Kirjoittaja Aihe: ID4 kulutus?  (Luettu 4210 kertaa)

Poissa pascat

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 306
    • Profiili
ID4 kulutus?
« : 04.12.21 - klo:09:54 »
Terve,
Auton vaihto edessä ja tämä Id4 on nyt yksi potentiaalinen vaihtoehto. Kulutuksesta kirjoitetaan kaikenlaista ja nyt olisi mielenkiintoista kuulla millaiseksi akun kantama todellisuudessa on muodostunut. Varsinkin talvikäytössä kiinnostaisi tietää paljonko kantama oikeasti putoaa. Talvella tulee reissattua kelkkakärry perässä mikä tietenkin nostaa kulutusta. Jotkut pelottelevat akun riittävän vain 200km kärryn kanssa mutta tuo lienee kyllä olla virheellistä tietoa.
Muutkin plussat ja miinukset kiinnostavat tässä vaiheessa.
« Viimeksi muokattu: 07.12.21 - klo:09:37 kirjoittanut Erkka »

Poissa jopo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 482
  • Model 3 LR-21 82kWh
    • Profiili
Vs: Id4 kulutus?
« Vastaus #1 : 04.12.21 - klo:11:52 »
Kesällä mulla oli keskiarvo range jotain 375-475 väliltä riippuen vauhdista. Talvella se näyttäisi olevan pitkällä matkalla noin 300-350 km pyöreästi. Lyhyet ajot vie todella paljon, koska ID lämmittää akkua aina 10-13 asteeseen jos akun lämmöt ovat tippuneet alle kasiin. Nurkka-ajossa kulutus voi 20-30km mittasillakin ajoilla olla lähemmäs 30kWh/100km, joten range jää 250km paikkeille. Sanoisin, että kelkan vetoon tuo 200km voi talvella olla ihan perusteltu väittämä. Kesällä kuomullisen kärryn kanssa meni heittämällä yli 300km, mutta kyllä tuosta saa ottaa talvella aika runsaasti pois.

Poissa dwntime

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.680
  • VCDS HEX2, VCP PRO, ODIS-S ja ODIS-E (online myös)
    • Profiili
Vs: Id4 kulutus?
« Vastaus #2 : 04.12.21 - klo:12:05 »
Pienellähän tuo menee, minulla ollut pelkkää nurkka-ajoa nyt muutama viikko ja vaikka esilämmitän auto niin kulutuslukemat edellisestä latauksesta pyörivät siinä reilussa 40kWh/100km lukemissa😀

Onneksi pystyy lataamaan kotona niin aivan sama tuon osalta.

Poissa jopo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 482
  • Model 3 LR-21 82kWh
    • Profiili
Vs: Id4 kulutus?
« Vastaus #3 : 04.12.21 - klo:12:10 »
Jos nurkka-ajossa matka jää alle 20km, niin on helppo allekirjoittaa tuo kulutus ^. Alkaa yleensä mulla sen 20km jälkeen akku olla lämmennyt ja kulutus pikkuhiljaa tippuu. Samat siivut saattoivat mennä kesällä alle viiteentoista. Akun lämmitys on vähän ongelmallista kyllä. Tosin ei se silloin haittaa hirveästi, mikäli kotona lataa. Toki ei se sähkökään ilmaista ole.
Pitkällä matkalla +100km tuo kulutus on auton kokoon nähden varsin asiallista.

Poissa Pihistelijä

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.484
    • Profiili
    • Kulutusseuranta
Vs: Id4 kulutus?
« Vastaus #4 : 04.12.21 - klo:13:32 »
Eikö se lämmitä akkua esilämmityksessä piuhan päässä?
Seat Leon Sportstourer 1.4 PHEV eHybrid Xcellence DSG -21

Poissa jopo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 482
  • Model 3 LR-21 82kWh
    • Profiili
Vs: Id4 kulutus?
« Vastaus #5 : 04.12.21 - klo:13:35 »
Kyllä se tuntuis nyt kovemmilla pakkasilla lämmittävän, mutta todella vaisusti vs. siihen mitä se lämmittää sitten kun lähtee ajoon.
Vartin kahdenkymmenen esilämmitys piuhan kanssa (siten ettei lataa) on nostanut parina testinä noin miinus kolmesta neljästä asteesta pariin plussaan akun lämmöt. Ja puhutaan siis akun lämmöistä.

Poissa pascat

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 306
    • Profiili
Vs: Id4 kulutus?
« Vastaus #6 : 04.12.21 - klo:14:22 »
Terve, Kiitos hyvistä vastauksista. Aika selvästi pakkanen tuntuu vaikuttavan. Toki se vaikuttaa myös polttomoottorivehkeisiinkin. Jotenkin ajatus taitaa tässä kohtaa vielä kääntyä ladattavan hybridin suuntaan vaikka se taitaa olla vain omissa ajatuksissa latauksen hankaluus reissussa ollessa. Latausverkkoa tutkiessa latauspisteitä alkaa löytymään todella monesta paikasta ja esim. kaupassa poikkeamisen voi hyvin yhdistää latausstoppiin. Täyssähkössä on myös autoedun verotusarvo melko houkutteleva. Täytyy varmaan vielä tehdä laskuharjoituksia aiheen tiimoilta.

Poissa jalauros

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Id4 kulutus?
« Vastaus #7 : 04.12.21 - klo:16:01 »


Näin vielä ummikkona painoin motarille eilen kylmällä laina id.4sella ja vakkariin 120kmh. Kuvassa kulutus vajaan tunnin ajon jälkeen. Itse yllätyin ettei tuota kovempi.

Edit. Pakkasta oli se vajaa 10 vai mitä täällä etelässä eilen oli.
« Viimeksi muokattu: 04.12.21 - klo:16:06 kirjoittanut jalauros »
Tilattu ID.4 Pro Performance Business Max MY22
BMW F10 518d -15
VW e-Golf -19

Poissa dwntime

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.680
  • VCDS HEX2, VCP PRO, ODIS-S ja ODIS-E (online myös)
    • Profiili
Vs: Id4 kulutus?
« Vastaus #8 : 04.12.21 - klo:18:29 »
Terve, Kiitos hyvistä vastauksista. Aika selvästi pakkanen tuntuu vaikuttavan. Toki se vaikuttaa myös polttomoottorivehkeisiinkin. Jotenkin ajatus taitaa tässä kohtaa vielä kääntyä ladattavan hybridin suuntaan vaikka se taitaa olla vain omissa ajatuksissa latauksen hankaluus reissussa ollessa. Latausverkkoa tutkiessa latauspisteitä alkaa löytymään todella monesta paikasta ja esim. kaupassa poikkeamisen voi hyvin yhdistää latausstoppiin. Täyssähkössä on myös autoedun verotusarvo melko houkutteleva. Täytyy varmaan vielä tehdä laskuharjoituksia aiheen tiimoilta.

Ei tarvii sähköautoilua pelätä. Itsellä oli samat mietteet ja ennakkoon jännitin hiukan että mitenhän pidemmät matkat ja erityisesti talvella, no ei ole ollut huolta. Kuten kirjoitat niin latausverkosto alkaa olla jo todella laaja ja 20 - 30 minuutin kauppareissulla saa akkua ladattua pikalaturista jo ihan riittävästi. Kesäaikaan tuli käytyä pidempiäkin reissuja (siis luokkaa 600-700km) ja ei ollut mitään ongelmaa eikä range-ahdistusta :)

Se mikä tämä sähkövekottimen erinomainen puoli on, on lämpiävyys. Lämpenee ilman esilämmitystäkin aivan älyttömän nopeasti. Siis puhutaan oikeasti kymmenistä sekunneista että alkaa jo puhaltamaan lämmintä ilmaa sisään. Toki kulutus on alkuun kovempi mutta näin se on kaikissa.

Poissa maksimi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Id4 kulutus?
« Vastaus #9 : 06.12.21 - klo:22:26 »
Lainaanpa tätä topicia kun minusta kulutuksen kanssa ja yhtä oleellinen ominaisuus on latausnopeus.

Millaisia kokemuksia on näistä?

Itse en ole saanut ID4:aan mistään yli 70kW tehoja. En vaikka akku on varaustilaltaan ollut 20-50%. Selittäkääpä mistä tämä johtuu? Kyseessä siis 1st.

Tänään viimeksi HPC laturilla, ja muita autoja ei ollut viereisten superchargerien Teslojen lisäksi. Teho 43kW ja laturi väittää auton rajoittavan tehoa.

Ja itse kulutukseen. Kevyellä avokärryllä range tuntui kesäkelissäkin jäävän max. 250km paikkeille. Ei tämä minusta kärryn vetoon sovi.

Poissa Antore

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 977
  • Polestar 2
    • Profiili
Vs: Id4 kulutus?
« Vastaus #10 : 06.12.21 - klo:23:07 »
Lainaanpa tätä topicia kun minusta kulutuksen kanssa ja yhtä oleellinen ominaisuus on latausnopeus.

Millaisia kokemuksia on näistä?

Itse en ole saanut ID4:aan mistään yli 70kW tehoja. En vaikka akku on varaustilaltaan ollut 20-50%. Selittäkääpä mistä tämä johtuu? Kyseessä siis 1st.

Tänään viimeksi HPC laturilla, ja muita autoja ei ollut viereisten superchargerien Teslojen lisäksi. Teho 43kW ja laturi väittää auton rajoittavan tehoa.

Ja itse kulutukseen. Kevyellä avokärryllä range tuntui kesäkelissäkin jäävän max. 250km paikkeille. Ei tämä minusta kärryn vetoon sovi.

Kylmä akku ei lataudu nopeasti ja volkkari-konsernin autot eivät ainakaan vielä kykene lämmittämään akkua millään tavalla. Tai kyllä ne sitä lämpöä ylläpitävät mutta eivät osaa huomioida latauksen vaatimaa lämpöä millään tavalla. Mutta ei taida osata moni muukaan merkki pl. Tesla ja Polestar. Omalla Pollella tänään testasin tuota esilämmitystä ja lähdin -14 asteessa päivän seisseellä autolla liikkeelle. Google Mapsistä asetin kohteeksi 150 kW laturin ja ajelin n. 40 minuuttia. Akun varaus oli 30% laturille saapuessa ja ja latausnopeus heilui vähän yli ja alle 100 kW:ssa. Aika reilusti siis auto edelleen rajoitti lataustehoa eikä akku siis ollut riittävän lämmin, mutta volkkarilla tuskin olisi saanut edes 40 kW:n tehoa.
Ei volkkarilla kannata HPC-laturia käyttää talvella laisinkaan, ellei sitten ole harvinaisen leuto talvi.

Poissa John_Galt

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 217
  • Ajossa: ID.4 Max juhlamalli
    • Profiili
Vs: Id4 kulutus?
« Vastaus #11 : 07.12.21 - klo:07:17 »
Kylmä akku ei lataudu nopeasti ja volkkari-konsernin autot eivät ainakaan vielä kykene lämmittämään akkua millään tavalla. Tai kyllä ne sitä lämpöä ylläpitävät mutta eivät osaa huomioida latauksen vaatimaa lämpöä millään tavalla. Mutta ei taida osata moni muukaan merkki pl. Tesla ja Polestar. Omalla Pollella tänään testasin tuota esilämmitystä ja lähdin -14 asteessa päivän seisseellä autolla liikkeelle. Google Mapsistä asetin kohteeksi 150 kW laturin ja ajelin n. 40 minuuttia. Akun varaus oli 30% laturille saapuessa ja ja latausnopeus heilui vähän yli ja alle 100 kW:ssa. Aika reilusti siis auto edelleen rajoitti lataustehoa eikä akku siis ollut riittävän lämmin, mutta volkkarilla tuskin olisi saanut edes 40 kW:n tehoa.
Ei volkkarilla kannata HPC-laturia käyttää talvella laisinkaan, ellei sitten ole harvinaisen leuto talvi.
Olen kyllä talvellakin saanut vähintään sen 50kw tehoa. Viimeeksi vkl Pirkanmaalla 85kw tuli kempin laturilla kylmään autoon.

Poissa maksimi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: ID4 kulutus?
« Vastaus #12 : 07.12.21 - klo:10:23 »
Kyllä tämän latauksen kanssa viimeistään on tullut huijattu olo. Tiedän toki ettei nimellislataustehoon päästä juuri koskaan sillä muuttujia on paljon, lähtien aina akun varaustilasta. Mutta jos tunnin ajon jälkeen saavut tolpalle etkä saa enempää kuin 40kW, tekee tämä minusta autosta käyttökelvottoman matka-ajoon. En kyllä ole saanut selkeällä pluskelilläkään tehoja, kuten jo aiemmin kirjoitin. Ennätys n. 70kW paikkeilla.

Oma ajo on toki pääasiassa nurkka-ajoa ja työmatkaa joka hoituu ihan kotilatauksella hyvin.

Mutta ei tällä minusta tee oikeasti mitään matka-ajossa. Sähköauton haasteena on muutenkin olematon infra, jonka olemattomuus korostuu juuri niinä aikoina kun itsekin haluaisin matkaa ajaa, eli lomakausina. Käytännön yhtälö tarkoittaa sitä, että matka-aika venyy suunnittelemattomaksi kun range tippuu, latausnopeus tippuu, vähäiset asemat ovat ruuhkautuneet ja/tai rikki jne.

Poissa SlOrbA

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 151
  • ID.3 77kWh Tour 2021
    • Profiili
Vs: ID4 kulutus?
« Vastaus #13 : 07.12.21 - klo:10:36 »
Kyllä tämän latauksen kanssa viimeistään on tullut huijattu olo. Tiedän toki ettei nimellislataustehoon päästä juuri koskaan sillä muuttujia on paljon, lähtien aina akun varaustilasta. Mutta jos tunnin ajon jälkeen saavut tolpalle etkä saa enempää kuin 40kW, tekee tämä minusta autosta käyttökelvottoman matka-ajoon. En kyllä ole saanut selkeällä pluskelilläkään tehoja, kuten jo aiemmin kirjoitin. Ennätys n. 70kW paikkeilla.

Oliko navissa alaitettu pikalaturi määränpääksi? Itse EVnotify:n kanssa katselin, että ID.3 ihan hyvin alkoi laturille menessä puskemaan akustoon lämpöä. Ulkona oli lämpötila alle -15 astetta ja akustolle puski yli +20 astetta sisään. Määränpäänä oli Tampereella Kaukajärven HPC lataus.

Latauksen aloittaessa akustossa alin lämpötila oli vielä alle + 10 astetta, niin tehoa latausasemasta auto otti 58 kW, eli vaikka matkalla akkua lämmiteltiin, niin ei se silti ollut vielä kerennyt tarpeeksi lämpimäksi.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Poissa Antore

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 977
  • Polestar 2
    • Profiili
Vs: ID4 kulutus?
« Vastaus #14 : 07.12.21 - klo:13:44 »
Oliko navissa alaitettu pikalaturi määränpääksi? Itse EVnotify:n kanssa katselin, että ID.3 ihan hyvin alkoi laturille menessä puskemaan akustoon lämpöä. Ulkona oli lämpötila alle -15 astetta ja akustolle puski yli +20 astetta sisään. Määränpäänä oli Tampereella Kaukajärven HPC lataus.

Latauksen aloittaessa akustossa alin lämpötila oli vielä alle + 10 astetta, niin tehoa latausasemasta auto otti 58 kW, eli vaikka matkalla akkua lämmiteltiin, niin ei se silti ollut vielä kerennyt tarpeeksi lämpimäksi.

Ei kai tuolla laturille navigoinnilla ole mitään vaikutusta akun lämmitykseen. Tätä ominaisuuttahan on odotettu siitä lähtien kun ID-mallit on markkinoille tulleet. Ellei sitten ihan hiljattain ole tullut joku uusi päivitys? Akun lämpöjä pidetään siinä kympin tuntumassa pumppaamalla, tämän näkee ihan auton omastakin kulutusmittarista idle-kulutuksen humppana.

Poissa andyh

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 82
    • Profiili
Vs: ID4 kulutus?
« Vastaus #15 : 07.12.21 - klo:15:40 »
Joo, ei osaa ID tai Enyaq lämmittää akkua pikalatausta varten vaikka navigoisi laturille. Pakkasilla se koittaa pitää akuston lämmön siinä 10 asteen paikkeilla ja tämän takia voi nähdä lämmityksen toimivan.

Sama juttu alle 10 asteen syyskeleilläkin, akku ei lämpene, ellei motarilla polje kunnolla ja lataustehot jää pieniksi.

Poissa andyh

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 82
    • Profiili
Vs: Id4 kulutus?
« Vastaus #16 : 07.12.21 - klo:15:48 »
Mutta ei taida osata moni muukaan merkki pl. Tesla ja Polestar. Omalla Pollella tänään testasin tuota esilämmitystä ja lähdin -14 asteessa päivän seisseellä autolla liikkeelle. Google Mapsistä asetin kohteeksi 150 kW laturin ja ajelin n. 40 minuuttia. Akun varaus oli 30% laturille saapuessa ja ja latausnopeus heilui vähän yli ja alle 100 kW:ssa. A

Heitin muuten viimeviikolla polestarilla reissun pohjoiseen. Pakkaset huiteli -30 ja -20 välillä, mutta silti joka kerta sain vähintään 130kW lataustehot. Parhaimmillaan 150, joten hienosti toimi esilämmitys kunhan vain navigoi suoraan laturille.

Poissa maksimi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: ID4 kulutus?
« Vastaus #17 : 08.12.21 - klo:09:34 »
Hienoa, suurteholaturit ovat ID:lle hyödyttömiä jopa puolet vuodesta. Ja tämä ei ole valmistajan / autokaupan mielestä niin oleellinen tieto, että se tulisi asiakkaalle kertoa.

Itselleni ainakin range sekä latauksen teho olivat juuri ne kriteerit joita auton valinnassa painotin, hintaluokka huomioiden. Nyt käy jälkeenpäin ilmi että toinen näistä ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Tämä on ainakin itselleni sellainen kynnyskysymys että hankkiudun autosta eroon mikäli järkevästi mahdollista.

Poissa future

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: ID4 kulutus?
« Vastaus #18 : 09.12.21 - klo:08:03 »
Hienoa, suurteholaturit ovat ID:lle hyödyttömiä jopa puolet vuodesta. Ja tämä ei ole valmistajan / autokaupan mielestä niin oleellinen tieto, että se tulisi asiakkaalle kertoa.

Itselleni ainakin range sekä latauksen teho olivat juuri ne kriteerit joita auton valinnassa painotin, hintaluokka huomioiden. Nyt käy jälkeenpäin ilmi että toinen näistä ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Tämä on ainakin itselleni sellainen kynnyskysymys että hankkiudun autosta eroon mikäli järkevästi mahdollista.

Latausnopeuden maksimointiin on kaksi perussääntöä:
- Suunnittele reitti niin, että laturilla on tyhjähkö akku, mielellään 5-15%
- Aja lämpöisellä akulla laturille

Matka-ajossa toki lämmin akku toteutuu kohtuu varmasti, kun kotoa lähdet täydellä akulla. Toki talvella paremman hyötysuhteen saa varmasti 50kw latureista. Parin viikon päästä olisi itarkoitus tehdä pitempi reissu id:llä, sitten saa vähän käytännön kokemusta talvilatailusta.
ID.4 Pro Performance -21

 



www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla
Hifitalo.fi