Fabia -15, ABS-yksikkö hajosi

Aloittaja Tumppi2, 18.12.21 - klo:21:03

« edellinen - seuraava »

Tumppi2

Viikko sitten kävi niin, että ABS, ESP ja TPMS -valot syttyivät kerrasta. Sammuttaminen ei auttanut, eikä lämpimässä hallissa vietetty yökään.

Korjarille. Autocom antoi OBD2 vikakoodin 000177, jota ohjelma ei tunnistanut. ABS-yksikkö todettiin vialliseksi. Uusi on tulossa Puolasta.

Korjarin teoria oli, että ABS-anturin kehä ruostunut, ja vetänyt anturin oikoseen, ja tämän takia kärvähtänyt tuo ABS-yksikkö. Kuulemma yleistä näissä.

Soitto Tampereen Elehuoltoon osanumeron ja vikakoodin kanssa. Kuulemma viittaa yksikön mikroprosessorin ja muistin väliseen tiedonsiirto-ongelmaan. Yksikön piirilevy on lasikuitua, mutta kahtapuolta ladottu, joten kuuleman mukaan korjaus ei oikein onnistu. (Joo, selvisi että noita ABS-yksiköitä korjaillaan kotimaassa muutamankin virman toimesta).

Mutta kysymyksiin:
1. Oliko nämä oikeasti noin yleisiä?
2. Pystyykö oikoseen menevä pyöräanturi kärväyttämään ohjausyksikön? Joo, vanhat kahden karvan anturit ei, mutta entäpä uudemmat joihin tulee jännite? Ja että särkisi jotain prosessorin ja muistin välistä kuulostaa mun mielestä hassulta. Mutta piirikorttielektroniikka ei olekaan mun vahvin ala...
3. Pystyykö ton absiboksin koodaamaan uudella VCDS:llä? Tuossa on jo se uudempi väylä, johon vanhalla HEX:illä ei pääse kuin OBD2-puoleen kiinni. (Kuulemma absiyksikön koodaus maksaa 250e, olisi hyvä syy päivittää kaapeli...)

Jultsu

En kyllä luottaisi tuohon autocomin vikakoodiin tippaakaan. VCDS:llä koodien luku että mitä sieltä oikeasti löytyy.

En myöskään ole kuullut ainoastakaan tapauksesta että laitteen oma virransyöttö jollekin anturille/toimilaitteelle olisi kyrväyttänyt koko laitoksen. Kyllä ne ohjainlaitteet ovat jo yli 20 vuotta suunniteltu niin että se ohjainboksi tunnistaa jos toimilaite/anturi on oikosulussa, ja osaa antaa siitä oikeanlaisen vikakoodin (toimilaite/anturi oikosulussa)

Vanhemmista Boschin 5.7 abs-purkeista irtoili piirilevyltä juotokset joka aiheutti vastaavia ongelmia käytännössä jokikiseen autoon jossa tuollainen purkki oli, ei mitenkään mahdotonta että tämän laitteen käyttämistä abs-purkeista paljastuisi ajan myötä jokin vastaava ja yhtä yleinen tyyppivika.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Ei noita yksiköitä saa rikki vaikka ABS anturi miten vaan hajoaisi. Itsekseen kyllä hajoilevat. B6 Passateissa olleet TRW ABS-yksiköt on kyllä kestäviä verrattuna muihin vastaavan ikäisiin muiden valmistajiin tekeleisiin Golffeissa ja Octavioissa.

Mutta vikakoodit ja vanhan yksikön koodaus tosiaan kannattaa lukea uudella VCDS:llä. Sillä onnistuu myös uuden yksikön koodaus.

Tumppi2

Kiitos kommenteista!
Kyllähän toi absitekniikka niin monessa liemessä on keitetty/keitettävä, jotta toimisi luotettavasti. Ja noi boksit on mun mielestä myös suojattu aika monenlaisilta haasteilta. Jo tuo ABS-merkkivaloarsenaalin syttyminen oli hiukka yllätys.

Uusi abs-yksikkö on tilattu, tulee ilmeisesti ensiviikolla. Käsittääkseni vaihtolaite, eli tuo viallinen lähtisi takaisin kunnostettavaksi. Mutta sitä ennen siitä pitäisi Long Codingi imaista talteen...

Pitääpä pohtia mitä tekee seuraavaksi. Olisko Helsingin Tattiksen suunnalla kukaan liikkumassa VCDS:n kanssa?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy