Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

Pingu

Lainaus käyttäjältä: tjk - 18.04.23 - klo:08:51
Tätä samaa tekee itsellänikin. Ambient valo muuttuu defaultille, muita muutoksia en ole huomannut.
Kilsoja on vielä varsin vähän takana, keskikulutus n. 18-19 kWh luokkaa, nastat vielä alla.

Kävin pikaisesti korjaamolla hoitamassa tuon ongelman pois samalla kun vaihdoin kesärenkaat alle, eli siihen löytyy jo jokin päivitys/korjaus. Nyt ei pitäisi enää huudella.

Eilen kaupungissa liki 70km pätkäajoa 5-10 km kerrallaan, kulutus 14,3. Ilmastointi päällä normaalisti ja comfort-ajotila. Kyllä tämä aika pienellä menee, kunhan vaan lämpötila on plussalla.


Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Pingu - 18.04.23 - klo:10:00
Eilen kaupungissa liki 70km pätkäajoa 5-10 km kerrallaan, kulutus 14,3. Ilmastointi päällä normaalisti ja comfort-ajotila. Kyllä tämä aika pienellä menee, kunhan vaan lämpötila on plussalla.
Kesärenkailla on todella suuri ero 0 C ja 10 C välillä. Nollassa tai pikku pakkasella huomaa heti, että renkaat ovat kovat ja rullaavat huonosti vaikka on A-luokan vierintävastus. 10 C lämmössä rullattavat jo hyvin (Bridgestone Turanza Eco).
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

bassek

Viime viikolla nastarenkailla (Gislaved) oli työmatkan kulutus 18kWh/100km, eilen kesärenkailla (Bridgestone Turanza) 14kWh/100.
Lämpötilaerolla oli kyllä vaikutusta tähän. Auto ei ollut Born...

Fbu

4500 km keskikulutus on 19.5kwh (suunta on vähenemään). Suurinosa on motaria, maantiellä (90 km/h) pääsee 13-15kwh kulutuksiin. Toi on niillä 19” kesärenkailla ja talvella 18” kitkat. Toki en ole ajanut motarilla kuin sen 105-110 mittarin mukaan. 120km/h (100km) menee 21kwh. Mitä nyt kokeilin kesärajoitusten tullessa. Lämmitys/ilmastointi autolla ihan normisti.
Cupra Born e-boost 58 kwh -23

Sportsfan

Lainaus käyttäjältä: akk - 16.04.23 - klo:07:25
Minä luulen että Pihistelijän autoissa tuo kulutusmittaus on rikki tai se on tuunattu OBDElevenillä "kuntoon"  ;D

"Taajama" on aika lavea käsite, toki jos kyseessä on suora ja tasainen tien pätkä 50 km/h rajoituksella, ja vielä ilman pysähdyksiä, niin pieniin lukemiin voi päästä. Mutta siltikin alle 10 kWh lukemat kuullostavat utopialta  :)

Pitihän tätä sitten kokeilla, ja kyllä tuolla vasta 600 km ajetulla id.3:llakin tosiaan pääsee rauhallisessa taajama-ajelussa alle kympin kulutuksiin. Nollakeleillä se vielä vaikutti selvästi e-golfia "janoisemmalta", mutta hyvältähän tämä alkaa vaikuttamaan jos auto vielä tästä Pihistelijän sanoin kilometrien myötä vertyy.


akk

^ Hienoa ! Montako traktoria vilkutteli perässä valoja  ;D
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

tjk

Bornissa ei käänny peilit alaspäin peruutettaessa, vaikka ominaisuus on aktivoituna. Saaneeko toimimaan ilman huollossa vierailua?

Wiiseli

Onko peilin katkaisin R- asennossa? Ootko varma ettei ole vain molempien peilien yhtaikainen säätyminen kun siirrät kuskin peiliä? Voiko olla ettei autossa ole rautaa peruutustoimintoon? Passatissa pystyy koodaamaan toiminnon infotainmenttiin vaikka autossa ei ole rautaa joka tukisi toimintoa.
PASSAT GTE VM. 2020

TDiih

ID:ssä joutuu kääntämään napin R-asentoon joka kerta, jos haluaa ominaisuutta käyttää. Tuntuu melko turhalta toiminnolta.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Pihistelijä

Eilen oli aika pieni kulutus kauppareissulla. Kesällä, kun on lämpimämpää eikä asfaltit ole enää niin karkeita, pitäisi mennä alle kahdeksan. Born on osoittautunut odotettua taloudellisemmaksi.

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tjk

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 24.04.23 - klo:22:50
ID:ssä joutuu kääntämään napin R-asentoon joka kerta, jos haluaa ominaisuutta käyttää. Tuntuu melko turhalta toiminnolta.

Näin tosiaan näyttää olevan. Huonosti on toteutettu.

tjk

MyCUPRA ilmoittelee kuvien mukaisia. Väittää, että matalajänniteakku on tyhjä. Tehnyt tämän nyt kaksi kertaa. Autoa ajetaan aktiivisesti, yleensä pidempiä matkoja kerralla. Kolmisen viikkoa vanha. Voikohan akku oikeasti olla tyhjä / rikki, vai onko apin ja auton välinen vika?






tjk

^Riittää kun ihan käyttää virrat päällä, sen jälkeen ei herjaa akkua. Näyttäisi siis softan ongelmalta.

Turbokiisseli

Softapäivitys 2.3=>3.1 Lite varattu 16.5. Lohjalle. Oli ilmestynyt oma k-autoon laadunparannuskampanja kun saksalainen Born-kuski raportoi, että nyt on päivitykset alkaneet.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

tjk

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 25.04.23 - klo:22:39
Softapäivitys 2.3=>3.1 Lite varattu 16.5. Lohjalle. Oli ilmestynyt oma k-autoon laadunparannuskampanja kun saksalainen Born-kuski raportoi, että nyt on päivitykset alkaneet.

Minulla on maaliskuun lopussa luovutetussa bornissa softaversio 3.1.4 (mikäli oikein tulkitsen). Kertaalleen on jonkun päivityksen ladannut OTA, tiedä sitten mihin se päivitys liittyi.

Das VW

Cupra Born E-boost 58kW otettu käyttöön 30.9.2022. Ajettu nyt 27tkm. Erittääin tyytyväinen autoon, poislukien navigaattorin ongelmat:
- kaksi viikkoa käyttöönoton jälkeen navigaattori alkoi elämään omaa elämää. Pysäköitynä näytti oikeaa paikkaa kartalla, ja liikkelle lähdettäessä näytti oikean kulkusuunnan eli GPS "ymmärsi" auton liikkeet. Ongelma oli siinä että kartalla sijanti liikkui 3-4 kertaisella nopeudella. Tehdasasetusten palauttaminen (useita kertoja) ei poistanut ongelmaa, joten varasin ajan huoltoon
- auto pääsi huoltoon marraskuun alussa. Selvittelivät vikaa ja vahtoivat gps-antennin. Sanoin jo silloin heille, että vika ei varmasti ole gps-antennissa, koska auto löytää paikallaollessaan sijainnin, ja liikkeellä ollessa ymmärtää liikesuunnan. Jatkoivat selvittelyä, ja lähettivät tiedot tehtaalle
- marraskuun lopussa tilasivat uuden Infotainment-yksikön, joka saapui lopulta vasta tammikuun lopussa
- helmikuussa vaihdettiin Infotainment-yksikkö. Tämän jälkeen navigaattori toimi noin kolme viikkoa, jonka jälkeen alkoi sama sekoilu, ts. navigaattoriin ei voi luottaa ollenkaan...
- nyt varattu taas aika huoltoon...

Tiivistettynä: auto ollut käytössä 6kk, josta ajasta navigaattori toiminut n.2kk. Koska navigaattori ei toimi, niin latausten laskenta/reittisuunnittelu ovat hyödyttömiä, ja lisäksi liikennemerkkientunnistusjärjestelmä on pois käytöstä. Porvoon moottoritiellä ajaessa, navigaattori näyttää yleensä että ajan keskellä Suomenlahtea, ja tulee ilmoitus että olen Virossa...

Aion pyytää 1.vuosihuollon/tarkastuksen ilmaiseksi, ja jos vika ei korjaannu vieläkään, niin sen jälkeen voidaan aloittaa myyjän/maahantuojan kanssa keskustelu siitä etteivät auton keskeiset (maksetut) toiminnot toimi kuten pitäisi...

Onko muilla ollut ongelmia navigaattorin suhteen?

akk

^ En kyllä saanut selvää siitä auttoiko gps-anteenin vaihto vai ei ? Työkaverin mersun navigaattori näyttö oli aikanaan noin korttelin verran pielessä. Se kyllä korjaantui antennin vaihdolla. Ettei olisi ollut niin huono tuuri että olet saanut kaksi viallista gpd-antennia ?
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Das VW

Marraskuussa vaihdettu GPS-antenni ei korjannut ongelmaa. Sentakia jatkoivat selvittelyä, ja päätyivät tilaamaan uuden Infotainment-yksikön. Uudella Infotaintment-yksiköllä navigaattori toimi pari viikkoa hyvin, mutta sen jälkeen satunnaisesti silloin tälloin.

hge

Itsellä oli 8-koppaisessa Golfissa samaa ongelmaa. Siellä oli vähän johtojakin sulateltu yhteen huollon toimesta, mutta lopulta taisi korjaantua ohjainlaitteen vaihdolla. Itse ajelin myös Suomenlahden pohjalla aina tai ties missä pusikossa. Itsellä kyllä tämän lisäksi ne GPS ja nettiyhteyden kuvakkeet katosivat näytöltä.
U jelly?

markush

Lainaus käyttäjältä: VAG_Possu - 15.04.23 - klo:21:35
Renkaat vaikuttaa todella paljon Bornin kulutukseen. Meillä on myös 170 kW / 58 kWh versiolla rullattu nyt 6 kk ja 16 tkm. Keskikulutus ollut 20,6 kWh/100 km. Pari viime viikkoa pääsi nauttimaan jopa 14-16 kWh keskikulutuksista maantiellä kun oli lämmintä, tiet kuivia ja vielä 19” kitkat alla. Jopa motarin talvirajoituksilla pääsi alle 20 kWh kulutuksiin. Nyt kesärenkaat alla 235 leveillä 20” Pilot Sporteilla ja hupsista kun kulutukset pomppasi taas ihan eri lukemiin.

Tänään käytiin motaria pitkin Tampereella noin +8 asteen lämpötilassa 180 km edestakaisin 120 km/h vakkarissa ja kulutus oli mennessä 23,7 ja palatessa 25,3 kWh/100 km! Valtateillä 90-100 km/h nopeuksissa ei pääse millään alle 20 kWh ja noilla Pilot Sporteilla. Arvioisin, että nuo nostaa kulutusta ainakin 3-4 kWh 215 leveisiin 19” kitkoihin verrattuna. Typerä valinta oli ottaa nuo lisävarusteena, mutta kun sai niiden yhteydessä DCC:n niin edullisesti  >:(
Itse otin nuo pääasiassa sen takia ettei tuota ESP offia saanut ilman noita. Toki yhden talven kokemuksien perusteella se mikä on olevinaan off saisi olla nimeltään sport. "Offilla" ei käytä jarruja itsekseen mutta jää yhä holhoamaan moottorin vääntöä. Uskomaton pito kyllä mutkiin noissa Pilot Sporteissa auton paino huomioiden.

VAG_Possu

Tuo luistonesto oli DCC:n edullisuuden ohella toisiaan toinen tekijä tuon rengas option valintaan. Omat kokemukset tuosta "offista" ovat aika samanlaiset. Ajonvakautus off asennossa ja ajotila Cupra moodissa sallii kyllä isot luistot mutta joku järjestelmä siellä yhä hanittaa vastaan eikä anna takapyörille täyttä tehoa.

Pilot Sport EV:t ovat kyllä todella pitävät renkaat ja varmasti nappi valinta sähköiseen urheiluautoon. Cupra Born ei valitettavasti vaan ole sellainen  ;D 
Porsche 911 (997 Carrera S)
Porsche 911 (964 Carrera 2)
Passat GTE -16
Cupra Born e-boost 58 kWh -22

ikerman

Huomannut nyt, että comfort asetuksella ei enää automaattisesti jarruttele esim kun edellä oleva auto hidastaa. Mittaristossa kuitenkin tunnistaa, että auto on edessä. Rullaa vaan eteenpäin. Kenelläkään ollut vastaavaa? Sitten eilen veti kauppakeskuksen parkkihallissa yhtäkkiä jarrut lukkoon ilman mitään ennakkovaroitusta.

RSOCUstin

Hinnat laskee.

Haastajamerkki hinnoitteli autonsa Suomessa uudelleen " "Aiemmin hinta oli liian kova”
Tesla on hallinnut alkuvuodesta autouutisten virtaa poukkoilevalla hinnoittelullaan.
Osa autonvalmistajista on seurannut amerikkalaisyritystä, osa ei. Nyt Cupra on päättänyt lähteä hintataistoon.

https://www.is.fi/autot/art-2000009574570.html

hge

Hyvä uutinen. Oli taannoin sijaisautona 3 viikkoa moinen Borni ja ihastuin tyystin, mutta autoa vaihdattessa oli hinnat vielä turhan korkealla.
U jelly?

dwntime

Lainaus käyttäjältä: hge - 11.05.23 - klo:12:13
Hyvä uutinen. Oli taannoin sijaisautona 3 viikkoa moinen Borni ja ihastuin tyystin, mutta autoa vaihdattessa oli hinnat vielä turhan korkealla.

Jotenkin näistä MEB alustan autoista Borno on omallakin kohdalla eniten kiinnostusta herättävä. Tykkään auton muotoilusta ja laatu ja materiaalivaikutelma on paljon parempi kuin esim. ID3:ssa.
Saa minusta rahalle paremman vastineen tässä.

Pihistelijä

Bornin takuukin on vakiona 5 v/100 tkm. Jos tulee vuodessa enemmän kuin 20 tkm, voi ottaa 300 , lisäturvan, joka kattaa 5 v/150 tkm. Itse otin sen.

Omalla Bornilla takana 35 tkm ja reilut 10 kk. Auto on pelannut hyvin. Kulutuskin on kohtuullinen. Hyvä peli. Takaveto on niin yliveto.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

tjk

Born ollut nyt alla hiukan yli kuukauden, ajettu n. 4000 km, nastoilla melkein kaikki tuosta. Kesärenkaat olleet viikon alla.
Ensikokemuksia / verraten entiseen diesel superbiin:
-Laatuvaikutelma on aika hyvä
-Kulutus karvan alle 19 kWh / 100 km, odotusten mukainen. Suurin osa ajoa on maantietä.
-Näyttö jäätynyt pari kertaa, ei tosin enää ensimmäisten viikkojen jälkeen (jonkun päivityksen lataili OTA, tiedä sitten vaikuttiko tähän)
-MyCUPRA pari kertaa ilmoittanut, että 12 V akku tyhjä. Todellisuudessa ei ole ollut.
-Lumella ehdin hieman ajamaan, takaveto tuntuu lähtevän ihan kohtuullisen hyvin liikenteeseen. Ei toki samaan malliin kuin entinen neliveto.
-Tehoa ja ennen kaikkea ohituskiihtyvyyttä on mukavasti, selvästi parempi kuin Superb 2 litran dieselillä. Ei toki mikään ohjus esim. verraten teslaan, mutta käytännön tehoa ja kiihtyvyyttä on varmasti tarpeeksi.
-Valoautomatiikka ei ole mieleen, pitää joka kerta muistaa laittaa erikseen valot päälle (en tykkää koskaan ajella ilman takavaloja). Tämän tulen ohittelemaan kunhan OBDeleven saapuu.
-Peruspenkit on (ainakin itselleni) hyvät, paljon paremmat kuin Superbin.
-Rengasmelu kesärenkaillakin on aika kova, nastojen karhentamilla teillä (eli Suomalaisilla teillä), tämä ehkä suurin pettymys. Kompensoin soittimen äänenvoimakkuudella... Sanoisin että oli nastalla hiljaisempi, siis kuivalla asfaltilla ajaessa. Rengastus 19", 215 vakio, eli turanza eco.
-Beats audio ei hirvittävän hyvä, ihan ok. Huonompi kuin esim. vanhassa Leonissa Seat Sound.

Katsotaan miten kilometrien lisääntyessä peli kestää ja kukkuu. (Lisätakuu itsellänikin otettuna).

Turbokiisseli

3.1 Lite eli ilmeisesti 3.1.4 nyt asennettu ja samalla vaihdettiin 12V akku. Päivän vei ja huollosta sai sijaisautoksi Hertzin enemmän kuin ankean CH-R:n. Sen rengasmelun jälkeen Cupra tuntuu taas luksukselta ja uusi softakin vaikuttaa toimivan hyvin. En tosin ymmärrä miksi käyttäjää lisätessä pitää olla joku S-PIN -koodi. Melko turha!
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

ITbites

Heikosti löytyy tietoa tuosta uudesta ohjelmistopäivityksestä? 3.1.4 viittaa mediakodekkiin, mutta 3.1 ohjelmisto olisi laajemmassa jakelussa...?

Toinen juttu, onko kukaan onnistunut paikallistamaan missä natisee kojelaudassa, ei aina mutta usein ja ärsyttävästi?
CUPRA Born 77kWh 170KW, 2022
VW ID.3 ST1 Plus 58kWh, 2021
VW e-GOLF, 2020
VW Golf GTE, 2018

tjk

Juu, 3.1.4 mediakodekki. 3.1 softa on 0561 (tällä tuli oma autoni huhtikuun alussa).
Natinaa en ole omassani havainnut, maantiellä kyllä rengasmelua piisaa aikalailla...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy