Liiketunnistimen asennus hälyttimeen

Aloittaja MikaKoo, 13.01.22 - klo:02:35

« edellinen - seuraava »

MikaKoo

Ostin tuon linkin keskustelun innoittamana Dei 508d liiketunnistimen ja ajattelin kytkeä sen Golfin mukana tulleeseen hälyttimeen (se hirveä tööttäys). Sensorista on kytkettävissä kolme johtoa: musta, punainen ja sininen joista punainen on varmasti  tulee virtaan akulta, musta maahan ja sininen sitten se signaali hälyttimelle.

Purin ratin alta paneelit ja oikealla alhaalla olevaan pulttiin saa ilmeisesti liitettyä mustan maajohdon mutta entä punainen ja sininen? Minusta minun johtokasat näyttää vähän erilaisilta kuin tuossa linkin ketjussa olevassa kuvassa. Mihin johtoon liitetään tuo sininen eli mikä menee hälyttimeen? Punaisella saa varmaan virtaa jostain punaisesta? Vai? Osaisiko joku asiantuntija tehdä liitännät että kannattaako edes itse harkita jos osaaminen on tätä tasoa vaan viedä jonnekin :)

https://www.vwvortex.com/threads/diy-add-motion-shock-sensor-to-the-mk4-oem-alarm-aka-proximity-and-impact-sensor.4414568/







Jultsu

En usko että kovinkaan moni firma ottaa tuollaista hommaa työn alle. Mitään takeita onnistumisesta ei ole, poislukien joku yksittäinen foorumikommentti jossain randomfoorumilla. Eikö golfiin muka saanut tehtaalta sisätutkaa kattovalon yhteydessä kuten vastaavanikäisissä Passateissa oli?

Ja jos ottavat, niin kuvittelisin että se menee sitten tuntityönä kun autosähkäri käy sähkökaavioita läpi ja tekee hissuksiin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Tos®

#2
Muistaakseni itsellä oli 15-20v sitten tuo mokkula halytin.comin paketissa ja se kytkettiin rinnan ovivalon kanssa?
Maadoittikohan se oven signaalin, joka sitten laukaisi sireenin?? Jotenkin noin  ;D

Testaa niin että virta anturille ja yleismittarilla mitä sinisestä/vihreästä/molemmista johdosta tapahtuu?
Voisko sen releellä saada niin, että auton oma hälytin luulee oven avautuvan?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

MikaKoo

Ilmeisesti tuon kaavion mukaan musta-keltainen johto on "horn" eli se joka laukaisee hälytyksen (töötti). Eli sininen johto vaan siihen rosvoliittimellä kiinni. Sitten pitäisi enää saada virta. Voikohan liittää jatkuvaan virtaan? Tajuaako se silti olla soittamatta hälytintä jos ovet on auki? Vai pitääkö olla joku erikoisvirta joka aktivoituu vain kun hälytin menee päälle?

http://www.commandocaralarms.com/wiring/2003-2006/volkswagen/gtiiv/2081.html

Tos®

#4
Miksi se siihen tööttiin pitäs kytkeä? Ohjeessa lukee että sininen piuha antaa sekunnin pituisen 200mA maadoitus pulssin.
Mukavuusboksista lähtenee johto äänitorvea käyttävälle releelle ja siihen tuo maadoittava pulssi ei auta.

Edelleen olen sen ovikytkimen kannalla, kaaviossa DOOR TRIGGER

Nuo mukavuusboksit on erilaisia, onko sähkölasit? siitäkin tuossa kytkentäkaaviossa muistutetaan

Sijoita 7 euroa ja lataa autoosi oikeat kytkentäkaaviot
https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do

Sen muistan, että se mokkula piti olla vaakasuunnassa, muuten ei reagoinut liikeeseen kuin boksin suuntaan ylöspäin...
Tuossa DIYssä se on suunnattu taaksepäin.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

MikaKoo

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 13.01.22 - klo:18:18
Miksi se siihen tööttiin pitäs kytkeä? Ohjeessa lukee että sininen piuha antaa sekunnin pituisen 200mA maadoitus pulssin.
Mukavuusboksista lähtenee johto äänitorvea käyttävälle releelle ja siihen tuo maadoittava pulssi ei auta.

Edelleen olen sen ovikytkimen kannalla, kaaviossa DOOR TRIGGER

Nuo mukavuusboksit on erilaisia, onko sähkölasit? siitäkin tuossa kytkentäkaaviossa muistutetaan

Sijoita 7 euroa ja lataa autoosi oikeat kytkentäkaaviot
https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do

En oikein ymmärtänyt sitä ovikytkintä. Eikö se sillon hälytä vain jos ovi aukeaa? Ideana oli että hälyttäisi jos joku kuikuilee sisään onko mitään varastettavaa. Tai kuten nyt minulle kävi lasi lyötiin rikki. Sillon sen pitäisi hälyttää kun ollaan lasissa kiinni. Toki voi olla mahdoton säätää siten ettei sit koko ajan parkkihallissa huutais.
Sen muistan, että se mokkula piti olla vaakasuunnassa, muuten ei reagoinut liikeeseen kuin boksin suuntaan ylöspäin...
Tuossa DIYssä se on suunnattu taaksepäin.

MikaKoo

#6
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 13.01.22 - klo:18:18
Miksi se siihen tööttiin pitäs kytkeä? Ohjeessa lukee että sininen piuha antaa sekunnin pituisen 200mA maadoitus pulssin.
Mukavuusboksista lähtenee johto äänitorvea käyttävälle releelle ja siihen tuo maadoittava pulssi ei auta.

Edelleen olen sen ovikytkimen kannalla, kaaviossa DOOR TRIGGER

Nuo mukavuusboksit on erilaisia, onko sähkölasit? siitäkin tuossa kytkentäkaaviossa muistutetaan

Sijoita 7 euroa ja lataa autoosi oikeat kytkentäkaaviot
https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do

Sen muistan, että se mokkula piti olla vaakasuunnassa, muuten ei reagoinut liikeeseen kuin boksin suuntaan ylöspäin...
Tuossa DIYssä se on suunnattu taaksepäin.

En oikein ymmärtänyt sitä ovikytkintä. Eikö se sillon hälytä vain jos ovi aukeaa? Ideana oli että hälyttäisi jos joku kuikuilee sisään onko mitään varastettavaa. Tai kuten nyt minulle kävi lasi lyötiin rikki. Sillon sen pitäisi hälyttää kun ollaan lasissa kiinni. Toki voi olla mahdoton säätää siten ettei sit koko ajan parkkihallissa huutais.

Ei tää taida onnistua, saavat jatkossakin lyödä lasit rauhassa rikki... hälyttimen mielestä se on OK kunhan ovi ei aukea.

Tos®

Se ovi antaa auton hälylle signaalin oven aukeamisesta.
Tuo boksi siis vain lähettää pulssin ja häly luulee oven avautuvan > torvi soi.

Säätö vain niin herkälle, että se lähettää pulssin kun havaitsee liikkeen.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

MikaKoo

Nyt ehkä tajusin en mikään elektroniikkaguru ole. Ilmeisesti siis virrat päällä sensori antaa jonkun maadotussignaalin. En tiedä mitä se sit saa aikaan. Se door triggerhän on siinä karmissa se joku kuminappula ilmeisesti. En tiedä miten johtoihin pääsee käsiksi? Ehkä googlella jotain löytyy.

Yleismittarilla ilmeisesti jatkuvan virran ja sen sinisen johdon välillä pitäisi olla 0 V jos sensori ei triggeröi ja jotain plus tai miinu 12V jos antaa signaalin.

MikaKoo

#9
Dei 504 tämä sensori minulla näköjään onkin eli tämä on jonkinlainen iskuntunnistin eikä mikään liiketunnistin. Aloinkin ihmettelee kun avasin tässä viskipullon ja juotin mustan ja punaisen johdon kiinni 9V-pariston napoihin niin ei se mihinkään liikkeeseen reagoinut mutta kun tömäytti sormella rasiaa niin siinä syttyi sekunniksi se punainen ledi sisällä eli se ilmeisesti signalloi sitä sinistä johtoa (hälytys). Aivan pienestä tärinästä se vilauttaa sitä lediä nopeasti eli se ilmeisesti on se vihreä johto (varoitussignaali). Golfissahan jatkuvan virran ja maan saa vaikka tupakansytytinliitännästä eli enää pitäisi olla joku sireeni jossa se sininen johto sen laukaisee. Ja tän boxin sit teippais ikkunaan? Ja virtajohtoon joku kytkin jolla saa virrat poikki kun on itse autossa sisällä. Jaa no hälyttäshän se sit ennen kuin ehtii sisälle kytkimeen kiinni. Ja pitäshän siinä olla joku pulse katkaisemassa sireeni.

EDIT. Katsoin tuota ovea ei siinä mitään kuminappulaa ole, en tiedä mistä se signaali tulee siinä on vaan rungossa se metalliholkki joka menee oven sisään kun se sulkeutuu.

Tos®

#10
Ovissa on lukkomekanismin sisällä mikrokytkin, näissä ei ole saranapuolella perinteistä painonappia.
Tämän vuoksi se pitää kytkeä sinne mukavuusboksin johtosarjaan.

Mokkula pitää ruuvata kiinni runkoon, näin se haistaa tärinän parhaiten.

Jos virta pitää saada jostain syystä poikki ajon aikana, voi sytytysvirran ja releen avulla tehdä sen.

Ohje on 508d, mutta tärinäanturi kytketään samoin, paketissa varmaan on samantyylinen ohje?
Pienestä naputtelusta se antaa tuon vwvortexin skannatun ohjeen mukaan puolen sekunnin pulssin ja suuremmasta sekunnin maapulssin.



Ja sillä sireenillä et edelleen tee mitään, se huutaisi vain sen sekunnin pulssin verran.
Kun ohjaus tulee auton oman hälyttimen (mukavuusboksin) kautta, se töötin huuto loppuu kun kaukosäätimellä avaa ovet.

Tätä ohjetta voi soveltaa aivan hyvin
Kuvittelee vaan tuohon bmw tiltsensorin tilalle DOOR TRIGGER


Ja jos haluaa jalostaa, voi sillä lyhyemmällä pulssilla ohjata vaikka hätävilkkuja varoitukseksi.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

MikaKoo

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 14.01.22 - klo:08:39
Ovissa on lukkomekanismin sisällä mikrokytkin, näissä ei ole saranapuolella perinteistä painonappia.
Tämän vuoksi se pitää kytkeä sinne mukavuusboksin johtosarjaan.

Googlauksen perusteella hälytyksen triggeröintijohto on "brown and red" eli punaharmaa jossain "top right" oikealla ylhäällä. Onko tuo musta jossa nuo kaksi johtosarjaa sitten se mukavuusboksi?

En kyllä äkkiseltään nää tuossa minun johtokuvassa sellaista. Muutenkin hyvin hankala tuolla jalkatilassa on ryömiä. Liittimiä on vaikea saada irti. Toisen sain. Lisäksi johtosarjoissa ei ole yhtään löysiä niin hankala tutkailla.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: MikaKoo - 14.01.22 - klo:19:41
Googlauksen perusteella hälytyksen triggeröintijohto on "brown and red" eli punaharmaa jossain "top right" oikealla ylhäällä. Onko tuo musta jossa nuo kaksi johtosarjaa sitten se mukavuusboksi?
Se on ruskea johto, missä punainen raita.
Ja kyllä se boksi on juurikin mukavuusboksi.

Toki tämän mukaan http://www.commandocaralarms.com/wiring/2003-2006/volkswagen/gtiiv/2081.html
se on ruskea, jossa keltainen raita
@ COMFORT MODULE, (23-PIN PLUG), PIN 1, NOTE #6 and #5
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

MikaKoo

#13
Joo toki ruskea ja punainen siis. Ton toisen klipsin sain irti toinen jumissa. Jos ottas noilla parilla torxilla ton boksin irti kiinnikkeistään sais ehkä enemmän vedettyä johtoja esiin ja löysemmälle.

Näin oli jossain mkiv.net foorumilla kun joku valitti hälytyksen toimimattomuutta:
"#11 · Jul 9, 2011

Does the car have a negative trigger input??
Yes,you can use the brown/red from the bonnet switch at the CCM,any number of extra sensors can be connected in the same way.

Chris."




Tos®

Eikö se ruskea piuha näy tuon toisen liittimen nurkassa?

Koitappa ottaa radio pois, sinne johtaa myös ruskea-punainen...
Orkkis hälyt huomioitti sen, jos radio nyysitään rupeaa töötti laulamaan.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

MikaKoo

Ostin kaavion niin tämä on tosiaan varmuudella oikea. Ruskea-punainen eli tuo F266 on "contact switch for hood" eli konepellin sensori. Onko noita pinnien numeroita sit merkitty onko ne noita jotka tossa ylhäällä?

Steuergerät für Zentralverriegelung und Diebstahlwarnanlage,
Zentralsteuergerät für Komfortsystem, Signalhorn für Diebstahlwarnanlage,
Kontaktschalter für Motorhaube

F266 −Kontaktschalter für Motorhaube, im Schloßteil
H8 −Signalhorn für Diebstahlwarnanlage
H12 −Alarmhorn**
J285 −Steuergerät mit Anzeigeeinheit im Schalttafeleinsatz
J379 −Steuergerät für Zentralverriegelung und Diebstahlwarnanlage, hinter der
Schalttafel links
J393 −Zentralsteuergerät für Komfortsystem, hinter der Schalttafel links
T2d −Steckverbindung, 2-fach, Nähe Scheinwerfer rechts
T3 −Steckverbindung, 3-fach
T15 −Steckverbindung, 15-fach
T32 −Steckverbindung, 32-fach, blau
T32a −Steckverbindung, 32-fach, grün
12 −Massepunkt, im Motorraum links
119 −Masseverbindung -1-, im Leitungsstrang Scheinwerfer
120 −Masseverbindung -2-, im Leitungsstrang Scheinwerfer
608 −Massepunkt im Wasserkasten mitte
A5 −Plusverbindung (Blinker rechts) im Schalttafel- leitungsstrang
A6 −Plusverbindung (Blinker links) im Schalttafel- leitungsstrang
B161 −Verbindung (DWA), im Leitungsstrang Innenraum
* −Nur in Fahrzeugen mit Diebstahlwarnanlage
** −Nur für einige Exportländer





Tos®

#17
Näkyy ne pinnien numerot tuossa sinun kuvassasikin kun suurentaa... Jos se konepellin kytkin on asennettu, niin siihen sitten.

Kavion mukaan se löytyy liittimestä T32 ja pinni 22 (tämä taitaa olla kaukana mittariston takana)
Tai T15 ja pinni 5

siellä kuitenkin on tuo ** vain tietyt vientimaat, joten se voi olla lisävaruste?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

MikaKoo

Tosin eikö se ** ole vain tuossa kohtaa missä on joku alarmhorn eli joku erillinen hälytintorvi tai sireeni vain lisävarusteena. Tuossa T15/5 kohdassa on vain * eli hood switch vain autoissa joilla varashälytin.

Tuossa taitaa vasemmalla näkyä tuo ruskea/punainen johto jos koittas sitä. Se vois just reunasta alkaen olla 5. jos se numerointi menee järjestyksessä.




Tos®

Katso tarkkaan sitä liitintä, sen ulkopuolelle on merkattu numeroita... vertaa järjestystä.
Mutta ei siellä tosiaan toista samanväristä johtoa ole, joten ei voi mennä vikaan  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

MikaKoo

Kyllä se tosiaan toimii, laitoin rosvoliittimellä tohon johtoon kiinni ja sitten vedin virrat tupakansytytinliittimestä joka on aina päällä niin sittenhän se on samalla sen sulakkeen takana jos jotain sattuu. Testasin yöllä vaan nopee että laitoin ikkunaan kiinni ja menin ulos, lukitsin ovet ja löin nyrkillä niin töötti alkoi soida. Pitää miettiä mihin sensori kannattas asentaa. Joissain sanotaan et keskelle autoa niin toimisi "joka suunnasta" mutta epäilen rekisteröikö se sitten riittävästi iskuja. Ja toisaalta ettei ois niinkään että sateella alkas hälyttää jos se on jossain katossa. Jossain sanottiin että "steering column" voisi olla hyvä, mikä se sitten on suomeksi, varmaan ohjaintanko se missä ratti on kiinni?

Mitenhän tuossa sit käy jos unohtaa päälle, lähtee ajamaan ja lukitsee ovet niin hälyttääkö tärinästä? Toisaalta joku mekanismihan on siinäkin kun jos avaat kuskin oven sisäpuolelta kun ovet on lukossa siitä kahvasta niin ei se hälytä silloinkaan, en tiedä miten se tunnistaa sen tilanteen sitten erilaiseksi vaikka ovi aukeaa.   

Tos®

Keskelle autoa piti sijoittaa se tutka, joka havaitsi liikkeen ja eikös tämä nyt ollutkin se tärinään reagoiva?
Kuten sanoin se pitää pultata kiinni runkoon, jotta tärinä välittyy anturiin parhaiten.

Ja lisäsulake ei olisi pahitteeksi, koska pistorasialle on oletettavasti vähintään 15A sulake ja tuo anturi taisi tarvita ohjeen mukaan 1-2 A sulakkeen.

Ei sitä voi unohtaa päälle, jos ei tarkoituksella jää autoon istumaan ja laita kaukosäädöllä ovia lukkoon.
Auton hälytin ei aktivoidu pelkästään ovien lukitsemisesta, lisäksi avain on virtalukossa.

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

MikaKoo

Joo se tärinäsensori. Kokeilin teipata ratin alle niin siinä ainakin toimi herkästi kun potkii rengasta, koputtaa ikkunalasia tai peltiä. Kun säätää vähiten herkimmälle niin sitten taas ei reagoi kuin isompaan moukarointiin eli varmaan siinä välissä jossain ois oikea säätö. Pienimmällä herkkyydellä se antoi usein sitä varoitussignaalia. Tietenkin teoriassahan siinä voi yhdistää ne sinisen ja vihreän johdon niin sitten sa varoituskin antaa hälyn. Sateella pitää mennä vaan ulos katsomaan ei sitä oikein muuten pysty testaamaan tosin en usko että se mihinkään sateeseen reagoisi ellei nyt kunnon rakeita tule. Pitää vielä testata illalla toiselta puolen autoa niin siinä mielessä se pitäs olla varmaan keskemmällä autoa. Ei kojelaudallakaan huono ehkä olisi.

Niin millä tavoin pienempi sulake auttaisi asiaa? Voihan sen siihen helposti lisätä kyllä. Jossain kytkentäkaaviossa oli myös diodi siinä hälytinjohdossa. Miksi siitä olisi haittaa jos teoriassa signaali menisi väärään suuntaan?

Tos®

Sen varoituksen voi kytkeä hätävilkkuihin, ne varmaan saa vilahtamaan kun anturi havaitsee vähäistä tärinää
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy