Kirjoittaja Aihe: Sähköajon logiikka pakkaskeleillä  (Luettu 2140 kertaa)

Poissa akk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Sähköajon logiikka pakkaskeleillä
« : 23.02.22 - klo:08:54 »
Aiemmin talvella yhtä poikkeusta lukuunottamatta (tuolloinkin tapahtumaa edelsi pieni ajomatka ennen parin tunnin taukoa), sähköajo heti lähdöstä alkaen ei ole onnistunut millään yli -12 C pakkasilla. Niinpä tämä aamuna olin varma että kun mittarissa on yli -15 C, niin polttomoottorilla lähdetään liikenteeseen. Hämmästys oli suuri kun auto lähti suosiolla sähköllä liikenteeseen, ja tehoa oli mittarin mukaan käytettävissä 70-80 %. Ajo sujui hyvin sähköllä taajamassa että moottoritiellä, kunnes virta loppui 30 km:n ajon jälkeen (range-ennustus sattui nappiin  :D) Mitään poikkeavaan en ole tehnyt; auton laitoin heti-lataukseen eilen illalla (kl 18 maissa)  ja aamulla lämmitin kabiinin webastolla. En tiedä onko tässä tullut jotain päivityksiä, vai toimiiko tämä jollain sumealla logikalla, ja tänä aamuna sattui hyvä arpa onni  ;D
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Poissa miz

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 868
    • Profiili
Vs: Sähköajon logiikka pakkaskeleillä
« Vastaus #1 : 23.02.22 - klo:09:41 »
Ei vaikuta ulkoilman lämpötila juurikaan mitään, vaan akun sisäinen lämpötila.
Ulkona voi olla vaikka -25, ja kun lähtee lämpöisestä hallista niin  menee kuin kesällä.

Poissa Pushead

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 235
    • Profiili
Vs: Sähköajon logiikka pakkaskeleillä
« Vastaus #2 : 23.02.22 - klo:10:40 »
Käsittääkseni raja tulee akun lämpötilasta -10C. Akussa on massaa ja se sekä jäähtyy että lämpenee hitaasti. Kun lämpötila yön aikana tippuu nopeasti, ei akku välttämättä ehdi jäähtyä ja sähköajo onnistuu.
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Poissa akk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Vs: Sähköajon logiikka pakkaskeleillä
« Vastaus #3 : 23.02.22 - klo:13:14 »
^Muistaakseni se akun lämpötilaraja on -14 C. Auto oli kuitenkin sen 8-9 tuntia kylmillään pakkasessa, tosin eilen illalla pakkasta oli jotain -9 C, eli koko aikaa ei tuota -15 C ole ollut. Voi olla hyvinkin että akku ei ole kerennyt jäähtyä tuohon kriittiseen ulkolämpötilaan (toisaalta mikään sitä ei ole erikseen lämmittänytkään)
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Poissa teräksenharmaa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.097
    • Profiili
Vs: Sähköajon logiikka pakkaskeleillä
« Vastaus #4 : 23.02.22 - klo:16:09 »
Olisikohan tuolloin, kun auto ei ole suostunut pelkällä sähköllä lähtemään liikkeelle, ollut yöllä kylmempää kuin tuo -12? Jos haluaa ajaa pelkällä sähköllä, niin kannattaa ajastaa lataus lähemmäksi lähtöhetkeä lämmittämään akku ajokuntoon.

Poissa akk

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 409
    • Profiili
Vs: Sähköajon logiikka pakkaskeleillä
« Vastaus #5 : 23.02.22 - klo:17:45 »
^ Tuo ajastettu lataus tietysti on yksi vaihtoehto.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

 



www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi