuotannon vaihtelun kautta. Välillä Suomen 5000MW:n tuulituotanto tippuu alle 100MW:n, niin kyllä siinä joustoa tarvitaan ja kaikkea ei Pohjois-Ruotsin vesivoimallakaan voida kattaa.

Hessen linkkaamassa Fingridin ennusteessa tuulivoiman kasvu on suorastaan räjähdysmäinen, kolmessa vuodessa kapasiteetin tuplaantuminen ja 2030 jo yli 20TW. Toisaalta, jos tätä sähköä ei saada dumpattua mihinkään, niin ei niitä myllyjäkään sitten enää nouse, sillä kuka rakentaa enää lisää tuotantokapasiteettia jos hinta alkaa lähennellä nollaa suuren osan aikaa?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

GGG

Tulipa mieleen asia josta sähköauton omistajat poikkeuksetta vaikenevat, koska ainut asia josta puhutaan sähköautojen osalta on halpa km kulu, koska halpa polttoaine eli sähkö.

Paitsi että:

Pyysin vakuutustarjouksen Model Y malliin, täydet bonukset niin LV kuin kaskokin, vaatimattomat 2100e oli vakuutuksen hinta vuodessa. Ei se sähköautoilu aina niin halpaa olekaan, varmaan vahingossa jää sähköautoilijoilta laskematta tämä mukaan kuluihin 😁

ukormi

Lainaus käyttäjältä: GGG - 28.01.23 - klo:18:29
Tulipa mieleen asia josta sähköauton omistajat poikkeuksetta vaikenevat, koska ainut asia josta puhutaan sähköautojen osalta on halpa km kulu, koska halpa polttoaine eli sähkö.

Paitsi että:

Pyysin vakuutustarjouksen Model Y malliin, täydet bonukset niin LV kuin kaskokin, vaatimattomat 2100e oli vakuutuksen hinta vuodessa. Ei se sähköautoilu aina niin halpaa olekaan, varmaan vahingossa jää sähköautoilijoilta laskematta tämä mukaan kuluihin 😁
Tsekkasin itsekin. Ei saanut ostettua netistä. Olisi pitänyt mennä konttorille. Olisi varmaan ollut katettu lounaspöytä odottamassa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: GGG - 28.01.23 - klo:18:29
Tulipa mieleen asia josta sähköauton omistajat poikkeuksetta vaikenevat, koska ainut asia josta puhutaan sähköautojen osalta on halpa km kulu, koska halpa polttoaine eli sähkö.

Paitsi että:

Pyysin vakuutustarjouksen Model Y malliin, täydet bonukset niin LV kuin kaskokin, vaatimattomat 2100e oli vakuutuksen hinta vuodessa. Ei se sähköautoilu aina niin halpaa olekaan, varmaan vahingossa jää sähköautoilijoilta laskematta tämä mukaan kuluihin 😁

Kaveri osti tällä viikolla Model Y:n ja kirosi täysin samaa asiaa, olikohan IF mistä oli saanut ton saman 2100e tarjouksen ja jos oikein muistan niin lähitapiolasta oli saanut n. 1400e vakuutuksen. Samalla kaverilla oli vuosi sitten ID.4 niin vakuutus oli ollut pikkasen vajaa 1000e eli ei nyt täysin sähköauto perusteinen toi korkeampi hinta vaan merkillä on myös osuutta asiaan.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

miz

Riippuu monesta tekijästä tuo hinta.

Itse kun noita tsekkasin IFistä (netistä voi ostaa), niin model Y 1450Eur, Cupra Born 1050Eur ja nykyinen Leon PHEV on 800Eur per vuosi samalla paketilla.

jalauros

Mulla on Ifistä seuraavilla hinnoilla

e-Golf 726,
ID.4 799,

Molemmissa merkitty alle 24-vuotias kuski, ei sijaisautoa ja vähän isompi omavastuu kuin mitä se matalin. Ei noi kohtuuttoman kalliita ole.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Pihistelijä

#529
Sähköautojen vakuutukset ovat valitettavan kalliit. Edelliset kaksi Leonia ja nykyinen Born ovat olleet minulla vakuutettuina Turvassa. Liikenne + laajin kasko ilman sijaisautoa. Omavastuu 200 ,. Täydet bonukset.

- Seat Leon 1.0 TSI farkku -17 = 450 ,/v
- Seat Leon 1.4 PHEV farkku -21 = 465 ,/v
- Cupra Born 58 kWh -22 = 675 ,/v

Bornin vakuutukset ovat 50% kalliimmat kuin Leonien. Olen kilpailuttanut kaikki yhtiöt ja Turva on Bornissakin edullisin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jalauros

Leonin vakuutukset on olleet todella hyvän hintaisia. Mä maksoin 1.5 tsi golfin vakuutuksista saman verran mitä tuon e-golfin vakuutuksesta. Haitaria on.. ehkä tässä on selvinnyt silti ainakin se että sähköautoilijat ei poikkeuksetta vaikene vakuutusten hinnoista.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Pihistelijä

Myös sähköautojen ajoneuvovero ja rengaskulut ovat kalliimmat kuin bensan.

Ajoneuvovero
- Seat Leon 1.0 TSI 128 ,
- Seat Leon 1.4 PHEV 101 ,
- Cupra Born 179 , (ensi vuonna 245 ,)

Talvirengaspaketti
- Seat Leon 1.0 TSI (16 tuumaa) 850 ,
- Seat Leon 1.4 PHEV (17 tuumaa) 1150 ,
- Cupra Born (18 tuumaa) 1450 ,

Lisäksi tietysti pääomakulut ovat selvästi suuremmat. Alle 30 tkm vuotuisilla ajoilla bensa tulee edullisemmaksi kuin sähkö.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jalauros

^Varmasti näin tuossa tapauksessa mutta ei ne rengashinnat ihan kategorisesti noin mene käyttövoiman mukaan. Omaan e-Golfiin menee ihan samat renkaat kuin vastaavaan bensa malliin.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

jhm

Näin sivusta asiaa seuraaneena niin monelle sähkärin ostaneelle näyttää tulevan 19 tai 20 tuuman vanteilla olevat renkaat,aivan perheautoon.Hinnoista harvemmin puhutaan mutta kai tuo setti pian pari tonnia kustantaa/kierros jos laaturenkailla varustaa kulkineensa.
VW Transporter T5  84kw 2014

jalauros

Käsi pystyssä virheen merkiksi  :). Mulla on 20” kesävanteet ja 19” talvivanteet. Koskaan ei ole varaa päivittää renkaita. En kyllä laita sähköauton syyksi, varmaan sellaiset olisi tullut johonkin Tiguaniin tai RAV4:seen jos sellaiseen olisin päätynyt. Tai ainakin niin isot mitä menee.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

VG

Lainaus käyttäjältä: jt - 27.01.23 - klo:00:56
Tarkoitat varmaan (vedyn) tuotanto ja jakeluketjussa kokonaisuudessaan? Nimittäin eikös tuotannossa kuitenkin ole eroa, sillä ensin tehdään vety, sitten siitä kaasu ja sitten esim. efuelia.

Joo niin yritin sanoa, tuotannon ja jakelun yhteenlaskettu hyötysuhde molemmissa 45-50% luokkaa. Well to wheel vedyllä lähes 25%, efuelilla 15%, patteriauto 75%. Noin about.

Antore

Lainaus käyttäjältä: jhm - 28.01.23 - klo:21:03
Näin sivusta asiaa seuraaneena niin monelle sähkärin ostaneelle näyttää tulevan 19 tai 20 tuuman vanteilla olevat renkaat,aivan perheautoon.Hinnoista harvemmin puhutaan mutta kai tuo setti pian pari tonnia kustantaa/kierros jos laaturenkailla varustaa kulkineensa.

Lähempänä yhtä tonnia kuin kahta. Ainakin omassa rengakoossa 245/40-20 kesällä ja 245/45-19 talvella.

https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/continental/premiumcontact-6/245-40-r20-99v-1050054
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/nokian/hakkapeliitta-r3/245-45-r19-102t-967699

Eekolffi

Näytti kalliilta nuo vakuutukset niin piti omakin tarkistaa
EGolf täysivakuutus lasivakuutuksella 558,- vuodessa.

Kun hinnoista puhutaan niin eipä olisi saanut bensagolffia juuri halvemmalla. Vaatimuksina
<10 tkm
navistereo
sportti tms penkit
lämmitettävä tuulilasi, digimittaristo plussaa

jt

Lainaus käyttäjältä: jalauros - 28.01.23 - klo:21:30
Käsi pystyssä virheen merkiksi  :). Mulla on 20” kesävanteet ja 19” talvivanteet. Koskaan ei ole varaa päivittää renkaita. En kyllä laita sähköauton syyksi, varmaan sellaiset olisi tullut johonkin Tiguaniin tai RAV4:seen jos sellaiseen olisin päätynyt. Tai ainakin niin isot mitä menee.
Ihan mielenkiinnosta ihmettelen, ovatko mahdollisimman isot renkaat vain "trendikysymys", on nimittäin sen verran suuria tuumakoot lähes kaikissa uusissa sähkäreissä, vai onko taustalla jotain "oikeita" syitä? Jos unohdetaan ulkonäkö, niin haittoja kyllä löytyy, kulutus, hinta, vaurioalttius, ajettavuus/uraherkkyys tms.

Minimi näyttää olevan n. 18" luokkaa jotta saadaan kantavuus, korkeus, jarrut, tehon välitys tms kaikki kuntoon, mutta miksi mennä siitä vielä suuremmaksi? Sähkärin tapauksessa siitä "kärsii" vielä extraa, sillä range lyhenee kulutuksen lisääntyessä, millä ei polttomoottorin tapauksessa yleensä ole käytettävyyden kannalta juurikaan väliä. 
(toki vaikkapa ~3 tonnia painavan Volvon sähköfantin tapauksessa pitää ollakin jo suuret renkaat että kestävät massan & tehon).
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jalauros

Vaikea tuosta on maallikon arvioida mikä osuus on trendiä ja tarvetta. Samalla lailla on tuo ihmetyttänyt. Mun entinen Sprinter pärjäsi ihan hyvin 16” vanteilla vaikka ei se nyt ihan kevyimpiä pakuja ole sekään. Yhtä lailla itseä ihmetyttää miksi haetaan koko ajan isompia ja isompia akkuja ja lisää rangea kautta linjan. Noi pikkuakkuiset sähkärit on kaikinpuolin kivoja ja  edullisia kiesejä ajella. Siihen on syy miksi perheen kakkosautoa kutsutaan joskus kauppakassiksi.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy