Takajarrusatulan mäntien irroitus...ja satulan kunnostus

Aloittaja tossmi, 20.12.21 - klo:20:26

« edellinen - seuraava »

tossmi

Päivää kaikille. Marraskuussa katsuri huomautti, että vasemmalta takaa alkaa olla palat finaalissa. Nyt sitten vaihtelin palat ja levyt taakse molemmin puolin. Vasemmalla oli pintaa jäljellä jokunen milli ja oikealla selvästi enemmän, varmaan jotain 5mm. Levy oli myös vasemmalla selkeästi kuluneempi. Autolla ajettu yhteensä 146tkm, näillä jarruilla noin 70tkm. Auton hankkiessani siihen oli tehty jotakuinkin kaikkiin nurkkiin levyjen ja palojen vaihto. Vaihtotyö meni ongelmitta OBD11 palikalla käsijarru sisään, palat ja levyt vaihtoon. Myös ne palojen alle tulevat peltilevyt vaihtuivat uusiin. Käkkäri sisään testerillä, testaus ja auto ajoon..

Mutta mutta..Vas takaa ottaa nyt levy lämpöä, myös oikealla lämpenee mutta ei niin paljoa. Palat istuvat mielestäni hyvin, samoin liukutapit pyörivät ja liikkuvat takeltelematta. Herää ajatus siitä, että satulan mäntä jumittaa/ei palauta kunnolla (se tiiviste rengas siellä sylinterissä antautunut?). Korjaussarjat ei mahdottomia kustanna, joten ajattelin yrittää huoltaa vanhat satulat. Herkistelin tänään vähän noita satulan mäntiä ja suihkin WD40 männän ja suojakumin väliin. Männässä näkyi jotain mustaa kumimaista töhnää pinnassa (suojakumia?). Tästä ei ollut apua. Tovin ehkä tunkin varassa rengas pyöri vapaasti. Ajosta tultua tunkin varassa rengas on jkv nihkeämpi. Paljoa jarru ei varmaan laahaa, mutta sen verran että lämpenee. Eivät kuitenkaan haise ja ainakin tänään 30km:n jälkeen itse vanne ei ollut lämmin. Levy kyllä poltti kättä. Toki jkv piti jarrutella ajon aikana (taajamaa) mutta vastaavasti etulevyt olivat liki kylmät.

Hötkyilenkö vielä vai kannattaako autolla ajella että osat hakeutuvat paikoilleen? Kuuluuko Passatin takalevyjen lämmetä ajossa?
Miten tuo mäntä lähtee parhaiten irti satulasta huoltoa ajatellen? Polkemalla vielä autossa kiinni ollessa niin että mäntä irtoaa? Käsijarru ajetaan varmaan taas auki asentoon testerillä?

o.b.

Jarrusatula kannattaa irrottaa kokonaan ja tulpata letku kunnolla, jottei säiliö pääse valumaan kokonaan tyhjäksi. Ilmaaminen voi olla paljon isompi savotta kun satulan kunnostus...

Mäntä lähtee irti polkemalla tai jos käytössä on paineilmaa, niin silläkin pitäisi lähteä. Jos ei vuoda, niin pelkkä männän ja sylinterin puhdistus saattaa riittää. Ne halvat korjaussarjat voi olla laadultaan mitä sattuu ja suojakumi rikki jo vuoden kuluttua.

Ja ei pitäisi kuumentua ollenkaan jos ei jarruteta.

sonic

No niin, paina jarrupoljin pohjaan ja lukitse se sinne esim. puupalikka polkimen ja ratin väliin, näin avattu jarruletku ei tyhjene nesteistä. Kun irrotat jarruletkun jarruputkesta, niin ruosteenirroitusainetta useaan kertaan tuohon jarruputken liittimeen ja kun käännät auki, niin katso että liitin pyörii vapaasti putken päällä, eikä putki halua kääntyä mukana, muutoin ongelma suuri. Satula pöydälle ja mäntä pois vaikka paineilmalla, mutta ei sormia väliin, leikkaa nakit mukavasti, varo roiskuvaa nestettä.
Sitten puhdista sylinteri jos hapettumia ja mäntä, uusi männän suojakumi ja pölysuoja, en tiedä miten tuo sähköinen käsijarru mäntää liikuttaa, mutta näille osille myös herkisteli, silikonirasvalla nippuun tai jarruneste käy myös, ilmaus ,käsijarrun säätö ja valmis.
Nää kaikki mokat on tehty täällä käsin, joten kokemusta ja kipuakin on tullut, nakit eivät tosin tippuneet maahan...

tossmi

Mites tuo jarruletku kannattaa tosiaan irrottaa? Tarkoitatko, että otetaan auki jarruputken ja letkun liitännästä? Mites tuo lähtee satulasta irti? Eikös tuon jarruletkun voi ihan lytistää esim lukkopihdeillä kasaan niin ei nesteet vuoda kuiviin?

Henkk-a

Itsellä oli samaa ongelmaa B7 Passatissa aikoinaan levyjen ja palojen vaihdon jälkeen. Lähes kaikkea kokeiltiin, satuloiden ja liukutappien herkistelyä, uusia jarruletkuja ja lopulta uusia satuloitakin, mutta merkittävää parannusta ei tapahtunut. Ajoin autolla jarruremontin jälkeen varmaan 60 tkm, ajan kanssa jarrujen kuumeneminen väheni.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -22

Seat Leon 1,0 TSI Style -17

Mikey

Satulan vielä ollessa paikallaan -ja erikoislenkkiavainta käyttäen- nitkauta jarruletkua sieltä satulasta ihan pikkuisen irti päin. Sitten kun satula on irti kannakkeestaan, niin pyörität satulan irti letkusta.

tossmi

Lainaus käyttäjältä: Henkk-a - 21.12.21 - klo:18:25
Itsellä oli samaa ongelmaa B7 Passatissa aikoinaan levyjen ja palojen vaihdon jälkeen. Lähes kaikkea kokeiltiin, satuloiden ja liukutappien herkistelyä, uusia jarruletkuja ja lopulta uusia satuloitakin, mutta merkittävää parannusta ei tapahtunut. Ajoin autolla jarruremontin jälkeen varmaan 60 tkm, ajan kanssa jarrujen kuumeneminen väheni.
Ok, taidan vielä ennen satulakuviota kokeilla originaaleja jarrupalojen asennuslevyjä. Nuo Motonetin pellit ei ehkä istu uriin ihan niin hyvin kuin voisi olettaa.

tossmi

No niin, homma saatettu maaliin. Vas takasatula huollettu ja puhdistettu. Jumitti selkeästi mäntä pohjassa. Ei ruostetta, lievää pinttymää jarrumännässä. Lähti jarrunesteellä pesemällä irti. Sylinteri siisti. Männän ja sylinterin välinen tiivisterengas oli muuttanut muotoaa verraten vaihto-osaan. Kasaan uusilla tiivisteillä ja nyt pelaa. Ei kuumene, ainoastaan hyvin miedosti lämpenee. Auto rullaa eri tavalla ja kulutus tippui maantiellä selkeästi.
Ohjeet hommaan kaivoin netin syövereistä, löysin Passatin jarrujen Workshop Manualin ja tästä oli korvaamaton apu. Mäntä irtosi kätevästi kun pyöritti käsijarrumekanismia sopivalla XZN-hylsyllä (käsijarrumoottori edeltävästi pois). Kasauksessa harmaita hiuksia tuotti männän paljekumin pujotus sylinterin reunassa olevaan uraan. Sitten kun vielä täytti fiksatun jarrusatulan jarrunesteellä ennen asennusta niin ilmaus oli helppo juttu. Seuraillaan tilannetta, toinen satula olisi tarkoitus käydä läpi lähipäivinä.
Ohessa kuva vielä tuosta vanhasta vääntyneestä tiivisteestä. Eikös se jotenkin osallistu jarrumännän palautukseen?



vzv

Kiitos selostuksesta! Kiinnostaa tuo jarrujen workshop manual, jos se on joku sellainen johon voit laittaa linkin.

sonic

Nää pitäs varmaan käydä läpi vaihtaen nuo tiivisteet säännöllisesti 80tkm tai jotain, mutta harvapa käy, sinällään perustyötä kuitenkin.

tossmi

Hyvin pitkälti perustyötä juu, harmaita hiuksia tuotti ainoastaan lisää tuo paljekumin pujotus paikalleen..

o.b.

Lainaus käyttäjältä: tossmi - 28.01.22 - klo:10:59
Hyvin pitkälti perustyötä juu, harmaita hiuksia tuotti ainoastaan lisää tuo paljekumin pujotus paikalleen..
Hankala ehkä ekaa kertaa tehdessä.

Pölysuoja vedetään männän päälle siten, että se männän uraan menevä kohta on vajaan sentin päästä männän helmasta, Sitten suojakumin satulaan menevä helma kikkaillaan paikoilleen uraansa ja mäntä työnnetään sisään. Mäntä pitää olla hyvin rasvattu kumirasvalla ja oikeassa asennossa käsijarrun työntäjän suhteen.

Purkuvaiheessa käsijarrun mekanismia voi käyttää männän ulostyöntämiseksi.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy