Keskustelua sähköautoista

Aloittaja Kilu7, 02.03.22 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Nyt aletaan sitten heräämään, että meillä oli unelma, mutta olimmekin liian hätäisiä  ;D.

"EU-komissaari vetää jo takaisin polttomoottorikiellossa"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eu-komissaari-vetaa-jo-takaisin-polttomoottorikiellossa/a686e5dd-ca78-449a-9484-4b5f434fa72d

"Kaikkien perinteisten autojen korvaaminen sähköautoilla vaatii Bretonin mukaan 15 kertaa enemmän litiumia vuoteen 2030 mennessä, neljä kertaa enemmän kobolttia, neljä kertaa enemmän grafiittia, kolme kertaa enemmän nikkeliä.

"Joten meillä on valtava raaka-aineiden kulutus, ja meidän on tutkittava tätä kaikkea.""
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 15.11.22 - klo:17:16
Sähköauton lataaminen Lidlissä muuttuu maksulliseksi 22.11.
Voi harmi. Lähes joka kauppareissulla onkin päässyt lataamaan. Noin 10 kWh per reissu. Lidlin bonuskupongit on nykyään niin huonoja, joten tuli käytyä siellä enää noiden ilmaisten latausten takia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 15.11.22 - klo:22:35
Voi harmi. Lähes joka kauppareissulla onkin päässyt lataamaan. Noin 10 kWh per reissu. Lidlin bonuskupongit on nykyään niin huonoja, joten tuli käytyä siellä enää noiden ilmaisten latausten takia.
Toiseen Joensuun Lidleistä on näkyy tullut latauspiste. Onkohan se jo käytössä? Ei ole näkynyt kertaakaan yhtään autoa siinä lataamassa.
Bonusjutut meni toisiaan surkeiksi. Ensin oli suhteellisen hyvä ja kannustava systeemi ja sitten muuttivat surkeaksi tuoteperustaiseksi. Loppui minun Lidlin appikäyttöni poislukien jotkut takuunalaiset tuotteet. Niiden takuu löytyy näppärästi sieltä appikuitista.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

tgotj

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.11.22 - klo:18:07
Nyt aletaan sitten heräämään, että meillä oli unelma, mutta olimmekin liian hätäisiä  ;D.

"EU-komissaari vetää jo takaisin polttomoottorikiellossa"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eu-komissaari-vetaa-jo-takaisin-polttomoottorikiellossa/a686e5dd-ca78-449a-9484-4b5f434fa72d

"Kaikkien perinteisten autojen korvaaminen sähköautoilla vaatii Bretonin mukaan 15 kertaa enemmän litiumia vuoteen 2030 mennessä, neljä kertaa enemmän kobolttia, neljä kertaa enemmän grafiittia, kolme kertaa enemmän nikkeliä.

"Joten meillä on valtava raaka-aineiden kulutus, ja meidän on tutkittava tätä kaikkea.""
Oikeampi otsikko olisi ehkä: "Väistyvä EU-komissaari toistelee autoteollisuuden lobbareiden iskulauseita." Onkohan motiivina saada hyväpalkkainen eläkehomma jonkun autofirman hallituksessa? Mineraalien riittävyys ei asiantuntijoiden mielestä ole ratkaisematon ongelma. Esim kobolttia ei moderniin akkuun tarvita lainkaan. Sen lisäksi jos luovumme fossiilisista polttoaineista, saadaan öljynjalostuksesta säästyvä koboltti kiertoon muualle. Grafiitti on hiiltä. Kuvitteleeko joku oikeasti sen riittävyyden olevan ongelma?

Kun peräänkuulutetaan realismia, olisi hyvä tarkastella myös omia argumentteja realistisesti.

Olisi hienoa, jos poliitikotkin ymmärtäisivät sen, että paljon liikenteen sähköistämistä kalliimmaksi tulee seurausten korjaaminen, mikäli liikenteessäkin ei lopeteta fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Hiilellä on kahdenlaista kiertokulkua, biosykli ja geosykli. Me olemme rikkoneet geosyklin ja vahvasti rikkomassa myös biosykliä kaatamalla puuta enemmän kuin sitä kasvaa.

Urja

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 16.11.22 - klo:08:39

Kun peräänkuulutetaan realismia, olisi hyvä tarkastella myös omia argumentteja realistisesti.


Realismiako on se, että kuvitellaan edes puolet maailman miljardista autosta korvataan sähköautoilla kahdenkymmenen seuraavan vuoden aikana? Edes 500 miljoonalla sähköautolla maailmanlaajuiset co2-kokonaispäästöt eivät putoa juuri yhtään.

ukormi

Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 16.11.22 - klo:10:48
Eipä ole tuokaan sähkö halpaa.
Aika hinnakasta. Tosin minun ei ole tarvinnut pikaladata. Olen ajanut kohta 20 tkm ja vain kerran pikalatasin 12 kWh, senkin kokeilumielessä. ABC asemalla hintaan 0,30 â,¬/kWh (nyt 0,35 â,¬). Range on niin pitkä (400-500 km), jotta olen pärjännyt pelkällä edullisella AC-latauksella. Kotona on kiinteä hinta siirtoineen ja veroinen ensi vuoden lokakuuhun 0,124 â,¬/kWh.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Urja - 16.11.22 - klo:09:50
Realismiako on se, että kuvitellaan edes puolet maailman miljardista autosta korvataan sähköautoilla kahdenkymmenen seuraavan vuoden aikana? Edes 500 miljoonalla sähköautolla maailmanlaajuiset co2-kokonaispäästöt eivät putoa juuri yhtään.
Vähän faktoja mutuiluusi: Liikenteen päästöt olivat 1/4 EUn kaikista päästöistä. Tästä 71,7% henkilöliikenteestä. Jos tuo osuus puolittuu, niin ei voi väittää millään logiikalla, että päästöt eivät putoaisi juuri yhtään...

Urja

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 16.11.22 - klo:12:05
Vähän faktoja mutuiluusi: Liikenteen päästöt olivat 1/4 EUn kaikista päästöistä. Tästä 71,7% henkilöliikenteestä. Jos tuo osuus puolittuu, niin ei voi väittää millään logiikalla, että päästöt eivät putoaisi juuri yhtään...

Co2-ongelma on maailmanlaajuinen ja maailmanlaajuisesti päästöjen pudotus olisi lähes olematon, vaikka kaikki Euroopan autot muuttuisivat kerralla sähköautoiksi. Euroopassakin suuri osa sähköstä tehdään vielä pitkään kivihiilellä ja kivihiilisähköauton co2-päästö voi olla yhtä suuri kuin pienikulutuksisen polttomoottoriauton. Sähköauton kiusana ovat lisäksi suurempi valmistusympäristökuorma. Co2-ongelman poistaminen sähköautoilla on vähän sama kuin Suomen valtion huonoa velkatilannetta yritettäisiin korjata muuttamalla valtion virkamiesten kuulakärkikynät lyijykyniksi.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Urja - 16.11.22 - klo:12:35
Co2-ongelma on maailmanlaajuinen ja maailmanlaajuisesti päästöjen pudotus olisi lähes olematon, vaikka kaikki Euroopan autot muuttuisivat kerralla sähköautoiksi. Euroopassakin suuri osa sähköstä tehdään vielä pitkään kivihiilellä ja kivihiilisähköauton co2-päästö voi olla yhtä suuri kuin pienikulutuksisen polttomoottoriauton. Sähköauton kiusana ovat lisäksi suurempi valmistusympäristökuorma. Co2-ongelman poistaminen sähköautoilla on vähän sama kuin Suomen valtion huonoa velkatilannetta yritettäisiin korjata muuttamalla valtion virkamiesten kuulakärkikynät lyijykyniksi.
Tutustu faktoihin, älä mutuile. Tutkimusten mukaan missään maailmassa ei sähköntuotanto ole niin likaista, että elinkaaren ajalta päästöt ylittäisivät polttiksen päästöjä. Unohdat nyt kokonaan sen, että maaperästä kaivetun hiilen käyttö on lopetettava kokonaan, jotta tilanne saadaan kuriin. Siis kokonaan ja kaikkialla maailmassa. hiilidioksidinpitoisuus on noussut noin tasosta 280 ppm nykyiseen noin 430 ppm tasoon sillä, että olemme fossiilisia polttaneet surutta. Sitä ei voi enää tehdä. Joko korvataan fossiiliset synteettisillä polttoaineilla tai sähköllä. Joka tapauksessa näihin tod näk yhdistyy koko liikennejärjestelmän perustavanlaatuinen muutos. Jos korvataan synteettisillä, hukataan valtava määrä energiaa ja tuotetaan edelleen paikallispäästöjä (paitsi vedyllä). Tämän vuoksi sähkö on ainoa järkevä vaihtoehto, jos nykyjärjestelmää halutaan tekohengittää.

Hesse

Fossiilisten polttoaineiden hiilidioksidin osuus kasvihuonekaasuista on noin 2/3. Liikenteen osuus kasvihuonekaasuista on 14% ja henkilöautojen osuus liikenteen päästöistä on 41%. Joten kaikki henkilöautot sähköistämällä kasvihuonekaasupäästöt pienenevät alle 6%, olettaen sähköntuotanto päästöttömäksi.
https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data
https://www.statista.com/statistics/1185535/transport-carbon-dioxide-emissions-breakdown/

-karppa-

Onnelliset ja tyytyväiset audin omistajat  ;D.

"Moni sähköauton ostanut purkaa ärtymystään â€" hinnanalennus mahdollinen?

Moni Audi Q4 e-tronin ostanut on havainnut, että toimivuus auton ja matkapuhelimen sovelluksen välillä on heikko. Ruotsissa kuluttajaviranomainen väläyttelee hinnanalennuksen mahdollisuutta."
https://www.is.fi/autot/art-2000009201891.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Pihistelijä

^My Cupra sovellus on pelannut kuin junan vessa. Todella tyytyväinen siihen. Kannattaisikohan Audin ottaa se käyttöön?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

ile

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.11.22 - klo:08:27
^My Cupra sovellus on pelannut kuin junan vessa. Todella tyytyväinen siihen. Kannattaisikohan Audin ottaa se käyttöön?

Reilu puoli vuotta toimi kuin junan vessa ja nyt viimeisimmän päivityksen jälkeen toiminut miten sattuu. Ei taida vaan paljon auttaa alkaa käyttää esim ID-puolen tai Seatin kikkuloita, kun auton pää on erilainen. Nytkin ongelmat tuli siinä, että puhelimen appi ei enää toimi vanhojen autojen kanssa. Ja Audin osalta näyttäisi sille, että autohan on jo liian vanha jos se on tullut linjalta ennen viikkoa 14/22 :D

Sinänsä tämähän ole vain tasan sähköautoihin liittyvä asia vaikka yhdellä merkillä yhden mallin puhelinappit saivatkin turailtua.

tgotj

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 16.11.22 - klo:19:10
Fossiilisten polttoaineiden hiilidioksidin osuus kasvihuonekaasuista on noin 2/3. Liikenteen osuus kasvihuonekaasuista on 14% ja henkilöautojen osuus liikenteen päästöistä on 41%. Joten kaikki henkilöautot sähköistämällä kasvihuonekaasupäästöt pienenevät alle 6%, olettaen sähköntuotanto päästöttömäksi.
https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data
https://www.statista.com/statistics/1185535/transport-carbon-dioxide-emissions-breakdown/
Laskelmissa ei toki ole otettu huomioon öljynjalostuksen eikä raakaöljyn kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä, jotka tulisi laskea tieliikenteen aiheuttamiksi. Hyvin suuri osa esim meriliikenteen päästöistä johtuu öljytankkereista.

jhm

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 17.11.22 - klo:12:02
Laskelmissa ei toki ole otettu huomioon öljynjalostuksen eikä raakaöljyn kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä, jotka tulisi laskea tieliikenteen aiheuttamiksi. Hyvin suuri osa esim meriliikenteen päästöistä johtuu öljytankkereista.

Nää on näitä mutta ei tuo sähkökään ilman päästöjä synny.Tuulivoimalaan käytetään yli 1000 m3 betonia joka on oikein paha päästölähde,terästä muutama sata tonnia,lasikuitua kymmeniä tonneja,metsää kaadetaan ja teitä tehdään fossiilisilla.Laivoilla tulee rungot ulkomailta,siivet myös ja kaikki tuo kärrätään rekoilla pitkin metsiä ja lopuksi tehdään tuhansia kilometrejä siirtolinjoja pitkin maata joka taas aiheuttaa päästöjä alkaen kaivoksista jne.... Näistä voi jauhaa loputtomiin.
VW Transporter T5  84kw 2014

Hesse

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 17.11.22 - klo:12:02
Laskelmissa ei toki ole otettu huomioon öljynjalostuksen eikä raakaöljyn kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä, jotka tulisi laskea tieliikenteen aiheuttamiksi. Hyvin suuri osa esim meriliikenteen päästöistä johtuu öljytankkereista.
JEC:n mukaan esim. bensiinin valmistuksen well-to-tank -päästöt ovat n. 25% polton päästöistä, joten voi vaikutus olla 7%, mutta silloin pitäisi ottaa huomioon myös mm. akkujen valmistuksen päästöt.

Eekolffi

Tässä jonkinlainen laskelma WTW päästöistä.
https://gmobility.eu/what-is-well-to-wheel/

Eekolffi

Sähköautojen tapauksessa suuri vaikutus on sähkön tuotannolla. Ja yleensä käytetään sähkön keskipäästöjä vaikka oikea olisi marginaalipäästö.
Eli jos sähköautoja tulee lisää ne eivät käytä sitä vanhaa keskiarvosähköä vaan sitä on tehtävä jostain lisää. Tämän päästö voi olla huomattavan eri (suurempi) päästöistä.
Toisalta jos ladataan kun spot hinta on negatiivinen on päästötkin lähes 0.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Eekolffi - 17.11.22 - klo:19:32
Sähköautojen tapauksessa suuri vaikutus on sähkön tuotannolla. Ja yleensä käytetään sähkön keskipäästöjä vaikka oikea olisi marginaalipäästö.
Eli jos sähköautoja tulee lisää ne eivät käytä sitä vanhaa keskiarvosähköä vaan sitä on tehtävä jostain lisää. Tämän päästö voi olla huomattavan eri (suurempi) päästöistä.
Toisalta jos ladataan kun spot hinta on negatiivinen on päästötkin lähes 0.
Suomessa uuden voimalat ovat matalapäästöisiä ja korkeapäästöisiä voimaloita lähinnä sammutellaan. Melko hankala laskea etukäteen auton elinkaaren marginaalipäästöt, kun kaikki muuttuu koko ajan. Nykyisellään Suomen keskipäästö on noin puolet tuon laskelman EU:n keskimäärästä ja auton elinkaaren aikana varmaan Euroopassa tullaan aika paljon alaspäin.

IKH-72

Lainaus käyttäjältä: jhm - 17.11.22 - klo:18:45
Nää on näitä mutta ei tuo sähkökään ilman päästöjä synny.Tuulivoimalaan käytetään yli 1000 m3 betonia joka on oikein paha päästölähde,terästä muutama sata tonnia,lasikuitua kymmeniä tonneja,metsää kaadetaan ja teitä tehdään fossiilisilla.Laivoilla tulee rungot ulkomailta,siivet myös ja kaikki tuo kärrätään rekoilla pitkin metsiä ja lopuksi tehdään tuhansia kilometrejä siirtolinjoja pitkin maata joka taas aiheuttaa päästöjä alkaen kaivoksista jne.... Näistä voi jauhaa loputtomiin.
Nuo tuulivoimalaan kuluvat materiaalimäärät kuulostavat toki suurilta mutta äkkiä yksi isompi kerrostalo/toimistotalo sisältää saman määrän luontoa kuluttavia materiaaleja. Ja niitä rakennetaan surutta valtaviä määriä joka puolelle maailmaa.

Pingu

Näin vastaavaa keskustelua jo FB:n sähköauto-osiossa, mutta kysytään nyt mielipidettä täälläkin. En ole mikään Twitterin suurkuluttaja, mutta viimeisten viikkojen aikana sitä on tullut seurattua tarkemmin kuin koskaan aiemmin ja pelkästään Muskin vuoksi. Ja kun katsoo firman uuden omistajan twiittejä, on uskomatonta nähdä miten tämä "nero" on muuttunut muutamassa kuukaudessa salaliittoteorioita levittäväksi nettitrolliksi. Tässä vaiheessa ollaan parin päivän päässä siitä, että Musk uskoo Donald Trumpin voittaneen vaalit. Päivän viimeinen pohjanoteeraus on Faucin kimppuun käyminen. "Twitter Files" -fiaskosta puhumattakaan.

Vaikuttaako tämä asiakkaiden käytökseen pitkässä juoksussa? Näitä juttuja lukiessa olen ainakin itse päätynyt siihen pisteeseen, että niin kauan kuin kyseinen yksilö on tekemisissä Teslan kanssa, ajaisin mieluummin polkupyörällä talvituiskussa. Valta korruptoi ja äärimmäinen valta korruptoi absoluuttisesti. Ja ilmeisesti verohelpotusten vuoksi jotkut ihmiset on valmiita tekemään mitä tahansa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 11.12.22 - klo:16:47
Näin vastaavaa keskustelua jo FB:n sähköauto-osiossa, mutta kysytään nyt mielipidettä täälläkin. En ole mikään Twitterin suurkuluttaja, mutta viimeisten viikkojen aikana sitä on tullut seurattua tarkemmin kuin koskaan aiemmin ja pelkästään Muskin vuoksi. Ja kun katsoo firman uuden omistajan twiittejä, on uskomatonta nähdä miten tämä "nero" on muuttunut muutamassa kuukaudessa salaliittoteorioita levittäväksi nettitrolliksi. Tässä vaiheessa ollaan parin päivän päässä siitä, että Musk uskoo Donald Trumpin voittaneen vaalit. Päivän viimeinen pohjanoteeraus on Faucin kimppuun käyminen. "Twitter Files" -fiaskosta puhumattakaan.

Vaikuttaako tämä asiakkaiden käytökseen pitkässä juoksussa? Näitä juttuja lukiessa olen ainakin itse päätynyt siihen pisteeseen, että niin kauan kuin kyseinen yksilö on tekemisissä Teslan kanssa, ajaisin mieluummin polkupyörällä talvituiskussa. Valta korruptoi ja äärimmäinen valta korruptoi absoluuttisesti. Ja ilmeisesti verohelpotusten vuoksi jotkut ihmiset on valmiita tekemään mitä tahansa.
Mitä salaliittoteorioita se on levitellyt?

Pihistelijä

Talvi on aika masentavaa aikaa sähköautolla. Kulutus nousee kesän lukemista 50%. Bensalla se nousi vain 20%.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tet

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 17.12.22 - klo:03:46
Talvi on aika masentavaa aikaa sähköautolla. Kulutus nousee kesän lukemista 50%. Bensalla se nousi vain 20%.

Eli nyt sinulla vie auto jo saman verran, kuin muilla vie kesällä? ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VG

Talvi on parasta aikaa sähköautoilla. Vaste kaasupolkimeen on välitön ja luistonesto tuhannesti tarkempi kuin polttomoottorissa. Pyörille saa riittävästi vääntöä ilman vaivaannuttavan pitkää lämmityskäyttöä, ja lämpöä riittää myös kabiiniin heti eikä vasta minuutin päästä.
Niin ja sähköä saa töpselistä, bensaa pitää aina lähteä erikseen hakemaan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: VG - 20.12.22 - klo:12:22
Talvi on parasta aikaa sähköautoilla. Vaste kaasupolkimeen on välitön ja luistonesto tuhannesti tarkempi kuin polttomoottorissa. Pyörille saa riittävästi vääntöä ilman vaivaannuttavan pitkää lämmityskäyttöä, ja lämpöä riittää myös kabiiniin heti eikä vasta minuutin päästä.
Niin ja sähköä saa töpselistä, bensaa pitää aina lähteä erikseen hakemaan.

Juurikin näin. Range lyhenee sähköautolla (Toisin kuin polttomoottoreilla), jos äkkinäinen käytös/teho on positiivistä jotta luistonestoon pitää turvautua, niin joku on vialla.

Sitä kallista sähköä tulee vielä töpselistä, mutta kyllä nuo alle 2 euron polttoainehinnat on ainakin minua autoilijana naurattanut varsinkin jos tarvitsee sen kerran tai kaksi kuukaudessa käydä tankilla. Eikä ole tarvinnut 50-70kâ,¬ laittaa rahaa kiinni siihen uuteen topseliautoon.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

765turbo

Vähän joudun Karpan kyytiin ny menemään. Meidän talous ei kestä kunnollista sähköautoa. Pitää jaksaa vetää 1700kg vaunua perässä yli 400km kerralla ilman pitkiä taukoja. Täytyy toimia aina moitteettomasti ilman höpö höpö päivityksiä ja muita viilauksia. Tämmöstä sähköautoa ei ole vielä markkinoilla perhehintaan.
Meidän talous kestää helposti vanhan F11 diesel Bimmin 800km rangella, uuden 1.0 -22 Fabian ja kesäksi avoauton ja silti ollaan alle täyssähköpupun hinnan. Toki jokainen hankkii just semmosen kaluston kuin itse haluaa, niin minäkin teen.
Saa lukea niin että naurattaa tai niin että tajuaa missä oikeesti mennään😘😘

V60

Lainaus käyttäjältä: VG - 20.12.22 - klo:12:22
Niin ja sähköä saa töpselistä, bensaa pitää aina lähteä erikseen hakemaan.
Niin no. Itsellä menee kuukaudessa se 10 min kun poikkean kotiin mennessä tankkaamaan. Lataus VOI tosiaan olla noin yksinkertaista ja helppoa. Mutta onko se sitä todellakin kaikissa tapauksissa. Pelkästään sillä ajalla, mitä eri foorumeille latauksesta kirjoitetaan, olisi auton tankannut jo aika monta kertaa ;D
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jppetteri

Kuinkahan iso osa näistä kaikkein fanaattisimmista sähköautoapostoleista oikeasti ajaa omalla rahalla ostetulla autolla? Työsuhdeliisinki ei ole oma. Itselle ei mitkään excelöinnit näytä sellaista lopputulosta että kannattaisi omalla rahalla vaihtaa. Jos alla olisi työsuhdeliisinki, niin tilanne olisi tyystin toinen.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy