Cupra Born

Aloittaja Turbokiisseli, 07.01.22 - klo:10:31

« edellinen - seuraava »

Turbokiisseli

Kun ei ylläpitoa tunnu kiinnostavan ja Cupralle ei omaa foorumia ole niin aloitetaan sitten tänne uusi aihe Cupra Bornista.

Hinnasto julkaistiin Itsenäisyyspäivän tienoilla ja itse kävin Lohjalla autoa koeajamassa joulun jälkeen. ID3 olin ajanut jo aiemmin ja pitkään puntaroin kumpi laitetaan, mutta päätös kallistui Cupraan. Omat plussat ja minukset Cupra vs. ID3:

Cupra
+ Hienompi ulkoa
+ Hemmetisti hienompi sisältä
+ Parempi yleinen laatuvaikutelma
+ Paremmat penkit ilman tuntuvaa lisähintaa
+ Käyttöliittymä ja pikkumittaristo järkevämmät
+ 5v / 100tkm takuu
+ "Samaan hintaan" 150kW versio kuin ID3 mopomalli
- Ei saa matriisiledejä
- Ei saa pyöräkoukkua (Tulossa 2022 loppupuolella?)

ID3
+ Saa pyöräkoukun
+ Saa matriisiledit
+ Mukavampi alusta
+ Saatavilla 77kWh akulla
- 2v takuu
- Peruspenkit surkeat ja "kapteenimallin" kyynärnojista en välitä
- Pliisu ulkokuori
- Ankea äänentoisto

Meillä arvioitu toimitusaika 3/2022 kun otin maahantuojan listalta sopivasti varustellun ja värisen auton. Beats audiota jäin kaipaamaan, mutta sen kanssa toimitusaika olisi venynyt varmaan lokakuulla 22, joten totesin, että jos vakioäänentoisto alkaa harmittaa laittelen tilalle Focalin kamppeita.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Erkka

Lähetin Jyrille ylläpitoon viestin, jotta hän päivittää oman otsikon (forumin) Cuprasta VAG-Arenan sivulle.

T. Erkka
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Pihistelijä

Tämä kaveri on testannut jo Bornia aika paljon.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLwCzgH6q6jkv7HPjguB0U11DDroPHE9Vu

Listasta löytyy myös vertailu ID.3 matrix valoihin. Nuo normaalit Leditkit vaikuttaa riittävän hyviltä.

Mulle on tulossa myös Born maaliskuussa. Alustava valmistusviikko 8/22. Tilasin Bornin koeajamatta tai edes näkemättä sitä livenä. Näytti videoissa vain niin makealta, varsinkin keula ja perä. Juuri sellainen Hot Hatch, jonka olen aina halunnut, muttei ole kehdannut ajaa bensavehkeillä niiden suuren kulutuksen takia.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 07.01.22 - klo:14:19
Tämä kaveri on testannut jo Bornia aika paljon.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLwCzgH6q6jkv7HPjguB0U11DDroPHE9Vu

Listasta löytyy myös vertailu ID.3 matrix valoihin. Nuo normaalit Leditkit vaikuttaa riittävän hyviltä.

Mulle on tulossa myös Born maaliskuussa. Alustava valmistusviikko 8/22. Tilasin Bornin koeajamatta tai edes näkemättä sitä livenä. Näytti videoissa vain niin makealta, varsinkin keula ja perä. Juuri sellainen Hot Hatch, jonka olen aina halunnut, muttei ole kehdannut ajaa bensavehkeillä niiden suuren kulutuksen takia.

Se on pirun hyvä ajaa. Toki saman lasketun alustan saa id.3:een. Ulkonäöstäkin kaikki samaa mieltä. Hyvä valinta, itse en päässyt kauppoihin ja teknisiä eroja ei nykyiseen id3 volkkariin edes tule... Harkitse ottaa jatkoturva 5v takuulle 150tonniin. Se on muistaakseni 300,.

Pihistelijä

^Otan 300 , jatkotakuun. Huoletomia kilsoja 5 v/150 tkm.

- Ensimmäinen huolto 24 kk jälkeen, kun mittarissa on 60 tkm.
- Toinen huolto 48 kk jälkeen, kun mittarissa on 120 tkm.

Aika iso parannus nykyisen Leonin 15 tkm huoltoväliiin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

kask



Kiinnititkö koeajolla huomiota Bornin vetopitoon, miten liikkeellelähdöt ja kovemmat kiihdytykset vauhdista? Edellisellä autolla takavetoisella Tesla Model 3:lla liikkeellelähdöt oli suht. ok, mutta rampeilta moottoritielle kovempaa kiihdyttäessä luistonesto leikkas kutakuinkin kaiken voiman pois kovemmissa kiihdytyksissä. Teki tätä nastarenkailla ennen talvikelejä ja ennen kuin tiet olivat jäässä. Oli vähän jopa vaarallisen tuntuinen ominaisuus välillä.

Oliko alustoissa isokin ero?

Pitäisi käydä koeajamassa nyt talviolosuhteissa Born tai ID.3, ID.3 oli ainakin kesäkeleillä näppärän tuntuinen auto.

Turbokiisseli

Ajoin Bornilla normi talvikelissä nastoilla ja vetopito nykyiseen GTE Passatiin verrattuna oli aivan huikean hyvä! Tarjoaa perää, mutta sitten luistonesto oikaisee menon heti.

Normaaliin arkiajoon pidin ID3:n alustaa parempana, mutta Bornissa oli toki 20” pyörät alla, jotka vaikuttaa paljon. Alusta on ehkä aavistuksen pompottava ainakin noilla renkailla, mutta muuten hyvä ja ”sporttinen” kuin noin painava auto nyt voi olla.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

ukormi

Olisi varattuna viikonloppu Bornilla. Vissiin 14.1 olisin saamassa koeajoon.
Ongelmaksi saattaa muodostua se että pitäsi saada pari keskikokoista koiraa mahtumaan aina välillä kyytiin. Takapenkit kaatamalla taitaa tulla kivasti lisää tilaa mutta pitää katsoa kuinka koirahäkki sinne sitten mahtuu. A3 ja Scalan kontteihin tuo häkki mahtuu ongelmitta. Ei sitä koko ajan tartte kuljetella mukana mutta joskus kyllä.

Jotenkin tuo Born iskisi paljon enemmän kuin id3.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Antore

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 07.01.22 - klo:23:38
Olisi varattuna viikonloppu Bornilla. Vissiin 14.1 olisin saamassa koeajoon.
Ongelmaksi saattaa muodostua se että pitäsi saada pari keskikokoista koiraa mahtumaan aina välillä kyytiin. Takapenkit kaatamalla taitaa tulla kivasti lisää tilaa mutta pitää katsoa kuinka koirahäkki sinne sitten mahtuu. A3 ja Scalan kontteihin tuo häkki mahtuu ongelmitta. Ei sitä koko ajan tartte kuljetella mukana mutta joskus kyllä.

Jotenkin tuo Born iskisi paljon enemmän kuin id3.

Jos se häkki HB-aakolmoseen mahtuu niin menee heittämällä borniin/id.3:n konttiin.

Turbokiisseli

Born on sisältä tilavampi kuin B8 korinen A4. Hyvä testata lastenistuimella. Born / ID3 jää hyvin tilaa etupenkin selkänojaan kun taas A4:ssä saa etupenkin vetää epämukavan eteen, että mahtuu.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Antore - 07.01.22 - klo:23:49
Jos se häkki HB-aakolmoseen mahtuu niin menee heittämällä borniin/id.3:n konttiin.

Tuo Audi on  A3 Sportback. Sivutilaa Bornissa varmaan on riittävästi, tuo korkeus/syvyys hieman epäilyttää. No eiköhän se perjantaina tai lauantaina selviä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

jolla

Auto vaikutti ennakkotietojen mukaan todella mielenkiintoiselta, mutta tutustuminen livenä ja koeajo vähän latisti fiiliksiä. Ehkä Born istuisi paremmin jos keulalla olisi Seatin logo, vaikea pukea sanoiksi mutta jotenkin autosta nyt jäi fiilis että se yrittää vähän liikaa olematta kuitenkaan tarpeeksi sporttinen.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: jolla - 11.01.22 - klo:22:13
Auto vaikutti ennakkotietojen mukaan todella mielenkiintoiselta, mutta tutustuminen livenä ja koeajo vähän latisti fiiliksiä. Ehkä Born istuisi paremmin jos keulalla olisi Seatin logo, vaikea pukea sanoiksi mutta jotenkin autosta nyt jäi fiilis että se yrittää vähän liikaa olematta kuitenkaan tarpeeksi sporttinen.

Aika hyvin kiteytit omat ajatukset Bornista, vaikka en ole autoa vielä nähnytkään. Haiskahtaa vahvasti päälleliimattu urheilullisuus, joka ei sähköautoon mielestäni oikein sovi. Vrt. Skoda Enyaq Sortline, joka tarjoilee lähinnä epämukavampaa alustaa ja korkeampaa kulutusta. Enkä ole tuota Cupra merkkiä alun perinkään oikein ymmärtänyt. Mutta meitähän on moneen junaan ja joillekin Born on varmaan just se oikea houkutin sähköautoilun aloittamiseksi.

Itse kyllä yllätyn aina siitä, kuinka hyvä ID.3 on ajaa. Vakio renkaat, vakio alusta, vakio penkit. Entisillä sporttiautoilla piti aina varoa kaikkea tulitikkuaskia suurempaa, nyt voi vaan antaa hanaa ja rullata yli. Takaipainoisuus on mielestäni kivempi juttu kuin tehokas neliveto, kääntyilee helpommin eikä vauhti kasva hullun suureksi. Olisihan se mielenkiintoista vetää sama lenkki Bornilla ja katsoa, miten madallettu alusta ja DCC toimii käytännössä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Farao

Bornissa ei haittaa mikään muu, kuin liian korkea hinta. Perus kulivarusteltu Born on kuin alemuoveissa otettu ID.3. Toki sen ohjaus on parempi, sisältä näyttää ja tuntuu paremmalta, mutta silti yli 40k hinta ei ole oikeutettu. Se MAX varustelu taas nostaa hinnan jo 46k tienoille ja se on liian paljon siitä autosta. Ymmärtäisin jos tuon hinta olisi ID.3 + 2k, mutta näin se on ihan liikaa. Ulkonäköhän tuossa on pirun tyylikäs ja varmasti esim. käytettynä tuo on hyvä ostos.

Turbokiisseli

Katsoppa uudestaan. Käytännössä Bornin ja ID3 hinnat samat kun Born on 58kWh akulla ja 150kW moottorilla.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Pihistelijä

#15
Itseasissa Born on jopa aavistuksen edullisempi samalla varustuksella. Born maksaa 42 390 ,. Vastaava ID3 42 110 ,, mutta jos siihen ottaa 375 , Sport paketin (progressiivinen ohjaus ja madallettu alusta), nousee hinta 42 485 euroon.

Molemmista vielä 2000 euroa pois hankintatukea. Born on 2500 euroa kalliimpi kuin 5-ovinen Seat Leon e-Hybrid FR samoilla varusteilla. Minusta ei ollenkaan kova hinta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Uudessa Tuulilasissa oli Born testissä Suomen talvisissa oloissa.

PLUSSAA
- Hyvä ajotuntuma
- Hiljainen

MIINUSTA
- Kaoottinen tietoviihdejärjästelmä
- Ei akun esilämmitystä

Koeajon kulutus jäi autolehden toimittajan ajamaksi yllättävän pieneksi 25,8 kWh/100 km. Tämä tietää hyvää. Toimittaja kritisoi, ettei ESP:tä saa kokonaan pois eikä pääse pitämään hauskaa. Mielestäni ihan hyvä vain. Akun esilämmitykseen olisi tulossa huhujen mukaan toteutus tulevissa softapäivityksissä. Siis kun ajetaan pikalaturille, lämmittäisi akun valmiiksi. Itselleni tuolle ei ole juurikaan tarvetta. Akku riittää talvella yhdensuuntaiset ajoni ja lataan sitten AC:llä hitaasti, kun auto on parkissa. Viihdejärjästelmän kanssa on samaa valitusta kuin Leonissa. Itse olen pitänyt sitä ihan hyvänä.

Perusasiat on kunnossa: auto on hiljainen, tilava, hyvä ajaa ja kulutus pieni.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lionman

Uskon itsekin seuraavan autoni olevan täyssähkö. Mutta siitä pitää kyllä saada ESP ja luistonesto pois päältä. Ei "hauskan pidon" takia vaan etenemiseen mökkitiellä.

Tulin juuri pari tuntia sitten mökille 3 viikon tauon jälkeen työkoneen etulingon korjattujen osien kanssa ja vajaa 500m 20-30cm lumessa ei onnistunut ilman järjestelmien poiskytkemistä. Ilman niitä hyvin möyrysi. Mutta tämä onkin minun tarpeeni. Näkyy Bornista löytyvän myös versio, josta ne saa pois kytkettyä.

Muutoinhan Born vaikuttaa hyvältä ja miellyttää silmää. Ja onhan tuossa hauskan pitoa varten e-Boost!
MG4 Luxury 64kWh Dover White
Mustang HT 289 -67 mus.rek. (menossa myyntiin)
Toyota Landcruiser BJ40 -78 mökkityökone
ex Seat Leon ST 1.4tsi phev
ex Volvo XC60 T8
ex Audi A5 3.0 TDI quattro
ex VW cc TDI
ex Skoda Octavia 2.0 TDI DSG
ex Passat farkku TDI
ex Subaru Legacy
ex Fiat Croma x 2
ex Fiat Tipo
ex Fiat Uno
ex NSU Prinz 1000 -64
-ja sitten tietysti rouvan kalusto (6kpl), joista nyt ajossa Mini Countrywoman Awd

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 01.02.22 - klo:20:39
Mutta siitä pitää kyllä saada ESP ja luistonesto pois päältä. Ei "hauskan pidon" takia vaan etenemiseen mökkitiellä.
Kyllä sen saakin osittain. Sille on käyttöohjekirjan mukaan oma täppäkin. Ohjekirjan ja nettivideoiden mukaan se vaikuttaisi juuri luistonestoon ja auttaisi etenemisessä. Sladissa ajoa se ei kuitenkaan mahdollistaisi.

Lainaus käyttäjältä: Lionman - 01.02.22 - klo:20:39
Muutoinhan Born vaikuttaa hyvältä ja miellyttää silmää. Ja onhan tuossa hauskan pitoa varten e-Boost!
e-Boost toimii vai jos akun lämpötila on yli 20 C ja varausta on yli 75%. Suomessa sen hyöty jää aika marginaaliseksi. Puolet vuodesta olisi pois jo lämpötilan takia. En jäänyt siksi odottamaan sitä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Farao

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.02.22 - klo:08:44
Kyllä sen saakin osittain. Sille on käyttöohjekirjan mukaan oma täppäkin. Ohjekirjan ja nettivideoiden mukaan se vaikuttaisi juuri luistonestoon ja auttaisi etenemisessä. Sladissa ajoa se ei kuitenkaan mahdollistaisi.

Tämä sama on Formentorissakin ja siinä sen saa päälle ihan täppäämällä. Silloin etenee oikein nätisti, mutta slaidaaminen ei silti onnistu (PHEV kun vetää vain edestä). Sitten kun kytkee vakkarin, niin aktivoituu samalla "kaikki" turvaominaisuudet. Mutta kun pistää ACS:n sportille, niin antaa aika paljon kyllä sutia eikä pistä heti peliä poikki, kun pari tyhjää kierrosta on alla.

andyh

Reilun kuukauden kokemusten perusteella ainoa isompia asia joka Bornissa tökkii on huono infotainment. Ei sillä muuten niin väliä, mutta esimerkiksi penkin ja ratin lämmittimiä käytetään sen kautta. ID.3:ssa noiden automaatti käyttö toimi ihan hyvin, joten siinä asia ei ärsyttänyt niin paljoa. Ratin lämmitys myös joskus jumittaa päälle, eikä meinaa saada jumittavan valikon kautta pois.

Daatta

Jännä jos Bornissa tökkii ne asiat mitkä ID:ssä toimi. Kuvittelisin että noissa on täysin sama tietoviihdejärjestelmä, mutta eri grafiikoilla.

Tuulilasi edustaa vähän sellaista perus 70v autonostajaa, jolle kaikki kosketusnäytöt ovat vieraita ja vaikeakäyttöisiä...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Turbokiisseli

Kosketusnäyttö on ihan jees, mutta kyllä mua ahdistaa ne ratin haptiset napit. Varsinkin Bornissa kun äänenvoimakkuus ja vakkarin +/- ovat liu'utettavia. Jessus mikä aivopieru tehdä tuollaisia! Toivottavasti tuo jää ainoaksi ahdistuksen aiheeksi autossa.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 03.02.22 - klo:09:20
Kosketusnäyttö on ihan jees, mutta kyllä mua ahdistaa ne ratin haptiset napit. Varsinkin Bornissa kun äänenvoimakkuus ja vakkarin +/- ovat liu'utettavia. Jessus mikä aivopieru tehdä tuollaisia! Toivottavasti tuo jää ainoaksi ahdistuksen aiheeksi autossa.

Lohduttanee jos sanon, että reilun vuoden käytön jälkeen ratin näppäinten käyttö on jo ihan sujuvaa.  ;D Vähän vastaava tilanne kun vaihtoi näppäinpuhelimesta kosketusnäytölliseen.

On niistä ollut hyötyäkin, kun aktivoin itseltä puuttuneen Travel Assistin niin sen nappula ilmestyi rattiin. Aikaisemmin kuviteltiin, että pitää näppäimistö vaihtaa ennen kun tuon käyttö onnistuu.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

VG

Onko muuten Cupran rattinapeissa sama käsittämätön aivopieru kuin id:ssä, että kappaleenvaihto on ylös/alas ja äänenvoimakkuus vasen/oikea? Jääny käyttöliittymäsuunnittelijalta Cognitive Walkthroughin eka kohta lukematta. :D

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 03.02.22 - klo:09:28
Lohduttanee jos sanon, että reilun vuoden käytön jälkeen ratin näppäinten käyttö on jo ihan sujuvaa.  ;D Vähän vastaava tilanne kun vaihtoi näppäinpuhelimesta kosketusnäytölliseen.

Ennenminkin ero on kuin 3D käyttö vs ilman. Toiminnothan ID:ssä vaihtuvat riippuen kuinka kovaa painaa. Idean hyvyyttä kuvaa se, että Apple poisti ko toiminnon puhelimista. Ja autoa ajessa painallusvoiman säätely on yleensä vaikeampaa kuin puhelinta käpistellessä. Itse totuin vakkarin toimintaan, mutta en koskaan median ohjaukseen. Logiikka on kyllä korjattavissa softapäivityksellä, eli palautettaisiin Golf VII:n logiikka (esim SET/RES = +-1km/h).

andyh

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 03.02.22 - klo:09:20
Kosketusnäyttö on ihan jees, mutta kyllä mua ahdistaa ne ratin haptiset napit. Varsinkin Bornissa kun äänenvoimakkuus ja vakkarin +/- ovat liu'utettavia. Jessus mikä aivopieru tehdä tuollaisia! Toivottavasti tuo jää ainoaksi ahdistuksen aiheeksi autossa.

Bornin rattiin totuin paljon nopeammin. Vakkarin liukusäädintä ei tule juuri käytettyä vaan säädän nopeuden set ja res napeista pykälä kerrallaan. ID.3ssa meni aina +10 ja +1 sekaisin, tässä ei sitä vaaraa.

Lainaus käyttäjältä: VG - 03.02.22 - klo:10:09
Onko muuten Cupran rattinapeissa sama käsittämätön aivopieru kuin id:ssä, että kappaleenvaihto on ylös/alas ja äänenvoimakkuus vasen/oikea? Jääny käyttöliittymäsuunnittelijalta Cognitive Walkthroughin eka kohta lukematta. :D

Bornissa äänenvoimakkuuden säädin on liukusäädin oikeassa laidassa. Ihan ok käyttää.


John_Galt

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 03.02.22 - klo:09:20
Kosketusnäyttö on ihan jees, mutta kyllä mua ahdistaa ne ratin haptiset napit. Varsinkin Bornissa kun äänenvoimakkuus ja vakkarin +/- ovat liu'utettavia. Jessus mikä aivopieru tehdä tuollaisia! Toivottavasti tuo jää ainoaksi ahdistuksen aiheeksi autossa.
Suhtauduin samalla tavalla noihin ratin nappeihin, mutta volkkarissa toimii kyllä hyvin. Hanskat kädessä toimii ja +/-1 ja +/-10 ja muut toiminnot toimii hyvin. Nopeasti oppi ja ottaisin uuteenkin autoon nuo ratin napit. Valon puute lämpötilasäädössä ja volumissa isoin ongelma ja toki noissa fyysiset napit olisi parempi.

akk

^ Eikö nuo napit ratissa toimi sekä painamalla että liuttamalla ? Näin ainakin Arteonissa. Tuo liukuominaisuus kyllä aiheuttaa välillä harmaita hiuksia, esim. jos selaat valikkoa, aika tarkka saa olla että valinta pysähtyy oikealle kohdalle.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy