Sähköauton lataaminen Lidlissä muuttuu maksulliseksi 22.11.
Voi harmi. Lähes joka kauppareissulla onkin päässyt lataamaan. Noin 10 kWh per reissu. Lidlin bonuskupongit on nykyään niin huonoja, joten tuli käytyä siellä enää noiden ilmaisten latausten takia.
Nyt aletaan sitten heräämään, että meillä oli unelma, mutta olimmekin liian hätäisiä ."EU-komissaari vetää jo takaisin polttomoottorikiellossa"https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eu-komissaari-vetaa-jo-takaisin-polttomoottorikiellossa/a686e5dd-ca78-449a-9484-4b5f434fa72d"Kaikkien perinteisten autojen korvaaminen sähköautoilla vaatii Bretonin mukaan 15 kertaa enemmän litiumia vuoteen 2030 mennessä, neljä kertaa enemmän kobolttia, neljä kertaa enemmän grafiittia, kolme kertaa enemmän nikkeliä."Joten meillä on valtava raaka-aineiden kulutus, ja meidän on tutkittava tätä kaikkea.""
Kun peräänkuulutetaan realismia, olisi hyvä tarkastella myös omia argumentteja realistisesti.
Eipä ole tuokaan sähkö halpaa.
Realismiako on se, että kuvitellaan edes puolet maailman miljardista autosta korvataan sähköautoilla kahdenkymmenen seuraavan vuoden aikana? Edes 500 miljoonalla sähköautolla maailmanlaajuiset co2-kokonaispäästöt eivät putoa juuri yhtään.
Vähän faktoja mutuiluusi: Liikenteen päästöt olivat 1/4 EUn kaikista päästöistä. Tästä 71,7% henkilöliikenteestä. Jos tuo osuus puolittuu, niin ei voi väittää millään logiikalla, että päästöt eivät putoaisi juuri yhtään...
Co2-ongelma on maailmanlaajuinen ja maailmanlaajuisesti päästöjen pudotus olisi lähes olematon, vaikka kaikki Euroopan autot muuttuisivat kerralla sähköautoiksi. Euroopassakin suuri osa sähköstä tehdään vielä pitkään kivihiilellä ja kivihiilisähköauton co2-päästö voi olla yhtä suuri kuin pienikulutuksisen polttomoottoriauton. Sähköauton kiusana ovat lisäksi suurempi valmistusympäristökuorma. Co2-ongelman poistaminen sähköautoilla on vähän sama kuin Suomen valtion huonoa velkatilannetta yritettäisiin korjata muuttamalla valtion virkamiesten kuulakärkikynät lyijykyniksi.
^My Cupra sovellus on pelannut kuin junan vessa. Todella tyytyväinen siihen. Kannattaisikohan Audin ottaa se käyttöön?
Fossiilisten polttoaineiden hiilidioksidin osuus kasvihuonekaasuista on noin 2/3. Liikenteen osuus kasvihuonekaasuista on 14% ja henkilöautojen osuus liikenteen päästöistä on 41%. Joten kaikki henkilöautot sähköistämällä kasvihuonekaasupäästöt pienenevät alle 6%, olettaen sähköntuotanto päästöttömäksi.https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-datahttps://www.statista.com/statistics/1185535/transport-carbon-dioxide-emissions-breakdown/
Laskelmissa ei toki ole otettu huomioon öljynjalostuksen eikä raakaöljyn kuljetuksesta aiheutuvia päästöjä, jotka tulisi laskea tieliikenteen aiheuttamiksi. Hyvin suuri osa esim meriliikenteen päästöistä johtuu öljytankkereista.
Sähköautojen tapauksessa suuri vaikutus on sähkön tuotannolla. Ja yleensä käytetään sähkön keskipäästöjä vaikka oikea olisi marginaalipäästö. Eli jos sähköautoja tulee lisää ne eivät käytä sitä vanhaa keskiarvosähköä vaan sitä on tehtävä jostain lisää. Tämän päästö voi olla huomattavan eri (suurempi) päästöistä.Toisalta jos ladataan kun spot hinta on negatiivinen on päästötkin lähes 0.
Nää on näitä mutta ei tuo sähkökään ilman päästöjä synny.Tuulivoimalaan käytetään yli 1000 m3 betonia joka on oikein paha päästölähde,terästä muutama sata tonnia,lasikuitua kymmeniä tonneja,metsää kaadetaan ja teitä tehdään fossiilisilla.Laivoilla tulee rungot ulkomailta,siivet myös ja kaikki tuo kärrätään rekoilla pitkin metsiä ja lopuksi tehdään tuhansia kilometrejä siirtolinjoja pitkin maata joka taas aiheuttaa päästöjä alkaen kaivoksista jne.... Näistä voi jauhaa loputtomiin.
Näin vastaavaa keskustelua jo FB:n sähköauto-osiossa, mutta kysytään nyt mielipidettä täälläkin. En ole mikään Twitterin suurkuluttaja, mutta viimeisten viikkojen aikana sitä on tullut seurattua tarkemmin kuin koskaan aiemmin ja pelkästään Muskin vuoksi. Ja kun katsoo firman uuden omistajan twiittejä, on uskomatonta nähdä miten tämä "nero" on muuttunut muutamassa kuukaudessa salaliittoteorioita levittäväksi nettitrolliksi. Tässä vaiheessa ollaan parin päivän päässä siitä, että Musk uskoo Donald Trumpin voittaneen vaalit. Päivän viimeinen pohjanoteeraus on Faucin kimppuun käyminen. "Twitter Files" -fiaskosta puhumattakaan.Vaikuttaako tämä asiakkaiden käytökseen pitkässä juoksussa? Näitä juttuja lukiessa olen ainakin itse päätynyt siihen pisteeseen, että niin kauan kuin kyseinen yksilö on tekemisissä Teslan kanssa, ajaisin mieluummin polkupyörällä talvituiskussa. Valta korruptoi ja äärimmäinen valta korruptoi absoluuttisesti. Ja ilmeisesti verohelpotusten vuoksi jotkut ihmiset on valmiita tekemään mitä tahansa.
Talvi on aika masentavaa aikaa sähköautolla. Kulutus nousee kesän lukemista 50%. Bensalla se nousi vain 20%.
Talvi on parasta aikaa sähköautoilla. Vaste kaasupolkimeen on välitön ja luistonesto tuhannesti tarkempi kuin polttomoottorissa. Pyörille saa riittävästi vääntöä ilman vaivaannuttavan pitkää lämmityskäyttöä, ja lämpöä riittää myös kabiiniin heti eikä vasta minuutin päästä.Niin ja sähköä saa töpselistä, bensaa pitää aina lähteä erikseen hakemaan.
Niin ja sähköä saa töpselistä, bensaa pitää aina lähteä erikseen hakemaan.