Kirjoittaja Aihe: Termostaatti?  (Luettu 1369 kertaa)

Poissa pascat

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 306
    • Profiili
Termostaatti?
« : 10.01.22 - klo:17:54 »
Moi,
Nyt on pakko kysyä viisaammilta valaistusta. Tdi Sharan vm 2019 oli huollossa kun valitin ettei se lämpeä enää yhtä hyvin kuin viime talvena. Olivat kuulemma lukeneet vikakoodit eikä termostaatti ollut antanut vikakoodia. Jokusia termareita tullut matkan varrella vaihdettua ja nyt ihmetyttää tuo vikakoodihomma. Onko näissä uudemmissa koneissa perinteinen termostaatti korvattu jollakin sähköisesti ohjatulla venttiilillä tai vastaavalla kun siitä saa oman vikakoodin?

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.406
    • Profiili
Vs: Termostaatti?
« Vastaus #1 : 10.01.22 - klo:18:14 »
Kyllä noita sähköllä ohjattavia termareita on konsernivehkeistä löytynyt jo vuosituhannen vaihteessakin.

esim. tässä 2.0 ALT vaparibensasta, vuodelta 2001:

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Poissa pascat

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 306
    • Profiili
Vs: Termostaatti?
« Vastaus #2 : 10.01.22 - klo:22:19 »
Ok, täytyypä vielä tutkia tuota termaria tarkemmin.

Paikalla o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.856
    • Profiili
Vs: Termostaatti?
« Vastaus #3 : 10.01.22 - klo:22:55 »
Kyllä noissa on käsittääkseni kuitenkin myös se perinteinen termostaatti samassa paketissa.

Jos autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, niin voisiko se olla viallinen tai sitten asetuksista säädetty niin, että ei mene automaattisesti päälle kun lämpötila alle +5o ?

Poissa pascat

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 306
    • Profiili
Vs: Termostaatti?
« Vastaus #4 : 11.01.22 - klo:12:16 »
Ongelmana on että ajoittain auto lämpeää selvästi heikommin kuin viime talvena vastaavissa olosuhteissa. Huollossa ei tosiaan löytynyt mitään vikakoodia. Webasto tuntuu toimivan ainakin esilämmityksessä ihan ok.

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6.406
    • Profiili
Vs: Termostaatti?
« Vastaus #5 : 11.01.22 - klo:12:29 »
Kyllä kai tuollainen sähkötermarikin (kait sieltä tosiaan joku täysin mekaaninen venttiilikin löytyy) voi mennä mekaanisesti jumiin / jäädä falskaamaan / rikkotua / haljeta siten että se ei anna sähköisesti mitään poikkeavaa signaalia
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.415
    • Profiili
Vs: Termostaatti?
« Vastaus #6 : 11.01.22 - klo:12:39 »
Niinpä, mekaaninen venttiili (tai useampikin) siellä kuitenkin lopulta on. Kyllähän ne voivat vuotaa ilman mitään vikakoodeja. Kuulostaa toki ihan tyypilliseltä nykyaikaiselta autohuollolta, ei vikakoodia -> ei vikaa.

Lisäksi jos autossa on DSG jossa öljykylpyiset kytkimet, niin näiden jäähdytyspiirissä on pitkään käytetty ihan perinteistä termostaattia johon ei mene ainuttakaan sähköjohtoa. Sen vikaantuminenkin kyllä viilentää autoa. En mene takuuseen onko 2019 Sharanissa vielä käytetty tuollaista vai onko siellä jo sähköventtiili.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Superb 2.0TDI 4x4 DSG -17
Kia e-Niro 64kWh Business Luxury -21

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Poissa pascat

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 306
    • Profiili
Vs: Termostaatti?
« Vastaus #7 : 13.01.22 - klo:15:27 »
Joo, kyllä tuo hieman viittaa siihen että tosiaan ei ole vikaa jos siitä ei tule koodia. Sama oli radion kanssa. Sen näyttö menee välillä pikselimössöksi eikä siinäkään ollut kuulemma mitään vikaa. Tietty tuollaiset ajoittain esiintyvät viat ovat aina kiusallisia etsiä kun ei ole selvää syytä mikä sen aiheuttaa. Kaikkiaan tuo auto on kyllä ollut aika heikko esitys. Jotenkin odotukset olivat korkeammalla, kun ensi kertaa tuli uusi auto ajoon. Tämä on nyt ensimmäinen auto sitten ihan ekan auton 80-luvulla mihin pitää lisäillä öljyä huoltovälillä. Autossa oleva kaistavahti on aivan kaamea sillä se tempoo autoa milloin mihinkin etenkin pienemmillä teillä missä ei ole keskiviivaa. Sitten vielä nuo viiveet joka asiassa. Joku suunnittelija on varmasti saanut ahaa elämyksen kun on päässyt muokkaamaan toimintoja niin että joka saamarin kytkimessä on viive. Nyt tuohon on pikku hiljaa tottunut, mutta alkuun tuli aina fiilis että jotain on rikki kun mitään ei tapahdu. DSG:n viiveissä on se hyvä puoli että ohitukset ovat vähentyneet huomattavasti. Kaupunkiajossa tuo jaksaa ärsyttää kun liikkeellelähdössä oleva viive on melko pitkä varsinkin jos erehtyy polkaisemaan kaasua reippaammin, niin silloin auto tulkitsee varmaan kyseessä olevan joku virhetilanne sillä eihän tilautolla kukaan koskaan halua kiihdyttää reippaasti;)

 



www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi