Kirjoittaja Aihe: Jakoketjun vaihto  (Luettu 1160 kertaa)

Poissa salmefre

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Jakoketjun vaihto
« : 16.11.21 - klo:12:54 »
Moi, Milloin jakoketjun tulisi vaihtaa? Tuskin kestävät for ever. Ajan 1,4 TSI ja sattumalta vielä vuosimallia 2012 jolloin volkswagenilla oli ongelmia ketjujen kanssa. Mittarissa on nyt 185 000km. Koska ketju on kestänyt tähän niin tuskin ollut niitä viallisia mutta askarruttaa tuo vaihtotarve, edessähän se on jos suunnittelee ajavansa vielä 100tkm. Eikö?

Poissa ukormi

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 524
    • Profiili
Vs: Jakoketjun vaihto
« Vastaus #1 : 16.11.21 - klo:12:58 »
Hmm, eikös tuossa ole jo hihna?
Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA)  1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003

Poissa Superkossu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 66
    • Profiili
Vs: Jakoketjun vaihto
« Vastaus #2 : 16.11.21 - klo:13:22 »
Hmm, eikös tuossa ole jo hihna?

CAXA moottoria tehtiin vielä 2015 asti, CHP moottori taisi tulla vasta seuraavaan korimalliin?
Audi A3 8P 1.4TFSI

Poissa ukormi

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 524
    • Profiili
Vs: Jakoketjun vaihto
« Vastaus #3 : 16.11.21 - klo:13:39 »
Moi, Milloin jakoketjun tulisi vaihtaa? Tuskin kestävät for ever. Ajan 1,4 TSI ja sattumalta vielä vuosimallia 2012 jolloin volkswagenilla oli ongelmia ketjujen kanssa. Mittarissa on nyt 185 000km. Koska ketju on kestänyt tähän niin tuskin ollut niitä viallisia mutta askarruttaa tuo vaihtotarve, edessähän se on jos suunnittelee ajavansa vielä 100tkm. Eikö?

Onko tää millä koneella?
Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA)  1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003

Poissa salmefre

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Jakoketjun vaihto
« Vastaus #4 : 16.11.21 - klo:13:45 »
1,4 TSI bensamoottorilla (1Z CAXA) ja ketjulla on

Poissa ukormi

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 524
    • Profiili
Vs: Jakoketjun vaihto
« Vastaus #5 : 16.11.21 - klo:13:52 »
Jos se ei rallattele tai muuten oireile niin tuskin sitä tarvitsee vaihtaakaan. Jos taas haluaa olla absoluttisen varma ketjusta niin voihan sen vaihtaa. Kannattanee vaihtaa sitten samanlaiseen mikä siellä on nytkin niin kestää taas seuraavat vähintään 180tkm.

Alunperinhän arvelivat että se on auton eliniän kestävä ratkaisu. Mikä sitten on ollut auton elinikä suunnittelijoiden mielestä. Velipojan 1.4 TSI Octaviassa se oli vajaan vuoden ja 12500km.
Sulla tuo on kestänyt todella hyvin  :)
« Viimeksi muokattu: 16.11.21 - klo:13:55 kirjoittanut ukormi »
Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA)  1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003

Poissa hytpe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Jakoketjun vaihto
« Vastaus #6 : 17.11.21 - klo:12:10 »
Jetta pihassa, ajettu 2100000 km, jakoketju alkuperäinen eikä rallata eikä ääntele... Öljypumppu sen sijaan vaihettu n. 20000 km sitte. 1,4tsi mootorilla ja vm-11

Poissa ukormi

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 524
    • Profiili
Vs: Jakoketjun vaihto
« Vastaus #7 : 17.11.21 - klo:12:55 »
Jetta pihassa, ajettu 2100000 km, jakoketju alkuperäinen eikä rallata eikä ääntele... Öljypumppu sen sijaan vaihettu n. 20000 km sitte. 1,4tsi mootorilla ja vm-11

Selvästikin näissä on jotakin saatu korjattua. Kenties uudemmat jakorojut ovat sellaisia joita olisi pitänyt koneissa olla jo ihan alusta saakka.
Skoda Scala 1.0 TSI Style 2019
Audi A3 Sportback (8PA)  1.4 TFSI 2007
Smart Roadster 2003

Poissa iqo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 30
    • Profiili
Vs: Jakoketjun vaihto
« Vastaus #8 : 24.11.21 - klo:10:27 »
Omien kokemusten ja netistä luetun perusteella TSI-jakoketjuissa (ja muissa jakopään osissa) on todella suurta laatuvaihtelua. Toisilla voi kestää jopa tuon 200tkm ja toisilla taas menee muutaman tkm jälkeen. Tuota ei selitä erot huoltovälissä tai muissa käyttötavoissa. Minun autossa on BLF-mottori, jossa on täysin sama jakopää kuin CAXA:ssa. Kahdesti on ketju vaihdettu, ekan kerran 110tkm kohdalla ja nyt syyskuussa 283tkm kohdalla. Nuo molemmat olivat vanhaa tyyppiä (03C109158A), nyt meni rattaita ja öljypumppua myöten kaikki uusiksi ja ketju on uudempaa tyyppiä (03C109158H). Google näyttää, mikä noissa on erona. Uudistettu ketju lanseerattiin kaiketi 2015 korjaussarjana (03C198229C).

Aloittajalle sanoisin, että jos todella on aikomus ajella autolla vielä 100tkm, niin 90% todennäköisyydellä ketjumurheet osuvat tuolle välille. Sikäli voisi hyvillä mielein tehdä homman jo ennakoidusti. Silloin ei tarvitsisi ainakaan pelätä, että onko jako hypännyt tms. kun rallatus alkaa tai moottorin vikavalo syttyy. Jos haluaa jotain faktaa päätöksen pohjaksi, niin voisi toki teettää huollossa mittauksen, jolla jakoketjun venymisastetta selvitetään valmistajan laatiman proseduurin avulla. Joskus venynyt ketju hyppää rattailla tuota mittausta tehtäessä, jolloin remontti on tietysti pakollinen. Montaa kymppiä en kuitenkaan mittaukseen sijoittaisi, koska tuloksen melkein tietää jo ennakkoon.

Poissa Popo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 483
    • Profiili
Vs: Jakoketjun vaihto
« Vastaus #9 : 24.11.21 - klo:13:09 »
Aloittajalle sanoisin, että jos todella on aikomus ajella autolla vielä 100tkm, niin 90% todennäköisyydellä ketjumurheet osuvat tuolle välille. Sikäli voisi hyvillä mielein tehdä homman jo ennakoidusti. Silloin ei tarvitsisi ainakaan pelätä, että onko jako hypännyt tms. kun rallatus alkaa tai moottorin vikavalo syttyy. Jos haluaa jotain faktaa päätöksen pohjaksi, niin voisi toki teettää huollossa mittauksen, jolla jakoketjun venymisastetta selvitetään valmistajan laatiman proseduurin avulla. Joskus venynyt ketju hyppää rattailla tuota mittausta tehtäessä, jolloin remontti on tietysti pakollinen. Montaa kymppiä en kuitenkaan mittaukseen sijoittaisi, koska tuloksen melkein tietää jo ennakkoon.

Ilmeisesti Volkkarin huolloissa ovat tehneet tuon "koeponnistuksen" ketjulle. Omalla kohdalla kahdessa eri Skoda-merkkihuollossa on mitattu kiristimen pituutta ja tätä palstaa lukiessa on jäänyt epäselväksi, miten nuo mittaustavat korreloivat tulosten osalta. Viimeksi maksoin tarkistuksen itse, kun siihen n. 94  tkm ajetussa 1.2 TSI:ssä satunnaisesti pitempään jatkuvan käynnistys-äänen perusteella aihetta ilmeni. Kiristimen pituus oli raja-arvojen sisällä (72mm, max 74mm), eikä mitään siis tehty. Aiemmin oli huollosta infottu, ettei jaon pitäisi ainakaan näissä uudemmissa moottori-versioissa (1.2 TSI) hypätä ketjun löystyttyäkään. Vaan kuka tietää, ainakin yli 22 tkm ajo on tarkistuksen jälkeen sujunut entiseen tapaan. Jossain jakoketjukeskustelun tuoksinassa on myös mainittu, että pelkkä tuon "lopussa" olevan kiristimen vaihtaminen voisi auttaa. Miten se auttaa venyneen ketjun suhteen, ei tekniikan suhteen kädettömälle aukea. Ketjuremppaa paljon halvempaa se toki olisi.

Mutta ainakaan ne ennustukset tältä palstalta eivät ole toteutuneet , että n. 20 tkm ja alle 2-vuotta ajetun moottorin ketjun kiristimen arvot menisivät yli toleranssin, kun ajaa saman verran lisää...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Poissa hytpe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Jakoketjun vaihto
« Vastaus #10 : 24.11.21 - klo:16:44 »
Näitä moottoreita joissa on tuo jakopää ketjulla on melkosen paljon. Jos ongelmia esiintyny muutamas prosentissa, on ongelmiakin jo paljon. Ne kellä niitä on, kirjottaa netissä ja kellä ei ole ei kirjota... Ehkä siinä ne ongelmat korostuu🤔. Yhtään en väitä etteikö tää olisi iso ja kallis ja todellakin kettumainen homma... Oon ittekin vaihtannu parikin ketjua, molemmat 1,6 fsi moottoriin. Molemmat sytytti moottorin vikavalon että ajotus pielessä. Ja rallatus tietysti, varsinkin kylmällä moottorilla...

Poissa bowtie81

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Vs: Jakoketjun vaihto
« Vastaus #11 : 25.11.21 - klo:10:42 »
230tkm vm. 2013, ei vaihdettu ketjua eikä rallata edes öljyvaihdon jälkeen.

 




www.autodoc.fi
www.euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy
Auton omistaminen on helpompaa autopecasonline24.pt: n avulla