Kirjoittaja Aihe: Keskustelua sähköautoista  (Luettu 46242 kertaa)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.237
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #360 : 15.11.22 - klo:18:07 »
Nyt aletaan sitten heräämään, että meillä oli unelma, mutta olimmekin liian hätäisiä  ;D.

"EU-komissaari vetää jo takaisin polttomoottorikiellossa"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eu-komissaari-vetaa-jo-takaisin-polttomoottorikiellossa/a686e5dd-ca78-449a-9484-4b5f434fa72d

"Kaikkien perinteisten autojen korvaaminen sähköautoilla vaatii Bretonin mukaan 15 kertaa enemmän litiumia vuoteen 2030 mennessä, neljä kertaa enemmän kobolttia, neljä kertaa enemmän grafiittia, kolme kertaa enemmän nikkeliä.

"Joten meillä on valtava raaka-aineiden kulutus, ja meidän on tutkittava tätä kaikkea.""
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.426
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #361 : 15.11.22 - klo:22:35 »
Sähköauton lataaminen Lidlissä muuttuu maksulliseksi 22.11.
Voi harmi. Lähes joka kauppareissulla onkin päässyt lataamaan. Noin 10 kWh per reissu. Lidlin bonuskupongit on nykyään niin huonoja, joten tuli käytyä siellä enää noiden ilmaisten latausten takia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Poissa ukormi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 813
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #362 : 16.11.22 - klo:07:07 »
Voi harmi. Lähes joka kauppareissulla onkin päässyt lataamaan. Noin 10 kWh per reissu. Lidlin bonuskupongit on nykyään niin huonoja, joten tuli käytyä siellä enää noiden ilmaisten latausten takia.
Toiseen Joensuun Lidleistä on näkyy tullut latauspiste. Onkohan se jo käytössä? Ei ole näkynyt kertaakaan yhtään autoa siinä lataamassa.
Bonusjutut meni toisiaan surkeiksi. Ensin oli suhteellisen hyvä ja kannustava systeemi ja sitten muuttivat surkeaksi tuoteperustaiseksi. Loppui minun Lidlin appikäyttöni poislukien jotkut takuunalaiset tuotteet. Niiden takuu löytyy näppärästi sieltä appikuitista.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009
Smart Roadster 2003

Poissa tgotj

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #363 : 16.11.22 - klo:08:39 »
Nyt aletaan sitten heräämään, että meillä oli unelma, mutta olimmekin liian hätäisiä  ;D.

"EU-komissaari vetää jo takaisin polttomoottorikiellossa"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eu-komissaari-vetaa-jo-takaisin-polttomoottorikiellossa/a686e5dd-ca78-449a-9484-4b5f434fa72d

"Kaikkien perinteisten autojen korvaaminen sähköautoilla vaatii Bretonin mukaan 15 kertaa enemmän litiumia vuoteen 2030 mennessä, neljä kertaa enemmän kobolttia, neljä kertaa enemmän grafiittia, kolme kertaa enemmän nikkeliä.

"Joten meillä on valtava raaka-aineiden kulutus, ja meidän on tutkittava tätä kaikkea.""
Oikeampi otsikko olisi ehkä: "Väistyvä EU-komissaari toistelee autoteollisuuden lobbareiden iskulauseita." Onkohan motiivina saada hyväpalkkainen eläkehomma jonkun autofirman hallituksessa? Mineraalien riittävyys ei asiantuntijoiden mielestä ole ratkaisematon ongelma. Esim kobolttia ei moderniin akkuun tarvita lainkaan. Sen lisäksi jos luovumme fossiilisista polttoaineista, saadaan öljynjalostuksesta säästyvä koboltti kiertoon muualle. Grafiitti on hiiltä. Kuvitteleeko joku oikeasti sen riittävyyden olevan ongelma?

Kun peräänkuulutetaan realismia, olisi hyvä tarkastella myös omia argumentteja realistisesti.

Olisi hienoa, jos poliitikotkin ymmärtäisivät sen, että paljon liikenteen sähköistämistä kalliimmaksi tulee seurausten korjaaminen, mikäli liikenteessäkin ei lopeteta fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Hiilellä on kahdenlaista kiertokulkua, biosykli ja geosykli. Me olemme rikkoneet geosyklin ja vahvasti rikkomassa myös biosykliä kaatamalla puuta enemmän kuin sitä kasvaa.

Poissa Urja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #364 : 16.11.22 - klo:09:50 »

Kun peräänkuulutetaan realismia, olisi hyvä tarkastella myös omia argumentteja realistisesti.


Realismiako on se, että kuvitellaan edes puolet maailman miljardista autosta korvataan sähköautoilla kahdenkymmenen seuraavan vuoden aikana? Edes 500 miljoonalla sähköautolla maailmanlaajuiset co2-kokonaispäästöt eivät putoa juuri yhtään.

Poissa ukormi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 813
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #365 : 16.11.22 - klo:10:48 »
https://www.is.fi/autot/art-2000009204752.html

Eipä ole tuokaan sähkö halpaa.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009
Smart Roadster 2003

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.426
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #366 : 16.11.22 - klo:12:02 »
Eipä ole tuokaan sähkö halpaa.
Aika hinnakasta. Tosin minun ei ole tarvinnut pikaladata. Olen ajanut kohta 20 tkm ja vain kerran pikalatasin 12 kWh, senkin kokeilumielessä. ABC asemalla hintaan 0,30 €/kWh (nyt 0,35 €). Range on niin pitkä (400-500 km), jotta olen pärjännyt pelkällä edullisella AC-latauksella. Kotona on kiinteä hinta siirtoineen ja veroinen ensi vuoden lokakuuhun 0,124 €/kWh.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Poissa tgotj

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #367 : 16.11.22 - klo:12:05 »
Realismiako on se, että kuvitellaan edes puolet maailman miljardista autosta korvataan sähköautoilla kahdenkymmenen seuraavan vuoden aikana? Edes 500 miljoonalla sähköautolla maailmanlaajuiset co2-kokonaispäästöt eivät putoa juuri yhtään.
Vähän faktoja mutuiluusi: Liikenteen päästöt olivat 1/4 EUn kaikista päästöistä. Tästä 71,7% henkilöliikenteestä. Jos tuo osuus puolittuu, niin ei voi väittää millään logiikalla, että päästöt eivät putoaisi juuri yhtään...

Poissa Urja

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #368 : 16.11.22 - klo:12:35 »
Vähän faktoja mutuiluusi: Liikenteen päästöt olivat 1/4 EUn kaikista päästöistä. Tästä 71,7% henkilöliikenteestä. Jos tuo osuus puolittuu, niin ei voi väittää millään logiikalla, että päästöt eivät putoaisi juuri yhtään...

Co2-ongelma on maailmanlaajuinen ja maailmanlaajuisesti päästöjen pudotus olisi lähes olematon, vaikka kaikki Euroopan autot muuttuisivat kerralla sähköautoiksi. Euroopassakin suuri osa sähköstä tehdään vielä pitkään kivihiilellä ja kivihiilisähköauton co2-päästö voi olla yhtä suuri kuin pienikulutuksisen polttomoottoriauton. Sähköauton kiusana ovat lisäksi suurempi valmistusympäristökuorma. Co2-ongelman poistaminen sähköautoilla on vähän sama kuin Suomen valtion huonoa velkatilannetta yritettäisiin korjata muuttamalla valtion virkamiesten kuulakärkikynät lyijykyniksi.

Poissa tgotj

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #369 : 16.11.22 - klo:13:09 »
Co2-ongelma on maailmanlaajuinen ja maailmanlaajuisesti päästöjen pudotus olisi lähes olematon, vaikka kaikki Euroopan autot muuttuisivat kerralla sähköautoiksi. Euroopassakin suuri osa sähköstä tehdään vielä pitkään kivihiilellä ja kivihiilisähköauton co2-päästö voi olla yhtä suuri kuin pienikulutuksisen polttomoottoriauton. Sähköauton kiusana ovat lisäksi suurempi valmistusympäristökuorma. Co2-ongelman poistaminen sähköautoilla on vähän sama kuin Suomen valtion huonoa velkatilannetta yritettäisiin korjata muuttamalla valtion virkamiesten kuulakärkikynät lyijykyniksi.
Tutustu faktoihin, älä mutuile. Tutkimusten mukaan missään maailmassa ei sähköntuotanto ole niin likaista, että elinkaaren ajalta päästöt ylittäisivät polttiksen päästöjä. Unohdat nyt kokonaan sen, että maaperästä kaivetun hiilen käyttö on lopetettava kokonaan, jotta tilanne saadaan kuriin. Siis kokonaan ja kaikkialla maailmassa. hiilidioksidinpitoisuus on noussut noin tasosta 280 ppm nykyiseen noin 430 ppm tasoon sillä, että olemme fossiilisia polttaneet surutta. Sitä ei voi enää tehdä. Joko korvataan fossiiliset synteettisillä polttoaineilla tai sähköllä. Joka tapauksessa näihin tod näk yhdistyy koko liikennejärjestelmän perustavanlaatuinen muutos. Jos korvataan synteettisillä, hukataan valtava määrä energiaa ja tuotetaan edelleen paikallispäästöjä (paitsi vedyllä). Tämän vuoksi sähkö on ainoa järkevä vaihtoehto, jos nykyjärjestelmää halutaan tekohengittää.

Poissa Hesse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #370 : 16.11.22 - klo:19:10 »
Fossiilisten polttoaineiden hiilidioksidin osuus kasvihuonekaasuista on noin 2/3. Liikenteen osuus kasvihuonekaasuista on 14% ja henkilöautojen osuus liikenteen päästöistä on 41%. Joten kaikki henkilöautot sähköistämällä kasvihuonekaasupäästöt pienenevät alle 6%, olettaen sähköntuotanto päästöttömäksi.
https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data
https://www.statista.com/statistics/1185535/transport-carbon-dioxide-emissions-breakdown/

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.237
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #371 : 17.11.22 - klo:07:23 »
Onnelliset ja tyytyväiset audin omistajat  ;D.

"Moni sähköauton ostanut purkaa ärtymystään – hinnanalennus mahdollinen?

Moni Audi Q4 e-tronin ostanut on havainnut, että toimivuus auton ja matkapuhelimen sovelluksen välillä on heikko. Ruotsissa kuluttajaviranomainen väläyttelee hinnanalennuksen mahdollisuutta."
https://www.is.fi/autot/art-2000009201891.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.426
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #372 : 17.11.22 - klo:08:27 »
^My Cupra sovellus on pelannut kuin junan vessa. Todella tyytyväinen siihen. Kannattaisikohan Audin ottaa se käyttöön?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Poissa ile

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 529
  • F4B 50q & E93
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #373 : 17.11.22 - klo:09:12 »
^My Cupra sovellus on pelannut kuin junan vessa. Todella tyytyväinen siihen. Kannattaisikohan Audin ottaa se käyttöön?

Reilu puoli vuotta toimi kuin junan vessa ja nyt viimeisimmän päivityksen jälkeen toiminut miten sattuu. Ei taida vaan paljon auttaa alkaa käyttää esim ID-puolen tai Seatin kikkuloita, kun auton pää on erilainen. Nytkin ongelmat tuli siinä, että puhelimen appi ei enää toimi vanhojen autojen kanssa. Ja Audin osalta näyttäisi sille, että autohan on jo liian vanha jos se on tullut linjalta ennen viikkoa 14/22 :D

Sinänsä tämähän ole vain tasan sähköautoihin liittyvä asia vaikka yhdellä merkillä yhden mallin puhelinappit saivatkin turailtua.

Poissa tgotj

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #374 : 17.11.22 - klo:12:02 »
Fossiilisten polttoaineiden hiilidioksidin osuus kasvihuonekaasuista on noin 2/3. Liikenteen osuus kasvihuonekaasuista on 14% ja henkilöautojen osuus liikenteen päästöistä on 41%. Joten kaikki henkilöautot sähköistämällä kasvihuonekaasupäästöt pienenevät alle 6%, olettaen sähköntuotanto päästöttömäksi.
https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data
https://www.statista.com/statistics/1185535/transport-carbon-dioxide-emissions-breakdown/
Laskelmissa ei toki ole otettu huomioon öljynjalostuksen eikä raakaöljyn kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä, jotka tulisi laskea tieliikenteen aiheuttamiksi. Hyvin suuri osa esim meriliikenteen päästöistä johtuu öljytankkereista.

Poissa jhm

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 239
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #375 : 17.11.22 - klo:18:45 »
Laskelmissa ei toki ole otettu huomioon öljynjalostuksen eikä raakaöljyn kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä, jotka tulisi laskea tieliikenteen aiheuttamiksi. Hyvin suuri osa esim meriliikenteen päästöistä johtuu öljytankkereista.

Nää on näitä mutta ei tuo sähkökään ilman päästöjä synny.Tuulivoimalaan käytetään yli 1000 m3 betonia joka on oikein paha päästölähde,terästä muutama sata tonnia,lasikuitua kymmeniä tonneja,metsää kaadetaan ja teitä tehdään fossiilisilla.Laivoilla tulee rungot ulkomailta,siivet myös ja kaikki tuo kärrätään rekoilla pitkin metsiä ja lopuksi tehdään tuhansia kilometrejä siirtolinjoja pitkin maata joka taas aiheuttaa päästöjä alkaen kaivoksista jne.... Näistä voi jauhaa loputtomiin.
Skoda Octavia 1.6tdi  Elegance 4*4 2014

Poissa Hesse

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 414
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #376 : 17.11.22 - klo:19:25 »
Laskelmissa ei toki ole otettu huomioon öljynjalostuksen eikä raakaöljyn kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä, jotka tulisi laskea tieliikenteen aiheuttamiksi. Hyvin suuri osa esim meriliikenteen päästöistä johtuu öljytankkereista.
JEC:n mukaan esim. bensiinin valmistuksen well-to-tank -päästöt ovat n. 25% polton päästöistä, joten voi vaikutus olla 7%, mutta silloin pitäisi ottaa huomioon myös mm. akkujen valmistuksen päästöt.

Poissa Eekolffi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #377 : 17.11.22 - klo:19:28 »
Tässä jonkinlainen laskelma WTW päästöistä.
https://gmobility.eu/what-is-well-to-wheel/

Poissa Eekolffi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #378 : 17.11.22 - klo:19:32 »
Sähköautojen tapauksessa suuri vaikutus on sähkön tuotannolla. Ja yleensä käytetään sähkön keskipäästöjä vaikka oikea olisi marginaalipäästö.
Eli jos sähköautoja tulee lisää ne eivät käytä sitä vanhaa keskiarvosähköä vaan sitä on tehtävä jostain lisää. Tämän päästö voi olla huomattavan eri (suurempi) päästöistä.
Toisalta jos ladataan kun spot hinta on negatiivinen on päästötkin lähes 0.

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.077
    • Profiili
Vs: Keskustelua sähköautoista
« Vastaus #379 : 22.11.22 - klo:15:27 »
Sähköautojen tapauksessa suuri vaikutus on sähkön tuotannolla. Ja yleensä käytetään sähkön keskipäästöjä vaikka oikea olisi marginaalipäästö.
Eli jos sähköautoja tulee lisää ne eivät käytä sitä vanhaa keskiarvosähköä vaan sitä on tehtävä jostain lisää. Tämän päästö voi olla huomattavan eri (suurempi) päästöistä.
Toisalta jos ladataan kun spot hinta on negatiivinen on päästötkin lähes 0.
Suomessa uuden voimalat ovat matalapäästöisiä ja korkeapäästöisiä voimaloita lähinnä sammutellaan. Melko hankala laskea etukäteen auton elinkaaren marginaalipäästöt, kun kaikki muuttuu koko ajan. Nykyisellään Suomen keskipäästö on noin puolet tuon laskelman EU:n keskimäärästä ja auton elinkaaren aikana varmaan Euroopassa tullaan aika paljon alaspäin.

 



www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi