ID4 kulutus?

Aloittaja pascat, 04.12.21 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

pascat

Terve,
Auton vaihto edessä ja tämä Id4 on nyt yksi potentiaalinen vaihtoehto. Kulutuksesta kirjoitetaan kaikenlaista ja nyt olisi mielenkiintoista kuulla millaiseksi akun kantama todellisuudessa on muodostunut. Varsinkin talvikäytössä kiinnostaisi tietää paljonko kantama oikeasti putoaa. Talvella tulee reissattua kelkkakärry perässä mikä tietenkin nostaa kulutusta. Jotkut pelottelevat akun riittävän vain 200km kärryn kanssa mutta tuo lienee kyllä olla virheellistä tietoa.
Muutkin plussat ja miinukset kiinnostavat tässä vaiheessa.

jopo

Kesällä mulla oli keskiarvo range jotain 375-475 väliltä riippuen vauhdista. Talvella se näyttäisi olevan pitkällä matkalla noin 300-350 km pyöreästi. Lyhyet ajot vie todella paljon, koska ID lämmittää akkua aina 10-13 asteeseen jos akun lämmöt ovat tippuneet alle kasiin. Nurkka-ajossa kulutus voi 20-30km mittasillakin ajoilla olla lähemmäs 30kWh/100km, joten range jää 250km paikkeille. Sanoisin, että kelkan vetoon tuo 200km voi talvella olla ihan perusteltu väittämä. Kesällä kuomullisen kärryn kanssa meni heittämällä yli 300km, mutta kyllä tuosta saa ottaa talvella aika runsaasti pois.

dwntime

Pienellähän tuo menee, minulla ollut pelkkää nurkka-ajoa nyt muutama viikko ja vaikka esilämmitän auto niin kulutuslukemat edellisestä latauksesta pyörivät siinä reilussa 40kWh/100km lukemissa😀

Onneksi pystyy lataamaan kotona niin aivan sama tuon osalta.

jopo

Jos nurkka-ajossa matka jää alle 20km, niin on helppo allekirjoittaa tuo kulutus ^. Alkaa yleensä mulla sen 20km jälkeen akku olla lämmennyt ja kulutus pikkuhiljaa tippuu. Samat siivut saattoivat mennä kesällä alle viiteentoista. Akun lämmitys on vähän ongelmallista kyllä. Tosin ei se silloin haittaa hirveästi, mikäli kotona lataa. Toki ei se sähkökään ilmaista ole.
Pitkällä matkalla +100km tuo kulutus on auton kokoon nähden varsin asiallista.

Pihistelijä

Eikö se lämmitä akkua esilämmityksessä piuhan päässä?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jopo

Kyllä se tuntuis nyt kovemmilla pakkasilla lämmittävän, mutta todella vaisusti vs. siihen mitä se lämmittää sitten kun lähtee ajoon.
Vartin kahdenkymmenen esilämmitys piuhan kanssa (siten ettei lataa) on nostanut parina testinä noin miinus kolmesta neljästä asteesta pariin plussaan akun lämmöt. Ja puhutaan siis akun lämmöistä.

pascat

Terve, Kiitos hyvistä vastauksista. Aika selvästi pakkanen tuntuu vaikuttavan. Toki se vaikuttaa myös polttomoottorivehkeisiinkin. Jotenkin ajatus taitaa tässä kohtaa vielä kääntyä ladattavan hybridin suuntaan vaikka se taitaa olla vain omissa ajatuksissa latauksen hankaluus reissussa ollessa. Latausverkkoa tutkiessa latauspisteitä alkaa löytymään todella monesta paikasta ja esim. kaupassa poikkeamisen voi hyvin yhdistää latausstoppiin. Täyssähkössä on myös autoedun verotusarvo melko houkutteleva. Täytyy varmaan vielä tehdä laskuharjoituksia aiheen tiimoilta.

jalauros

#7


Näin vielä ummikkona painoin motarille eilen kylmällä laina id.4sella ja vakkariin 120kmh. Kuvassa kulutus vajaan tunnin ajon jälkeen. Itse yllätyin ettei tuota kovempi.

Edit. Pakkasta oli se vajaa 10 vai mitä täällä etelässä eilen oli.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

dwntime

Lainaus käyttäjältä: pascat - 04.12.21 - klo:14:22
Terve, Kiitos hyvistä vastauksista. Aika selvästi pakkanen tuntuu vaikuttavan. Toki se vaikuttaa myös polttomoottorivehkeisiinkin. Jotenkin ajatus taitaa tässä kohtaa vielä kääntyä ladattavan hybridin suuntaan vaikka se taitaa olla vain omissa ajatuksissa latauksen hankaluus reissussa ollessa. Latausverkkoa tutkiessa latauspisteitä alkaa löytymään todella monesta paikasta ja esim. kaupassa poikkeamisen voi hyvin yhdistää latausstoppiin. Täyssähkössä on myös autoedun verotusarvo melko houkutteleva. Täytyy varmaan vielä tehdä laskuharjoituksia aiheen tiimoilta.

Ei tarvii sähköautoilua pelätä. Itsellä oli samat mietteet ja ennakkoon jännitin hiukan että mitenhän pidemmät matkat ja erityisesti talvella, no ei ole ollut huolta. Kuten kirjoitat niin latausverkosto alkaa olla jo todella laaja ja 20 - 30 minuutin kauppareissulla saa akkua ladattua pikalaturista jo ihan riittävästi. Kesäaikaan tuli käytyä pidempiäkin reissuja (siis luokkaa 600-700km) ja ei ollut mitään ongelmaa eikä range-ahdistusta :)

Se mikä tämä sähkövekottimen erinomainen puoli on, on lämpiävyys. Lämpenee ilman esilämmitystäkin aivan älyttömän nopeasti. Siis puhutaan oikeasti kymmenistä sekunneista että alkaa jo puhaltamaan lämmintä ilmaa sisään. Toki kulutus on alkuun kovempi mutta näin se on kaikissa.

maksimi

Lainaanpa tätä topicia kun minusta kulutuksen kanssa ja yhtä oleellinen ominaisuus on latausnopeus.

Millaisia kokemuksia on näistä?

Itse en ole saanut ID4:aan mistään yli 70kW tehoja. En vaikka akku on varaustilaltaan ollut 20-50%. Selittäkääpä mistä tämä johtuu? Kyseessä siis 1st.

Tänään viimeksi HPC laturilla, ja muita autoja ei ollut viereisten superchargerien Teslojen lisäksi. Teho 43kW ja laturi väittää auton rajoittavan tehoa.

Ja itse kulutukseen. Kevyellä avokärryllä range tuntui kesäkelissäkin jäävän max. 250km paikkeille. Ei tämä minusta kärryn vetoon sovi.

Antore

Lainaus käyttäjältä: maksimi - 06.12.21 - klo:22:26
Lainaanpa tätä topicia kun minusta kulutuksen kanssa ja yhtä oleellinen ominaisuus on latausnopeus.

Millaisia kokemuksia on näistä?

Itse en ole saanut ID4:aan mistään yli 70kW tehoja. En vaikka akku on varaustilaltaan ollut 20-50%. Selittäkääpä mistä tämä johtuu? Kyseessä siis 1st.

Tänään viimeksi HPC laturilla, ja muita autoja ei ollut viereisten superchargerien Teslojen lisäksi. Teho 43kW ja laturi väittää auton rajoittavan tehoa.

Ja itse kulutukseen. Kevyellä avokärryllä range tuntui kesäkelissäkin jäävän max. 250km paikkeille. Ei tämä minusta kärryn vetoon sovi.

Kylmä akku ei lataudu nopeasti ja volkkari-konsernin autot eivät ainakaan vielä kykene lämmittämään akkua millään tavalla. Tai kyllä ne sitä lämpöä ylläpitävät mutta eivät osaa huomioida latauksen vaatimaa lämpöä millään tavalla. Mutta ei taida osata moni muukaan merkki pl. Tesla ja Polestar. Omalla Pollella tänään testasin tuota esilämmitystä ja lähdin -14 asteessa päivän seisseellä autolla liikkeelle. Google Mapsistä asetin kohteeksi 150 kW laturin ja ajelin n. 40 minuuttia. Akun varaus oli 30% laturille saapuessa ja ja latausnopeus heilui vähän yli ja alle 100 kW:ssa. Aika reilusti siis auto edelleen rajoitti lataustehoa eikä akku siis ollut riittävän lämmin, mutta volkkarilla tuskin olisi saanut edes 40 kW:n tehoa.
Ei volkkarilla kannata HPC-laturia käyttää talvella laisinkaan, ellei sitten ole harvinaisen leuto talvi.

John_Galt

Lainaus käyttäjältä: Antore - 06.12.21 - klo:23:07
Kylmä akku ei lataudu nopeasti ja volkkari-konsernin autot eivät ainakaan vielä kykene lämmittämään akkua millään tavalla. Tai kyllä ne sitä lämpöä ylläpitävät mutta eivät osaa huomioida latauksen vaatimaa lämpöä millään tavalla. Mutta ei taida osata moni muukaan merkki pl. Tesla ja Polestar. Omalla Pollella tänään testasin tuota esilämmitystä ja lähdin -14 asteessa päivän seisseellä autolla liikkeelle. Google Mapsistä asetin kohteeksi 150 kW laturin ja ajelin n. 40 minuuttia. Akun varaus oli 30% laturille saapuessa ja ja latausnopeus heilui vähän yli ja alle 100 kW:ssa. Aika reilusti siis auto edelleen rajoitti lataustehoa eikä akku siis ollut riittävän lämmin, mutta volkkarilla tuskin olisi saanut edes 40 kW:n tehoa.
Ei volkkarilla kannata HPC-laturia käyttää talvella laisinkaan, ellei sitten ole harvinaisen leuto talvi.
Olen kyllä talvellakin saanut vähintään sen 50kw tehoa. Viimeeksi vkl Pirkanmaalla 85kw tuli kempin laturilla kylmään autoon.

maksimi

Kyllä tämän latauksen kanssa viimeistään on tullut huijattu olo. Tiedän toki ettei nimellislataustehoon päästä juuri koskaan sillä muuttujia on paljon, lähtien aina akun varaustilasta. Mutta jos tunnin ajon jälkeen saavut tolpalle etkä saa enempää kuin 40kW, tekee tämä minusta autosta käyttökelvottoman matka-ajoon. En kyllä ole saanut selkeällä pluskelilläkään tehoja, kuten jo aiemmin kirjoitin. Ennätys n. 70kW paikkeilla.

Oma ajo on toki pääasiassa nurkka-ajoa ja työmatkaa joka hoituu ihan kotilatauksella hyvin.

Mutta ei tällä minusta tee oikeasti mitään matka-ajossa. Sähköauton haasteena on muutenkin olematon infra, jonka olemattomuus korostuu juuri niinä aikoina kun itsekin haluaisin matkaa ajaa, eli lomakausina. Käytännön yhtälö tarkoittaa sitä, että matka-aika venyy suunnittelemattomaksi kun range tippuu, latausnopeus tippuu, vähäiset asemat ovat ruuhkautuneet ja/tai rikki jne.

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: maksimi - 07.12.21 - klo:10:23
Kyllä tämän latauksen kanssa viimeistään on tullut huijattu olo. Tiedän toki ettei nimellislataustehoon päästä juuri koskaan sillä muuttujia on paljon, lähtien aina akun varaustilasta. Mutta jos tunnin ajon jälkeen saavut tolpalle etkä saa enempää kuin 40kW, tekee tämä minusta autosta käyttökelvottoman matka-ajoon. En kyllä ole saanut selkeällä pluskelilläkään tehoja, kuten jo aiemmin kirjoitin. Ennätys n. 70kW paikkeilla.

Oliko navissa alaitettu pikalaturi määränpääksi? Itse EVnotify:n kanssa katselin, että ID.3 ihan hyvin alkoi laturille menessä puskemaan akustoon lämpöä. Ulkona oli lämpötila alle -15 astetta ja akustolle puski yli +20 astetta sisään. Määränpäänä oli Tampereella Kaukajärven HPC lataus.

Latauksen aloittaessa akustossa alin lämpötila oli vielä alle + 10 astetta, niin tehoa latausasemasta auto otti 58 kW, eli vaikka matkalla akkua lämmiteltiin, niin ei se silti ollut vielä kerennyt tarpeeksi lämpimäksi.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Antore

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 07.12.21 - klo:10:36
Oliko navissa alaitettu pikalaturi määränpääksi? Itse EVnotify:n kanssa katselin, että ID.3 ihan hyvin alkoi laturille menessä puskemaan akustoon lämpöä. Ulkona oli lämpötila alle -15 astetta ja akustolle puski yli +20 astetta sisään. Määränpäänä oli Tampereella Kaukajärven HPC lataus.

Latauksen aloittaessa akustossa alin lämpötila oli vielä alle + 10 astetta, niin tehoa latausasemasta auto otti 58 kW, eli vaikka matkalla akkua lämmiteltiin, niin ei se silti ollut vielä kerennyt tarpeeksi lämpimäksi.

Ei kai tuolla laturille navigoinnilla ole mitään vaikutusta akun lämmitykseen. Tätä ominaisuuttahan on odotettu siitä lähtien kun ID-mallit on markkinoille tulleet. Ellei sitten ihan hiljattain ole tullut joku uusi päivitys? Akun lämpöjä pidetään siinä kympin tuntumassa pumppaamalla, tämän näkee ihan auton omastakin kulutusmittarista idle-kulutuksen humppana.

andyh

Joo, ei osaa ID tai Enyaq lämmittää akkua pikalatausta varten vaikka navigoisi laturille. Pakkasilla se koittaa pitää akuston lämmön siinä 10 asteen paikkeilla ja tämän takia voi nähdä lämmityksen toimivan.

Sama juttu alle 10 asteen syyskeleilläkin, akku ei lämpene, ellei motarilla polje kunnolla ja lataustehot jää pieniksi.

andyh

Lainaus käyttäjältä: Antore - 06.12.21 - klo:23:07
Mutta ei taida osata moni muukaan merkki pl. Tesla ja Polestar. Omalla Pollella tänään testasin tuota esilämmitystä ja lähdin -14 asteessa päivän seisseellä autolla liikkeelle. Google Mapsistä asetin kohteeksi 150 kW laturin ja ajelin n. 40 minuuttia. Akun varaus oli 30% laturille saapuessa ja ja latausnopeus heilui vähän yli ja alle 100 kW:ssa. A

Heitin muuten viimeviikolla polestarilla reissun pohjoiseen. Pakkaset huiteli -30 ja -20 välillä, mutta silti joka kerta sain vähintään 130kW lataustehot. Parhaimmillaan 150, joten hienosti toimi esilämmitys kunhan vain navigoi suoraan laturille.

maksimi

Hienoa, suurteholaturit ovat ID:lle hyödyttömiä jopa puolet vuodesta. Ja tämä ei ole valmistajan / autokaupan mielestä niin oleellinen tieto, että se tulisi asiakkaalle kertoa.

Itselleni ainakin range sekä latauksen teho olivat juuri ne kriteerit joita auton valinnassa painotin, hintaluokka huomioiden. Nyt käy jälkeenpäin ilmi että toinen näistä ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Tämä on ainakin itselleni sellainen kynnyskysymys että hankkiudun autosta eroon mikäli järkevästi mahdollista.

future

Lainaus käyttäjältä: maksimi - 08.12.21 - klo:09:34
Hienoa, suurteholaturit ovat ID:lle hyödyttömiä jopa puolet vuodesta. Ja tämä ei ole valmistajan / autokaupan mielestä niin oleellinen tieto, että se tulisi asiakkaalle kertoa.

Itselleni ainakin range sekä latauksen teho olivat juuri ne kriteerit joita auton valinnassa painotin, hintaluokka huomioiden. Nyt käy jälkeenpäin ilmi että toinen näistä ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Tämä on ainakin itselleni sellainen kynnyskysymys että hankkiudun autosta eroon mikäli järkevästi mahdollista.

Latausnopeuden maksimointiin on kaksi perussääntöä:
- Suunnittele reitti niin, että laturilla on tyhjähkö akku, mielellään 5-15%
- Aja lämpöisellä akulla laturille

Matka-ajossa toki lämmin akku toteutuu kohtuu varmasti, kun kotoa lähdet täydellä akulla. Toki talvella paremman hyötysuhteen saa varmasti 50kw latureista. Parin viikon päästä olisi itarkoitus tehdä pitempi reissu id:llä, sitten saa vähän käytännön kokemusta talvilatailusta.
ID.4 Pro Performance FL -23

Täysveto

Ajoin ID.5 GTX:llä Kirkkonummelta pohjoiseen 550 km traileri perässä, jossa vajaa 300 kiloinen Buster XSr. Auto oli täynnä ihmisiä ja tavaraa. Sää oli kesäinen, 15 asteen keli.Keskikulutus oli 28 kWh/100 km, mikä on mielestäni kohtuullinen, mutta motarilla piti nopeus pitää 90 km/h tasolla, nimittäin satasella kulutus lähenteli 30 kWh/100 km. Matka kesti 9 tuntia, koska latauksia lopulta piti tehdä 3. Takaisin tultiin ilman traileria yhdellä 35 minuutin latauksella ja runsaassa 5 tunnissa.

saq

Lainaus käyttäjältä: Täysveto - 14.05.23 - klo:20:19
Ajoin ID.5 GTX:llä Kirkkonummelta pohjoiseen 550 km traileri perässä, jossa vajaa 300 kiloinen Buster XSr. Auto oli täynnä ihmisiä ja tavaraa. Sää oli kesäinen, 15 asteen keli.Keskikulutus oli 28 kWh/100 km, mikä on mielestäni kohtuullinen, mutta motarilla piti nopeus pitää 90 km/h tasolla, nimittäin satasella kulutus lähenteli 30 kWh/100 km. Matka kesti 9 tuntia, koska latauksia lopulta piti tehdä 3. Takaisin tultiin ilman traileria yhdellä 35 minuutin latauksella ja runsaassa 5 tunnissa.

Nopeasti luettuna tuli tunne, että joku tässä mättää. Laskeskelin tuosta lukuja auki muutamalla olettamalla totesin, että paluumatka on tehty melko reipasta tahtia 110 km/h keskinopeudella ja yhdellä latauksella akkua ladattu 10 -> 70 prosenttiin 80 kW keskiteholla. Sen sijaan tuon menomatka trailerin kanssa jotenkin epäilyttää, että onko pidetty pitempiä taukoja kuin auto olisi tarvinnut vai pitikö lopussa ladata akku täyteen, jos kohteessa ei ole latausta tarjolla tai lähdetty vajaalla akulla liikkeelle. Laskin, että menomatkalla kälytettiin energiaa 154 kWh ja jos akussa olisi alussa ollut 100% eli 77 kWh ja lopussa 10% eli 7,7 kWh, niin ladata olisi tarvinnut 84,7 kWh. Jos matkan keskinopeus olisi ollut 80 km/h, olisi latauksiin käytetty aikaa reilu 2 tuntia ja keskiteho olisi ollut puolet hitaampi kuin paluumatkalla eli noin 40 kW.

Pystytkö paljastamaan totuuden näiden lukujen takaa?
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

Täysveto

Matka oli siis Kirkkonumelta Rautavaaran takamaille. Menomatkalla ladattiin Heinolan Heilassa, Siistosen Leipomon latausasemalla ja Kuopion Sittarissa (Kolmisoppi), joissa voi kätevästi ladata yhdistelmän. Lataus alkoi jossain tasolla 25 - 30% ja päättyi 80-90%:n tasolle. Auto rajoitti jostain syystä tehoa joka paikassa max tasolle 65 kW. Perillä oli jäljellä noin 150 km varalla. Takaisin tultiin "normaalia vauhtia" eli nasta laudassa paitsi kameroiden kohdalla. Pitää muistaa, että matkalla on pitkät pätkät moottoritietä  Kuopion molemmin puolin, Juvasta Mikkeliin, Heinolasta perille. Bensavehkeellä on menty joskus tuo väli (autossa eväitä syöden) nollatankkauksella viidessä tunnissa.

saq

Lainaus käyttäjältä: Täysveto - 18.05.23 - klo:10:47
Matka oli siis Kirkkonumelta Rautavaaran takamaille. Menomatkalla ladattiin Heinolan Heilassa, Siistosen Leipomon latausasemalla ja Kuopion Sittarissa (Kolmisoppi), joissa voi kätevästi ladata yhdistelmän. Lataus alkoi jossain tasolla 25 - 30% ja päättyi 80-90%:n tasolle. Auto rajoitti jostain syystä tehoa joka paikassa max tasolle 65 kW. Perillä oli jäljellä noin 150 km varalla. Takaisin tultiin "normaalia vauhtia" eli nasta laudassa paitsi kameroiden kohdalla. Pitää muistaa, että matkalla on pitkät pätkät moottoritietä  Kuopion molemmin puolin, Juvasta Mikkeliin, Heinolasta perille. Bensavehkeellä on menty joskus tuo väli (autossa eväitä syöden) nollatankkauksella viidessä tunnissa.

Tyypillistä ID autoille on, että 30% aloituksella ei pääse enää kovin hyville tehoille. Pitäisi aloittaa alle 20% ja jos mahdollista 10%. Tämä ei tietysti ole aina mahdollista, mutta 10-60 on todella paljon nopeampi kuin 30-80. Seuraavalla kerralla sitten matka menee jo joutuisammin.

Toisekseen olisi tuo polttomoottorillakin trailerin kanssa vienyt enemmän kuin 5 tuntia.
ID.3 Pro Performance Business -21
Octavia Combi 1.4TSI DSG-7 Elegange -17

Täysveto

"Toisekseen olisi tuo polttomoottorillakin trailerin kanssa vienyt enemmän kuin 5 tuntia.". Tosi on. Kymmenen vuoden kokemuksella 6 tuntia plus miinus 10 minuuttia. Tämä minun nykyinen Busteri on kevyt, moottorilla, mutta ilman tavaroita ja polttoaineita noin 270 kg. Ei bensavehkeellä huomaa eroa vedettäessä aikaisempaa M2 -busteria. ID.5:llä en edes lähtisi yrittämään mökkimatkaa sellaista vetämällä, tavaroilla lähestyy sallittua ylärajaa 750 kg.

kerkko

Kulutus ollut matalimmillaan kaupungissa 12 kWh / 100 km ja korkeimmillaan Autobahnilla 25 kWh / 100 km.

Valmet

Näin kesällä latausnopeudet on aika hyviä. Yli 30 prosentin varauksellakin 130kwh. Hiljattain latasin 25kwh 12 minuuttiin lähtöprosentin ollessa 37. Kylmemmällä ilmalla nopeus hidastuu, mutta niin se tekee muillakin merkeillä. Akunlämmitus auttaa, mutta se syö akkua aika reilusti.

GTX

Lainaus käyttäjältä: Täysveto - 18.05.23 - klo:10:47
Matka oli siis Kirkkonumelta Rautavaaran takamaille. Menomatkalla ladattiin Heinolan Heilassa, Siistosen Leipomon latausasemalla ja Kuopion Sittarissa (Kolmisoppi), joissa voi kätevästi ladata yhdistelmän. Lataus alkoi jossain tasolla 25 - 30% ja päättyi 80-90%:n tasolle. Auto rajoitti jostain syystä tehoa joka paikassa max tasolle 65 kW. Perillä oli jäljellä noin 150 km varalla. Takaisin tultiin "normaalia vauhtia" eli nasta laudassa paitsi kameroiden kohdalla. Pitää muistaa, että matkalla on pitkät pätkät moottoritietä  Kuopion molemmin puolin, Juvasta Mikkeliin, Heinolasta perille. Bensavehkeellä on menty joskus tuo väli (autossa eväitä syöden) nollatankkauksella viidessä tunnissa.

Aika samanlainen reissu (Espoo-Sotkamo) tuli juuri tehtyä edes takaisin, ID4 GTXllä, peräkoukussa 4 maastopyörää.
Reissu oli ensimmäinen pikalataus reissu autolle, tähän mennessä matkat eivät vaatineet pikalatausta.
Kulutus maastopyörillä pyörii kuivalla kelillä 22-23kWh/100km tasolla (n.2-3kWh lisää).

Osittain samoja pysähdyksiä kuin teidän reissussa.

Meno (2 pysähdystä):
Mikkeli Tesla (156kW piikki, n. 25%-75%)
Kuopio Kolmisoppi (110kW piikki, n. 29%-90%)
keli: vettä satoi jatkuvasti 2/3 matkasta. < 19C
nopeus: virhemaksujen alapuolella
keskikulutus n 23,5kWh/100km

Meno matkalla heti 1. lataus hyvillä tehoilla, Kuopiossa myös ihan ok. Kuopiossa hieman korkeampi lataustaso saapuessa laturille. Kulutus tuntui olevan tasainen koko matkan.

Paluu (3 pysähdystä):
Kuopio Tesla (158kW piikki, 14%-80%).
Mikkeli Tesla (??; ??->80%)
Heinola ABC (65…38kW, 50%-75%)
keli: vettä satoi vuoroin, väillä poutaa. 16-22C
nopeus: virhemaksujen alapuolella; E75 vain 110km/h.
keskikulutus n 24,5kWh/100km


Paluumatkalla taas 1. lataus hyvillä tehoilla. Lataus 80% asti. Huomasin kuitenkin että laturilta lähdössä kulutus pysyi 29kWh/100km ensimmäiset 15km, josta alkoi tasoittumaan 23-24 kWh/100km.
2. lataus Mikkelissä hieman täydempään akkuun (etelämmässä näytti olevan latausjonoja). Sama havainto kuin edelliseltä lähtiessä, nyt kulutus pysytteli korkeammalla pidempään.

3. lataus Heinolassa lataus 50%->75%, tehot putosi nopeasti 65kW.. alle 40kW.
Heinolasta tasan 100km ajettua, kulutus ID4 mukaan 26,5 kWh/100km, mutta akkutaso pudonnut 75%->37% (laskennallisesti lähemmäs 30 kWh/100km).
HUOM. koko matkan ajoin E75 110km/h, koska akkua piti vielä säästää pyörittelyyn kotona.
Akkua oli kotona 18% (matkaa heinolasta tuli 155km). Laskennallinen kulutus 28,3 kwh/100km tälle välille.

Teoria:
Tiheät pikalataukset lisäkuorman kanssa (polkupyörät, kärry, traileri) nostavat akun lämpöjä, jota akun jäähdytys ei pysty tehokkaasti  haihduttamaan (tehoton jäähdytys?). Kulutus nousee ja latausväliä joutuu tihentämään.

Loppupeleissä paluumatkan kokonaiskulutus oli vain n 1 kWh/100km enemmän, mutta tuntuma oli, että jos olisi matka jatkunut pikalatauksilla, kulutus oli asettunut lähelle 30 kWh/100km tasoa ja matkanteko hidastunut (latauksen hidastuminen ja rangen lyhentyminen).

Vaihtoehtoisia teorioita ja vastaavia kokemuksia olisi hienoa kuulla muiltakin.

id135

Pystytkö sanomaan johtuiko latauksen hidastuminen Heinolassa autosta vai ABC:n latureiden kuormanjaosta?
Oliko paljon muita lataajia?

GTX

Lainaus käyttäjältä: id135 - 05.08.23 - klo:16:23
Pystytkö sanomaan johtuiko latauksen hidastuminen Heinolassa autosta vai ABC:n latureiden kuormanjaosta?
Oliko paljon muita lataajia?

Hyvä kysymys. Pitkin laittaa viestiin, että kempowerin laitteesta sain näkymän että auto rajoittaa.
Koitan jos osaisin liittää alle kuvakaappauksen:



Kaapeli64

Mistäs nuo Kempowerin statsit saa näkyviin? Ainakaan ABC mobile ei näytä muuta kuin perustiedot, sen yhden kerran kun olen kerennyt kokeilemaan niin en muuta löytänyt.

Itselleni jäi reissun päältä mielikuva että tuossa alle 20 asteen lämpötiloissa ei vielä akku juuri lämpenisi normiajossa, paitsi vasta sitten kun tulee enempi tempovaa ajoa esimerkiksi jos on paljon ohituskaistoja joissa on kiihdytyksiä ja jarrutuksia paljon. Tasanopeutta jonossa 15kW teholla jos ajaa pitkään niin tuntuu että ei regen teho ole kovin kummoinen, ainakaan verrattuna mitä se on heti pikalatauksen jälkeen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy